Naar Griekenland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
MDR

Naar Griekenland

Bericht door MDR »

Mijn ma kan zeer slecht tegen vliegen en haar vorige ervaring heeft haar doen besluiten dit nooit meer te doen.
Mijn ouders willen echter graag in Griekenland geraken en zelf rijden zien ze niet zitten. Daarom waren ze aan het uitkijken naar de trein.

In het station hebben ze mijn ouders de raad gegeven te bellen naar NMBS Europe (070/79.79.79), maar daar konden ze hen niet verder helpen. België zou geen agreements hebben met Griekenland.
Ze hebben navraag gedaan in een reisbureau, en daar had men ook niet onmiddellijk een oplossing.

Ik was aan het googlen toen ik op dit forum stootte. Hopelijk zit hier iemand die wat goede raad kan geven.

Alvast bedankt!
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Naar Griekenland

Bericht door Paul »

Je kunt per trein van Brussel naar Brindisi, bijvoorbeeld:
Brussel-Zuid 16:37 - Paris-Nord 17:59 (Thalys)
Paris-Lyon 19:10 - Milano-Centrale 6:00 (Euronight nachttrein)
Milano-Centrale 07:35 - Brindisi 16:17 (Frecciabianca)

Van Brindisi naar Patras met veerboot Grimaldi:
Brindisi 21:00 - Patras 14:00

En van Patras naar Athene met bus of trein, daarover vind ik niet direct info maar het is zeker mogelijk.

Het betekent wel dat je minstens 48 uur onderweg bent (een nacht in de trein en een nacht op de boot).
En goedkoop zal het ook niet zijn. De beste optie lijkt mij Interrail Global Pass...

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Griekenland

Bericht door groentje »

Hoelang willen je ouders onderweg zijn? Zien ze op tegen nachttreinen of niet? Voorkeur voor een stuk met de ferry of niet?
Ik vermoed dat de eenvoudigste tickets met Interrail zijn, naar Italië en vanuit Bari of Brindisi naar Griekenland. Opgelet, die ferry doet er maar liefst een heel etmaal over naar Patras.
Helemaal over land kan ook, met tal van opties, zelfs. Meest voordehandliggend daar is naar München reizen, en daar de nachttrein naar Belgrado nemen. Vanuit Belgrado is er een aansluitende nachttrein naar Thessaloníki. Op het eerste en tweede stuk kan je nog wel eens uitstappen om later verder te reizen, maar naar Thessaloníki heb je alleen maar die ene trein, tenzij je stukken met de bus wil doen. Nadelen van dit traject: Niet allemaal eurogebied, lange ritten en voor Servië heb je misschien een paspoort nodig (misschien volstaat een identiteitskaart, maar dat is na te vragen.), en de aansluiting in Belgrado is naar verluidt goed haalbaar, maar 2 opeenvolgende nachten op een nachttrein is niet voor iedereen.
Reservaties lukken vaak Online, of je koopt gewoon ter plaatse... Als je via Italië zou reizen, zou je eens moeten proberen om daar tickets te kopen voor Griekenland, Ferrovie Italiane heeft recent de Griekse spoorwegen overgekocht...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Naar Griekenland

Bericht door Paul »

Het kan ook zonder veerboot, helemaal met de trein, dat duurt even lang maar wel 5 keer overstappen:
Brussel - Frankfurt (ICE)
Frankfurt - München (ICE)
München - Zagreb (EuroNight nachttrein)
Zagreb - Belgrado
Belgrado - Thessaloniki (nachttrein met enkel zitplaatsen!)
Thessaloniki - Athene...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Griekenland

Bericht door groentje »

Patras is voor het moment nog steeds met vervangend busverkeer tot Kiato.

De beste planner voor dit type reizen is volgens mij Bahn.de, je kan de taal zelf aanpassen naar Nederlands. Niet alle treinen zitten er in, maar toch heel erg veel. De Griekse spoorwegen huizen op trainose.gr, die je ook in het Engels kan krijgen.
Meer informatie over reizen van deze omvang bij seat61.com.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Naar Griekenland

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.

I did Thessaloniki->Belgrade on the overnight train in 2014 before the refugee crisis.
- The boat would be more civilised and more comfortable.
- There are no facilities on the train. Everything you want for the journey would have to be bought before departure.
- There were couchettes on the train but they could only be booked in Greece and I've seen reports that they are sometimes missing. The normal seats were OK for a 2-3 hour journey but not what you would want for a long journey or an overnight.
- The very long connection in Belgrade from the train from Thessaloniki onto the train to Austria & Switzerland was 2 hours shorter due to late running - very common in Serbia.

Also I notice that the train often turns into a bus for part of the journey, at short notice.

If your parents don't might "roughing it" a little, they might do the boat from Brindisi on the way out and the train on the way back.

I certainly would not recommend doing the train via Belgrade in both directions.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Griekenland

Bericht door groentje »

Een andere optie naar Thessaloníki is via Sofia in Bulgarije. Dat is een dagtrein, in tegenstelling tot de route over Belgrado. Niet dat naar Sofia veel bereikbaar is...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Naar Griekenland

Bericht door kika »

Je kan ook via Venetië naar Patras gaan (via München zou ik nemen, maar kan ook via Frankrijk), Patras-Athene is per bus, de smalspoorlijn is daar opgedoekt, helaas.

De overlandroute was hierboven al als miserabel omschreven voor Belgrado - Thesaloniki (zelf nooit gedaan). Naar Belgrado zijn wel veel leuke routes, en vanaf Belgrado kan je ook via Sofia gaan. Via Budapest - Bukarest geraak je ook in Sofia (en verder door uiteraard). De keuzes hangen deels af van beschikbare tijd, of je van nachttreinen houdt dan wel graag landschappen kijkt en in de verschillende steden 's avonds misschien nog iets onderneemt.
Voor Belgrado kan je naast de reeds genoemde Frankfurt - München - Zagreb -Belgrado ook kiezen voor Keulen- Wenen - Budapest - Belgrado of Parijs - München (-Zagreb...). Mocht je om een of andere reden via Belgrado - Sofia willen gaan, daar moet je momenteel (buiten het zomerse seizoen) nog extra overstappen in Nis en Dimitrovgard bij rekenen. En alles vanaf Belgrado (en sommige vanaf Roemenië) is een beetje minder comfortabel. Eigen picknick en drankjes mee.

Er is ook de treinreiswinkel.nl, die kan je bellen/mailen en waarschijnlijk beter in staat zijn in te schatten wat voor soort vakantie je ouders graag willen doen.
MDR

Re: Naar Griekenland

Bericht door MDR »

Wow! Alvast bedankt voor de massale reacties en de talrijke tips.
We gaan er even op het gemakje naar kijken, en koppelen zeker nog terug.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Naar Griekenland

Bericht door Meesterpeter »

Maak daarbij de afweging, toch 2 tot 3 uurtjes in het vliegtuig, of meer dan 48 uur heen en 48 uur terug in de trein.
Hoe vervelend het vliegen dan misschien is voor je ouders ook is, de keuze lijkt me toch eenvoudig.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Griekenland

Bericht door groentje »

De trein laat je dan weer wel toe om het landschap onderweg te bewonderen en eventueel ergens uit te stappen. Je hoeft geen 48 uur aan één stuk op de trein te zitten.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Naar Griekenland

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ben al de hele tijd nieuwsgierig naar de redenen waarom het vliegtuig zo tegenvalt... al zijn dat natuurlijk die mensen hun eigen zaken.
Maar in bepaalde gevallen zou een vliegtuigticket 1ste klasse, hoewel heel wat duurder, nog steeds een aanvaardbare prijs kunnen hebben, en toch aardig wat sneller en comfortabeler zijn dan de trein.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Naar Griekenland

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 15 jan 2018, 13:50 Ik ben al de hele tijd nieuwsgierig naar de redenen waarom het vliegtuig zo tegenvalt... al zijn dat natuurlijk die mensen hun eigen zaken.
Maar in bepaalde gevallen zou een vliegtuigticket 1ste klasse, hoewel heel wat duurder, nog steeds een aanvaardbare prijs kunnen hebben, en toch aardig wat sneller en comfortabeler zijn dan de trein.
Er zijn mensen die een bijna onoverwinnelijke vliegangst hebben, dat bestaat.
En er zijn mensen die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en daarom principieel het reizen per vliegtuig zoveel mogelijk vermijden.
Eigenlijk klopt het toch niet dat vliegtuigreizen binnen Europa zo goedkoop zijn.
En dat er niet meer moeite wordt gedaan om lange-afstandsreizen per trein binnen Europa sneller, comfortabeler, aantrekkelijker en gemakkelijker boekbaar te maken. Ik denk daarbij ook aan comfortabele nachttreinen tussen de grote steden van Europa.
Ik vind het bijzonder jammer dat het tijdperk van TEE's en nachttreinen in Europa zo goed als afgesloten is.
Tot in de jaren '80 reed er nog een rechtstreekse trein van Keulen naar Athene. Toen zou het voor onze vriend die deze draad heeft opgestart, veel gemakkelijker zijn geweest...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Griekenland

Bericht door groentje »

Ik zou er nog aan toevoegen dat reizen met de trein zijn eigen charmes heeft. Net door zijn lagere snelheid is het veel minder gehaast. Met de trein gaat het minstens zoveel om de reis zelf, niet enkel om de bestemming. Het vliegtuig 'dumpt' je zonder overgang op je (extreem zonnige) bestemming, waardoor je extra tijd nodig hebt om te acclimatiseren.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Naar Griekenland

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English.

The trip overland from Thessaloniki that I mentioned earlier in this thread was because I left booking the flight back too late and a global interrail was cheaper and more interesting :)

The journey out was a flight to Sofia.
On the return, as well as the night on the train between Skopje and Belgrade, I spent two nights in Ljubljana and one in Gyor (Hungary) before a long run back to Brussels including two OBB RailJets and two ICEs finishing on the 1829 ICE from Frankfurt(M) to Brussels.

JP
Plaats reactie