Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Matthias schreef: 26 dec 2017, 13:45 Goh ja, de verlenging van reisduur is maar een kant van het verhaal vind ik, het in mijn ogen grotere probleem is dat het helemaal niet duidelijk is dat die treinen in de vakanties niet rijden. Op de nmbs-site staat er wel een artikeltje dat er in de kerstvakantie 'enkele P-treinen' niet rijden, maar een hele IC-verbinding afschaffen is dan toch nog iets anders. Benieuwd hoeveel mensen vandaag tevergeefs op hun trein gewacht hebben die ze 'normaal' nemen.... en daar schuilt bij mij het grotere probleem. Een langere reistijd of een verbinding minder is allemaal een pak minder erg als je het op voorhand weet.
Nogmaals, wie de moeite doet om de lijnfolder te nemen weet meteen dat deze treinen (zwart driehoekje) niet rijden tijdens vakantieperiodes. Ik ben lang niet de enige die het hier al gezegd heeft, maar de dienstregelingen in foldervorm zijn broodnodig voor wie een overzicht wil van de treinverbindingen. (Overigens is het spoorboekje nog altijd niet te downloaden: de download zelf loopt vlot, maar dan volgt een foutmelding: het bestand is beschadigd en kan niet worden gerepareerd. Overigens is dat enkele jaren geleden nog het geval geweest.)
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 26 dec 2017, 08:49
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 25 dec 2017, 23:58De vraag is natuurlijk hoe groot het probleem is. Er zijn effectief een pak minder reizigers, dus voor de passagiers op Gent-Antwerpen is deze trein nu niet echt meer nodig. Hoeveel tijd verliezen doorgaande reizigers De Panne- Antwerpen nu?
Er zijn nog steeds elk jaar meer reizigers. De vraag is dus eerder waarom nu 13 weken per jaar ook in de spits de derde trein per uur tussen Antwerpen en Gent weg zou moeten vallen terwijl die treinen in de spits de afgelopen 10 (?) jaar blijkbaar wel nodig waren, ook tijdens de vakanties.
Waren ze echt nodig de afgelopen jaren? Misschien is het aanbod dit jaar wel beter afgestemd op de vraag dan andere jaren.
Ik heb geen gegevens over die treinen. Ik zit er zelf niet zo vaak in. De NMBS zwijgt erover en doet alsof er alleen "enkele P-treinen" niet rijden. We kunnen er dus geen van beide iets over zeggen, alleen maar vermoeden. Maar ik vind het zeer opvallend.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Ik heb zowel over het niet te downloaden spoorboekje als de communicatie over het "afschaffen" van treinen in schoolvakantie een bericht verstuurd via Facebook. Eens benieuwd als ze er wat mee gaan doen... Ook heb ik een uitgebreide opmerking gemaakt over de vele fouten in de brochure van L36C.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Davy »

Ondertussen staan de nieuwe materieelsamenstellingen op Beluxtrains.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door thejay »

De materieelomloop in de war?
Ik zag de 465 in Berchem aankomen met Desiro 08556. Door de reisinfo neem ik aan dat men in Antwerpen Centraal mocht overstappen op een Varkensneus voor Roosendaal.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door wva »

Heb de indruk dat er tussen A'pen en Leuven via Lier terug meer breaks rijden ipv desiro's.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Terminus »

Tram44 schreef: 15 dec 2017, 21:45 Blijkbaar wordt de S9 tegenwoordig met duibrillen gereden ipv break.

Op de L-trein Leuven - Sint-Niklaas hebben de desiro's dan weer plaats gemaakt voor breaks (afkomstig van de S9?)
In de vakantieperiode lijkt de L Leuven - Sint-Niklaas me ongewijzigd tegenover vroeger (2/3 met Desiro).
Buiten de vakantieperiode is er nog steeds 1 omloop met Desiro, de andere omlopen zijn breaks.
Niet 100% zeker, maar de specialekes in de avond (MR75 of MR86) lijken me er niet meer te zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Op de lijn Erquelinnes-Charleroi wordt er tijdens de week niet met spiluur gewerkt :
  • Charleroi Sud xx.53 - Erquelinnes xx.31
  • Erquelinnes xx.00 - Charleroi Sud xx.39

Bij strikte toepassing van spiluur zou er in Erquelinnes steeds een lange keertijd van 58 minuten zijn.
Is dat de reden om af te wijken ? (efficientere inzet van productiemiddelen ?)
Geeft dit dan geen problemen voor reizigers met een aansluiting in Charleroi ?

Ik zie anders nog wel andere lijnen waarop afwijken van het spiluur zou leiden tot meer efficiëntie : Hamont, De Panne, Quévy, Couvin...

Nieuwsgierig...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 02 jan 2018, 17:05 Op de lijn Erquelinnes-Charleroi wordt er tijdens de week niet met spiluur gewerkt :
  • Charleroi Sud xx.53 - Erquelinnes xx.31
  • Erquelinnes xx.00 - Charleroi Sud xx.39

Bij strikte toepassing van spiluur zou er in Erquelinnes steeds een lange keertijd van 58 minuten zijn.
Is dat de reden om af te wijken ? (efficientere inzet van productiemiddelen ?)
Geeft dit dan geen problemen voor reizigers met een aansluiting in Charleroi ?

Ik zie anders nog wel andere lijnen waarop afwijken van het spiluur zou leiden tot meer efficiëntie : Hamont, De Panne, Quévy, Couvin...

Nieuwsgierig...
Dat is inderdaad voor de efficiëntie.
Bij de trein uit Erquelinnes zit er wel exact een half uur tussen en doordat in Charleroi bijna perfecte halfuurdienst is richting Brussel, Namen en Bergen zijn de aansluitingen in die richtingen wel dezelfde. In de andere richtingen ben je wel "gejost", maar dat zal een kleine minderheid van reizigers zijn.
De treinen uit Hamont, De Panne en Quévy rijden allemaal op een deel van hun traject samen met andere treinen waardoor van de symmetrie afwijken bijna onmogelijk in te plannen is.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Davy »

Wat wordt precies bedoeld met spiluur?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Het is het ei van Columbus, omdat het de exploitatie vereenvoudigt en voor de reiziger is het vooral een belangrijke geheugensteun en een garantie op identiek dezelfde reismogelijkheden in beide richtingen. In België (en ik vermoed in de rest van Europa waar men het spiluur hanteert) is het spiluur 00/30. Een voorbeeld zal het hopelijk duidelijk maken:
- als een trein in de ene richting in een station aankomt om het uur .12, dan zal de trein van de tegenrichting er stoppen om .48. De spil (de as) waar het om draait is .00 - de ene richting is immers het spiluur +12, de andere richting -12. Doe de test en neem er de lijnfolders bij, je zult merken dat de meerderheid van de treinen het spiluur volgen - uiteraard doen de P-treinen dit niet;
- een voorbeeld met aansluiting illustreert het nut ervan: als die trein van daarnet om .12 aankomt en er is een aansluitende trein om .18, dan zal in de tegenrichting een trein aankomen om .42 en de aansluitende trein zal dus vertrekken om .48. Voor de reiziger betekent dit dat de aansluitingstijd voor zowel heen- als terugreis dezelfde zal zijn. Voor 1984 bestond het spiluur niet. Eerst werd een spiluur .21/.51 ingevoerd, naar verluidt omdat computerberekeningen hadden aangetoond dat dit tot de meest efficiënte inzet van materieel en personeel zou leiden.
Dat betekende wel dat grensoverschrijdende verbindingen, bijv. naar Nederland plots in een andere regeling (met .00/.30) moesten ingepast worden. Uiteindelijk werd ook in België .00/.30 ingevoerd.
Een klaarblijkelijk nadeel kon je ondertussen al tussen de lijnen lezen: een strikte toepassing leidde er immers soms toe dat treinen bij hun eindpunt enkele minuten na het uur aankwamen, en er dus tot enkele minuten voor het uur moesten wachten. Bijv. aankomst .03 betekent terugrit om .57. Dat is de reden waarom soms toch van het spiluur wordt afgeweken. Dat is ook het geval bij de bussen van De Lijn: waar mogelijk wordt de logica van het spiluur gerespecteerd, anders wijkt men er van af. De gevolgen laten zich raden: in de ene reisrichting heb je een perfecte aansluiting in je overstapstation trein/bus, maar bij de terugrit kan het best dat die aansluiting er niet meer is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Het staat ook gekend als de 60 minuten regel. Als je de minuten in de heenrichting optelt bij die van de terugrichting voor een bepaald station/punt dan kom je op 60 uit.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Volgens mij gebruiken sommigen ook "symmetrietijd", omdat de tijd-afstand diagrammen spiegelen rond die tijdlijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 02 jan 2018, 19:00Voor 1984 bestond het spiluur niet. Eerst werd een spiluur .21/.51 ingevoerd, naar verluidt omdat computerberekeningen hadden aangetoond dat dit tot de meest efficiënte inzet van materieel en personeel zou leiden.
Dat betekende wel dat grensoverschrijdende verbindingen, bijv. naar Nederland plots in een andere regeling (met .00/.30) moesten ingepast worden. Uiteindelijk werd ook in België .00/.30 ingevoerd.
In 1984 zat Duitsland op 00/30 en Nederland op 15/45 (en in Frankrijk was er geen symmetrie). Bij de invoering van een symmetrische dienstregeling in België is toen voorlopig een waarde daar tussenin genomen, met de afspraak om op termijn zowel in Nederland als in België naar 00/30 te gaan. In 1998 is de NMBS alsnog naar 00/30 gegaan maar NS nog niet, dat gebeurde uiteindelijk pas in 2007.
In Nederland is NS in de jaren 1930 overigens begonnen op 00/30 maar om een of andere reden is dat op een bepaald moment verschoven naar 15/45.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Een ander, heel zichtbaar gevolg van dat principe: treinen van dezelfde verbinding kruisen elkaar steeds op het uur en het halfuur (.00 en .30). Behalve bij vertraging uiteraard...
Plaats reactie