9239 is met 77 min vertraging verder gereden. 9255 heeft men echter afgeschaft.
Zonder enige expertise te claimen denk dat ik dat de aangehaalde factoren inderdaad allemaal spelen. Wat nmbm ook meetelt: er is enerzijds een streven naar Europese harmonizering, anderszijds zijn er bepaalde nationale spelers, regelgevers vooral maar misschien ook wel bepaalde operatoren, die hun bevoegdheid niet willen afgeven en zich dus blijven moeien of zelfs blijven dwarsliggen. Zo moet een constructeur soms water en vuur verenigen in het ontwerp.Kan het zijn dat de constructeurs, die toch niet van de minste zijn qua aandrijftechnieken en allerhande sturing en elektronica daarrond, het bos niet meer zien door de bomen? Teveel regelgeving? Teveel Europa bemoeinissen resp. bureaucratie? Of nog steeds teveel landelijke spoorwegmaatschappijen met eigen regels?
Dat lijkt me eerder dan te liggen aan te weinig GSM-R masten of te weinig zendvermogen, en dus aan de infrabeheerder. Ik was altijd al een koele minnaar van radio-gebaseerde treinbeveiliging, zeker nu met alle WLAN & IoT-toestanden op alle treinen die dat nog wat komen verstoren..
Neeneen het heeft helemaal niet met het zendvermogen (of de physical layer tout-court) te maken. In tegendeel: ETCS2 data op GSM-R werkt erg goed met minder storingen dan spoorstroomkringbeveiliging.msts.be schreef: ↑13 nov 2017, 22:34Dat lijkt me eerder dan te liggen aan te weinig GSM-R masten of te weinig zendvermogen, en dus aan de infrabeheerder. Ik was altijd al een koele minnaar van radio-gebaseerde treinbeveiliging, zeker nu met alle WLAN & IoT-toestanden op alle treinen die dat nog wat komen verstoren..
Hier had een beveiliging obv spoorstroomlopen (TVM430/ATB) toch wel een verbetering geweest. Spijtig dat Ansaldo (als opvolger van de originele ontwikkelaar van TVM, CSEE) daar nooit genoeg voor gelobbyt heeft bij de EU..![]()
Is in panne gevallen in Brussel-Centraal en daar een uur blijven staan wegens procedure E374, technisch defect etc. Ook het nevenliggend spoor dus versperd en twee treinen erachter moesten terug naar Brussel-Zuid. Dikke ellende dus.
Ja, RBC-softwareupdates zijn peperduur. Infrabel en Prorail onderzoeken het wel, maar de uitvoering laat op zich wachten.
Het zal niet aan het lasteboek liggen denk ik, daar kan je vrij eenvoudig vragen aan de constructeur: lever mij een trein die gehomologeerd is voor het hele Belgische net in ETCS.Catenist schreef: ↑12 nov 2017, 23:08 Even vraagje; de Benelux rijdt met TRAX loc? Dat is toch Bombardier?
Er zijn blijkbaar nogal wat problemen met nieuwe treinen, zie ook Desiro (Siemens).
Kan het zijn dat de constructeurs, die toch niet van de minste zijn qua aandrijftechnieken en allerhande sturing en elektronica daarrond, het bos niet meer zien door de bomen? Teveel regelgeving? Teveel Europa bemoeinissen resp. bureaucratie? Of nog steeds teveel landelijke spoorwegmaatschappijen met eigen regels?
Ik zit zelf in de branche (duitse) werktuigmachines, ontwerp, constructie, oplevering en inbedrijfname. Sommie van hierboven genoemde zaken zijn in mijn branche dikwijls aanleiding tot maanden gesukkel om alles storingsvrij te laten verlopen. Dikwijls ligt het in mijn branche ook aan te vage of onvolledige lastendossiers, die zaken moeten dan worden opgelost doorheen het traject van constructie tot inbedrijfname en zorgen voor veel irritatie, zowel bij constructeur als bij afnemer.
Hoe zit dat bij de spoorwegen? Herkenbaar?
Er kan uiteraard zeer veel negatiefs over Fyra gezegd worden, maar één ding was zeker WEL in orde: Fyra kon alle veiligheidssystemen aan op zijn hele traject van Brussel trot Amsterdam. Sinds 10 jaar (TIEN jaar) waren we op zoek naar treinmaterieel dat we konden gebruiken om simpelweg al van Noorderkempen naar Antwerpen te rijden. Oorspronkelijk werd gedacht aan ... een Traxx-sandwich met I11 ertussen. De redding kwam uiteindelijk van de M6 stuurstanden, waartussen 'domme kracht' T13 geplaatst werd. Daarna kwamen de treinstellen Desiro. Maar tot op vandaag (dus 10 jaar later!) heb ik nog geen enkele Traxx (of welke loc dan ook) geweten die voor de test geslaagd is waar Fyra wel in kon slagen. Ok feit dat het geen treinstel is maar loc + gesleept materieel speelt mee, maar toch... Een en ander is natuurlijk ook het gevolg van het feit dat het zo mooie 'uniforme' Europese ETCS in twaalfendertig verschillende software uitvoeringen bestaat zodat op elk baanvak waar Benelux of Thalys moeten rijden wel een andere versie geïnstaleerd is, of zelfs nog geen systeem.
De twaalfendertig moet ik toch nuanceren. Er zijn eigenlijk maar 3 versies ETCS in gebruik:stefanic schreef: ↑14 nov 2017, 14:49 Er kan uiteraard zeer veel negatiefs over Fyra gezegd worden, maar één ding was zeker WEL in orde: Fyra kon alle veiligheidssystemen aan op zijn hele traject van Brussel trot Amsterdam. Sinds 10 jaar (TIEN jaar) waren we op zoek naar treinmaterieel dat we konden gebruiken om simpelweg al van Noorderkempen naar Antwerpen te rijden. Oorspronkelijk werd gedacht aan ... een Traxx-sandwich met I11 ertussen. De redding kwam uiteindelijk van de M6 stuurstanden, waartussen 'domme kracht' T13 geplaatst werd. Daarna kwamen de treinstellen Desiro. Maar tot op vandaag (dus 10 jaar later!) heb ik nog geen enkele Traxx (of welke loc dan ook) geweten die voor de test geslaagd is waar Fyra wel in kon slagen. Ok feit dat het geen treinstel is maar loc + gesleept materieel speelt mee, maar toch... Een en ander is natuurlijk ook het gevolg van het feit dat het zo mooie 'uniforme' Europese ETCS in twaalfendertig verschillende software uitvoeringen bestaat zodat op elk baanvak waar Benelux of Thalys moeten rijden wel een andere versie geïnstaleerd is, of zelfs nog geen systeem.
Dus wat dat betreft is het eigenlijk erg jammer dat Fyra uit elkaar viel tijdens het rijden, want anders reden we al vele jaren naar Breda etc.
In Zwitserland zijn ze volgens mij ook al langer bezig. Welke versie(s) hebben ze daar dan?Shrek schreef: ↑14 nov 2017, 15:19Het probleem dat wij hier hebben met die versies is echt wel uniek. Alle andere Europese landen hebben immers gewacht met uitrol tot de 2.3.0 er was zodat ze niet met die compatibiliteitsproblemen zaten. In feite hebben België en Nederland de hete kastanjes uit het vuur moeten halen. we waren de eerste met grootschalige ETCS op een HSL, maar daar betalen we dus een prijs voor.
De Zwitsers zijn later dan België en Nederland begonnen, daardoor zijn hun oudste lijnen al wel 2.3.0. De nieuwere lijnen zijn 3.6, maar zoals ik eerder al zei is die volledig backwards compatible.rvdborgt schreef: ↑14 nov 2017, 21:38 n Zwitserland zijn ze volgens mij ook al langer bezig. Welke versie(s) hebben ze daar dan?
Verder was het "een beetje dom" om Rotterdam - Antwerpen met 2 RBC's te willen doen terwijl er nog niets bestond om twee RBC's met elkaar te laten communiceren. Daar is destijds wel voor gewaarschuwd maar dat is genegeerd. Verder vraag ik me af waarom je dat überhaupt met 2 RBC's i.p.v. 1 zou willen doen.
Ik lees net dat de SBB tot voor kort nog versie 2.2.2 had liggen op Mattstetten - Rothrist maar dat ze net dit jaar de upgrade naar 3.4.0 hebben afgesloten:
jan_olieslagers schreef: ↑13 nov 2017, 19:12Ik ben het daar volledig mee eens maar stel vast dat dat fenomeen zich al zowat 20 jaren voordoet. Het is een feit dat de technologische evolutie de laatste twee decennia reuze sprongen maakte, en nu nog steeds, en dat de onderwijsinrichtingen die trend niet kunnen volgen. Als je als bedrijf mee aan de ontwikkeling doet van je eigen producten (goed voorbeeld is Siemens), dan ben je mijlen ver vooruit op de scholen. Het is nog amper te volgen en het moet steeds meer opgesplitst worden in meerdere disciplines om het geheel te kunnen overzien. Sommige bedrijven lanceren soms producten op de markt waarvoor hun eigen storingsmonteurs nog niet de benodigde diepere kennis hebben op het moment van het vrijgeven.Maar dat de treinbouwers er niet meer van bakken durf ik toch ook enigszins toeschrijven aan het onderwijs en dan specifiek de hogescholen: in mijn eigen ICT-beroep maak ik het mee dat er stagiaires verschijnen, met masterdiploma's, die met moeite een simpele grafiek kunnen interpreteren - laat staan dat ik ze zou betrouwen om mijn soep te koken, en al helemaal niet om de remmen van mijn auto te berekenen. Dat zal wel te maken hebben met de zgn. democratisering van het onderwijs.
Maar uiteindelijk zijn (buiten de Fyra) alle treinen er wel doorheen geraakt. Ik begrijp trouwens niet goed waarom je verwijst naar de Desiro, die werd net vrij snel toegelaten om in heel België te rijden. Bovendien blijkt het heel betrouwbaar materieel te zijn.