een stop is voorzien maar word niet echt gedaan bij veel ritten
BENELUX
Re: BENELUX
Hoe zit de opleiding in elkaar ? Eén keer heen en weer meekijken en Eén keer dan zelf doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: BENELUX
Wij doen alles zelf hoor, instructiepersoneel is er enkel om toezicht te houden. Zelfs een foto maken moest ik zelf doen
-
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: BENELUX
Rechtstreekse treinen Brecht- Brussel: het klinkt als muziek in de oren voor de inwoners van Hoogstraten, Rijkevorsel, Malle en Wuustwezel.
Worden er dan ook plannen gemaskt om een trein te laten rijden op het rijpad van de Benelux om 6 en om 7 u s morgens uit Brecht, om die mensen goed te bedienen? De Benelux is er pas om 8u, wat te laat om nog van een spitsverbinding te kunnen spreken.
Worden er dan ook plannen gemaskt om een trein te laten rijden op het rijpad van de Benelux om 6 en om 7 u s morgens uit Brecht, om die mensen goed te bedienen? De Benelux is er pas om 8u, wat te laat om nog van een spitsverbinding te kunnen spreken.
Re: BENELUX
Helaas zal de trein van 8:00 uit Noorderkempen de eerste zijn de doorrijdt naar Brussel. NMBS Europe heeft dat zo gewild.
Daarvoor zullen uiteraard wel treinen rijden, maar die gaan maar tot Antwerpen.
Daarvoor zullen uiteraard wel treinen rijden, maar die gaan maar tot Antwerpen.
Re: BENELUX
Zeker die van 7u00 uit Noorderkempen zou toch heel goed vol kunnen zitten. Hier zou de NMBS toch iets moeten kunnen forceren om een Benelux uit Breda of Rotterdam te kunnen laten vertrekken.
Re: BENELUX
Volgens mij is deze verandering alles behalve een verbetering voor de mensen die de trein nemen te Noorderkempen.
Hieronder de naar mijn mening plus en minpunten.
Plus:
- Reizigers naar Brussel moeten niet meer overstappen te Antwerpen Centraal.
- Verbinding naar Breda.
- Rechtstreekse Verbinding naar de luchthaven.
Min:
- Reizigers naar/van Antwerpen Luchtbal kunnen enkel nog gebruik maken van de P-treinen of moeten omreizen via Antwerpen Centraal.
- De huidige Benelux wordt met 6 rijtuigen gereden en zit vaak vol. Volgens de geruchten gaat hij met 8 rijtuigen rijden vanaf de omschakeling naar L4. Dit lijkt mij, zeker tijdens de spitsuren, veel te weinig aangezien er al 2 desiro's nodig zijn voor enkel de reizigers in de Noorderkempen.
- Langere reistijd naar Brussel. Nu duurt het met overstap te Antwerpen Centraal 56 min om naar Brussel Noord te sporen. De Benelux gaat er 1u04 over doen.
- De Beneluxtrein is volgens mij ook een van de minst stipte en betrouwbare verbindingen. Door de lange afstand die deze trein aflegt is er natuurlijk meer kans op problemen. Misschien dat dit op L4 beter zal gaan maar dat is nog af te wachten.
Voor mij persoonlijk zal het een verbetering worden aangezien ik altijd over L12 spoor en hij dus minder in de weg zal zitten
Hieronder de naar mijn mening plus en minpunten.
Plus:
- Reizigers naar Brussel moeten niet meer overstappen te Antwerpen Centraal.
- Verbinding naar Breda.
- Rechtstreekse Verbinding naar de luchthaven.
Min:
- Reizigers naar/van Antwerpen Luchtbal kunnen enkel nog gebruik maken van de P-treinen of moeten omreizen via Antwerpen Centraal.
- De huidige Benelux wordt met 6 rijtuigen gereden en zit vaak vol. Volgens de geruchten gaat hij met 8 rijtuigen rijden vanaf de omschakeling naar L4. Dit lijkt mij, zeker tijdens de spitsuren, veel te weinig aangezien er al 2 desiro's nodig zijn voor enkel de reizigers in de Noorderkempen.
- Langere reistijd naar Brussel. Nu duurt het met overstap te Antwerpen Centraal 56 min om naar Brussel Noord te sporen. De Benelux gaat er 1u04 over doen.
- De Beneluxtrein is volgens mij ook een van de minst stipte en betrouwbare verbindingen. Door de lange afstand die deze trein aflegt is er natuurlijk meer kans op problemen. Misschien dat dit op L4 beter zal gaan maar dat is nog af te wachten.
Voor mij persoonlijk zal het een verbetering worden aangezien ik altijd over L12 spoor en hij dus minder in de weg zal zitten
Re: BENELUX
De mensen in Noorderkempen gaan er een serieus stuk op achteruit ja als ze hun stiptste trein van het land moeten omruilen met de onbetrouwbaarheid van de Benelux... Gelukkig maar dat ze al enkele piekuurtreinen gekregen hebben, maar of dat genoeg gaat zijn... Ik snap niet dat er daar nog niks over te doen is geweest. Maar ik kan nu al de krantenartikels enkele weken na de omschakeling al zien.
In een mooie wereld reed er wat mij betreft een Benelux rechtstreeks van Antwerpen naar Breda zonder stop halfweg, en daarnaast nog een extra IC met eindpunten Antwerpen en Breda mét stop in Noorderkempen. Maar dat zit er wegens een hoop technische en organisatorische redenen nooit in.
In een mooie wereld reed er wat mij betreft een Benelux rechtstreeks van Antwerpen naar Breda zonder stop halfweg, en daarnaast nog een extra IC met eindpunten Antwerpen en Breda mét stop in Noorderkempen. Maar dat zit er wegens een hoop technische en organisatorische redenen nooit in.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: BENELUX
Bwah, als het echt snel moet gaan dan is kop maken in Breda ook niet aan de orde.een Benelux rechtstreeks van Antwerpen naar Breda zonder stop halfweg
Vanop afstand toekijkend zie ik het meest in een echt snelle Benelux die na Antwerpen niet meer stopt voor Rotterdam, of hoogstens in Dordrecht; en daarbovenop lokaal verkeer Antwerpen-Breda met alle mogelijke tussenstops. Daarbij denk ik ook aan pendelaars NL-Brussel, die zijn er meer dan men misschien vermoedt. Een ex-collega van me reed dagelijks met de auto van Middelharnis naar Ekeren, om daar dan de trein te nemen naar Brussel..!
Maar inderdaad: voor iedereen goed doen zal wel nooit lukken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: BENELUX
Ik ben meestal geen grote liefhebber van 'bietenveldstations', maar hier had ik toch graag een kruisingsstation gezien thv de brug over de Brabantlijn (Prinsenbeek?). In Frankrijk zou dat een pak extra autoverkeer betekenen, maar niet alleen is Prinsenbeek nog behoorlijk dicht bij de stad (meer Avignon-TGV dan Aix-la-Provence-TGV), ik zie de Nederlanders ook beter in staat om ruimtelijke ordening en ontsluiting met het openbaar vervoer tot een goed einde te brengen. De spoorbogen blijven interessant voor binnenlandse treinen en bijvoorbeeld een IC Antwerpen-Eindhoven. Ze hebben echter een andere keuze gemaakt, en een nieuw station zie ik er niet snel meer komen...
Re: BENELUX
De Benelux zou dus vanaf 9 april over Noorderkempen en Breda moeten gaan rijden. Allemaal leuk en aardig, maar reizigers van/naar met name Zeeland worden toch wel even flink gedupeerd. Zij moeten voortaan, om in België te geraken, extra overstappen in Roosendaal - die overstap is 3 min en gaat vaak mis - gevolgd door een overstap in Breda op de Benelux die à 2 min niet te halen valt. Alternatief is de L richting Puurs, maar die sluit dan werkelijk nergens meer op aan in Roosendaal: tekenend zijn overstaptijden van 29 min met de halfuurlijkse IC richting Zeeland, plus in het weekend liefst 60 min met de uurlijkse Sprinter richting Dordrecht.
Tijd om een balletje op te gooien.
Het valt mij op dat de doordeweekse IC-05 (Charleroi - Essen) wel erg lang keert in Essen: 37 min. Dat is toch meer dan genoeg tijd om een stukje door te rijden naar Roosendaal? Je kunt daar mooi in de knoop belanden: ik voorzie overstaptijden van ca. 5 min op IC Zwolle, 15 min op IC Zeeland. De kering van de IC-05 wordt dan kort in Roosendaal ipv lang in Essen, dus het kost geen extra materieel.
Te verwachten valt dan dat de Nederlandse ILT gaat steigeren omdat ze daar een rolberoerte schijnen te krijgen bij enkel het idee van een tweede ATB-loze trein op (een geïsoleerd deel van) het emplacement Roosendaal. (Vandaar dat de doordeweekse tweede L-trein op lijn 12 nu in Essen eindigt ipv Roosendaal.) Daarvoor bestaat ook een oplossing: kap doordeweeks de L Puurs - Roosendaal af bij Essen. Met eerder vertrek uit / latere aankomst in Antwerpen-C plus stevig gas geven op lijn 12, kan te Essen zelfs kort gekeerd worden (ipv lang in Roosendaal). Zo spaar je zelfs nog een compositie uit - dus netto goedkopere exploïtatie voor NMBS!
Doordat de IC-05 bij zo ongeveer elke tweede koe in de wei stopt op lijn 12, zijn de enige gedupeerden van de inkorting van de L de reizigers tussen Nederland en Wildert, Kapellen, St-Mariaburg en Noorderdokken. Die krijgen een extra overstap in Roosendaal maar door de goede aansluitingen van de IC-05 daar zullen ze slechts enkele minuten langer onderweg zijn. (En hoeveel reizigers zijn er nou eigenlijk tussen Nederland en die vier haltes?)
Grootste issue lijkt mij nog de materieelinzet. Momenteel tel ik op Beluxtrains 13x HLE 18/27 + M6, 3x Desiro, 2x HLE 27 + M4 en 1x Varkensneus. Een redelijke ratjetoe waarvan (bij mijn weten) enkel de HLE 18 en de Varkensneus 1,5 kV lusten, en enkel de Varkensneus tot nu toe wordt gedoogd in Nederland (in de L naar Roosendaal).
Zou het mogelijk zijn om de IC-05 de gehele dag te rijden met enkeldeks materieel? (Dubbeldekkers als M6 passen niet onder het A58-viaduct tussen Essen en Roosendaal door.) Mogelijke inzet lijkt mij HLE 18 + I11/M4 en/of Break (welke gedoogd wordt in Maastricht), ik weet niet of men met Varkensneusjes in zo'n lange IC blij zou zijn.
Ik hoor graag jullie mening!
Tijd om een balletje op te gooien.
Het valt mij op dat de doordeweekse IC-05 (Charleroi - Essen) wel erg lang keert in Essen: 37 min. Dat is toch meer dan genoeg tijd om een stukje door te rijden naar Roosendaal? Je kunt daar mooi in de knoop belanden: ik voorzie overstaptijden van ca. 5 min op IC Zwolle, 15 min op IC Zeeland. De kering van de IC-05 wordt dan kort in Roosendaal ipv lang in Essen, dus het kost geen extra materieel.
Te verwachten valt dan dat de Nederlandse ILT gaat steigeren omdat ze daar een rolberoerte schijnen te krijgen bij enkel het idee van een tweede ATB-loze trein op (een geïsoleerd deel van) het emplacement Roosendaal. (Vandaar dat de doordeweekse tweede L-trein op lijn 12 nu in Essen eindigt ipv Roosendaal.) Daarvoor bestaat ook een oplossing: kap doordeweeks de L Puurs - Roosendaal af bij Essen. Met eerder vertrek uit / latere aankomst in Antwerpen-C plus stevig gas geven op lijn 12, kan te Essen zelfs kort gekeerd worden (ipv lang in Roosendaal). Zo spaar je zelfs nog een compositie uit - dus netto goedkopere exploïtatie voor NMBS!
Doordat de IC-05 bij zo ongeveer elke tweede koe in de wei stopt op lijn 12, zijn de enige gedupeerden van de inkorting van de L de reizigers tussen Nederland en Wildert, Kapellen, St-Mariaburg en Noorderdokken. Die krijgen een extra overstap in Roosendaal maar door de goede aansluitingen van de IC-05 daar zullen ze slechts enkele minuten langer onderweg zijn. (En hoeveel reizigers zijn er nou eigenlijk tussen Nederland en die vier haltes?)
Grootste issue lijkt mij nog de materieelinzet. Momenteel tel ik op Beluxtrains 13x HLE 18/27 + M6, 3x Desiro, 2x HLE 27 + M4 en 1x Varkensneus. Een redelijke ratjetoe waarvan (bij mijn weten) enkel de HLE 18 en de Varkensneus 1,5 kV lusten, en enkel de Varkensneus tot nu toe wordt gedoogd in Nederland (in de L naar Roosendaal).
Zou het mogelijk zijn om de IC-05 de gehele dag te rijden met enkeldeks materieel? (Dubbeldekkers als M6 passen niet onder het A58-viaduct tussen Essen en Roosendaal door.) Mogelijke inzet lijkt mij HLE 18 + I11/M4 en/of Break (welke gedoogd wordt in Maastricht), ik weet niet of men met Varkensneusjes in zo'n lange IC blij zou zijn.
Ik hoor graag jullie mening!