Nachttreinen

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 13 dec 2017, 10:55
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 08:34 Er is wellicht nog een sprankje hoop. De Nightjet van de ÖBB doet het goed (nadat het van de DB / CNL is overgenomen) en er wordt voorzichtig nagedacht om bijvoorbeeld weer naar Nederland te rijden.

http://www.treinreiziger.nl/nightjet-ve ... reizigers/
Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Dat hoeft daarom niet echt een tegenargument te zijn, want ze hebben sinds dit weekend hun aanbod tussen Zwitserland en Duitsland versterkt: de Zürich - Hamburg wordt vanaf nu gesplitst in Hildesheim met 1 deel naar Berlijn en 1 deel naar Hamburg ipv een volledige trein die via Berlijn naar Hamburg rijdt. Wat wel een argument tegen zo'n nachttrein kan zijn is de huige nacht-ICE die er nu rijdt. (Zou DB die trein willen laten vallen als er een Nightjet komt?)
En wat die nachttrein voor Amsterdam betreft: volgens mij is het enkel een kwestie van tijd voor die terugkomt, want de ÖBB lijkt al vanaf de overname van CNL veel interesse te hebben daarvoor.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Nachttreinen

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef: 13 dec 2017, 10:55
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 08:34 Er is wellicht nog een sprankje hoop. De Nightjet van de ÖBB doet het goed (nadat het van de DB / CNL is overgenomen) en er wordt voorzichtig nagedacht om bijvoorbeeld weer naar Nederland te rijden.

http://www.treinreiziger.nl/nightjet-ve ... reizigers/
Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Dat begrijp ik, maar het is positief om te zien dat er tenminste nog 1 vervoerder in west-Europa nog wel heil ziet in deze vorm van vervoer, en nog goed draait ook.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

En met een beetje geluk inspireren ze ook andere vervoerders (ik ben nu wel heel erg optimistisch, ik weet het, maar wie weet, willen de Tsjechen en Polen binnenkort wel hun trein naar het westen terug).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 13 dec 2017, 17:11 Wat wel een argument tegen zo'n nachttrein kan zijn is de huige nacht-ICE die er nu rijdt. (Zou DB die trein willen laten vallen als er een Nightjet komt?)
Ik denk niet dat OeBB zich hierdoor zou laten tegenhouden. Op Basel-Hamburg rijdt er evengoed parallel een nacht-ICE.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 12:52https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
Dat heeft er alles mee te maken, aangezien de ÖBB pas kan uitbreiden als ze meer rijtuigen hebben.

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Twee nachttreinnieuwtjes:

Sinds 25 april begint de Surespresso naar Lissabon in Hendaye ipv van in Irun. Wel zo handig voor de aansluiting op de TGV Parijs - Hendaye.

Vanaf december 2018 komt de Metropol Berlijn - Wenen terug, maar dan met een nieuwe reisweg via Wrocław.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 17 jun 2018, 13:23
trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 12:52https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
Dat heeft er alles mee te maken, aangezien de ÖBB pas kan uitbreiden als ze meer rijtuigen hebben.

Groetjes,
Rian
Hebben ze dan echt meer rijtuigen nodig als ze diezelfde trein gewoon willen doortrekken tot Amsterdam? Het is niet dat ze een extra omloop nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 13:49
rvdborgt schreef: 17 jun 2018, 13:23
trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 12:52https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
Dat heeft er alles mee te maken, aangezien de ÖBB pas kan uitbreiden als ze meer rijtuigen hebben.
Hebben ze dan echt meer rijtuigen nodig als ze diezelfde trein gewoon willen doortrekken tot Amsterdam? Het is niet dat ze een extra omloop nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?
Daar heb je een punt. In ieder geval lijkt het op zijjn vroegst dienstregeling 2021 te worden:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/ ... k-in-2020/

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 13 dec 2017, 17:11
Shrek schreef: 13 dec 2017, 10:55 Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Dat hoeft daarom niet echt een tegenargument te zijn, want ze hebben sinds dit weekend hun aanbod tussen Zwitserland en Duitsland versterkt: de Zürich - Hamburg wordt vanaf nu gesplitst in Hildesheim met 1 deel naar Berlijn en 1 deel naar Hamburg ipv een volledige trein die via Berlijn naar Hamburg rijdt. Wat wel een argument tegen zo'n nachttrein kan zijn is de huige nacht-ICE die er nu rijdt. (Zou DB die trein willen laten vallen als er een Nightjet komt?)
En nu krijg je met alle bahncards nog maar 25% korting, geen doorgaande tickets meer (als je nog verder wilt dan de laatste halte). Betwijfel dat DB zonder (politieke) druk niet verder dolgraag een anti-concurrent koers vaart/zal varen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef: 17 jun 2018, 13:27 Twee nachttreinnieuwtjes:

Sinds 25 april begint de Surespresso naar Lissabon in Hendaye ipv van in Irun. Wel zo handig voor de aansluiting op de TGV Parijs - Hendaye.
Toen ik voor enkele jaren uit Lissabon terug kwam moest ik gewoon over een perron door een poortje en weer een perron en TGV.
Dat zal toen wel Hendaye geweest zijn ? Of kan SNCF ook naar Irun ?
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Qua spoorbreedte wel, maar de Duplexen hebben geen toelating voor het grenstraject.
In de loop van 2019 zou die er moeten komen, dan krijgen we 5x per dag Parijs - Irun -> San Sebastian/Donostia; een van die ritten gaat door naar Bilbao, zodra het normaalspoor beschikbaar is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

Begrijp ik dan dat de slaaptrein een tijd in Hendaye eindigde , maar daar echter NIET begon ?
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Dat was zeker een eeuw lang het geval, daar was een Frans-Spaans verdrag over. In Cerbère/Port-Bou heb/had je dezelfde situatie.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Uurregeling Nightjet Wenen - Berlijn: http://fahrplan.oebb.at/bin/traininfo.e ... ckLink=ts&
In de andere richting: http://fahrplan.oebb.at/bin/traininfo.e ... ckLink=ts&

Opmerkelijk is dat hij komende uit Wenen tot Charlottenburg rijdt, waarschijnlijk omdat hij snel Berlin Hbf moet verlaten om voldoende ruimte te bieden aan andere treinen. In Charlottenburg wordt de trein dan volledig leeggemaakt door het personeel.
Plaats reactie