Koppelingen
Re: Koppelingen
De enige afwijkende GF koppeling zit op de MR96, omdat ze lager staat en de elektrische contacten aan de zijkant zitten ipv de bovenkant.
Re: Koppelingen
Ik heb ooit begrepen dat Scharfenberg en GF "compatibel" zijn, kan men dan nog "zien" wat het is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Koppelingen
Bij de stellen moet nog opgemerkt worden dat de klassiekjes en MS75 een Henricot-koppeling hebben, iets anders nog dan de schroefkoppeling of GF.jan_olieslagers schreef: ↑18 okt 2017, 19:39 Vat ik het dan correct samen met
* HST: Scharfenberg
* Gesleepte treinen (reizigers zowel als goederen): schroefkoppeling aka Engelse koppeling, met uitzondering van de HLE19 en de M6-stuurrijtuigen
* Stellen en motorwagens: GF
?
Re: Koppelingen
Je moet de koppeling tussen een Desiro (Scharfenberg type GF) en die van een break of sprinter of ... maar eens vergelijken, de Scharfenberg is veel meer hoogtechnologisch, maar vraag mij niet wat het voordeel is tov een gewone GF (behalve dat er bij een ontkoppeling tussen Desiro's niet meer achteruit gereden hoeft te worden, terwijl dit bij alle andere materieel wel hoeft om te ontkoppelen)
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Koppelingen
Awel voilà, het staat erin. Opmerkingen en verbeteringen welkom! Die Henricot-koppeling daar moet ik nog eens mijn werk van maken, de franstalige wikipedia heeft er wel iets over.
https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_c ... ry#Belgium
https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_c ... ry#Belgium
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Koppelingen
Heeft iets van een Amerikaanse koppeling , is er volgens mij een afgeleide van.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Koppelingen
Wat zijn de voornaamste verschillen tussen Scharfenberg en GF? Als ik het goed begrijp berusten ze wel gewoon op hetzelfde principe?