Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Metoyou »

We gaan binnenkort voor het eerst met Tgv Lyria van Parijs naar Geneve. Heeft iemand hier van het forum al ervaring mee ?
Meer bepaald: Na aankomst in Geneve, moet je dan eerst langs de douane passeren, voor je een binnenlandse trein kan nemen in Zwitserland ?



Ticket binnenlandse trein Zwitserland:
Iemand al een ticket geboekt " Billet dégriffés " ? Het is mij namelijk niet 100% duidelijk of je, dit ticket dan enkel kan gebruiken met de uren die vermeld staan op het ticket, of is het enkel dat je kan reizen tussen het vertrekstation & aankomststation op datum, vermeld op het ticket ?



Iemand hier die kan helpen met het goedkoopste ticket, voor een enkele reis tussen Geneve Cornavin & La cure ?
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door thejay »

Iemand al een ticket geboekt " Billet dégriffés " ? Het is mij namelijk niet 100% duidelijk of je, dit ticket dan enkel kan gebruiken met de uren die vermeld staan op het ticket, of is het enkel dat je kan reizen tussen het vertrekstation & aankomststation op datum, vermeld op het ticket ?
Op de Duitstalige versie van deze webpagina bij de SBB vind ik:
Das Sparbillett ist nur für den gewählten Reisetag und die gewählte ÖV-Verbindung gültig (Zugsbindung).

Dus treinbinding zoals bij de DB.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Steven »

Als de controles in Geneve verlopen zoals in Basel dan werkt men met steekproeven. Men gaat dus gedurende een bepaalde tijd controles doen. Soms is dit heel uitgebreid en gaat de bagage via een scanner. Soms is het gewoon een ID bewijzen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door groentje »

Systematisch controleren mag ook niet sinds Zwitserland deel is van Schengen. Ik ben de laatste jaren telkens zonder controle kunnen passeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Steven »

ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
Ik heb zelf in Basel of Genève nog nooit controle meegemaakt.

Groetjes,
Rian
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Metoyou »

thejay schreef: 25 dec 2017, 10:59
Iemand al een ticket geboekt " Billet dégriffés " ? Het is mij namelijk niet 100% duidelijk of je, dit ticket dan enkel kan gebruiken met de uren die vermeld staan op het ticket, of is het enkel dat je kan reizen tussen het vertrekstation & aankomststation op datum, vermeld op het ticket ?
Op de Duitstalige versie van deze webpagina bij de SBB vind ik:
Das Sparbillett ist nur für den gewählten Reisetag und die gewählte ÖV-Verbindung gültig (Zugsbindung).

Dus treinbinding zoals bij de DB.
Heb even google translate gebruikt, want m'n duits is een ramp :D

Versta jij dan hieruit, dat je het ticket 'billet dégriffés', gewoon mag gebruiken gedurende de dag die vermeld staat op je ticket ? En dat je dus niet gebonden bent aan het vertrekuur ?

Ik zal nog eens een mailtje sturen naar de "Cff" , om hopelijk meer duidelijkheid te hebben over hun 'billet dégriffés'.
Laatst gewijzigd door Metoyou op 26 dec 2017, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Metoyou »

Steven schreef: 25 dec 2017, 11:20 Als de controles in Geneve verlopen zoals in Basel dan werkt men met steekproeven. Men gaat dus gedurende een bepaalde tijd controles doen. Soms is dit heel uitgebreid en gaat de bagage via een scanner. Soms is het gewoon een ID bewijzen.
Bedankt voor je duidelijke reactie!

Concreet: Als er controle is, dan kunnen we nooit op tijd onze binnenlandse trein nemen in Zwitserland, want we hebben slechts 4 minuten er tussen.

Heb je ook al controle gehad van de douane, op de tgv-lyria zelf ? Want volgens tgv-lyria is dit ook mogelijk ...
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 25 dec 2017, 15:17 Systematisch controleren mag ook niet sinds Zwitserland deel is van Schengen. Ik ben de laatste jaren telkens zonder controle kunnen passeren.
rvdborgt schreef: 25 dec 2017, 23:43
Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
Ik heb zelf in Basel of Genève nog nooit controle meegemaakt.

Groetjes,
Rian
Hebben jullie al controle gehad van de douane, op de tgv-lyria zelf ?
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 25 dec 2017, 15:17 Systematisch controleren mag ook niet sinds Zwitserland deel is van Schengen. Ik ben de laatste jaren telkens zonder controle kunnen passeren.
Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28 ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
rvdborgt schreef: 25 dec 2017, 23:43
Steven schreef: 25 dec 2017, 15:28ik zelf heb ongeveer 1 op 5 keer controle, al hangt het wel af langs welke zijde ik Basel binnen kwam (de Franse of Duitse dus)
Ik heb zelf in Basel of Genève nog nooit controle meegemaakt.

Groetjes,
Rian
Heeft er al iemand van jullie een binnenlandse trein genomen in Zwitserland ? Zoja, voor welk ticket hebben jullie dan precies gekozen, als ik vragen mag ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Steven »

De keuze van je ticket hangt van meerdere factoren af.
Je hebt dagkaarten in verschillende gebieden. Promotickets om bepaalde zaken te bezoeken. In het alpijns deel heb je ook geregeld de kans regiotickets te kopen. Verder heb je ook nog het swiss travel system. https://www.myswitzerland.com/nl-be/ver ... rland.html Deze laatste geeft u de optie om alle transportmodi vlot te combineren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door Portbou »

Versta jij dan hieruit, dat je het ticket 'billet dégriffés', gewoon mag gebruiken gedurende de dag die vermeld staat op je ticket ? En dat je dus niet gebonden bent aan het vertrekuur ?
Zoals ik de voorwaarden begrijp op de website van CFF ben je wel degelijk gebonden aan de trein (en vertrekuur) die op je ticket staat.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door rvdborgt »

Metoyou schreef: 26 dec 2017, 07:17Heeft er al iemand van jullie een binnenlandse trein genomen in Zwitserland ? Zoja, voor welk ticket hebben jullie dan precies gekozen, als ik vragen mag ?
Meestal reis ik via Keulen en Basel. Als ik niet wil rond reizen maar gewoon min of meer rechtstreeks naar mijn bestemming, dan koop ik een Sparpreis via DB, liefst voor het hele traject in 1 keer.
Voor La Cure is het via Parijs wat sneller maar voor de prijs zou je eens moeten vergelijken met via Keulen. Sparpreis tot La Cure gaat bljkbaar niet maar tot Nyon wel.

Groetjes,
Rian
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door thejay »

Metoyou schreef: 26 dec 2017, 07:00 Versta jij dan hieruit, dat je het ticket 'billet dégriffés', gewoon mag gebruiken gedurende de dag die vermeld staat op je ticket ? En dat je dus niet gebonden bent aan het vertrekuur ?
Treinbinding betekent ook treinbinding hè, dus ik weet niet hoe ik dat nog duidelijker kan uitleggen. Je reserveert voor één bepaalde trein (rit). Oftewel het antwoord op je eerste vraag is "nee", op je tweede vraag "wél".
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Geneve - La Cure (Les Rousses)

Bericht door groentje »

In Duitsland is treinbinding alleen van toepassing op treinen van de lange afstand, dus IC's, EC's en ICE's. Zelfs met een ticket met treinbinding heb ik nog geen problemen gehad om een latere trein te nemen als dat een RB, RE of lokale privélijn was, zelfs als ik duidelijk te laat was (ticket van Aachen naar Leipzig via Paderborn en Nordhausen, enkel IC tussen Halle(Saale) en Leipzig, had me grandioos overslapen, en heb slechts een ticket voor de trein tussen Halle en Leipzig moeten betalen, want die IC was natuurlijk wel al lang weg).
Plaats reactie