Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Retard »

pietje schreef:
Tijgernoot schreef:Algemene vuistregel bij de spoorwegen: als iets een grote renovatie krijgt wordt het binnenkort platgegooid :wink:
Behalve als het wielen heeft :twisted:
Dan rijdt het bijna 2 keer zolang rond als in de buurlanden en wordt het 10 jaar voor het definitieve einden nog helemaal gerenoveerd
Volgens K V B rijden er in Zwitserland treinen van 60 jaar oud rond en ook Plan V in NL is al 49 jaar oud.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Tijgernoot »

Wat er nu nog aan Plan V in Nederland rijdt is volgens mij niet ouder dan 43 jaar, maar de techniek is wel bijna 50 jaar oud.

Het verschil tussen de jongste en de oudste klassiekjes is meer dan 11 jaar, maar de techniek die bijna gelijk is voor al klassiekjes is misschien nog wel veel ouder. Ook toen kon er in tien jaar tijd veel verbeteren op technologisch gebied.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Dit was in 2010, weet niet of het nog zo is. Overnachten is daar zo duur, dat ik daar voorlopig nog even weg blijf.
Tip: AirBnB...

(Wat die gesloten stations rond Chur betreft: Het probleem daar is een paar grote asielzoekercentra...)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Dieselfreak »

SvMp schreef: 25 feb 2013, 19:13Zwitserland heeft ook nog redelijk wat bemande station met comfortabele wachtruimtes. Beetje vergelijkbaar met België zoals het nu is.

Maar ik heb ook wat anders gezien: Stationnetjes waarvan het loket al in de negentiger jaren is gesloten, maar het gebouw is gewoon open. Dat was aan de spoorlijnen van de Rhätische Bahn in kanton Graubünden. De stationnetjes vlakbij de grote stad (Chur) waren echter gesloten met de mededeling dat de wachtruimte wegens vandalisme is gesloten. Wat verder weg van de grote stad, volop open gebouwen. Dat kan nog in Zwitserland, al die je dat zelfs daar de verloedering toeslaat.

Dit was in 2010, weet niet of het nog zo is. Overnachten is daar zo duur, dat ik daar voorlopig nog even weg blijf.
Ik heb vorig jaar, dus 6 jaar later dan 2010, nog de Wengneralpbahn genomen, ben uitgestapt in halte Wengeralp, en inderdaad, dat stationsgebouw en de toiletten waren onbemand, maar volledig toegankelijk voor iedereen. In België is zoiets haast ondenkbaar, dat zou binnen de kortste keren de speeltuin van vandalen worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door Steven »

ik kom jaarlijk in Zwitserland (een jaar overslaan zou voor mij dodelijk zijn :mrgreen: )
Bij de RhB heeft men inderdaad vele oude stations gewoon toegankelijk gelaten met een verwarmde ruimte voor de reizigers. In sommige van die stations (zoals Filisur) heeft men dan een andere dienst gezet zoals een broodjeszaak. De dame die daar werkt kan zelfs een gewoon ticket verkopen. Meer complexe zaken worden dan wel doorverwezen naar een groter station in de buurt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 19 nov 2017, 10:15 ik kom jaarlijk in Zwitserland (een jaar overslaan zou voor mij dodelijk zijn :mrgreen: )
Bij de RhB heeft men inderdaad vele oude stations gewoon toegankelijk gelaten met een verwarmde ruimte voor de reizigers. In sommige van die stations (zoals Filisur) heeft men dan een andere dienst gezet zoals een broodjeszaak. De dame die daar werkt kan zelfs een gewoon ticket verkopen. Meer complexe zaken worden dan wel doorverwezen naar een groter station in de buurt.
Ook in Oostenrijk zie je dat meer en meer.
Bvb. op het toch niet onbelangrijke station Schwarzach St-Veit.

Er is één balie met één medewerker.
Deze geeft informatie aan de reizigers en verkoopt treintickets, koffie, kranten, postzegels, loterijbiljetjes...
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door Lukas »

Hoi,

Persoonlijk vind ik de perronwerken in Leuven 1 grote verspilling; Men breekt perrons op die er nog geen 15 jaar liggen. Maar op lijn 35 zijn de stations een grote schande!! In Wezemaal is er weliswaar 1 perron (richting Leuven) verhoogd en verhard maar het perron richting Antwerpen is nog steeds onverhard en laag. In Aarschot zijn er nog steeds geen roltrappen en liften. De stations van Langdorp, Testelt en Zichem zijn ook nog steeds onverhard en onverhoogd. Diest moet het ook al veel te lang stellen zonder roltrappen en liften en de perrons zijn nog steeds onverhoogd maar deels verhard. In Schulen zijn de perrons ook nog onverhoogd en onverhard. In Hasselt starten er volgend jaar eindelijk grote renovatiewerkzaamheden aan de perrons en de onderdoorgang. Ik hoop dan ook dat de NMBS EINDELIJK eens gaat investeren in lijn 35!! En het feit dat er op de stations op lijn 35 mischien minder mensen opstappen en afstappen dan in Gent, Leuven of Luik vind ik pure onzin!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 21 nov 2017, 22:19 Persoonlijk vind ik de perronwerken in Leuven 1 grote verspilling; Men breekt perrons op die er nog geen 15 jaar liggen. Maar op lijn 35 zijn de stations een grote schande!! In Wezemaal is er weliswaar 1 perron (richting Leuven) verhoogd en verhard maar het perron richting Antwerpen is nog steeds onverhard en laag. In Aarschot zijn er nog steeds geen roltrappen en liften. De stations van Langdorp, Testelt en Zichem zijn ook nog steeds onverhard en onverhoogd. Diest moet het ook al veel te lang stellen zonder roltrappen en liften en de perrons zijn nog steeds onverhoogd maar deels verhard. In Schulen zijn de perrons ook nog onverhoogd en onverhard. In Hasselt starten er volgend jaar eindelijk grote renovatiewerkzaamheden aan de perrons en de onderdoorgang. Ik hoop dan ook dat de NMBS EINDELIJK eens gaat investeren in lijn 35!! En het feit dat er op de stations op lijn 35 mischien minder mensen opstappen en afstappen dan in Gent, Leuven of Luik vind ik pure onzin!!
De NMBS wou wel, kreeg steun van de bevoegde minister, maar kwam iemand anders tegen op haar pad ...
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/be ... ~ae78b229/
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door groentje »

De prioriteiten die Vlaanderen naar voeren schuift, zijn anders niet slecht, maar ik kan me helemaal vinden in de visie van Bellot dat we eerst eens zouden moeten leren afwerken wat we begonnen zijn, vooraleer we ons op iets nieuws storten waarvan we ook amper weten of en wanneer we het afgewerkt gaan krijgen. Ik kan begrijpen dat Weyts probeert nog iets uit de brand te slepen, maar met de centen die er zijn, vrees ik dat hij nooit allemaal z'n projecten zal kunnen redden. Bovendien, wat is er mis met investeren in toegankelijkheid? En waar zit mevrouw Homans, minister voor Gelijke Kansen, om die investeringen te verdedigen?
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door vnze »

Dieselfreak schreef: 18 nov 2017, 13:33
SvMp schreef: 25 feb 2013, 19:13...
Ik heb vorig jaar, dus 6 jaar later dan 2010, nog de Wengneralpbahn genomen, ben uitgestapt in halte Wengeralp, en inderdaad, dat stationsgebouw en de toiletten waren onbemand, maar volledig toegankelijk voor iedereen. In België is zoiets haast ondenkbaar, dat zou binnen de kortste keren de speeltuin van vandalen worden.
Dat zou hier dus onmogelijk zijn. Als de loketbediende even naar het toilet moet is de wachtzaal beklad nog voor hij terug is. Ook iets waar reizigers geen rekening mee houden. Altijd maar klagen over oud materiel of WiFi op de trein maar zolang de maatschappij zich gedraagd als pubers die niets heel kunnen laten zal dat geld in vandalisme bestrijding en graffiti verwijdering gestoken moeten worden ipv iets nieuws.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door groentje »

Ook in andere landen zijn er vandalen, is er graffiti... En toch wordt er vaak toch gekozen om wachtzalen en dergelijke gewoon open te laten. Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, waar je moeilijk kan beweren dat ze daar veel beschaafder zijn. Wat je er wel hebt, is een (vaak vrijwillige) conciërge die 's nachts de boel sluit en verder een oogje in het zeil houdt. En die desnoods zelf de verfborstel ter hand neemt om graffiti te overschilderen, in plaats van te wachten tot het station aan de beurt is volgens de planning... Er wordt veel meer onmiddellijk ingegrepen ipv alles maar op z'n beloop te laten. Het opvallende is dat dat uiteindelijk minder kost...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Dieselfreak »

vnze schreef: 22 nov 2017, 13:24Altijd maar klagen over oud materiel of WiFi op de trein maar zolang de maatschappij zich gedraagd als pubers die niets heel kunnen laten zal dat geld in vandalisme bestrijding en graffiti verwijdering gestoken moeten worden ipv iets nieuws.
Wat jij hier "de maatschappij" noemt, is slechts een heel beperkt deel van de bevolking, wellicht slechts enkele procenten. Precies alsof iedereen, of het merendeel van de mensen, iedere kans grijpt om dingen te vernielen of graffiti te spuiten.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Bericht door Steve »

... maar ze maken wel integraal deel uit van de maatschappij, hoe je het ook draait of keert.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 24 nov 2017, 14:13 Wat jij hier "de maatschappij" noemt, is slechts een heel beperkt deel van de bevolking, wellicht slechts enkele procenten. Precies alsof iedereen, of het merendeel van de mensen, iedere kans grijpt om dingen te vernielen of graffiti te spuiten.
Het hoeft niet noodzakelijkzo ver te gaan. Afval achterlaten, voeten niet vegen, de deur laten openstaan,.... Dat zijn ook allemaal zaken die bijdragen tot de verloedering van een wachtzaal. Met die dingen erbij kom je aan veel meer dan enkele procenten.
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door vnze »

Dieselfreak schreef: 24 nov 2017, 14:13
vnze schreef: 22 nov 2017, 13:24Altijd maar klagen over oud materiel of WiFi op de trein maar zolang de maatschappij zich gedraagd als pubers die niets heel kunnen laten zal dat geld in vandalisme bestrijding en graffiti verwijdering gestoken moeten worden ipv iets nieuws.
Wat jij hier "de maatschappij" noemt, is slechts een heel beperkt deel van de bevolking, wellicht slechts enkele procenten. Precies alsof iedereen, of het merendeel van de mensen, iedere kans grijpt om dingen te vernielen of graffiti te spuiten.
Omgekeerde pars pro toto zeg maar, je snapt wat ik bedoel. Hoe groot deze groep is maakt helemaal niet uit want het resultaat is hetzelfde: grote nodeloze kosten. En een feit is dat in België deze groep relatief groot is en vaak ongestraft zijn gang kan gaan. Zoek in Scandinavië maar eens een treinstel met graffiti.

Daarbij verschrik je niet over het gedrag van de gemiddelde mens, alles wat niet van hun bezit is mag ruw behandeld worden. Schoenen op de bank, sigaretten op de grond, krabbelen met een pen, deuren open laten, kauwgom onder de tafel plakken, afval gewoon laten slingeren, etensresten op de banken, de zandbak die mensen die van de kust komen maken omdat men zich niet een beetje afkuist, peuteren aan een stof die wat los zit, agressie tegen personeel,... en kijk voor de grap eens naar de staat van eender welk openbaar toilet (of soms zelfs de hoek in de wachtzaal die als toilet dienst doet).

Edit: Shrek zei het eigenlijk al...
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Plaats reactie