Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

L25N is er vooral gekomen om de Thalys een sneller traject te geven door Vlaanderen. Daar mag men al blij zijn dat er een nieuwe lijn gekomen is, want dat in Vlaanderen realiseren is niet min.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 19 nov 2017, 07:06
Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?

Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Je miskent in je redenering de vele arbeiders uit de Leuvense regio die op de luchthaven werken. Voor hen werden de START-plannen voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven opgesteld. Qua arbeidskrachten zal er ongetwijfeld veel minder in de Antwerpse regio worden geworven. Dat is al een belangrijk verschil.
Precieze cijfers kan ik daar niet over vinden maar ik weet zeker dat er ook in het Mechelse heel veel mensen wonen die op de luchthaven tewerkgesteld zijn.

Ik misken trouwens helemaal niemand.
Leuven heeft een betrouwbare halfuurdienst en ik vraag helemaal niet om deze af te schaffen.
Ik vraag alleen dat de steden Mechelen en Antwerpen (samen goed voor 6x de bevolking van Leuven) minstens dezelfde betrouwbare halfuurdienst krijgen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 19 nov 2017, 10:10 L25N is er vooral gekomen om de Thalys een sneller traject te geven door Vlaanderen. Daar mag men al blij zijn dat er een nieuwe lijn gekomen is, want dat in Vlaanderen realiseren is niet min.
Dagelijks staan op de E19 duizenden autopendelaars in de file... met zicht op een dure veel te weinig benutte spoorlijn.

Als ik in de politiek zou zitten zou ik ook twee keer nadenken voor ik nog eens miljoenen belastinggeld uitgeef aan spoorlijnen die daarna onderbenut worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

ostbahnhof schreef: 19 nov 2017, 09:57 Maar je kan toch niet ontkennen dat 1 trein per uur in volle spits toch wel heel weinig is, zeker als je kijkt wat een investering er voor is gedaan: L25N, tunnencomplex, ....
Vanaf ongeveer 8u heb je twee treinen per uur, mooi gespreid.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Maar het probleem is toch ook dat de capciteit ten N van Mechelen beperkt is tot L25+L27, en die zijn er ten Z. ook. Dus de meercapaciteit van L25N kan men enkel benutten voor treinen die ofwel in Mechelen beginnen (de S5, 2x per uur) of misschien treinen die van andere lijnen komen, dat kan dan alleen uit Leuven zijn. Er waren ooit enkele P-treinen die Leuven-Mechelen-Brussel deden maar die zijn bij mijn weten afgeschaft.

Ik kan me goed voorstellen dat L25N twee treinen per uur ziet, in elke richting, dat komt dan idd. netjes overeen met de frekwentie van de S5. Voor trafiek uit Antwerpen heeft L25N geen meerwaarde, totnogtoe. Wel zou men meer treinen op L25N kunnen zetten om de bezetting van L25+L27 te verminderen zodat ze minder storinggevoelig worden. Maar die zouden dan geen enkel tussenliggend station kunnen bedienen, zelfs niet het relatief belangrijke Vilvoorde.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 19 nov 2017, 17:39
ostbahnhof schreef: 19 nov 2017, 09:57 Maar je kan toch niet ontkennen dat 1 trein per uur in volle spits toch wel heel weinig is, zeker als je kijkt wat een investering er voor is gedaan: L25N, tunnencomplex, ....
Vanaf ongeveer 8u heb je twee treinen per uur, mooi gespreid.
- om 8 uur loopt het spitsuur al naar zijn einde.
- de mooie spreiding is louter theoretisch ; in de praktijk rijdt de Benelux bovengemiddeld dikwijls met vertraging... en weg is de spreiding.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Portbou schreef: 19 nov 2017, 17:10
Asterix schreef: 19 nov 2017, 07:06
Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?

Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Je miskent in je redenering de vele arbeiders uit de Leuvense regio die op de luchthaven werken. Voor hen werden de START-plannen voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven opgesteld. Qua arbeidskrachten zal er ongetwijfeld veel minder in de Antwerpse regio worden geworven. Dat is al een belangrijk verschil.
Precieze cijfers kan ik daar niet over vinden maar ik weet zeker dat er ook in het Mechelse heel veel mensen wonen die op de luchthaven tewerkgesteld zijn.

Ik misken trouwens helemaal niemand.
Leuven heeft een betrouwbare halfuurdienst en ik vraag helemaal niet om deze af te schaffen.
Ik vraag alleen dat de steden Mechelen en Antwerpen (samen goed voor 6x de bevolking van Leuven) minstens dezelfde betrouwbare halfuurdienst krijgen.
Ik weet niet of ik vertrekken om xx09 en om xx25/26 een halfuurdienst zou durven noemen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23
Dus de kosten voor het inleggen van :
4 dagelijkse extra verbindingen Antwerpen-Luchthaven en vv. enerzijds
en
70 weekendverbindingen Puurs-Antwerpen en vv. + enkele bijkomende laatavond S5-treinen anderzijds
zijn gelijk ?
Ik zeg niet dat de kosten gelijk zijn aan alle 70, maar met één dure P-trein kan je wel meerdere L-treinen laten rijden.
De reden dat die luchthaven P-treinen er niet zijn is net omdat ze per treinkm veel duurder zijn dan andere treinen.

Om je een idee te geven wat wat er zou moeten gebeuren om één extra trein in te leggen op deze verbinding:
Vandaag vertrekt de 9227 om 9u15 uit Vorst, waarna hij aan een heen-en-terug Amsterdam doet en daarna nog eens tot Amsterdam rijdt om daar te overnachten. Dit materieel is de enige optie om je P-trein (9208) te kunnen uitvoeren (anders moet je materieel gaan bijkopen en over die prijs wil ik het niet eens hebben). De P-trein vertrekt dan zoals gewenst om 7u15 in Antwerpen. Hij moet dus om 7u00 in de bundel Noorderdokken gereed staan. Voor de frontverandering in de bundel nemen we een klein half uurtje dus aankomst daar om 6u30. Vertrek leeg in FBMZ dus om 5u30. Het vertrek uit de bundel in Vorst moet dan om 5u15 gebeuren. Je hebt dus een halve prestatie van een bestuurder nodig (begin 5u15 ipv 9u15) om de trein te rijden. Er moet ook nog een begeleider HLP naar Antwerpen om dan de trein te kunnen verzekeren, dat is ook meteen een kwart van een shift gebruikt. Bovendien is het een tractie met 2 dure locomotieven, waardoor je kosten veel hoger liggen dan bij een een sprintertje of Desiro.

Tel dit allemaal eens op en je komt snel tot de conclusie dat het sop de kool niet waard is.
Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23 Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?

Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Jaloers zijn op andere steden heeft echt geen zin. Toevallig ligt Leuven-Luchthaven net midden in de Landen-De Panne. Moest dat niet zo zijn was de bediening misschien ook een pak minder.
Wat ik met enkele reizigers bedoel zijn de enkele extra reizigers die zo'n verbinding zou opleveren. Nu neemt iedereen gewoon een trein vroeger of later. Voor dat half uurtje gaat echt niemand de wagen nemen in volle spits. Voor het feit dat de S5 's avonds niet rijdt nemen wel veel mensen de wagen, ze hebben simpelweg geen keus. In vergelijking met de vele extra reizigers die de S5 daardoor oplevert zal die ene, peperdure, trein extra naar de luchthaven hooguit enkele nieuwe reizigers opleveren.
Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23
Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.
Een goed aanbod trekt nieuwe reizigers aan (zij die nu nog in de AirportExpress-bus of in hun auto zitten).
Goed aanbod = halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met betrouwbare treinen (dus niet met de Benelux).

Ik weiger te geloven dat er iets moet afgeschaft worden om 4 extra verbindingen te realiseren.
Laat de Benelux in Antwerpen overnachten zodat de gaten in de dienstregeling 's ochtends en 's avonds kunnen worden weggewerkt.

Zodra de Benelux over de HSL gaat zal de volledige dienstverlening over lijn 25 allicht moeten worden hertekend. Dat lijkt me het juiste moment om de bediening van de Luchthaven over te hevelen naar een andere IC.
De opbrengsten van ticketverkoop zijn zo'n klein deel van de omzet dat die nieuwe reizigers geen enkel verschil maken (en nog eens, met S5 of L-treinen krijg je meer nieuwe reizigers). Het enige dat echt telt zijn de kosten, die mogen in totaal niet verhogen. Dus elke Euro die je voor zo'n extra trein moet uitgeven moet je elders besparen, eender hoeveel volk er nu opzit. Jij mag dat misschien weigeren te geloven, maar zo zit het systeem nu wel in elkaar.
Schaarse middelen ?
Reden te meer om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verbeteren :
De occasionele (zaken)reiziger naar de Luchthaven brengt namelijk meer geld in het laatje dan een abonnee op een late S5-trein.
S5 is trouwens typisch een verbinding waarop 's avonds laat straffeloos in het zwart gereden wordt.
's avonds rond Brussel zullen het volgens mij niet voornamelijk abbonnees zijn die rijden.
Dat er te weinig controle is wil ik best geloven, maar als je daarvan de dienstregeling laat afhangen is het al erg gesteld.

Maar ik begrijp je voorstel wel: je wil liever de extra S5 niet zien en in de plek P-treinen op Antwerpen-Luchthaven. Op zich een eerbaar standpunt èn economisch werkbaar, maar ik denk niet dat de meerderheid van de mensen het ermee eens is dat een superdeluxe Luchthavenbediening belangrijker is dan voorstadstreinen.
Dat van die stuurlui aan wal neem ik persoonlijk.

Iedereen in België is unaniem lovend over de professionaliteit waarmee de spoorwegen in ons land worden gerund. Dat staat dagelijks te lezen in kranten, op de sociale media, op blogs,...

En iedere burger (met wiens belastinggeld de spoorwegen gesubsidieerd worden) die verbeteringsvoorstellen formuleert is een idioot.
Verbetervoorstellen mogen zeker, maar als er dan geantwoord wordt waarom iets op een bepaalde manier gebeurd moet je er ook mee om kunnen dat het nu eenmaal zo is.

Eén van de grote problemen met de Belgische spoorwegen is het ontelbaar aantal schoonmoeders: allemaal personen of instanties die zeggen "ik betaal belastinggeld dus ik mag het eens gaan bepalen". Deze gedachtengang en alle politieke invloed die ermee gepaard gaat staat een duidelijke visie en efficiënt beleid soms serieus in de weg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 19 nov 2017, 17:43 Maar het probleem is toch ook dat de capciteit ten N van Mechelen beperkt is tot L25+L27, en die zijn er ten Z. ook. Dus de meercapaciteit van L25N kan men enkel benutten voor treinen die ofwel in Mechelen beginnen (de S5, 2x per uur) of misschien treinen die van andere lijnen komen, dat kan dan alleen uit Leuven zijn. Er waren ooit enkele P-treinen die Leuven-Mechelen-Brussel deden maar die zijn bij mijn weten afgeschaft.

Ik kan me goed voorstellen dat L25N twee treinen per uur ziet, in elke richting, dat komt dan idd. netjes overeen met de frekwentie van de S5. Voor trafiek uit Antwerpen heeft L25N geen meerwaarde, totnogtoe. Wel zou men meer treinen op L25N kunnen zetten om de bezetting van L25+L27 te verminderen zodat ze minder storinggevoelig worden. Maar die zouden dan geen enkel tussenliggend station kunnen bedienen, zelfs niet het relatief belangrijke Vilvoorde.
Maar voor de extra bediening van de luchthaven waarover sprake is dat allemaal geen probleem hoor, de rijpaden zijn vrij en kunnen zo ingevuld worden.
Het nut van L25N is drieërlei: de luchthaven bereikbaar maken, een snellere route creëren en HST-treinen uit Antwerpen voorgesorteerd krijgen voor de westelijke koker van lijn 0. De capaciteitswinst zit vooral in dat laatste, niet in het aantal sporen tussen Mechelen en Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 nov 2017, 20:23 Zodra de Benelux over de HSL gaat zal de volledige dienstverlening over lijn 25 allicht moeten worden hertekend. Dat lijkt me het juiste moment om de bediening van de Luchthaven over te hevelen naar een andere IC.
OK, laten we die denkoefening eens maken. De snelle IC Antwerpen-Charleroi kan je onmogelijk langs de luchthaven sturen, dan benadeel je zoveel volk dat je eenw are opstand gaat krijgen. Enige overblijvers zijn dan de voormalige IR's, waarvan er eentje nu nog uit Essen vertrekt, na december is dat niet meer het geval. Dus: één van de "IR's" die in Antwerpen vertrekt laten we langs de luchthaven naar Brussel rijden. Op zich een mooie verbinding die zou kunnen werken, maar er zal enkel volk opzitten dat Antwerpen-Mechelen, Antwerpen-Luchthaven, Mechelen-Luchthaven of Luchthaven-Brussel doet. Doorgaande reizigers die in de luchthaven blijven zitten zal je niet hebben.
Omdat de verbinding symmetrisch moet zijn met de IC Hasselt en je toch dezelfde attractieve reistijden wil aanbieden als vandaag kan deze uiteraard niet meer in Mortsel of Nekkerspoel stoppen.

De bediening van Mortsel en Nekkerspoel wordt dan overgenomen door de Benelux. Deze moet immers tussen Antwerpen en Brussel traag genoeg zijn om geen doorgaande reizigers tussen deze 2 steden mee te nemen, daarvoor is er immers geen plek (vandaag is dat ideaal geregeld omdat de IC naar Charleroi de Benelux onderweg inhaalt).

Op zich is dit iets dat praktisch mogelijk is, maar...

-Je Benelux zal, door de reizigers van Mortsel en Nekkerspoel, een stuk voller zitten van vandaag, het comfort zal voor deze 2 plaatsen dus gevoelig dalen.
-De reizigers vanuit Nederland naar de luchthaven (een segment waar de trein sterk gewonnnen heeft de voorbije jaren) moeten opeens weer overstappen. Dit zal onvermijdelijk tot verlies van reizigers leiden.

Deze organisatie zou eventueel kunnen, maar het lijkt mij globaal gezien niet beter te zijn dan de situatie dan vandaag.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 20 nov 2017, 17:15De reizigers vanuit Nederland naar de luchthaven (een segment waar de trein sterk gewonnnen heeft de voorbije jaren) moeten opeens weer overstappen. Dit zal onvermijdelijk tot verlies van reizigers leiden.
Heb je cijfers over het aantal reizigers tussen de luchthaven en Nederlandse bestemmingen, zowel voor als na de omlegging van de Benelux via de luchthaven? Ik heb er namelijk nog nergens gezien.

Nieuwsgierig,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Brussels Airport is behoorlijk aggressief publiciteit aan het maken in Nederland, de late eerste aankomst doet die inspanning wel enigszins teniet.
Schrek, ik snap je redenering wel, als je ervan uitgaat dat we de eerstkomende decennia geen cent gaan bijkrijgen, integendeel. Dat zou kunnen, al zou dat volgens mij onterecht zijn gezien de groeiende mobiliteitsnoden die er zijn. Het zou zonde zijn als de spoorwegen daar geen grotere rol in zouden kunnen spelen. Ik denk dan ook niet dat het zomaar luchtfietserij is om te denken aan wat er nodig is om nieuwe klanten te lokken. Je bent er wel heel zeker van dat er maar weinig extra reizigers zullen zijn wanneer de dienstregeling wordt uitgebreid, maar ik ben daar zo zeker nog niet van. Hoeveel mensen laten de trein nu liever voor wat het is, net omdat ze niet frequenter naar de luchthaven kunnen? We weten het niet, en zonder uitbreiding zullen we het ook nooit met zekerheid weten, maar het is een teken aan de wand dat De Decker - Van Riet nog steeds brood zien in hun luchthavenbus. Het aanbod moet hoedanook uitbreiden als we meer reizigers willen trekken, en dan staat een tweede Antwerpse luchthaventrein niet helemaal bovenaan, maar toch behoorlijk hoog. Hoe dat operationeel moet gebeuren, daar kan zeker over gediscussieerd worden, ik had zelf gedacht aan enkele P-treinen in het pad van de Benelux omdat ik dacht dat dat de goedkoopste optie zou zijn (en daarbij heb je volgens mij helemaal niet het materieel van de Benelux nodig), maar als dat niet klopt of er zijn betere opties, dan kan dat voor mij ook.
En nog een opmerking, ik merk wel mensen op die een trein via de luchthaven nemen, als het tijdsverlies aanvaardbaar blijft en het comfort groter is dan in een overvolle IC te moeten stappen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door BlackEagle »

Shrek schreef: 20 nov 2017, 16:46
Om je een idee te geven wat wat er zou moeten gebeuren om één extra trein in te leggen op deze verbinding:
Vandaag vertrekt de 9227 om 9u15 uit Vorst, waarna hij aan een heen-en-terug Amsterdam doet en daarna nog eens tot Amsterdam rijdt om daar te overnachten. Dit materieel is de enige optie om je P-trein (9208) te kunnen uitvoeren (anders moet je materieel gaan bijkopen en over die prijs wil ik het niet eens hebben). De P-trein vertrekt dan zoals gewenst om 7u15 in Antwerpen. Hij moet dus om 7u00 in de bundel Noorderdokken gereed staan. Voor de frontverandering in de bundel nemen we een klein half uurtje dus aankomst daar om 6u30. Vertrek leeg in FBMZ dus om 5u30. Het vertrek uit de bundel in Vorst moet dan om 5u15 gebeuren. Je hebt dus een halve prestatie van een bestuurder nodig (begin 5u15 ipv 9u15) om de trein te rijden. Er moet ook nog een begeleider HLP naar Antwerpen om dan de trein te kunnen verzekeren, dat is ook meteen een kwart van een shift gebruikt. Bovendien is het een tractie met 2 dure locomotieven, waardoor je kosten veel hoger liggen dan bij een een sprintertje of Desiro.
Waarom is er geen ander materieel aanwezig om die P-treinen te kunnen rijden? Over enkele weken wordt het aanbod substantieel uitgebreid rond Antwerpen, Gent, Brussel en tussen Charleroi en Namen. Waar zijn die treinstellen dan plots vandaan gekomen? Er zijn namelijk geen lopende leveringen, alle Desiro's zijn al sinds 2015 geleverd. Het moet toch zeker zo zijn dat er een paar Klassiekjes over zijn om extra capaciteit vrij te maken, zodat je een paar Desiro's op een P-trein vanuit Antwerpen (niet Brussel) in het rijpad van de Benelux kunt zetten voor één of twee h/t-ritten.

Ik had namelijk niet de indruk dat de NMBS met een schrijnend materiaaltekort zit. Bovendien worden binnen korte termijn de M7's geleverd, waardoor er nog meer extra stellen vrijkomen. Dan is er opnieuw ruimte om extra kilometers in te zetten op nieuwe verbindingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 21 nov 2017, 00:55 Waarom is er geen ander materieel aanwezig om die P-treinen te kunnen rijden? Over enkele weken wordt het aanbod substantieel uitgebreid rond Antwerpen, Gent, Brussel en tussen Charleroi en Namen. Waar zijn die treinstellen dan plots vandaan gekomen? Er zijn namelijk geen lopende leveringen, alle Desiro's zijn al sinds 2015 geleverd. Het moet toch zeker zo zijn dat er een paar Klassiekjes over zijn om extra capaciteit vrij te maken, zodat je een paar Desiro's op een P-trein vanuit Antwerpen (niet Brussel) in het rijpad van de Benelux kunt zetten voor één of twee h/t-ritten.

Ik had namelijk niet de indruk dat de NMBS met een schrijnend materiaaltekort zit. Bovendien worden binnen korte termijn de M7's geleverd, waardoor er nog meer extra stellen vrijkomen. Dan is er opnieuw ruimte om extra kilometers in te zetten op nieuwe verbindingen.
Het gaat niet over het totaal aanwezige rollend materieel, daar is er inderdaad nog wel genoeg van. Het gaat wel om het aantal omplopen: wanneer je een extra materieelomloop creëert geeft dit extra lopende kosten. Je zal meer onderhoud nodig hebben want er worden immers meer treinkm gereden. Je zal ook een treinstel meer beschikbaar moeten hebben waardoor bijvoorbeeld een deel van het onderhoud van overdag naar 'snachts moet verplaatsen, wat het ook weer duurder maakt.
Dit is allemaal niet onmogelijk, zoals je zelf aangeeft komen er omlopen bij voor treinen rond de steden. Maar het kost wel allemaal geld dat er niet oneindig is. Ook hier zou je dus kunnen zeggen dat er een bepaalde omloop in pakweg Gent niet rijdt om met dat budget P-treinen luchthaven te kunnen doen. Dus weer de vraag: welke andere trein schaf je af ten voordele van die P-treinen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 20 nov 2017, 23:14 Brussels Airport is behoorlijk aggressief publiciteit aan het maken in Nederland, de late eerste aankomst doet die inspanning wel enigszins teniet.
Schrek, ik snap je redenering wel, als je ervan uitgaat dat we de eerstkomende decennia geen cent gaan bijkrijgen, integendeel. Dat zou kunnen, al zou dat volgens mij onterecht zijn gezien de groeiende mobiliteitsnoden die er zijn. Het zou zonde zijn als de spoorwegen daar geen grotere rol in zouden kunnen spelen. Ik denk dan ook niet dat het zomaar luchtfietserij is om te denken aan wat er nodig is om nieuwe klanten te lokken. Je bent er wel heel zeker van dat er maar weinig extra reizigers zullen zijn wanneer de dienstregeling wordt uitgebreid, maar ik ben daar zo zeker nog niet van.
Of er centen bijkomen hangt af van de politiek. Helaas kijken die nooit verder dan het komende jaar waardoor je niet anders kan dan roeien met de riemen die er zijn. Voorafnames maken op geld dat misschien nooit komt is een gevaarlijk spelletje...
Bovendien moet je de verbinding Antwerpen-Luchthaven toch een beetje in de historische context plaatsen. Hoe was de verbinding 3 jaar geleden? Hoe was de verbinding 6 jaar geleden? Is er sprake van zware achteruitgang?
Zolang het aanbod gestaag groeit zie ik niet meteen een probleem. De huidige situatie zal ook niet eeuwig blijven bestaan. Hopelijk komt er snel een tijd aan waarin er weer meer geld naar openbaar vervoer gaat en dan kunnen we weer allen beginnen te dromen (ik zou gaan voor de doorstrekking van de Charleroi-Schuman-Luchthaven tot Antwerpen). Maar tot die tijd bestaat er enkel of-of en ik ben ervan overtuigd dat in de dienstregeling van december dit jaar daarin de juiste keuzes gemaakt zijn.
Plaats reactie