vertrekprocedure rond 1860-1900

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiretrainz
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jun 2016, 16:15
Locatie: Kortrijk

vertrekprocedure rond 1860-1900

Bericht door tiretrainz »

Hallo iedereen

Ik zit momenteel met een groepswerk omstreeks de jaren 1860-1900. We moeten een dagboek maken, ik moet de vrijdag maken. De vrijdagmiddag zou men met de trein ergens naartoe gaan. Ikzelf heb al een klein idee hoe het tewerk zou gaan. Enkel de vertrekprocedure niet. Weet iemand hoe deze tewerk ging. En weet er iemand misschien welke type rijtuigen het kunnen geweest zijn? (stad van vertrek is Kortrijk, station waarschijnlijk Kortrijk Luyaerdtbrug)

Op voorhand bedankt
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: vertrekprocedure rond 1860-1900

Bericht door Paul »

Ik vermoed dat de vertrekprocedure toen relatief eenvoudig was: de treinwachter of 'garde' controleerde of iedereen ingestapt was en of alle deuren dicht waren en gaf dan een fluitsignaal ('s nachts wellicht ook nog een teken met een seinlamp) waarna de trein kon vertrekken.
Het waren in ieder geval houten rijtuigen. Indien je verhaal zich na 1890 afspeelt, kunnen het GC-rijtuigen geweest zijn (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/GCI_(spoorwegrijtuig)). Voor die tijd waren het nog kleinere houten rijtuigen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie