Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Die doorkoppeling naar Brussel zonder stop in Luchtbal komt er over enkele maanden aan met de Benelux... alleen zal de trein natuurlijk al goed gevuld zijn met Nederlanders en zal de stiptheid wellicht ook niet meer zijn wat ze vandaag is...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Logisch dat hij er niet meer stopt. Hij doet al een stukje van wat de Benelux gaat doen ‘als’ Hij in april over de HSL zou gaan. Dan komen die desiro’s weer vrij voor andere diensten uiteraard.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Davy »

Gisteren een IC Binche - Antwerpen (IC3315) gehad, deze werd met 2 klassiekjes gereden. Qua capaciteit hield het niet over... Wel ook enkele Desiro's gezien op deze verbinding.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ostbahnhof »

Davy schreef: 17 dec 2017, 08:32 Gisteren een IC Binche - Antwerpen (IC3315) gehad, deze werd met 2 klassiekjes gereden. Qua capaciteit hield het niet over... Wel ook enkele Desiro's gezien op deze verbinding.
Heb hem gezien bij zijn terugrit tijdens mijn avond duurlooptraining, loop steeds effe langs het spoor 👍😀
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 16 dec 2017, 16:55 De Noorderkempen stop niet meer in luchtbal. Nu nog een doorkoppeling naar Brussel en we zijn er uit!
Is het niet jammer dat er geen verbinding meer zal zijn tussen Noorderkempen en Luchtbal ? Luchtbal is (of wordt) toch een belangrijk multimodaal knooppunt.

Zelfs met stop in Luchtbal is de reistijd tussen Noorderkempen en Antwerpen Centraal onklopbaar in vergelijking met auto. Laat staan met De Lijn...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door 260689 »

Portbou schreef: 17 dec 2017, 16:45
260689 schreef: 16 dec 2017, 16:55 De Noorderkempen stop niet meer in luchtbal. Nu nog een doorkoppeling naar Brussel en we zijn er uit!
Is het niet jammer dat er geen verbinding meer zal zijn tussen Noorderkempen en Luchtbal ? Luchtbal is (of wordt) toch een belangrijk multimodaal knooppunt.

Zelfs met stop in Luchtbal is de reistijd tussen Noorderkempen en Antwerpen Centraal onklopbaar in vergelijking met auto. Laat staan met De Lijn...
Vind het inderdaad jammer! Want zoals je zegt, luchtbal is heel belangrijk knooppunt. Vooral jammer dat het weekend terug maar 1 bediening is i.p.v. 2.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door bram2727 »

de 2113 rijdt vandaag met 18 met m6
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind het ronduit spijtig dat men in het weekend de Desiro`s van de L trein Leuven - Antwerpen Centraal gehaald heeft en ze zijn vervangen door Breaks. Soms heb ik echt de indruk dat de NMBS lijn 35 minderwaardig behandelt. Niet alleen de stations zijn een schande maar nu moeten we het in het weekend ook nog eens stellen met verouderd treinmaterieel. Ik heb ook in Antwerpen Centraal gezien dat de L trein Leuven - Antwerpen gekoppeld is aan de IC trein Antwerpen Centraal - Luik Guillemins.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Merijn »

Ik kan me vergissen, maar ik heb eerder het gevoel dat de NMBS de Desiro's en ander materieel zo verstandig mogelijk inzet: waar veel en kort op elkaar gestopt wordt, de Desiro's. Daardoor komen op andere plaatsen inderdaad Breaks. Hoewel ik de niet-vernieuwede verkies, mogen de vernieuwde Breaks er best wel wezen. Ze hebben nu er eenmaal veel exemplaren van, dus ze moeten ergens ingezet worden.

Bovenstaande is een persoonlijk aanvoelen, mijn excuses als het niet de waarheid is!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Ander vraagje. Op lijn 12 hebben wij nu twee stoptreinen per uur. Prachtig. Omdat de Benelux nog rijdt via lijn 12 is de ene een beetje gehandicapt. Hij is ingekort tot Essen en hij slaat ook enkele haltes over. De andere stoptrein rijdt tot Roosendaal en geeft daar nu in beide richting prachtige aansluiting van en naar Amsterdam.

In het weekend rijdt er slechts één stoptrein. Maar dat is volgens mij nodeloos ingewikkeld gemaakt voor de reiziger. Het is de volledige stoptrein die blijft rijden, maar dan wel op andere tijden. Op de dienstregeling van "vorige" jaren, dus met slechte aansluitingen aan de noordzijde en met een paar minuten verschil ten opzichte van de stoptrein in de week.

Waarom niet de korte (semi-stoptrein) volledig schrappen en de rest houden zoals door de week. Makkelijk te onthouden en 7 dagen op 7 hetzelfde.

Of mis ik een belangrijk gegeven dat leidt tot deze "eigenaardige" beslissing ? Iemand
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 17 dec 2017, 23:23Ander vraagje. Op lijn 12 hebben wij nu twee stoptreinen per uur. Prachtig. Omdat de Benelux nog rijdt via lijn 12 is de ene een beetje gehandicapt. Hij is ingekort tot Essen en hij slaat ook enkele haltes over. De andere stoptrein rijdt tot Roosendaal en geeft daar nu in beide richting prachtige aansluiting van en naar Amsterdam.
Dat is ook meteen de enige aansluiting van die stoptrein. De andere treinen zijn allemaal net weg.
dentheo schreef: 17 dec 2017, 23:23In het weekend rijdt er slechts één stoptrein. Maar dat is volgens mij nodeloos ingewikkeld gemaakt voor de reiziger. Het is de volledige stoptrein die blijft rijden, maar dan wel op andere tijden. Op de dienstregeling van "vorige" jaren, dus met slechte aansluitingen aan de noordzijde en met een paar minuten verschil ten opzichte van de stoptrein in de week.

Waarom niet de korte (semi-stoptrein) volledig schrappen en de rest houden zoals door de week. Makkelijk te onthouden en 7 dagen op 7 hetzelfde.

Of mis ik een belangrijk gegeven dat leidt tot deze "eigenaardige" beslissing ? Iemand
Als het meezit, gaat de Benelux begin april via Breda rijden. Beide stoptreinen op werkdagen gaan dan overal stoppen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 17 dec 2017, 23:27 Dat is ook meteen de enige aansluiting van die stoptrein. De andere treinen zijn allemaal net weg.Als het meezit, gaat de Benelux begin april via Breda rijden.
Beide stoptreinen op werkdagen gaan dan overal stoppen.
Dan denk ik dat men de stoptrein weer mag optimaliseren, want de trein waar hij nu de aansluiting op geeft is de Benelux en die rijdt dan niet meer via Roosendaal. :) Al weet ik niet Rian wat het meest ideale moment is om op R'daal aan te komen ...min 45 of min 15 ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 18 dec 2017, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door mervyn »

Op de S3 Dendermonde - Zottegem bestaat de samenstelling van de treinen in de spits slechts uit 2 Desiro-stellen.
Daarvoor waren dat er 3 die toen al echt wel vol zaten (richting Brussel stonden er al veel mensen recht vanaf Asse).
Ik moet er waarschijnlijk geen tekening bij maken hoe vol de treinen nu zitten in de spits.

Aangezien er geen extra treinen zijn bijgekomen op de lijn Dendermonde-Brussel betekent dit dus een capaciteitsdaling.
Zo gaan er geen nieuwe reizigers aangetrokken worden....
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Geldt dat voor álle treinen op de S3? Ik had de daling van 3 naar 2 MS08 vastgesteld voor trein 2280, maar dat was er nu net eentje waar dat weinig kwaad kon op dat tijdstip. Andere treinen op die verbinding nog niet echt kunnen observeren.

Op de zusterlijn S10 zijn er alvast nog treinen met 3 MS08, zo nam ik vorige week de 3857 en die bestond dus uit 3 stuks. Is de S10 tegenwoordig ook niet gekoppeld aan de S3 in Dendermonde?
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door mervyn »

Of het voor alle treinen geldt op se S3 heb ik nog niet kunnen vaststellen. Diegene die ik genomen heb in ieder geval wel en heb van andere mensen gehoord dat het ook op hun trein (op ander tijdstip) ook zo was.

Wat betreft de S10: bij mijn weten reden die in de oude dienstregeling altijd met 2 MS08. Dus indien dit nu soms met 3 MS08 zou zijn, zou dat wel een verbetering zijn.

Kan het te maken hebben met het feit dat de uren licht gewijzigd zijn (de S3 heeft nu bijna een uur keertijd in Dendermonde, voorheen slechts 10 minuten).
Ik vermoed dat ze inderdaad switchen tussen S3 en S10 en dat daarom de samenstelling wijzigt.
Plaats reactie