Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 21 jan 2018, 16:18 Het toont wel aan dat eilandbedrijfjes, naast enkele nadelen, ook voordelen bieden. Het is makkelijker om een alleenstaande lijn verder uit te baten zonder gehinderd te worden door problemen elders...
Dat heeft op zich niets met de eilandbedrijfjes te maken hoor. Als er hier iets gebeurt op het uiteinde van een lijn is de NMBS er meestel snel bij om treinen in te perken tot het stuk dat nog wel toegankelijk is. Het lijkt mij meer een probleem van reactiesnelheid van de NS in dergelijke situaties.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Stormschade

Bericht door Lynx »

In dit geval rijdt NS enkel de IC op Maastricht - Sittard en Heerlen - Sittard. De vraag is dan wat in deze situatie de meerwaarde daarvan zou zijn ten opzichte van de halfuurlijkse stoptrein van Arriva die daar ook rijdt.
Had NS er zelf nog gereden met de stoptreinen, dan was er waarschijnlijk precies hetzelfde gebeurd: pendelen tussen Sittard en Heerlen/Maastricht als stoptrein.
Kortom: het resultaat voor de reiziger is hetzelfde.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stormschade

Bericht door groentje »

Mijn idee is net dat de NMBS, net als de NS, niet graag en niet gemakkelijk lijnen isoleert, ook omwille van de werkorganisatie voor het personeel. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid treinen die vaak toch nog doorrijden bij een staking naar een station dat geblokkeerd wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stormschade

Bericht door Steven »

Een staking of stormschade op een spoorlijn dat zijn voor mij toch twee verschillende zaken. Heb hier op lijn 60 al pendelverkeer geweten tussen Opwijk en Dendermonde omdat er een ongeval was in Merchtem. Dus beperkt verkeer past men zeker toe indien mogelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 21 jan 2018, 19:35 Mijn idee is net dat de NMBS, net als de NS, niet graag en niet gemakkelijk lijnen isoleert, ook omwille van de werkorganisatie voor het personeel. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid treinen die vaak toch nog doorrijden bij een staking naar een station dat geblokkeerd wordt.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, ik vind dat men bij de NMBS net wel kort op de bal speelt. Ik denk aan de vorige storm toen Mechelen-Leuven eruit lag wegens een boom in de draden. Toen hebben op Mechelen-Gent en Mechelen-Sint-Niklaas quasi alle treinen gereden.
Bij stakingen heb ik dan weer geweten dat er in West-Vlaanderen pendeltreinen reden rond Brugge toen er uit Brussel niets meer toekwam.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stormschade

Bericht door dentheo »

Wat er gebeurde in Nederland is ongetwijfeld een interessante denkoefening voor TC.
Hoe kunnen wij te werk gaan, zouden wij heel het land in één klap platgooien of in zones gewoon terugschakelen op pendelen.
Zodat ze kunnen verder draaien zonder centrale bijsturing, want die is dan toch waarschijnlijk totaal overbelast.
Je kan daar best een boom over planten wanneer de nood nog niet aan de man is.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stormschade

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 19 jan 2018, 20:48Ik had het eigenlijk vooral over Duitsland, waar ze 's avonds (na de storm dus eigenlijk) beslist hebben om geen IC's of ICE's meer uit te sturen. Als je dan snel van München naar Stuttgart of Frankfurt moest, kon dat enkel met de regionale treinen...
's Middags al. Rond 11u werd NRW en Rheinland-Pfalz zowat alles gestopt, IC en ICE die onderweg waren in betroffen gebieden moesten trager gaan rijden. Om 11 scheen de zon nog in Bielefeld, pas tegen 12:30 begon het te stormen in Hannover en nog later pas echt te spoken. Kort na de middag hetzelfde met Niedersachsen. Als je dan nog gaat vertrekken in München richting Hamburg via Dortmund, ben je niet handig bezig, een kind kan al zien dat de kans groot is dat je lang vóór Dortmund in de penarie gaat zitten. Dus rond 15:45 werden alle IC/ICE verkeer gestopt.Die die al onderweg waren, konden uiteraard verder rijden tot een station. Waarom treinen naar pakweg het zuidoosten ook moesten stoppen is me een raadsel. Op dat moment waarschuwde de DWD (weerdienst) ervoor dat de storm richting Brandenburg/Berlijn zou verder trekken. Het Zwarte Woud, hogere plaatsen zoals het uiterste zuiden van Duitsland, Tsjechische grens bij Bayrisches Wald, was het nog 'Warnstufe 3' (van de 4). Ik denk dat DB zeker gelijk had, ook met de wijsheid achteraf, om alles noordelijk van ~Mannheim/Frankfürt/Nürnberg/Passau, stil te leggen. Ook de rest van het zuiden (BW-BY) was het nog Warnstufe 2. Zo ergens tussen Karlsruhe-Stuttgart-Augsburg-Munchen-Nürnberg... had wat mij betreft nog prima 'snelverkeer' kunnen zijn. Dat er beperkingen zijn of je de ICE's als IC laat rijden lijkt me dan een logisch gevolg. De kritiek van reizigersgroepen dat er gekeken moet worden naar tracé en lokale (verwachtte) weersomstandigheden is er dus eentje die ik deel.

Ik heb zo'n vermoeden dat er dankbaar gebruikt werd gemaakt van de talrijke waarschuwingen van DWD, de duidelijke ellende van vroeger op de dag in het noorden en westen om de eigen gebreken te verbloemen. Qua logistiek en infrastructuur mocht ik zelf al meermaals ervaren dat DB serieus tekort schiet als het gaat om opvang van gestrande reizigers, dat inzien en beseffen en op voorhand zeggen sorry, maar ons crisismanagement trekt op geen kloten ("we willen niet dat er duizenden reizigers ergens ten velde stranden"), is te begrijpen, maar niet te tolereren.

Ik had al bij al geluk met die regionale treinen: heerlijk! Veel leger, zonder vertraging en iedereen was vriendelijk tegen het personeel! :lol:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stormschade

Bericht door kika »

dentheo schreef: 21 jan 2018, 23:46 Je kan daar best een boom over planten wanneer de nood nog niet aan de man is.
DB werft n.a.v. de voorbije ellende een paar honderd boswachters aan, bomen zullen (deels) vervangen worden door struiken of stabielere exemplaren volgens het persbericht. Mocht je zo'n carrièreswitch overwegen :wink:
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Stormschade

Bericht door Freken »

De Nederlanders bereiden zich al voor op het stormweer van morgen: er rijden in de voormiddag minder treinen en het gehele nationale en internationale net wordt vanaf 14u stilgelegd.
Wie voorspelt er wat er bij ons in de loop van de dag beslist wordt?

https://nieuws.ns.nl/storm-eunice-morge ... n-treinen/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Freken schreef: 17 feb 2022, 19:14 De Nederlanders bereiden zich al voor op het stormweer van morgen: er rijden in de voormiddag minder treinen en het gehele nationale en internationale net wordt vanaf 14u stilgelegd.
Wie voorspelt er wat er bij ons in de loop van de dag beslist wordt?

https://nieuws.ns.nl/storm-eunice-morge ... n-treinen/
Dat ze in Nederland weer in een kramp schieten hoeft niet te verbazen. Ik voorspel bij ons alvast wat lokale hinder door takken of andere rommel in de bovenleiding, maar een algemene stopzetting van het verkeer zal er wel niet komen. Eerst en vooral al omdat zo'n storm niet overal evenveel impact heeft: De Panne en omstreken krijgen het vast zwaar te verduren, daar kan ik een stopzetting wel begrijpen, maar ten zuiden van Samber en Maas gaat de wind goed meevallen, dan moet je zeker niet op voorhand gaan beginnen schrappen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag in een deel van Vlaanderen geen treinen tussen 14:00 en 18:00, maar er wordt nergens vermeld om welk stuk van Vlaanderen dit gaat.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Stormschade

Bericht door 4017-4018 »

De IC 92xx rijdt volgens mij ook alleen maar tussen Brussel en Noorderkempen
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 feb 2022, 11:04 Vandaag in een deel van Vlaanderen geen treinen tussen 14:00 en 18:00, maar er wordt nergens vermeld om welk stuk van Vlaanderen dit gaat.
Infrabel tsjilpte meer details:
https://twitter.com/Infrabel_NL/status/ ... 7994242049

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Stormschade

Bericht door DDietzen »

Beetje een vreemde kaart, bij de grens van Hamont staat er wel een 'grens gesloten'-icoontje terwijl daar normaal vrijwel nooit iets rijdt, maar bij de grens van Visé staat er niets (terwijl daar normaal wél verkeer overheen gaat en dat nu is opgeheven). :?:
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stormschade

Bericht door jpvdveer »

Shrek schreef: 17 feb 2022, 19:24 Dat ze in Nederland weer in een kramp schieten hoeft niet te verbazen. Ik voorspel bij ons alvast wat lokale hinder door takken of andere rommel in de bovenleiding, maar een algemene stopzetting van het verkeer zal er wel niet komen.
En dus toch, niet algemeen maar niettemin in een aanzienlijk deel van Vlaanderen. Ik denk toch dat men in Nederland (en Noord-Frankrijk, en Wales) de reiziger een plezier doet door deze beslissing een dag van te voren te nemen en aan te kondigen. Uiteraard is er in België uitgebreid gewaarschuwd, maar er zullen genoeg reizigers zijn die toch op pad zijn gegaan en nu voor een voldongen feit komen te staan. Dit kan beter.
Plaats reactie