Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

Dat hangt van meerdere zaken af. In dit geval zijn er ook nieuwe rollen ingevoerd dus is er qua telefoonnummers ook wat veranderd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 23 okt 2017, 15:54
Steve schreef: 23 okt 2017, 15:40 Tiens, als je gaat kijken op de Infrabel-site, lees je enerzijds dat ze tegen 2017 naar 31 "hypermoderne seinzalen" willen, maar anderzijds ook dat ze in 2022 nog slechts 10 controlecentra willen overhouden, grofweg 1 per provincie. Zijn al die investeringen voor die "hypermoderne seinzalen" dan niet nogal overbodig als ze een paar jaar later toch gedoemd zijn alsnog te verdwijnen?
Het is inderdaad niet het meest efficiënte, maar zoveel verspilling is het nu ook weer niet. De nieuwe seinhuizen gaan immers niet leegstaan, de technische en onderhoudsruimtes zullen er nog altijd nodig zijn. De seincomputers (PLP en EBP) zullen immers blijven staan in pakweg Leuven, Gent-Zeehaven of Mechelen. Enkel de bediening verhuist naar respecievelijk Hasselt, Gent of Antwerpen. Het gedeelte dat "leeg" staat is gewoon een grote ruimte die je makkelijk kan onderverdelen in bureau's, vergaderzalen,...
Hoeveel vergaderingen worden er gehouden in Schaarbeek? Het is een gebouw met meerdere verdiepingen, ruime keuken, seinzaal, ... en het staat voor 90% leeg. En zo zal het met die andere, dure gebouwen ook gaan. Het blijft gewoon een feit dat het gloednieuwe seinhuizen moesten worden (geen vergaderzalen) maar dat een verandering in management blijkbaar volstaat om gewoon alles van tafel te vegen en opnieuw het warm water te willen uitvinden. Men had dit projectmatig gerust anders kunnen uitpakken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

byter schreef: 23 okt 2017, 18:13 Dat hangt van meerdere zaken af. In dit geval zijn er ook nieuwe rollen ingevoerd dus is er qua telefoonnummers ook wat veranderd.
Maar de benaming 'Blok 9 Leuven' blijft blijkbaar behouden. Vreemd toch?
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Ik vraag me toch ook af hoeveel je zal besparen met deze extra inkrimping, nog los van de werkvreugde voor heel wat collega's die soms wel heel lang zullen onderweg zijn... Vooral Libramont zou ik durven heroverwogen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 23 okt 2017, 22:54 Ik vraag me toch ook af hoeveel je zal besparen met deze extra inkrimping, nog los van de werkvreugde voor heel wat collega's die soms wel heel lang zullen onderweg zijn... Vooral Libramont zou ik durven heroverwogen.
Als je nog maar 10 seinhuizen hebt kan je traffic control afschaffen, de verkeersbeslissingen kan je dan op niveau van het seinhuis nemen.
Op bedieningspersoneel zal er inderdaad niet bespaard worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 23 okt 2017, 19:11 Hoeveel vergaderingen worden er gehouden in Schaarbeek? Het is een gebouw met meerdere verdiepingen, ruime keuken, seinzaal, ... en het staat voor 90% leeg. En zo zal het met die andere, dure gebouwen ook gaan. Het blijft gewoon een feit dat het gloednieuwe seinhuizen moesten worden (geen vergaderzalen) maar dat een verandering in management blijkbaar volstaat om gewoon alles van tafel te vegen en opnieuw het warm water te willen uitvinden. Men had dit projectmatig gerust anders kunnen uitpakken.
Schaarbeek is natuurlijk een geval apart, dat behoorde zelfs niet tot de 31 geplande seinhuizen.
Maar dat voor die andere seinhuizen alles van tafel geveegd wordt wil ik toch ten stelligste ontkennen. De computerzalen, voeding en koeling van die computers, alle telecom en VVDK die errond hangt nemen in een seinhuis minstens zoveel plaats in als de bediening. Om al die zaken onder te brengen waren er sowieso nieuwe, ruime gebouwen nodig. Een seinzaal is dan, gelukkig, maar een beperkte meerkost.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 24 okt 2017, 00:10
groentje schreef: 23 okt 2017, 22:54 Ik vraag me toch ook af hoeveel je zal besparen met deze extra inkrimping, nog los van de werkvreugde voor heel wat collega's die soms wel heel lang zullen onderweg zijn... Vooral Libramont zou ik durven heroverwogen.
Als je nog maar 10 seinhuizen hebt kan je traffic control afschaffen, de verkeersbeslissingen kan je dan op niveau van het seinhuis nemen.
Op bedieningspersoneel zal er inderdaad niet bespaard worden.
Ook dan ga je nog een centrale coördinatie nodig hebben, hoor, Traffic Control kan misschien kleiner, maar helemaal afgeschaft? En wat met de samenwerking met de operatoren, vandaag zitten RDV en TC eindelijk weer samen... Ik zeg ook niet dat er geen fusies meer mogelijk zijn, maar de meerwaarde ontgaat me om de luchthaven in Hasselt te gaan bedienen. Er wordt bij een aantal bedrijven trouwens terug gedecentraliseerd, net omdat het toch niet zo geweldig werkt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 24 okt 2017, 00:19Schaarbeek is natuurlijk een geval apart, dat behoorde zelfs niet tot de 31 geplande seinhuizen.
Ze zouden het nu toch kunnen gebruiken voor de regio Brussel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 24 okt 2017, 00:52
Shrek schreef: 24 okt 2017, 00:19Schaarbeek is natuurlijk een geval apart, dat behoorde zelfs niet tot de 31 geplande seinhuizen.
Ze zouden het nu toch kunnen gebruiken voor de regio Brussel?
Neen, daarvoor is het te klein. Er komt een nieuw, gigantisch seinhuis in Brussel-Zuid dat alle bediening van zone centrum zal doen.
Dus ook hier: Brussel-Noord zal dan niet langer voor de bediening zorgen, maar de seinzaal daar is maar een fractie van het hele gebouw daar. Ik ben er zeker van dat die ruimte nadien nuttig gebruikt zal worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 24 okt 2017, 00:50 Ook dan ga je nog een centrale coördinatie nodig hebben, hoor, Traffic Control kan misschien kleiner, maar helemaal afgeschaft? En wat met de samenwerking met de operatoren, vandaag zitten RDV en TC eindelijk weer samen... Ik zeg ook niet dat er geen fusies meer mogelijk zijn, maar de meerwaarde ontgaat me om de luchthaven in Hasselt te gaan bedienen. Er wordt bij een aantal bedrijven trouwens terug gedecentraliseerd, net omdat het toch niet zo geweldig werkt.
Wanneer de concentratie naar 10 seinhuizen gereed zal zijn moeten de werkvormen en procedures toch aangepast worden, zowel kant Infrabel als kant operatoren. Vandaag heeft de NMBS in de grote seinhuizen ook al volk zitten dat beslissingen neemt, soms tegen RDV in. Ik denk dat het afschaffen van een laag in de beslissingsboom toch enkele voordelen kan bieden wanneer er snel moet ingegrepen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Vroeger was er enkel een regionale dispatch (voor TC en RDV) en dat werkte. Dus waarom zou dat niet kunnen werken met tien regionale zones. Het is met de oprichting van TC dan alle regionale dispatching werd afgeschaft. Men had toen voor het eerst in Brussel een gezamenlijke landelijke dienst.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Hobbes »

Steven schreef: 24 okt 2017, 14:14 Vroeger was er enkel een regionale dispatch (voor TC en RDV) en dat werkte. Dus waarom zou dat niet kunnen werken met tien regionale zones. Het is met de oprichting van TC dan alle regionale dispatching werd afgeschaft. Men had toen voor het eerst in Brussel een gezamenlijke landelijke dienst.
Niet enkel dat, toen zaten er ook mensen met kennis van zaken; Die mensen kenden elke meter spoor van het net dat ze beheerden. Ik merk vandaag elke dag dat men bij TC totaal geen zicht meer heeft op hoe de situatie op het terrein in werkelijkheid is.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 24 okt 2017, 00:19 De computerzalen, voeding en koeling van die computers, alle telecom en VVDK die errond hangt nemen in een seinhuis minstens zoveel plaats in als de bediening. Om al die zaken onder te brengen waren er sowieso nieuwe, ruime gebouwen nodig. Een seinzaal is dan, gelukkig, maar een beperkte meerkost.
Zetten jullie de zaal nog letterlijk "bovenop" de technische ruimte ? Zoals vroeger ?
Is dat niet een beetje tricky ?
Ik herinner mij een brand in een technische ruimte, in het buitenland, die een half land plat legde.
Dit omdat men de zaal op de hogere verdieping moest evacueren door de rook die de ruimte bereikte. En boven op een brand zitten doet niemand graag.
Vroeger bediende de zaal alles wat eronder zat, dus dan gingen beide eruit, so be it. Nu bediend de zaal misschien een halve provincie...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 24 okt 2017, 16:11 Zetten jullie de zaal nog letterlijk "bovenop" de technische ruimte ? Zoals vroeger ?
Is dat niet een beetje tricky ?
Ik herinner mij een brand in een technische ruimte, in het buitenland, die een half land plat legde.
Dit omdat men de zaal op de hogere verdieping moest evacueren door de rook die de ruimte bereikte. En boven op een brand zitten doet niemand graag.
Vroeger bediende de zaal alles wat eronder zat, dus dan gingen beide eruit, so be it. Nu bediend de zaal misschien een halve provincie...
Ongetwijfeld dat dat vroeger gevaarlijk was, maar de huidige materialen zijn amper brandbaar dus dat lijkt me niet zo'n risico. Bovendien: als de PLP-computer uitbrandt zal je daarboven niet veel meer kunnen doen dan op een zwart scherm kijken :wink:
Omgekeerd: als de PLP van een bepaald deel nog werkt maar er niet meer bediend kan worden, dan kan de volledige bediening door een ander seinhuis of het reserve-seinhuis worden overgenomen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dentheo »

Als ik het mij goed herinner was het de rook van de brand een niveau lager die netjes door de airco bij de verkeersleiders kwam... toen was het snel evacueren geblazen. Half land plat.

Nu hebben ze een eind verder gebouwd en zitten niet "bovenop" electriciteit". :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie