Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 12 dec 2017, 19:24
trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 15:04Y Pannenhuis - Y Laken op L28 heeft ook zijn enige passagiersdienst verloren: ICE 13 rijdt vanaf gisteren gewoon langs de NZV.
Nee, hoor. Zoals voorheen rijdt E3703 's ochtends vroeg via lijn 28 naar de luchthaven.
Wat is eigenlijk de reden van deze vreemde reisweg ? Brussel Centraal en Brussel Noord nog niet open ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 12 dec 2017, 19:55Wat is eigenlijk de reden van deze vreemde reisweg ? Brussel Centraal en Brussel Noord nog niet open ?
Ik vermoed het verbreden van het werkvenster voor onderhoudswerken in de NZV en Brussel-Noord.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar stopt de Antwerpen-Noorderdokken - Charleroi-Sud niet in Antwerpen-Luchtbal. Ik dacht dat die daar wel zou stoppen? Of stopt die daar misschien niet, omdat er tussen de Benelux en die trein zelf nog de IC van/naar Noorderkempen moet komen, die volgens de eerste plannen natuurlijk niet meer zou rijden? In dat geval is mijn vraag: waarom laten ze de Antwerpen-Centraal - Noorderkempen dan niet ter vervanging stoppen op Luchtbal?
En ik dacht trouwens ook dat er gezegd was dat die 2e stoptrein Puurs - Essen (- Roosendaal) er niet zou komen totdat de Benelux over HSL 4 zou rijden, maar daar kan ik me vergissen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Opmerkelijk detail: men heeft gemorreld aan de lussen die de reeksen 25xx en 40xx afleggen tussen Haren en Brussels Airport-Zaventem en v.v.

Reeks 40xx richting de luchthaven volgt nu altijd zijn weekendtraject (dus heen via L36C/2), wordt vervolgens in de luchthaven reeks 25xx om dan via de L36 terug te keren naar Haren. Dit alles wordt dan wel problematisch wanneer reeks 32xx naar Eigenbrakel te veel vertraging heeft. De reeks 25xx zal er dan immers de facto blijven achter slenteren tot Etterbeek (een inhaalmanoeuvre via het wijkspoor in Schaarbeek-Josaphat daar gelaten).

Reeks 25xx richting luchthaven rijdt zoals voorheen via L36/3, wordt in de luchthaven reeks 40xx en keert terug via L36C/2).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 21:48 Blijkbaar stopt de Antwerpen-Noorderdokken - Charleroi-Sud niet in Antwerpen-Luchtbal. Ik dacht dat die daar wel zou stoppen?
En ik dacht trouwens ook dat er gezegd was dat die 2e stoptrein Puurs - Essen (- Roosendaal) er niet zou komen totdat de Benelux over HSL 4 zou rijden, maar daar kan ik me vergissen.
Volgens mij stoppen de IC Essen-Charleroi en de twee stoptreinen alle drie op Luchtbal.
De stoptrein > Antw, die volgt op de IC bedient niet alle haltes, dit om op tijd uit de tunnel te zijn voor de Benelux.
De stoptrein > Essen die komt voor de IC doet hetzelfde, want die moet in Essen kort keren voor de IC komt, er is slechts één perron buiten doorgaande sporen.

Waarschijnlijk wordt dit anders na verdwijnen van de Benelux.
De andere stoptrein van en naar Roosendaal geeft daar nu aansluiting op de Benelux van en naar Amsterdam voor de tijd die er nog rest...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Afgelopen zondag werd trein 2565 Puurs - Roosendaal blijkbaar door een MS08 verzekerd, althans bij doorkomst in Boom. De treininfo toont geen beperking tot Essen oid, maar wel een oplopende vertraging vanaf Antwerpen-Centraal. Zou de rit daar voortgezet zijn met een MS75 of MS86? Er was onlangs een bericht dat de MS08 zogezegd tot Roosendaal zou mogen gaan maar dat lijkt me een absolute kwakkel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Gisteren was er één combinatie MS75 kapot...
Eigenaardig genoeg heeft men de doorlopende stoptrein naar Roosendaal laten uitvallen.
Dit terwijl de andere een korter traject rijdt en op minder stations bedient.

Een swap tussen beide reeksen was "klantvriendelijker" geweest.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Eimai »

dentheo schreef: 13 dec 2017, 10:20 Gisteren was er één combinatie MS75 kapot...
Eigenaardig genoeg heeft men de doorlopende stoptrein naar Roosendaal laten uitvallen.
Dit terwijl de andere een korter traject rijdt en op minder stations bedient.

Een swap tussen beide reeksen was "klantvriendelijker" geweest.
De 25xx rijden met desiro's en kunnen dus niet naar Roosendaal, dus veel te swappen valt daar niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

OK begrepen....ik heb de laatste dagen hier weinig 'desiros' gezien, komt waarschijnlijk omdat de Charleroi de ganse dag dubbeldekkers heeft.
Ik kom waarschijnlijk op de verkeerde momenten buiten. :oops:

Als dat steeds een desiro kan zijn heb je die beide weggevallen haltes niet echt nodig ?
Die is toch een stuk vinniger... of vertrouwd Infrabel het niet ? :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 13 dec 2017, 13:42 Als dat steeds een desiro kan zijn heb je die beide weggevallen haltes niet echt nodig ?
Die is toch een stuk vinniger... of vertrouwd Infrabel het niet ? :wink:
Neen dat vertrouwt Infrabel inderdaad niet. Dat zou ook willen zeggen dat de NMBS nooit een materieelwissel zou kunnen doen zonder een procedure te volgen die ergens een goedkeuring van Infrabel nodig heeft. Het lijkt mij heel veel werk en rompslomp om een quasi onbestaand en tijdelijk probleem op te lossen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 05 dec 2017, 14:54 PS. Shrek, een idee hoe de materieelinzet er op de 32xx (week) / 22xx (weekend) zou uitzien?
Op de 32xx zijn het nog altijd M6'en met HLE18 of MR80. In het weekend op 22xx zoals voorheen altijd Desiro's.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door thejay »

P7291 rijdt nu met een Desiro ipv 2 sprinters (althans vanochtend toch).
L2657 was tot mijn verbazing met een MS75. Ik had ergens opgevangen dat deze in de nieuwe drgl niet meer op L59 zouden rijden.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ToMiKoN »

Eerste opmerkingen voor Blankenberge!

Als de trein op tijd rijd is het traject Gent - Blankenberge van 41 minuten snel en aangenaam! Maar dat was voor mij nog maar 1 keer klokvast. Maar goed, het winterweer is misschien spelbreker.

Vanavond kwam ik in Blankenberge toe met de IC1539. Ik dacht dat deze zou keren want daar hebben ze maximum 50 minuten voor, maar toch stond een tweede reeks 19xx locomotief met M6'en klaar voor de volgende dienst te rijden. Wat zou de reden hiervan zijn? 50 minuten lijkt me toch voldoende om te keren, zelfs met vertraging.

Gisteren zat ik op de laatste trein IC1542 naar Blankenberge. Deze werd gereden met een Break (MS80). Dat is lang geleden dat deze dienst werd gereden. Ik hoop dat we zo ook niet op de piekuren of zomer gaan zien.
Deze laatste trein is trouwens wel erg vroeg om 21:52u in Brugge. Ik hoor de mensen hier al over spreken en hier komt volgens mij nog protest op want dit is onaanvaardbaar vroeg voor een IC trein naar een belangrijke kuststad. :?
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door KB »

Wanneer zou de NMBS de overzichtspagina van de IC-dienstregelingen (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... hures.aspx) op orde brengen? De PDF's met de dienstregelingen zijn wel al aangepast (en hopelijk ook correct), maar het overzicht klopt toch niet. Zo rijdt IC03 nog altijd van Genk naar Knokke/Blankenberge om maar een voorbeeld te noemen. Echt duidelijk is dat toch allemaal niet, maar ja "iedereen gebruikt de routeplanner" zal wel de gedachtengang zijn zeker?
L'union fait la force.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

KB schreef: 13 dec 2017, 20:56Wanneer zou de NMBS de overzichtspagina van de IC-dienstregelingen (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... hures.aspx) op orde brengen?
Zodra het een prioriteit wordt. Dat kun je zelf ook beïnvloeden door een klacht in te dienen via het daarvoor bestemde formulier.
http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx
Hoe meer klachten, hoe belangrijker iets wordt. Zonder klacht is er voor de NMBS geen probleem.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie