Wifi in de stations

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Wifi in de stations

Bericht door Merijn »

Ik las net in een artikel dat de nieuwe CEO dergelijke zaken grondig wil aanpakken...en misschien kunnen we dan tijdens de "rit" op de roltrap de status van de trein nakijken (werkelijk alles: samenstelling, vertraging, ...). Dit uiteraard via een schitterend wifi-netwerk!

Mooie plannen alvast, ik wens haar in ieder geval veel succes!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Shrek »

Wifi in de stations, eindelijk eens een goed idee (na al dat gezever over wifi in de trein...). En dat ze de rest op punt wil stellen kunnen we natuurlijk ook alleen maar toejuichen !
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door profke »

de laatste keer dat k na keek was er al wifi in de stations... Van telenet , maar je kan zonder inloggen ook de nmbs-apps/sites bekijken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Steve »

Die bedenking maakte ik me ook... uitgerekend in die vermelde grootste stations is er al vele jaren WiFi via Telenet. Een vrij toegankelijke WiFi vanwege de NMBS is natuurlijk nog leuker maar nu ook niet echt revolutionair. Ik zou het veel interessanter vinden om ook middelgrote en kleinere stations te gaan uitrusten, temeer daar die al heel wat infrastructuur aanwezig zullen hebben nota bene voor de automaten die je nu overal vindt. Technisch gezien is het een relatief kleine moeite en investering om daar dan een hotspot aan te koppelen (en dan maak ik me zelfs de bedenking of er geen ingebouwde in de automaat mogelijk is).

In de Brusselse metrostations is dat recentelijk gedaan - ze hebben allemaal al de nodige netwerkverbindingen en dus kon er overal een publieke WiFi uitgerold worden op slechts een paar maanden tijd, bij wijze van spreken door links en rechts wat extra kabels te trekken en er hotspots op aan te sluiten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Asterix »

Het is een 'sexy' project maar ik vind het jammer dat men hiervoor uit de schaarse middelen gaat putten. Het is geen kerntaak voor een spoorwegbedrijf. Ik zou veel liever zien dat men stations moderniseert, perrons ophoogt tot eindelijk eens één standaardmaat en voorziet in verwarmde wachtruimtes. Internet haal ik wel bij mijn gsm-provider, die verwarmde wachtruimtes helaas niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door groentje »

Ik denk dat je de kostprijs van wifi ook niet moet overdrijven, ik betwijfel dat je er pakweg de perrons van een middelgroot station mee kan verhogen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door dentheo »

Toch is dit "sexy" project goed gevonden, betrekkelijk goedkoop en snel te realiseren met externe aannemer.
Je moet in zo'n lijstje altijd wat easy gains stoppen die je vlot kan afvinken, Wifi in station is daar zeker één van.

Wifi in de trein was iets heel anders....
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door jan_olieslagers »

WiFi is inderdaad een quick-win voor IT-managers, snel te implementeren, niet al te duur en zeer zichtbaar. Waar ik werk is het ook holderdebolder verschenen, terwijl alle andere beslissingen eeuwig en drie dagen uitblijven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Asterix »

Kunnen we eens prijzen plakken op aanleg én jaarlijks gebruik?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door jan_olieslagers »

Da's een goeie vraag, maar ik ben geen manager... Wel een tip: om het kostenplaatje in te schatten, ook de jaarlijkse kost van onderhoud en bijstand meerekenen - bijstandscontracten zijn een steeds belangrijker deel van de koek van de informaticabudgetten. 'k Zal wel eens rondhoren op 't werk maar ik vrees dat ik daar over centen niet veel ga te weten komen, als arme simpele techneut.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Antwerpen berchem... Is de klusjesman ziek?

Bericht door Steve »

Een concrete prijs durf ik niet te noemen, maar in de veronderstelling dat een netwerkverbinding tegenwoordig beschikbaar is in zelfs de kleinste stopplaats (precies voor de verkoopautomaten) zal het relatieve peanuts zijn. Het onderhoud zal in verhouding inderdaad meer zijn, maar dan nog niet onoverkomelijk. Een prachtige oplossing zou zijn om het in de automaten zelf in te bouwen, maar geen idee of dat realistisch is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wifi in de stations

Bericht door dentheo »

Dat zou prachtig zijn, die dingen hebben ethernet, spanning, dus alles wat nodig is.
Zelfs in een digitale TV kan men tegenwoordig wifi stoppen... ook die hangen links en rechts op perrons en waarschijnlijk ook op ethernet...

Of moet alles op een volledig apart ethernet uit veiligheidsredenen, misschien wel op andere glasvezelkabel..... dan kost het weer miljoenen meer en zal het jaren langer duren. Dat zal Mevr. Du... wel nagekeken hebben , ze is geen beginneling. Anderzijds is de glasvezel niet van haar maar van Infrabel (of een dochter) volgens mij.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wifi in de stations

Bericht door kika »

groentje schreef: 19 okt 2017, 14:14 Ik denk dat je de kostprijs van wifi ook niet moet overdrijven, ik betwijfel dat je er pakweg de perrons van een middelgroot station mee kan verhogen.
Steve schreef: 19 okt 2017, 16:43 Een concrete prijs durf ik niet te noemen, maar in de veronderstelling dat een netwerkverbinding tegenwoordig beschikbaar is in zelfs de kleinste stopplaats (precies voor de verkoopautomaten) zal het relatieve peanuts zijn. Het onderhoud zal in verhouding inderdaad meer zijn, maar dan nog niet onoverkomelijk. Een prachtige oplossing zou zijn om het in de automaten zelf in te bouwen, maar geen idee of dat realistisch is.
Dat hangt er van af wat de gek er voor wilt geven… De prijs voor het ophogen van perrons ken ik niet, hotspots kan je 10 tot 55€/maand/hotspot/locatie rekenen of vragen, exclusief installatie en aanschaffen materiaal. De gekke 55€ is een prijsvoorbeeld (van nu) wat Beierse gemeenten en overheden kwijt zijn aan 1 specifieke oplossing, geldverspilling als je het mij vraagt. Ik kan me voorstellen dat bepaalde aanbieders, zoals nu Telenet, graag een deel van de kosten subventioneren omwille van reclame, ontlasten 4G-masten e.d.
dentheo schreef: 19 okt 2017, 19:02 Dat zou prachtig zijn, die dingen hebben ethernet, spanning, dus alles wat nodig is.
Zelfs in een digitale TV kan men tegenwoordig wifi stoppen... ook die hangen links en rechts op perrons en waarschijnlijk ook op ethernet...

Of moet alles op een volledig apart ethernet uit veiligheidsredenen, misschien wel op andere glasvezelkabel.....
Daar zijn vlans voor. Kunnen is dus niet de vraag, maar mogen. Op een stripverhalenbeurs mochten we zo eens wel de internetaansluitingen van de lokale fracties in een overheidsgebouw gebruiken (zij die aardig waren), maar niet die van de overheidsinstelling zelf…
dentheo schreef: 19 okt 2017, 19:02Anderzijds is de glasvezel niet van haar maar van Infrabel (of een dochter) volgens mij.
Daarvoor ben ik een tikkel huiverig: wie gaat die installeren, onderhouden, elektra betalen? Wordt er weer een interne facturatiesstroom op gang gebracht? Het verhaal van de werkende liften en roltrappen vind ik 1000x zo belangrijk en interessant, maar hoe dat gerealiseerd gaat worden, daarover heb ik nog niet 1 krantenartikel gelezen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Wifi in de stations

Bericht door Davy »

Persoonlijk zie ik het nut van Wifi niet meer in sinds de afgeschafte roamingkosten, ik gebruik amper nog wifi eigenlijk buitenshuis. Dan kan je inderdaad beter investeren in een beter GSM signaal langs het spoor.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Wifi in de stations

Bericht door Jan-Mark »

Voor de laptops is het daarentegen wel erg handig om Wifi te hebben in de trein!
Plaats reactie