Interrail Italië: Reservering

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Interrail Italië: Reservering

Bericht door wbrm »

Ik ga komende zomer Interrailen en ben al een beetje aan het rondkijken om een reisschema op te stellen. Ik wil graag van Gorizia Centrale in Italië naar Innsbruck Hbf via Brennero/Brenner. Vanaf Venezia Mestre kan dit met de ÖBB EC86 naar München Hbf. Voor deze trein moet voor Interrailers een reservatie betaalt worden zoals bij elke internationale trein op lange afstand in Italië. Nu is deze toeslag volgens trenitalia.it €14 terwijl bij oebb.at een zitplaatsreservering voor diezelfde trein slechts €3 kost.
Nu is mijn vraag: Is de toeslag waarover Trenitalia spreekt dezelfde als de zitplaatsreservering van ÖBB?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door trainlovertje »

Heb eens gekeken wat de site van Interrail zelf zegt: https://www.interrail.eu/nl/reservering ... le-treinen
9 euro volgens hen, en om het nog wat ingewikkelder te maken: als je dan gebruik maakt van hun reserveringssysteem, kom je wel op 17 euro uit wegens allerhande toeslagen die erbij komen...
Hoe heb je opgezocht via ÖBB en Trenitalia? Want via die websites kan je toch geen losse reserveringen kopen? En via de website van DB kan ik hem dan weer boeken voor 4,50 euro.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door wbrm »

trainlovertje schreef: 07 jan 2018, 19:31Hoe heb je opgezocht via ÖBB en Trenitalia? Want via die websites kan je toch geen losse reserveringen kopen? En via de website van DB kan ik hem dan weer boeken voor 4,50 euro.
Bij ÖBB kiezen voor More Services (in de Engelse versie) nadat je de reisoptie met de EC hebt gekozen in de reisplanner. Daar kan je kiezen voor Ticket Already Exists. Vervolgens kies ik voor 2nd class en krijg ik de prijs van €3 te zien. Ze geven zelf aan "We will reserve a seat for you where obligatory".
Bij Trenitalia ook de reisoptie kiezen met de EC86 in de reisplanner. Vervolgens op de grijze knop View other offers klikken (dus ook in de Engelse versie). Daarna klik je in het drop down menu bij offer Global Pass aan. De prijs daalt nu van de normale ticketprijs naar €14 wat dus zeer ver van de €3 van ÖBB ligt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door Steven »

3€ is enkel een reservering. Volgens mij is er ook een toeslag bij gebruik van interrail op bepaalde treinen en het zou best kunnen dat deze EC er ook onder valt.
AK81

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door AK81 »

Volgens DB (https://www.bahn.de/m/view/mdb/bahninte ... 2_2017.pdf) is een toeslag, inclusief reservering, van 9€ vereist voor Interrail-reizigers:

1.17.3 DB-ÖBB-Kooperationsverkehr Brenner
Die zwischen München und Bolzano/Bozen – Verona/Bologna/Venedig/Rimini verkehrenden durchgehenden EC-Züge des DB-ÖBB-Kooperationsverkehrs sind aufpreispflichtig. Inhaber von Interrail Global-Pässen erwerben das Angebot „Pass 1“ (13,00 € in der 1. Klasse, 9,00 € in der 2. Klasse). Inhaber von Interrail One Country-Pässen, die nicht die gesamte Fahrtstrecke abdecken, müssen für den/die fehlenden Streckenteile eine Fahrkarte erwerben


Nogmaals een bewijs dat reizen met de trein in Europa een hogere wetenschap is, wie kent in godsnaam al die speciale formules, uitzonderingen, etc... En eens je weet wat je zou moeten hebben is het verre van zeker of men dat aan het loket kan uitgeven of online terug te vinden is.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door wbrm »

Bedankt! Het is duidelijk nu dat het een toeslag is en niet gewoon een zitplaatsreservering waar ÖBB niets van zegt op hun site. Het is ook duidelijk dat het onduidelijk is :roll:
Sowieso was ik al van plan om Regionale/Regionale Veloce te nemen want ik heb meer tijd dan geld :lol:
AK81

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door AK81 »

Ik reis als spoorwegpersoneel vaak met FIP-vrijbiljetten, ook daar is het vaak onduidelijkheid troef. Eigenlijk onbegrijpelijk in deze tijden waar communicatie zo centraal staat in het leven. Er zitten hier op het forum enkele 'kenners' over tarieven, treinen, verbindingen, etc. in binnen -en buitenland, hier vind je eerder een antwoord dan op het internet of aan het stationsloket!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door trainlovertje »

wbrm schreef: 07 jan 2018, 20:03
trainlovertje schreef: 07 jan 2018, 19:31Hoe heb je opgezocht via ÖBB en Trenitalia? Want via die websites kan je toch geen losse reserveringen kopen? En via de website van DB kan ik hem dan weer boeken voor 4,50 euro.
Bij ÖBB kiezen voor More Services (in de Engelse versie) nadat je de reisoptie met de EC hebt gekozen in de reisplanner. Daar kan je kiezen voor Ticket Already Exists. Vervolgens kies ik voor 2nd class en krijg ik de prijs van €3 te zien. Ze geven zelf aan "We will reserve a seat for you where obligatory".
Bij Trenitalia ook de reisoptie kiezen met de EC86 in de reisplanner. Vervolgens op de grijze knop View other offers klikken (dus ook in de Engelse versie). Daarna klik je in het drop down menu bij offer Global Pass aan. De prijs daalt nu van de normale ticketprijs naar €14 wat dus zeer ver van de €3 van ÖBB ligt...
Ahzo, weer wat bijgeleerd! Die functies heb ik nog nooit nodig gehad en dus ook niet gebruikt.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door wbrm »

Ik heb nog eens aan mijn reisschema gewerkt (ach ja examenperiode :twisted: ) en ga mezelf aanvullen voor moesten mensen ooit in een vergelijkbare situatie zitten.
Ik heb gemerkt dat bij de berekening voor de Interrail-toeslag voor de EC's naar Munchen bij Trenitalia blijkbaar ook een afstandscomponent zit. Zo kost de toeslag op trenitalia.it vanaf Venetië naar Innsbruck €14 zoals eerder besproken in dit topic, maar kost de toeslag vanaf (minstens) Verona Port Nuova of dichter naar de grens maar €10.
Nog altijd niet de €9 die DB aangeeft maar we zijn er bijna...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door traxie »

wbrm schreef: 07 jan 2018, 18:13 Ik ga komende zomer Interrailen en ben al een beetje aan het rondkijken om een reisschema op te stellen. Ik wil graag van Gorizia Centrale in Italië naar Innsbruck Hbf via Brennero/Brenner. Vanaf Venezia Mestre kan dit met de ÖBB EC86 naar München Hbf. Voor deze trein moet voor Interrailers een reservatie betaalt worden zoals bij elke internationale trein op lange afstand in Italië. Nu is deze toeslag volgens trenitalia.it €14 terwijl bij oebb.at een zitplaatsreservering voor diezelfde trein slechts €3 kost.
Nu is mijn vraag: Is de toeslag waarover Trenitalia spreekt dezelfde als de zitplaatsreservering van ÖBB?
Ten eerste wil ik kwijt dat een interrail vaak vrij prijzig is, met wat random data kom ik op een prijs van 44,55 € via de site van treinitalia. Dat is met de door jou gevraagde treinen. Aan jou de keuze maar als je al zo ver vooraf weet welke treinen je wilt nemen zou ik goedkope tickets aan spaarprijs kopen.
AK81 schreef: 07 jan 2018, 21:44 Ik reis als spoorwegpersoneel vaak met FIP-vrijbiljetten, ook daar is het vaak onduidelijkheid troef. Eigenlijk onbegrijpelijk in deze tijden waar communicatie zo centraal staat in het leven. Er zitten hier op het forum enkele 'kenners' over tarieven, treinen, verbindingen, etc. in binnen -en buitenland, hier vind je eerder een antwoord dan op het internet of aan het stationsloket!
Voor het reizen met FIP-permis (enkel de reservering in combinatie met een FIP-vrijbiljet) is de site van de Raildeliverygroup interessant. Ze publiceren enkele interessante pdf documenten met een schat aan informatie voor het plannen van je trip met FIP-vrijbiljetten. Zoals hierboven gezegd is het niet zonder risico om online enkel reserveringen te kopen, zo zijn er een heleboel treinen waar FIP-vrijbiljetten geen geldige vervoersbewijs zijn. In Italië is dat bijvoorbeeld het geval op de HST's: frecciarossa, frecciargento frecciabianca, maar ook bv op de TGV's tussen Parijs en Milaan of de TGV tussen parijs en Barcelona, voor allen kan je FIP-leisure tickets kopen maar die zijn vaak veel duurder dan de spaarprijs aanbiedingen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door wbrm »

traxie schreef: 22 jan 2018, 10:18
wbrm schreef: 07 jan 2018, 18:13 Ik ga komende zomer Interrailen en ben al een beetje aan het rondkijken om een reisschema op te stellen. Ik wil graag van Gorizia Centrale in Italië naar Innsbruck Hbf via Brennero/Brenner. Vanaf Venezia Mestre kan dit met de ÖBB EC86 naar München Hbf. Voor deze trein moet voor Interrailers een reservatie betaalt worden zoals bij elke internationale trein op lange afstand in Italië. Nu is deze toeslag volgens trenitalia.it €14 terwijl bij oebb.at een zitplaatsreservering voor diezelfde trein slechts €3 kost.
Nu is mijn vraag: Is de toeslag waarover Trenitalia spreekt dezelfde als de zitplaatsreservering van ÖBB?
Ten eerste wil ik kwijt dat een interrail vaak vrij prijzig is, met wat random data kom ik op een prijs van 44,55 € via de site van treinitalia. Dat is met de door jou gevraagde treinen. Aan jou de keuze maar als je al zo ver vooraf weet welke treinen je wilt nemen zou ik goedkope tickets aan spaarprijs kopen.
Oh maar dat stukje is maar een fractie van ons volledig reisplan :wink:
Trouwens die toeslag van Trenitalia is niet (of amper?) gebonden aan quota dus is Interrail, hoewel financieel minder interessant in Italië, nog steeds flexibel voor het uitgebreid reisschema dat we hebben.
Italië doe ik nog wel een keer met een Premium Pass (of losse tickets want bijvoorbeeld Italo en Circumvesuviana doen niet mee...).
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door traxie »

wbrm schreef: 22 jan 2018, 20:51
traxie schreef: 22 jan 2018, 10:18
wbrm schreef: 07 jan 2018, 18:13 Ik ga komende zomer Interrailen en ben al een beetje aan het rondkijken om een reisschema op te stellen. Ik wil graag van Gorizia Centrale in Italië naar Innsbruck Hbf via Brennero/Brenner. Vanaf Venezia Mestre kan dit met de ÖBB EC86 naar München Hbf. Voor deze trein moet voor Interrailers een reservatie betaalt worden zoals bij elke internationale trein op lange afstand in Italië. Nu is deze toeslag volgens trenitalia.it €14 terwijl bij oebb.at een zitplaatsreservering voor diezelfde trein slechts €3 kost.
Nu is mijn vraag: Is de toeslag waarover Trenitalia spreekt dezelfde als de zitplaatsreservering van ÖBB?
Ten eerste wil ik kwijt dat een interrail vaak vrij prijzig is, met wat random data kom ik op een prijs van 44,55 € via de site van treinitalia. Dat is met de door jou gevraagde treinen. Aan jou de keuze maar als je al zo ver vooraf weet welke treinen je wilt nemen zou ik goedkope tickets aan spaarprijs kopen.
Oh maar dat stukje is maar een fractie van ons volledig reisplan :wink:
Trouwens die toeslag van Trenitalia is niet (of amper?) gebonden aan quota dus is Interrail, hoewel financieel minder interessant in Italië, nog steeds flexibel voor het uitgebreid reisschema dat we hebben.
Italië doe ik nog wel een keer met een Premium Pass (of losse tickets want bijvoorbeeld Italo en Circumvesuviana doen niet mee...).
Ah dan ben ik benieuwd :D
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door Larch »

Hallo,

Volgende week ga ik met de trein van Rome naar Milaan. Ik heb fip vrijbiljetten voor Italië maar het is me onduidelijk hoe ik aan de reservatie alleen kom. Het gaat over IC 590. In Brussel vroeg men 40 euro.... Dat lijkt me veel aangezien een gewoon biljet voor dit traject 39,9 kost.
Als er iemand tips heeft hoor ik ze graag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door Shrek »

Larch schreef: 08 nov 2018, 15:00 Hallo,

Volgende week ga ik met de trein van Rome naar Milaan. Ik heb fip vrijbiljetten voor Italië maar het is me onduidelijk hoe ik aan de reservatie alleen kom. Het gaat over IC 590. In Brussel vroeg men 40 euro.... Dat lijkt me veel aangezien een gewoon biljet voor dit traject 39,9 kost.
Als er iemand tips heeft hoor ik ze graag.
Dat is een grote miserie met de FIP-biljetten: je moet al bijna naar het land zelf gaan om te kunnen reserveren.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Interrail Italië: Reservering

Bericht door FLV-FGSP »

Larch schreef: 08 nov 2018, 15:00 Hallo,

Volgende week ga ik met de trein van Rome naar Milaan. Ik heb fip vrijbiljetten voor Italië maar het is me onduidelijk hoe ik aan de reservatie alleen kom. Het gaat over IC 590. In Brussel vroeg men 40 euro.... Dat lijkt me veel aangezien een gewoon biljet voor dit traject 39,9 kost.
Als er iemand tips heeft hoor ik ze graag.
FIP-vrijbiljetten zijn in Italië vooral handig in het regionaal verkeer, de toeslag voor het gebruik van lange-afstandstreinen is dusdanig hoog, dat de aankoop van een ticket met vroegboekkorting vaak goedkoper is ...
Wel is het sinds kort niet meer nodig om naar het loket te gaan, de FS-automaten verkopen ook FIP-toeslagen:

Afbeelding
Plaats reactie