Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Alles over reizigerstreinen in België.
Mysteryshopper

Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Mysteryshopper »

Hallo allemaal!

Ik neem regelmatig de trein en omdat ik wat rustiger en zonder geschreeuw plaats wil nemen en ook een plaats wil hebben koop ik meestal een Railpass eerste klas aan 117 euro.

Nu merk ik vaker en vaker dat passagiers zomaar gaan zitten waar ze willen: bij iedere treinrit zitten er 20-30% passagiers in klas 1 terwijl ze enkel betaald hebben voor klas 2. Ik heb zelfs vaak meegemaakt dat er op een lang traject (vaak op zondagen) geen ticketcontrole is of toch te weinig. Redenen waarom passagiers in eerste klas gaan zitten als Excuus:

- Er is geen plaats meer vrij in 2de klas dus ik ga in eerste klas zitten (...)
- Oeps ik wist niet dat deze wagon eerste klas is? (...) terwijl op de deur duidelijk een 1 staat!
- Ik ben in eerste klas gaan zitten omdat ik maar een korte rit moet maken...

Vroeger kreeg je hier een boete voor of moest je een upgrade betalen naar eerste klas omdat je daar had plaatsgenomen. Nu vandaag stuurt de controleur je gewoon door naar een andere wagon in 2de klas. Dit is ook de reden waarom er nu zoveel passagiers met een ticket voor 2de klas in eerste klas gaan zitten; er komt toch geen gevolg aan!

Ondertussen als ik in eerste klas zit stel ik mij de vraag waarom ik bijna het dubbele betaal als er toch vrij veel passagiers zomaar plaatsnemen
zonder betaald te hebben voor eerste klas!

Hier zou toch heel wat meer controle moeten op gebeuren!

:!:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door jan_olieslagers »

Voor mijn 0,02 €: het onderscheid 1ste vs. 2de klasse is niet meer van deze tijd en zou beter gewoon afgeschaft worden. Er zal niet één reiziger minder mee zijn! Misschien wel wat minder inkomsten, maar ook heel wat minder kosten, o.a. aan de inrichting en onderhoud van het rollend materiaal. Plastic/simili is bv. makkelijker schoon te maken dan fluweel :) En als er ooit WiFi komt in de trein dan zal het toch ook wel in de hele trein zijn, zeker?

In de 19de eeuw waren er 3 en soms zelfs 4 klassen in de reizigerstrein, ik denk dat in BE de 3de klasse nog heeft bestaan tot +/- 1960? Sedertdien gaat de maatschappelijke egalisatie steeds verder, tot spijt van wie 't benijdt, en waarom zou de trein daarin niet volgen?

Ik durf trouwens te wedden dat, als er ooit een privé-aanbieder op het Belgisch spoornet verschijnt - en dat kan toch niet blijven uitblijven - dat die dan maar een enkele klasse zal aanbieden.

Mogelijke uitzondering wel voor lange-afstandstreinen, al dan niet supersnel. En zelfs dan nog: overeenkomstige vliegtuigen hebben vaak nog enkel "economy"-klasse, business en eerste klasse zijn er vooral nog op verre vluchten. En, hoe lang nog?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door jan_olieslagers »

Maar, euh, dit hebben toch al eerder besproken? Zelfs meer dan één keertje? Niets nieuws onder de zon?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 10 okt 2017, 19:34Voor mijn 0,02 €: het onderscheid 1ste vs. 2de klasse is niet meer van deze tijd en zou beter gewoon afgeschaft worden. Er zal niet één reiziger minder mee zijn!
Jawel hoor. Er zijn mensen die graag eerste klas reizen maar niet naar de tweede willen en die raak je kwijt. Zeker als je met I11, MS96 e.d. kunt reizen maakt dat nog steeds een behoorlijk verschil.

Groetjes,
Rian
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door ostbahnhof »

laat eerste klas aub bestaan, in het weekend koop ik steeds eerste klas, wil rustig genieten van een boek of dagdromen tot aan
mijn bestemming!
Mysteryshopper

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Mysteryshopper »

Nu er meer en meer mensen in eerste klas gaan zitten is er wel een 2de probleem: plaatstekort! Vooral in omgeving Brussel of de trein die van de Kust komt...vaak zelfs geen plaats meer in eerste klas. Heb ik dan eigenlijk recht op terugbetaling omdat ik geen zitplaats heb in eerste klas als ik betaalde voor eerste klas?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door jan_olieslagers »

Toegegeven: ik ken de trein enkel van mijn 30-minutenpendeltje naar Brussel op werkdagen. I11 en MS96 zijn dus onbekend terrein voor me.
Een heel enkele keer durf ik het ook wel eens, in eerste klasse gaan zitten als de tweede klasse overvol zit. Op de breaks van de S9 is me dat al overkomen, op de duikbrillen van de S5 eigenlijk nog nooit en al evenmin op de Desiro's van de S1.

Verder ga ik wel met de T/S mee: als we dan toch eerste klasse hebben en willen hebben, dan moet er ook op toegezien worden dat de meerwaarde behouden blijft.

Daarentegen is het recht op een zitplaats niet gegeven, zover ik weet, in geen enkele klasse.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Dieselfreak »

Werkelijk, dit is het 1001ste topic over dit onderwerp. Het kan geen kwaad even de zoekfunctie te gebruiken:
viewtopic.php?f=41&t=12355&hilit=afschaffen&start=30
viewtopic.php?f=8&t=1983&start=90

jan_olieslagers schreef: 10 okt 2017, 19:34In de 19de eeuw waren er 3 en soms zelfs 4 klassen in de reizigerstrein, ik denk dat in BE de 3de klasse nog heeft bestaan tot +/- 1960? Sedertdien gaat de maatschappelijke egalisatie steeds verder, tot spijt van wie 't benijdt, en waarom zou de trein daarin niet volgen?

Daar zou ik nog niet zo heel zeker van zijn hoor. De Thalys gaat zelfs weer overstappen op een soort van drieklassensysteem: viewtopic.php?f=45&t=13302

Ook de Railjet van de ÖBB heeft drie klasses.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door rvdborgt »

Mysteryshopper schreef: 10 okt 2017, 20:35Nu er meer en meer mensen in eerste klas gaan zitten is er wel een 2de probleem: plaatstekort! Vooral in omgeving Brussel of de trein die van de Kust komt...vaak zelfs geen plaats meer in eerste klas. Heb ik dan eigenlijk recht op terugbetaling omdat ik geen zitplaats heb in eerste klas als ik betaalde voor eerste klas?
Jazeker. Je mag een klant immers niet laten betalen voor niet-verleende dienstverlening. De details staan in de voorwaarden van de NMBS.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 10 okt 2017, 21:06
Mysteryshopper schreef: 10 okt 2017, 20:35Nu er meer en meer mensen in eerste klas gaan zitten is er wel een 2de probleem: plaatstekort! Vooral in omgeving Brussel of de trein die van de Kust komt...vaak zelfs geen plaats meer in eerste klas. Heb ik dan eigenlijk recht op terugbetaling omdat ik geen zitplaats heb in eerste klas als ik betaalde voor eerste klas?
Jazeker. Je mag een klant immers niet laten betalen voor niet-verleende dienstverlening. De details staan in de voorwaarden van de NMBS.
Tutuut, de dienstverlening is transport. Je betaalt om vervoerd te worden van A naar B, dit vervoer kan ook rechtstaand. Geen enkele kans op terugbetaling.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 10 okt 2017, 21:18
rvdborgt schreef: 10 okt 2017, 21:06
Mysteryshopper schreef: 10 okt 2017, 20:35Nu er meer en meer mensen in eerste klas gaan zitten is er wel een 2de probleem: plaatstekort! Vooral in omgeving Brussel of de trein die van de Kust komt...vaak zelfs geen plaats meer in eerste klas. Heb ik dan eigenlijk recht op terugbetaling omdat ik geen zitplaats heb in eerste klas als ik betaalde voor eerste klas?
Jazeker. Je mag een klant immers niet laten betalen voor niet-verleende dienstverlening. De details staan in de voorwaarden van de NMBS.
Tutuut, de dienstverlening is transport. Je betaalt om vervoerd te worden van A naar B, dit vervoer kan ook rechtstaand. Geen enkele kans op terugbetaling.
Als de NMBS in zijn voorwaarden schrijft dat je bij zitplaatsgebrek in de eerste klas het verschil met de tweede klas kunt terugkrijgen, dan zal dat wel kloppen zeker? Contract is contract.

Groetjes,
Rian
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door vnze »

Jan, hoe kom jij erbij dat maatschappelijke egalisatie steeds verder gaat als ik vragen mag? Bij mijn weten verkoopt business en zelfs eerste binnen de luchtvaart nog altijd als zoete broodjes. De rijken worden rijker, de armen armer.

Ik snap absoluut niet waar het idee vandaan komt dat iedereen hetzelfde zou moeten zijn. Sommigen kopen een BMW, anderen een Opel. Sommigen wonen in een villa, anderen huren een flatje. Sommigen gaan op restaurant, anderen naar de frituur. Sommigen kopen dagelijks een dure fles wijn, andere drinken kraantjeswater *. Maar o wee als sommigen meer willen betalen voor wat rust, extra beenruimte en net iets hogere kans op een zitplaats. Dan is dat ineens archaïsch. Ik betaal met plezier 50% meer en zou dat graag willen blijven doen. Voor degenen die vinden dat eerste klas overbodig is is er al een perfecte oplossing: tweede klas!

Gelukkig begint hier nog niemand met het argument dat er magischerwijs ineens meer plaats zou zijn bij het afschaffen van eerste klas. Die zit nl. even vol of soms zelfs voller dan tweede in de spits en in tweede is even goed plaats buiten de spits wanneer eerste zo goed als leeg is. En daarbij: als je openbaar vervoer écht een alternatief wil maken voor de wagen dan moet je oplossingen min of meer op maat gaan bieden. Zonder eerste klas krijg je de eigenaren van luxewagens nooit overtuigd. In tegendeel, upgraden die handel!

* Mijn voorbeelden hebben trouwens niet altijd met geld te maken. Mijn auto is een oud wrak terwijl mijn collega die exact evenveel verdiend met een dure Audi op de parking staat.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Dieselfreak »

vnze schreef: 11 okt 2017, 21:36Ik snap absoluut niet waar het idee vandaan komt dat iedereen hetzelfde zou moeten zijn. Sommigen kopen een BMW, anderen een Opel. Sommigen wonen in een villa, anderen huren een flatje. Sommigen gaan op restaurant, anderen naar de frituur. Sommigen kopen dagelijks een dure fles wijn, andere drinken kraantjeswater *. Maar o wee als sommigen meer willen betalen voor wat rust, extra beenruimte en net iets hogere kans op een zitplaats. Dan is dat ineens archaïsch. Ik betaal met plezier 50% meer en zou dat graag willen blijven doen. Voor degenen die vinden dat eerste klas overbodig is is er al een perfecte oplossing: tweede klas!
Kijk, je verwoordt het beter dan ik het kon. Als er op de trein geen enkel verschil meer mag zijn, dan zou ik ook maar voorstellen dat iedereen in exact dezelfde woning moet wonen, er maar één type auto meer verkocht mag worden, één type van elk soort voedsel, hotelkamers allemaal exact hetzelfde moeten zijn, enz. Ik snap gewoon niet waarom velen menen dat het op de trein allemaal eenheidsworst moet zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Franksken 2.0

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Franksken 2.0 »

Waarschijnlijk hier ook al geopperd:Als er geen verschil is tussen eerste en tweede klasse, waarom dan meer betalen?
Bv in de desirootjes is er geen verschil, M6-en hebben enkel vasttapijt als meerwaarde,...
Dus inderdaad,schaf die eerste klasse af.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Bericht door Steve »

Uiteraard met je eens dat eerste klas zeker in de MS08 comfortgewijs om te huilen is, maar de belangrijkste reden is toch de rust en relatieve zekerheid van een zitplaats. De tijd dat men hoofdzakelijk voor het comfort voor eerste klas koos, is al lang voorbij, maar dat maakt ze daarom niet overbodig.
Plaats reactie