Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 21 nov 2017, 10:18 ik zou gaan voor de doorstrekking van de Charleroi-Schuman-Luchthaven tot Antwerpen). Maar tot die tijd bestaat er enkel of-of en ik ben ervan overtuigd dat in de dienstregeling van december dit jaar daarin de juiste keuzes gemaakt zijn.
Dan zou ik toch veeleer gaan voor de Dinant - Luchthaven, dan heb je een nog min of meer echte IC en bied je ook een ongeëvenaarde rechtstreekse verbinding tussen de omgeving Namen-Ottignies en de regio Mechelen-Antwerpen. Vanuit Charleroi-Nijvel heb je die al meer dan genoeg en die trein is bovendien niets meer dan een stoptrein, ondanks z'n naam IC.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Eventjes hardop denken: het materieel, de rijpaden en de mensen zijn er dus, alleen de centen ontbreken. Zou niet een derde partij (een deel van) de kosten kunnen dragen? De luchthaven zelf, bv., of misschien zelfs de Vlaamse overheid? Die moeten daar toch een project kunnen voor opstarten en daar dan een budget aan toekennen?

NB na vluchtige check: de genoemde busdienst uit Antwerpen begint reeds om 03:00, jawel, zelfs op dat uur moeten er dus reeds (enkele) reizigers zijn!

@Steve hierboven: doortrekking van de dienst uit Dinant werd eerder afgewezen wegens erg lang en daardoor meer storinggevoelig. Was het in dit draadje of in een ander? Enne, ik kan me weinig potentieel voorstellen tussen Namen-Wavre-Ottignies en Mechelen-Antwerpen, hooguit misschien voor Walibi.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 21 nov 2017, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 21 nov 2017, 10:28 Eventjes hardop denken: met materieel, de rijpaden en de mensen zijn er dus, alleen de centen ontbreken. Zou niet een derde partij (een deel van) de kosten kunnen dragen? De luchthaven zelf, bv., of misschien zelfs de Vlaamse overheid? Die moeten daar toch een project kunnen voor opstarten en daar dan een budget aan toekennen?

NB na vluchtige check: de genoemde busdienst uit Antwerpen begint reeds om 03:00, jawel, zelfs op dat uur moeten er dus reeds (enkele) reizigers zijn!
De Vlaamse overheid doet zelf aan grootschalige afbraak van openbaar vervoer, daar moet je dus zeker niet naar kijken. De luchthaven zelf? Misschien, maar moest ik luchthaven zijn zou ik eerder kijken naar grotere amplitudes dan naar hogere frequenties.

En inderdaad de busdienst begint al vroeg, maar de treindienst ook hoor: de eerste trein vertrekt al om 4u45. Daarom ook: de vraag hier voor een P-trein vergroot de amplitude niet, enkel de frequentie op een bepaald deel van de dag. De reizigers, waarvan ik zeker niet ontken dat ze er zijn, geraken dus weldegelijk met de trein op de luchthaven, ze moeten gewoon iets vroeger naar het station gaan.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 20 nov 2017, 16:46 Om je een idee te geven wat wat er zou moeten gebeuren om één extra trein in te leggen op deze verbinding:
Vandaag vertrekt de 9227 om 9u15 uit Vorst, waarna hij aan een heen-en-terug Amsterdam doet en daarna nog eens tot Amsterdam rijdt om daar te overnachten. Dit materieel is de enige optie om je P-trein (9208) te kunnen uitvoeren (anders moet je materieel gaan bijkopen en over die prijs wil ik het niet eens hebben). De P-trein vertrekt dan zoals gewenst om 7u15 in Antwerpen. Hij moet dus om 7u00 in de bundel Noorderdokken gereed staan. Voor de frontverandering in de bundel nemen we een klein half uurtje dus aankomst daar om 6u30. Vertrek leeg in FBMZ dus om 5u30. Het vertrek uit de bundel in Vorst moet dan om 5u15 gebeuren. Je hebt dus een halve prestatie van een bestuurder nodig (begin 5u15 ipv 9u15) om de trein te rijden. Er moet ook nog een begeleider HLP naar Antwerpen om dan de trein te kunnen verzekeren, dat is ook meteen een kwart van een shift gebruikt. Bovendien is het een tractie met 2 dure locomotieven, waardoor je kosten veel hoger liggen dan bij een een sprintertje of Desiro.
Bedankt (en dat meen ik...) om dit zo uitgebreid uit de doeken te doen.

Het materieel-schema dat ik voor ogen heb klopt dus niet ? (ik dacht dat het materieel iedere avond terug "thuis" kwam) Afbeelding geel = materieel uit Brussel Zuid ; oranje = materieel uit Amsterdam

Shrek schreef: Nu neemt iedereen gewoon een trein vroeger of later. Voor dat half uurtje gaat echt niemand de wagen nemen in volle spits.
Daar ben ik dus niet van overtuigd. Ik denk dat reizigers de trein links laten liggen als er gaten in de dienstregeling zitten. Maar let's agree to disagree...

Maar ik begrijp je voorstel wel: je wil liever de extra S5 niet zien en in de plek P-treinen op Antwerpen-Luchthaven. Op zich een eerbaar standpunt èn economisch werkbaar, maar ik denk niet dat de meerderheid van de mensen het ermee eens is dat een superdeluxe Luchthavenbediening belangrijker is dan voorstadstreinen.
Liefst zou ik gewoon beide zien. Hopelijk wordt dat ooit toch mogelijk...
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ostbahnhof »

Zou het materieel / personeel van P7266 of P7214 na aankomst in Antwerpen nog ingezet kunnen worden op Antwerpen - Luchthaven op het rijpad van de Benelux dat dan nog niet gebruikt wordt? Zo is er dan toch vanaf 06:45 een half uur dienst:
om 06:45 en 07:45 door de Hasselt express en dan om 7:20 door de P en vanaf 8:20 door de Benelux.
(of hebben die 2 P treinen al een opdracht?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 22 nov 2017, 20:05 Zou het materieel / personeel van P7266 of P7214 na aankomst in Antwerpen nog ingezet kunnen worden op Antwerpen - Luchthaven op het rijpad van de Benelux dat dan nog niet gebruikt wordt? Zo is er dan toch vanaf 06:45 een half uur dienst:
om 06:45 en 07:45 door de Hasselt express en dan om 7:20 door de P en vanaf 8:20 door de Benelux.
(of hebben die 2 P treinen al een opdracht?)
7266 moet na aankomst meteen terug naar Lier om daar de 7270 te gaan verzekeren.
7214 heeft iets mer tijd, die moet eerst volledig gekuist worden (in de carwash van schijnpoort) en verzekert dan de 2861
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door LHOON »

Shrek schreef: 20 nov 2017, 17:15

De bediening van Mortsel en Nekkerspoel wordt dan overgenomen door de Benelux. Deze moet immers tussen Antwerpen en Brussel traag genoeg zijn om geen doorgaande reizigers tussen deze 2 steden mee te nemen, daarvoor is er immers geen plek (vandaag is dat ideaal geregeld omdat de IC naar Charleroi de Benelux onderweg inhaalt).

Op zich is dit iets dat praktisch mogelijk is, maar...

-Je Benelux zal, door de reizigers van Mortsel en Nekkerspoel, een stuk voller zitten van vandaag, het comfort zal voor deze 2 plaatsen dus gevoelig dalen.
-De reizigers vanuit Nederland naar de luchthaven (een segment waar de trein sterk gewonnnen heeft de voorbije jaren) moeten opeens weer overstappen. Dit zal onvermijdelijk tot verlies van reizigers leiden.

Deze organisatie zou eventueel kunnen, maar het lijkt mij globaal gezien niet beter te zijn dan de situatie dan vandaag.
Benelux (tot nader order een internationale trein) in Mortsel of Nekkerspoel laten stoppen lijkt eerder belachelijk. Dan is de luchthaven een veel interessantere stop.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Vanaf volgende week zal de bediening van Antwerpen-luchtbal gevoelig verbeteren. Is er toevallig iemand uit de buurt die een beetje in het oog kan houden wat dat met de reizigersaantallen doet?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Tiens, het was me nog niet eens opgevallen dat de "nieuwe" Essen - Charleroi daar zal stoppen (en de Noorderkempen-express, zolang ie nog bestaat, kennelijk niet meer)...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Men wil van Luchtbal een nieuwe multimodale hub maken in het noorden van Antwerpen. Stelselmatig gaan de NMBS en de Lijn de bediening verbeteren. Op termijn zouden hier duizenden reizigers per dag moeten opstappen, de rechtstreekse trein naar Brussel is dus de eerste stap.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 05 dec 2017, 09:47 Men wil van Luchtbal een nieuwe multimodale hub maken in het noorden van Antwerpen. Stelselmatig gaan de NMBS en de Lijn de bediening verbeteren. Op termijn zouden hier duizenden reizigers per dag moeten opstappen, de rechtstreekse trein naar Brussel is dus de eerste stap.
Deze optie was al een zwaartepunt in de verdediging van de bouwtoelating van het station op die plaats...eindelijk daden maar enkel van NMBS ?
De halte van de lijn ligt een stuk verder... de lift staat nog altijd alleen aan de overzijde van de drukkke weg ?
Er is nog veel te doen om er een "transferium" (Nl?) van te maken.
Dan heb ik het nog niet over een P+R...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Merijn »

Zou iemand kunnen achterhalen welk materieel men zal gebruiken voor P trein 8000, De Panne - Leuven op zondagavond.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Merijn schreef: 05 dec 2017, 11:09 Zou iemand kunnen achterhalen welk materieel men zal gebruiken voor P trein 8000, De Panne - Leuven op zondagavond.

Alvast bedankt!
Berekende gok: een van beide lange M4-stammen die tijdens de week van De Panne naar Schaarbeek rijden (via L50) en in het weekend in de bundel staan te niksen... ik vermoed dat ze dus een van die stammen gebruiken en dat het materieel daarna leeg terugkeert, om de volgende ochtend opnieuw klaar te staan voor de P.

In theorie kan het natuurlijk ook dat de trein van elders komt en dus eerst leeg naar De Panne rijdt (en dus uit ander materieel zou kunnen bestaan), maar ik acht de kans daartoe klein, al was het maar omdat lijnkennis voor L73 wel niet zo'n gemeengoed zal zijn in de depots verder in het binnenland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Dat zouden breaks moeten zijn die leeg van Gent naar De Panne rijden en vervolgens leeg terug van Leuven naar Gent.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Dan zat m'n berekende gok ernaast - Gent is qua grote depots natuurlijk de uitzondering qua aanwezige lijnkennis L73... :wink:

PS. Shrek, een idee hoe de materieelinzet er op de 32xx (week) / 22xx (weekend) zou uitzien?
Plaats reactie