Medische keuring

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Bricket

Medische keuring

Bericht door Bricket »

Hallo,

ik zit met een vraag ivm de medische keuring betreffende de functie treinbestuurder.
Redelijk recent ben ik naar de oogarts geweest en ik heb volgende scores ivm mijn ogen: linkeroog 11/10 rechteroog 4.5-5.5/10 en blijkbaar heb ik ook amblyopie, maak ik kans om treinbestuurder te worden of kan ik beter de droom in de koelkast steken?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Medische keuring

Bericht door traxie »

Geen idee wat amblyoptie is. Kan je de slechte score voor je rechteroog niet compenseren? Het is belangrijk dat je ogen samen werken en je dus niet uit 1 oog kijkt. 100pct dieptezicht was geen vereiste dacht ik.
Bricket

Re: Medische keuring

Bericht door Bricket »

Mijn linkeroog zoals ik al zei scoort met een bril boven de 10/10 wat een zeer goede score is, terwijl mijn rechteroog kwalitatief gezien redelijk slecht is.
Qua dieptezicht heb ik opzich geen probleem, ben zelfs keeper geweest tijdens het middelbaar.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Medische keuring

Bericht door traxie »

Uit het staatsblad: "Publicatie : 2013-10-22 FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER 9 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de vereisten van toepassing op het veiligheidspersoneel c. Gezichtscriteria 1° gezichtsscherpte op verre afstand, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 (binoculair); minstens 0,5 voor het zwakste oog; als men een bril nodig heeft, is men verplicht die te dragen; 2° maximale correctie : verziendheid + 5 D/bijziendheid - 8 D. De erkende arbeidsgeneesheer kan in uitzonderlijke gevallen en na raadpleging van een oogarts waarden buiten dit bereik accepteren; 3° zicht op gemiddelde afstand en nabij : voldoende, met of zonder hulpmiddelen; 4° contactlenzen zijn toegestaan; 5° UV-filterlenzen zijn toegestaan; 6° gekleurde contactlenzen en fotochromatische lenzen zijn niet toegestaan; 7° volledig normale kleurwaarneming : gebruik van een erkende test, zoals de Ishihara-test; 8° normaal gezichtsveld (geen afwijkingen die de te verrichten taak nadelig beïnvloeden); 9° zicht voor beide ogen (binoculair) : aanwezig; 10° fusie : aanwezig; 11° contrastgevoeligheid : goed; 12° geen progrediënte oogziekten; 13° oogimplantaten, keratotomieën en keratectomieën zijn toegestaan op voorwaarde dat een jaarlijkse of een door de arbeidsgeneesheer voorgeschreven periodieke controle wordt uitgevoerd; 14° dwingend voorschrift voor bril- en lensdragers : steeds een reservebril ter beschikking hebben."

Dus voor je zwakste oog is dat op het randje van wat Europees toelaatbaar is. Vreemd dat een eventuele aanpassing van de sterkte van je correctie geen beter zicht opleverd. Ik dacht dat de selectie bij aanwerving strenger is, wat niet onlogisch is, ogen durven wel eens achteruit gaan bij het ouder worden. Dus ik vrees er voor, normaal zou de oogarts, wanneer je hem deze voorwaarden voorlegt, uitsluitsel kunnen geven.
Je kan solliciteren, ik zou nog een bezoek brengen aan de oogarts om te zorgen dat je de wettelijke criteria op zijn minst haalt. Als je die niet haalt zal je zeker niet medisch gekeurd geraken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Medische keuring

Bericht door groentje »

Mocht het niet lukken, denk ook aan andere jobs bij de spoorwegen. We zoeken ook nog altijd verkeersleiders, technici en andere nieuwe collega's, het is misschien niet je droomjob, maar ook andere jobs zijn nodig om de spoorwegen te laten draaien.
Bricket

Re: Medische keuring

Bericht door Bricket »

traxie schreef: 16 nov 2017, 08:42 Uit het staatsblad: "Publicatie : 2013-10-22 FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER 9 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de vereisten van toepassing op het veiligheidspersoneel c. Gezichtscriteria 1° gezichtsscherpte op verre afstand, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 (binoculair); minstens 0,5 voor het zwakste oog; als men een bril nodig heeft, is men verplicht die te dragen; 2° maximale correctie : verziendheid + 5 D/bijziendheid - 8 D. De erkende arbeidsgeneesheer kan in uitzonderlijke gevallen en na raadpleging van een oogarts waarden buiten dit bereik accepteren;
Dus stel mocht mijn huisarts zeggen dat door de hoge waarde van mijn ene oog ik toch deze functie zou mogen vervullen is dit perfect mogelijk?
traxie schreef: 16 nov 2017, 08:42 Dus voor je zwakste oog is dat op het randje van wat Europees toelaatbaar is. Vreemd dat een eventuele aanpassing van de sterkte van je correctie geen beter zicht opleverd.
Mijn bril stabiliseert dit alles, dus mijn bril zorgt ervoor dat ik op 4.5-5.5/10 aan mijn rechteroog blijf en 11/10 aan mijn linkeroog.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Medische keuring

Bericht door traxie »

Bricket schreef:
traxie schreef: 16 nov 2017, 08:42 Uit het staatsblad: "Publicatie : 2013-10-22 FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER 9 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de vereisten van toepassing op het veiligheidspersoneel c. Gezichtscriteria 1° gezichtsscherpte op verre afstand, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 (binoculair); minstens 0,5 voor het zwakste oog; als men een bril nodig heeft, is men verplicht die te dragen; 2° maximale correctie : verziendheid + 5 D/bijziendheid - 8 D. De erkende arbeidsgeneesheer kan in uitzonderlijke gevallen en na raadpleging van een oogarts waarden buiten dit bereik accepteren;
Dus stel mocht mijn huisarts zeggen dat door de hoge waarde van mijn ene oog ik toch deze functie zou mogen vervullen is dit perfect mogelijk?
traxie schreef: 16 nov 2017, 08:42 Dus voor je zwakste oog is dat op het randje van wat Europees toelaatbaar is. Vreemd dat een eventuele aanpassing van de sterkte van je correctie geen beter zicht opleverd.
Mijn bril stabiliseert dit alles, dus mijn bril zorgt ervoor dat ik op 4.5-5.5/10 aan mijn rechteroog blijf en 11/10 aan mijn linkeroog.
Er is sprake van een oogarts geen huisarts. Tenzij je huisarts oogarts is zal het je oogarts zijn.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Medische keuring

Bericht door Bordensteker »

Amblyopie is een mooier woord voor wat we een “lui oog” noemen. Met deze woorden is er online voldoende over te vinden.
Doordat de hersenen ervaren hebben dat een oog steeds een duidelijk minder goed beeld doorgeeft, stellen ze zich daarop in, en wordt de informatie van het minder goede beeld niet in de hersenen mee verwerkt. Het oog is zelf niet lui, maar de hersenen zijn selectief en ze discrimineren het mindere oog.
Er wordt blijkens de gezichtscriteria 9 en 10 naar gekeken, maar er worden geen afkeurwaarden bij vermeld.

Het onderliggende probleem is in het verleden wellicht de mindere gezichtsscherpte van het rechteroog geweest.

Zo komen we op de het eerste criterium: de gezichtsscherpte, al dan niet met correctie (bril of lenzen), en criterium 2: de benodigde correctie zelf.
Ik had als kind eerst geen bril en een erg scherp zicht: ik kon op grote afstand op een torenklok zien hoe laat het is. Ik kon ook autonummerborden van grote afstand lezen en zo.
Ongeveer toen ik naar het middelbaar ging bleek dat ik minder scherp zag en kwam er een bril, en daarmee zag ik opnieuw scherp.
Het scherp zien heeft allereerst met de hoeveelheid kegeltjes (en ’s nachts staafjes) op het netvlies te maken. Vergelijk dit maar met het aantal beeldpunten (pixels) van een digitale camera. Aan een oog met een zeg maar grofkorrelig netvlies (weinig pixels, een lage resolutie) valt niet iets te verhelpen met een bril.

Daarnaast moet het beeld van buiten goed scherp OP het netvlies terechtkomen. Niet iets ervóór of erachter. Vergelijk dit dan met het scherpstellen van een camera.
Dát was bij mij dus intussen veranderd, en de bril voor vér zien kon dat met min 3,75 en aan de andere kant min 2 (en ook een bepaalde cilindersterkte, omdat de brekingsafwijking niet in alle richtingen even sterk was: ik zag zonder bril lichtpunten als lichtstreepjes) weer corrigeren. Mijn oogbol was dus wat te lang geworden, en/of de vorm van de ooglens was wat veranderd.
Maar “gezichtsscherpte” is een wat onhandige term, en mijn netvlies had nog steeds opvallend veel pixels: mét bril haal ik al gauw de onderste regel of de op een na onderste regel op de letterkaart of de kaart met ringetjes met een onderbreking erin.

Vandaar ook dat gezichtsscherpte boven de 1.0 kan zijn, sterker nog, voor twee-ogig zicht is dat de minimumeis voor een treinbestuurder. Dus met bril op en beide ogen onbedekt samenwerkend moeten je hersenen op 1.0 of hoger uitkomen.
Of in jouw geval de 1.1 van het beste oog (11/10) in samenwerking met het mindere oog tot 1.0 of beter samen leidt, is uit je bericht niet af te leiden, maar dat je keeper was is in elk geval hoopgevend!

Lees ook viewtopic.php?f=39&t=13182 .
Bricket

Re: Medische keuring

Bericht door Bricket »

Bordensteker schreef: 30 nov 2017, 08:39
Vandaar ook dat gezichtsscherpte boven de 1.0 kan zijn, sterker nog, voor twee-ogig zicht is dat de minimumeis voor een treinbestuurder. Dus met bril op en beide ogen onbedekt samenwerkend moeten je hersenen op 1.0 of hoger uitkomen.
Of in jouw geval de 1.1 van het beste oog (11/10) in samenwerking met het mindere oog tot 1.0 of beter samen leidt, is uit je bericht niet af te leiden, maar dat je keeper was is in elk geval hoopgevend!
Vervallen dan de voorwaarden voor de sterkte van de ogen individueel en moet ik samen minstens 10/10 vormen?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Medische keuring

Bericht door Bordensteker »

Nee, de eis per oog vervalt niet. Formeel staat er alleen dat het zwakste oog aan een minimum moet voldoen, maar dat komt op hetzelfde neer: elk oog apart moet een zekere kwaliteit hebben.
En ze moeten samenwerkend ook aan een eis voldoen.

Het brein moet uit de informatie die in zijn totaal van beide ogen aankomt een waarnemingsresultaat van 1,0 kunnen halen.
EN het zwakste oog moet in zijn eentje aan de eis van minimaal 0,5 voldoen. Die voorwaarde vervalt niet. Ik kan dat er niet uit lezen, en het zou volgens mij ook onlogisch zijn.

In het Staatsblad staat (zie de eerdere quote van traxie op 16 november 08:42): “gezichtsscherpte op verre afstand, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 (binoculair); minstens 0,5 voor het zwakste oog; als men een bril nodig heeft, is men verplicht die te dragen”.

Of jouw ogen samen (binoculair) op tenminste 1,0 uitkomen is niet uit jouw gegevens af te leiden, maar ik mag het hopen, zeker als je zwakste oog als “lui oog” een beetje door je brein genegeerd wordt. Het betere linkeroog haalt immers 1,1 (anders gezegd: 11 op 10).
Of het zwakste oog in zijn eentje de eis van 0,5 haalt, is “op het randje” (zoals traxie ook al stelde), althans de door jou genoemde waarde 0,45 à 0,55 (anders gezegd: 4,5 – 5,5 op 10) is geen precieze waarde maar geeft een bandbreedte van 0,1 precies rond de waarde 0,5 van de minimumeis.

Je ogen worden in elk geval gekeurd tijdens de nadere medische selectie uit de kandidaten die door de psychotechnische testen en door het interview bij de aannamejury heen zijn gekomen. En soms twijfelen ze bij hun oogmeting en dan moet je nog eens terugkomen op een dag dat hun oogarts zelf aanwezig is op het CPS (de uit de NMBS losgemaakte medische afdeling).
Maar als je voordien al een betere inschatting wilt hebben of je t.z.t. door de medische testen heen zult kunnen komen, dan moet je bij je oogarts zijn.

Ik vind de eisen in het Staatsblad in sommige opzichten ietwat vaag omschreven. Immers, verderop staat bij 3°: zicht op gemiddelde afstand en nabij : voldoende, met of zonder hulpmiddelen. Hoeveel is voldoende?
En bij 11° staat contrastgevoeligheid: goed. Hoeveel is goed? Is er ook nog ‘matig’, of alleen ‘niet goed’?
Soms is het hoopgevend als keuringseisen een beetje interpreteerbaar zijn.

En het is ook bijzonder om de eis van het bij je hebben van een reservebril te bezien in combinatie met het in de praktijk dragen van lenzen i.p.v. een bril. Immers, contactlenzen zullen tijdens je werk niet ineens allebei uit je ogen floepen ... dus wat doe je als er één op de grond valt? Gauw je reservebril opzetten? Dán zie je met het oog waar nog wel een lens in zit niet goed meer. En als je je reservebril dan maar weer wegsteekt, dan zie je ook weer maar met één oog scherp! Het meenemen van een reservebril is dus niet zo heel goed verenigbaar met het werken met contactlenzen. Denk ik.

Interessante dingen over soms versoepelen van eisen aan gezichtsvermogen voor rijbewijzen binnen NL:
http://www.ergoftalmologie.nl/presentat ... kst1.1.pdf

En over amblyopie: http://www.scheelzien.be/luie-oog-mythe/
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Medische keuring

Bericht door Papanero »

Ik heb een heel algemene vraag:
Net zoals voor vrachtwagenbestuurders, piloten en binnenschippers bestaat er ook voor (tenmnste zekere categorieën) spoorwegpersoneel een medische keuring, zeker bij aanwerving en vermoedelijk ook periodiek tijdens de loopbaan.
Ik had begrepen dat deze keuring gebeurt bij een interne medische dienst. Maar is dat dan binnen de NMBS ? bij HR-Rail NV ?
En welke medische instantie is dan bevoegd voor het personeel van de andere spoorwegmaatschappijen ?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Medische keuring

Bericht door JHS2013 »

Sinds vorig jaar is dat een externe partij. Daarvoor was het geloof ik een dochter van HR-Rail, waar ook andere bedrijven diensten afnamen.

EDIT: Verder houdt DVIS toezicht op de instanties die mogen keuren https://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegv ... che_centra
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Medische keuring

Bericht door Steven »

Heden is dat IDEWE die de medische controles afneemt. Vroeger was het CPS. De controles bij ziekte worden dan weer uitgevoerd door securex.
Plaats reactie