Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Paul »

groentje schreef: 05 jan 2018, 12:34Ik heb net eens gekeken, ik vind nog een ticket van 15 euro voor 01/02 vanaf Maubeuge naar Frankrijk.
Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt. Maubeuge ligt in Frankrijk... Voor welk traject precies vond je een ticket voor 15 euro?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door groentje »

Bedoelde Parijs, is ondertussen aangepast.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 05 jan 2018, 13:28 Vergeet wel niet de rit naar Brussel bij de reistijd te rekenen, zeker vanuit Henegouwen, en hou ook rekening met de prijs. Ik beweer niet dat je trein zal vullen met alleen maar Carolos en Montois, maar ik ben ervan overtuigd dat er nu al heel wat Henegouwers met de wagen tot net over de grens rijden. Dat er niet meer het doen, is wellicht door de relatieve onbekendheid van de verbinding. Je krijgt ze ook uit geen enkele planner, de bus van Bergen naar Maubeuge, die ondertussen weer rijdt, is niet bekend in de internationale planner, en buitenlandse treinen zoals de Intercité van Maubeuge naar Parijs niet in de binnenlandse planner...
Is de oplossing dan niet eerder om die bus in de planner te gooien?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb liefst ook zoveel mogelijk treinen, maar deze specifieke verbinding is heel duur en lijkt mij absoluut geen volk te zullen trekken.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door groentje »

Waarom is die zo duur? Andere spanning? We hebben steeds meer meerspannig materieel, en desnoods moet de SNCF maar opdraven met een dieselstelletje. Dat moet dan wel goedgekeurd raken voor België...
Die bus in de planner zou geen slechte zet zijn, eigenlijk, en dat geldt voor nog wel meer grensoverschrijdende buslijnen, zoals Duinkerke-De Panne, Dinant-Givet, Turnhout-Tilburg of Hasselt-Maastricht. Liefst ook met een combiticket voor bus en trein in één. Op termijn hoop ik toch wel voor de meeste van deze verbindingen op een trein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 05 jan 2018, 16:20 Waarom is die zo duur? Andere spanning? We hebben steeds meer meerspannig materieel, en desnoods moet de SNCF maar opdraven met een dieselstelletje. Dat moet dan wel goedgekeurd raken voor België...
Die bus in de planner zou geen slechte zet zijn, eigenlijk, en dat geldt voor nog wel meer grensoverschrijdende buslijnen, zoals Duinkerke-De Panne, Dinant-Givet, Turnhout-Tilburg of Hasselt-Maastricht. Liefst ook met een combiticket voor bus en trein in één. Op termijn hoop ik toch wel voor de meeste van deze verbindingen op een trein.
Alles aan een internationale verbinding is duur: duurder materieel (MS96 25kV kost meer in onderhoud dan een Desiro),treinbegeleiders hebben meer opleiding nodig, bestuurders moeten beide landen kennen, ticketverkoop is ingewikkelder,...
Afhankelijk van hoe vaak je de grens over wilt moet een deel van de stellen op La Louviere-Quevy dan vervangen worden door MS96. Dat lijkt mij niet zo eenvoudig, want de capaciteit van 1 stel is te weinig in de spits tussen Mons en La Louvière, maar volstaat natuurlijk wel ruimschoots voor Quévy-Aulnoye.
Die extra kosten zijn enkel te verantwoorden als er veel volk opaf komt, en dat lijkt mij hier absoluut niet mogelijk.
Het beste voorbeeld lijkt mij Aken: daar is wel reizigerspotentieel en de wil om iets in te leggen en da nog is het nog altijd niet in orde. Zonder reizigerspotentieel wordt het dus helemaal niets.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 05 jan 2018, 09:31
Nadleeh schreef: 04 jan 2018, 22:59Minister Bellot heeft kennelijk iets van een verzoek gedaan in 2016 om de grensovergang niet te sluiten en lees iets over onderzoek naar een treinverbinding Mons - Maubeuge? In hoeverre is dit toekomstmuziek?
Een verbinding naar Frankrijk heeft men enkele jaren geleden geprobeerd, er kwam geen kat op af, ik zou er dus niet op hopen.
Toen moest je altijd 2x overstappen: in Quévy en in Mabeuge of Aulnoye. En de aansluitingen in Quévy waren Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Reclame werd er amper voor gemaakt. Het is helemaal niet verbazend dat er amper reizigers waren. Een maatstaf voor het potentieel was dat experiment dus niet.

Groetjes,
Rian
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Elgar »

Inderdaad, ik herinner mij een 'aansluiting' van 55 minuten in Quévy! In Hautmont (tussenstop vanuit Aulnoye) stond die trein ook helemaal niet aangekondigd op de elektronische schermen, laat staan dat die werd afgeroepen.
Trein werd gevormd door een diesel trek-duw combinatie, ik was de enige reiziger.

Waarom zou er geen potentieel zijn tussen Maubeuge en Mons? Blijkbaar is er wel potentieel genoeg om die trein in het dorpje Aulnois (Quévy) te laten eindigen, dus waarom zou er dan geen potentieel zijn om die trein door te trekken naar de stad Maubeuge dat ettelijke malen groter is?

Een samenwerking van de NMBS met de regio Hauts de France voor een rechtstreekse verbinding Mons-Maubeuge moet toch een kans tot slagen hebben. Misschien ineens door laten rijden tot in Charleroi zodat er eindelijk terug eens passagierstreinen rijden tussen Jeumont en Erquelinnes...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

Elgar schreef:Inderdaad, ik herinner mij een 'aansluiting' van 55 minuten in Quévy! In Hautmont (tussenstop vanuit Aulnoye) stond die trein ook helemaal niet aangekondigd op de elektronische schermen, laat staan dat die werd afgeroepen.
Trein werd gevormd door een diesel trek-duw combinatie, ik was de enige reiziger.

Waarom zou er geen potentieel zijn tussen Maubeuge en Mons? Blijkbaar is er wel potentieel genoeg om die trein in het dorpje Aulnois (Quévy) te laten eindigen, dus waarom zou er dan geen potentieel zijn om die trein door te trekken naar de stad Maubeuge dat ettelijke malen groter is?

Een samenwerking van de NMBS met de regio Hauts de France voor een rechtstreekse verbinding Mons-Maubeuge moet toch een kans tot slagen hebben. Misschien ineens door laten rijden tot in Charleroi zodat er eindelijk terug eens passagierstreinen rijden tussen Jeumont en Erquelinnes...
Voor Quévy-Mons is er eigenlijk ook niet genoeg potentieel... In die streek is er niet veel vervoersvraag en staan er geen files op de wegen. Dan heeft een trein bijna per definitie het al verloren. De nmbs kan haar schaarse middelen beter focussen op plaatsen waar meer volk woont dan het te gaan verspillen aan een nutteloze internationale verbinding. Want ook hier geldt de vraag: welke andere treinen zou je afschaffen om deze te laten rijden?
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 06 jan 2018, 18:58De nmbs kan haar schaarse middelen beter focussen op plaatsen waar meer volk woont dan het te gaan verspillen aan een nutteloze internationale verbinding. Want ook hier geldt de vraag: welke andere treinen zou je afschaffen om deze te laten rijden?
Je hebt blijkbaar cijfers, wellicht een potentieelstudie of kosten-baten-analyse voor Mons - Maubeuge? Voor de dag ermee dan.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 06 jan 2018, 18:58De nmbs kan haar schaarse middelen beter focussen op plaatsen waar meer volk woont dan het te gaan verspillen aan een nutteloze internationale verbinding. Want ook hier geldt de vraag: welke andere treinen zou je afschaffen om deze te laten rijden?
Je hebt blijkbaar cijfers, wellicht een potentieelstudie of kosten-baten-analyse voor Mons - Maubeuge? Voor de dag ermee dan.

Groetjes,
Rian
Die heb ik helemaal niet, wel een gezond inzicht in wanneer er mensen de trein nemen en wanneer niet.
De nmbs heeft daarentegen wel cijfers, dus als zij er geen trein willen inleggen kan je er wel vanuit gaan dat er niet genoeg potentieel is.
AK81

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door AK81 »

Na het afschaffen van de internationale treinen op de route Brussel > Mons > Aulnoye > Parijs werden er ter compensatie pendeltreinen ingelegd tussen Mons en Aulnoye. Ik ben in de zomer van 1998 eens meegereden met zo'n trein en buiten mezelf waren er maar een handvol reizigers. Nog een foto uit die tijd:


Afbeelding

Naderhand is er dan opnieuw grensverkeer tussen Quévy en Aulnoye/Maubeuge ingevoerd (midden jaren 2000) maar zoals eerder geschreven met slechte aansluitingen aan beide kanten van de grens en met verouderd materiaal, gedoemd om te mislukken...


Afbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door FLV-FGSP »

Dode einden zoals Quévy zijn in een reizigersnetwerk te vermijden. Als je synergie kunt krijgen met een grensoverschrijdende verbinding stimuleert dat de binnenlandse verbinding ook. Dat kan bijv. door treinen Charleroi - Erquelinnes - Maubeuge - Quévy - Mons in te leggen.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 jan 2018, 00:11
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 06 jan 2018, 18:58De nmbs kan haar schaarse middelen beter focussen op plaatsen waar meer volk woont dan het te gaan verspillen aan een nutteloze internationale verbinding. Want ook hier geldt de vraag: welke andere treinen zou je afschaffen om deze te laten rijden?
Je hebt blijkbaar cijfers, wellicht een potentieelstudie of kosten-baten-analyse voor Mons - Maubeuge? Voor de dag ermee dan.
Die heb ik helemaal niet, wel een gezond inzicht in wanneer er mensen de trein nemen en wanneer niet.
De nmbs heeft daarentegen wel cijfers, dus als zij er geen trein willen inleggen kan je er wel vanuit gaan dat er niet genoeg potentieel is.
De NMBS heeft voor deze verbinding bij mijn weten alleen telcijfers van de slecht aansluitende treinen in de jaren 90, net nadat de doorgaande treinen naar Parijs waren vervangen door de Thalys. En waarvan je dus ook niks kunt afleiden.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Asterix »

Ondertussen heeft Bellot gemeld dat er nog steeds wordt onderhandeld met de Fransen over het heropenen van 1 of meer grensovergangen voor passagiersvervoer. Het zou mij niet verbazen mocht dit door de Fransen aan andere belangrijke dossiers worden gekoppeld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opmerkelijke lichtbakken perrons Quévy

Bericht door Shrek »

Maar ik denk dat dan eerder de lijnen naar het economisch belangrijke Valenciennes of Duinkerken zullen heropend worden.
Plaats reactie