Nieuwe klassen op Thalys
Nieuwe klassen op Thalys
Vanaf december zal de Thalys overstappen op een nieuw klassensysteem: Standard, Comfort en Premier
Standard en Premier stemmen overeen met de huidige tweede en eerste klas (Comfort 2 en 1).
Comfort daarentegen lijkt een klasse "1,5": eersteklasrijtuig en dito zetels, maar minder flexibliteit en minder extraatjes zoals eten en bijkomende diensten.
Dit alles is duidelijk het resultaat van marketing , maar wat zou er de dieperliggende reden van zijn? In feite komt het er op neer dat er bezuinigd wordt op de dienstverlening voor de low-flex eersteklassetickets.
Standard en Premier stemmen overeen met de huidige tweede en eerste klas (Comfort 2 en 1).
Comfort daarentegen lijkt een klasse "1,5": eersteklasrijtuig en dito zetels, maar minder flexibliteit en minder extraatjes zoals eten en bijkomende diensten.
Dit alles is duidelijk het resultaat van marketing , maar wat zou er de dieperliggende reden van zijn? In feite komt het er op neer dat er bezuinigd wordt op de dienstverlening voor de low-flex eersteklassetickets.
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Ik reis regelmatig met de Thalys en het viel me heel vaak op dat de eerste klas structureel onderbezet is.
Het is zelfs zo erg dat er in de zomer enkele treinen reden zonder eerste klas (alle zetels worden verkocht als 2e klas, als je geluk hebt eindig je in een eerste klasse zetel, wel met zelfde service en voorwaarden als in 2).
Op zich is hier een logische verklaring voor: De zakenreizigers waren al heel snel overgestapt naar Thalys, in het begin had je dus veel eerste klasse nodig en koos men voor 3 eerste klasse rijtuigen per treinstel.
Sindsdien is de markt snel gegroeid en is het aantal treinen enorm gestegen. De groei was echter vooral bij toeristen, in verhouding minder bij de zakenreizigers. Daardoor zit Thalys met treinen waarin er eigenlijk een 1e-klas rijtuig teveel is en een 2e klasse te weinig. Dit ombouwen kost echter handenvol geld, dus kiest men er een makkelijkere oplossing voor: verkoop de kaartjes voor dat ene rijtuig als "2e klasse plus".
Financieel slim gezien, want de lege zetels raken toch bezet. Moest Thalys ooit nieuwe treinen kopen zal de verhouding 1e/2e waarschijnlijk anders liggen en dan is deze tussenklasse niet meer nodig.
Ter vergelijking: een Thalys heeft 1/3 zetels in eerste klasse, een E320 Eurostar heeft slechts 1/4 zetels in eerste klasse.
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Dan zal ik vaak in de nieuwe Comfort klasse te vinden zijn. Comfort 2 is krap en als je nogal wat bagage meeneemt (zoals een gedemonteerde fiets) kun je die veel makkelijker kwijt in de Comfort 1 wagens. Het eten dat je bij Comfort 1 krijgt aangeboden is leuk, maar is voor mij vaak niet nodig.LHOON schreef: ↑18 sep 2017, 23:13 Vanaf december zal de Thalys overstappen op een nieuw klassensysteem: Standard, Comfort en Premier
Standard en Premier stemmen overeen met de huidige tweede en eerste klas (Comfort 2 en 1).
Comfort daarentegen lijkt een klasse "1,5": eersteklasrijtuig en dito zetels, maar minder flexibliteit en minder extraatjes zoals eten en bijkomende diensten.
Door de comfort 1 wagens niet te verbouwen blijf je ook efficiënt op ritten waarbij je wel echte Premier stoelen nodig hebt. Dit model doet me denken aan Brussels Airlines die de business klasse in Europa ook uitvoeren met gewone economy stoelen maar er bij een rij van 3 telkens 1 stoel vrijlaten.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Het is niet Premier maar Premium
In de praktijk komt het er op neer dat Standard en Comfort de huidige prijzen van respectievelijk Comfort 2 en Comfort 1 houden, maar dat Premium een geheel nieuwe prijscategorie is geworden.
De verhouding CF1/CF2 is overigens bijna altijd hetzelfde geweest bij TGV-treinstellen: 3x1, BAR, 4x2. De TGV Atlantique wijkt daar vanaf met 3x1, BAR, 6x2 en de nieuwe TGV Oceane (Duplex 2N2 3UFC) hebben ook iets minder eerste klas gekregen, met één gemengd rijtuig (elke verdieping een andere klasse).

In de praktijk komt het er op neer dat Standard en Comfort de huidige prijzen van respectievelijk Comfort 2 en Comfort 1 houden, maar dat Premium een geheel nieuwe prijscategorie is geworden.
De verhouding CF1/CF2 is overigens bijna altijd hetzelfde geweest bij TGV-treinstellen: 3x1, BAR, 4x2. De TGV Atlantique wijkt daar vanaf met 3x1, BAR, 6x2 en de nieuwe TGV Oceane (Duplex 2N2 3UFC) hebben ook iets minder eerste klas gekregen, met één gemengd rijtuig (elke verdieping een andere klasse).
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Bij de TGV wel, maar AVE en ICE hebben ook maar 25% 1e klas, wat beter overeenkomt met de reizigersvraag.Tijgernoot schreef: ↑19 sep 2017, 16:04 De verhouding CF1/CF2 is overigens bijna altijd hetzelfde geweest bij TGV-treinstellen: 3x1, BAR, 4x2. De TGV Atlantique wijkt daar vanaf met 3x1, BAR, 6x2 en de nieuwe TGV Oceane (Duplex 2N2 3UFC) hebben ook iets minder eerste klas gekregen, met één gemengd rijtuig (elke verdieping een andere klasse).
Ook op de binnenlandse TGV's in Frankrijk heb ik trouwens al vaak en onderbezette 1e klas tegengekomen. Ze zouden daar beter hetzelfde doen als wat Thalys doet (en stoppen met treinen met 33% 1e klas te kopen).
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Een paar dagen geleden zat ik in een Thalys in 1e klas met een 2e klas ticket. Ik dacht dat het een vergissing was maar het bleek na navraag toch correct te zijn. En inderdaad de 1e klas was absoluut niet druk bezet.
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Even de prijsevolutie nagegaan:
- voor een reis op 04/12 (huidig systeem) vertrek 0613:
*comfort 2: €29 non-flex, €62 mid-flex
*comfort 1: €65 mid-flex, €142 full-flex
- voor een reis op 11/12 (nieuw systeem) vertrek 0613:
*comfort 2 "standard": €29 non-flex, €52 mid-flex
*comfort 1 "comfort": €55 mid-flex
*comfort1 "premium": €108 full-flex
Gelijkaardige bedragen voor andere treinen (soms iets hoger voor treinen die reeds druk veel gevraagd zijn)
Het lijkt dus dat de minder flexibele eersteklastarieven naar de nieuwe klasse zijn verwezen.
De full-flex prijs van €108 is wel lager dan de €142 in het huidige systeem (ook op andere treinen die dag nergens een lagere full flex prijs gevonden)
- voor een reis op 04/12 (huidig systeem) vertrek 0613:
*comfort 2: €29 non-flex, €62 mid-flex
*comfort 1: €65 mid-flex, €142 full-flex
- voor een reis op 11/12 (nieuw systeem) vertrek 0613:
*comfort 2 "standard": €29 non-flex, €52 mid-flex
*comfort 1 "comfort": €55 mid-flex
*comfort1 "premium": €108 full-flex
Gelijkaardige bedragen voor andere treinen (soms iets hoger voor treinen die reeds druk veel gevraagd zijn)
Het lijkt dus dat de minder flexibele eersteklastarieven naar de nieuwe klasse zijn verwezen.
De full-flex prijs van €108 is wel lager dan de €142 in het huidige systeem (ook op andere treinen die dag nergens een lagere full flex prijs gevonden)
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Deze prijzen zijn een momentopname van die specifieke treinen, aan de hand daarvan kan je geen algemene conclusies trekken.
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Dat besef ik wel, de prijzen zullen nog sterk fluctueren! Maar beide steekproeven (één week verschil, drie maand op voorhand), lijken wel vergelijkbaar.
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Ik vond wel op de site van Thalys:
Comfort 2 Noflex vandaag:
29/43/54 €
Standard mini vanaf 10 december:
29/43/49 €
Standard 2 Semi-flex vandaag:
62, 74, 87, 99
Standard vanaf 10 december:
52, 65, 75, 89, 99
Standard 1 Semi-flex vandaag:
65, 81, 98, 118
Comfort vanaf 10 december:
55, 80, 105, 115
Standard 1 flex vandaag:
142
Premium vanaf 10 december:
115, 135, 145
Comfort 2 Noflex vandaag:
29/43/54 €
Standard mini vanaf 10 december:
29/43/49 €
Standard 2 Semi-flex vandaag:
62, 74, 87, 99
Standard vanaf 10 december:
52, 65, 75, 89, 99
Standard 1 Semi-flex vandaag:
65, 81, 98, 118
Comfort vanaf 10 december:
55, 80, 105, 115
Standard 1 flex vandaag:
142
Premium vanaf 10 december:
115, 135, 145
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Op een aantal ICE stellen is er één eersteklasserijtuig gedeklasseerd. De ruimteindeling is wel gebleven, voordeel is hierbij dat men in dit rijtuig ook in tweede klasse in een coupé kan zitten!
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Enig idee wat spoorwegmedewerkers zullen krijgen op hun vrijbiljetten indien ze vroeger CF1-tickets hadden?
Re: Nieuwe klassen op Thalys
Wij zijn afgelopen weekeinde met de Thalys naar Parijs geweest.
Ik en mijn vriendin hadden "Comfort" ticketten, H/T Antwerpen-Parijs voor 2 pers. kwam dit op 236 Euro
Een vriendin van ons reisde "Premium" (man is treinbestuurder Thalys)
In de heenrit was het enige verschil dat zij iets rustiger zat, het "ontbijt" bleek een mini koffiekoek en een plastieken bekertje koffie/thee te zijn.
Die tickets kosten wel bijna het dubbele van de "Comfort" tickets (!)
Controle was onbestaande, wij zijn opgestapt in Antwerpen-Centraal, en gans de rit naar Parijs hebben we 0(!) controle gehad, treinpersoneel zat gans de reis te tetteren achter 1ste klasse (dixit onze vriendin). Een echte schande.
Op de terugrit zondag kreeg onze vriendin wel een maaltijd geserveerd, en dat bleek dan wel in orde te zijn.
Of dit nu de wel erg hogere prijs rechtvaardigt, daar stel ik mij toch vragen bij.
Ik vermoed dat men de "Premium" in het leven heeft geroepen om het "plebs" weg te houden van de "gegoede burgerij", zodat men zeker gerust zit als men de "echte 1ste klasse" neemt.
Ik en mijn vriendin hadden "Comfort" ticketten, H/T Antwerpen-Parijs voor 2 pers. kwam dit op 236 Euro
Een vriendin van ons reisde "Premium" (man is treinbestuurder Thalys)
In de heenrit was het enige verschil dat zij iets rustiger zat, het "ontbijt" bleek een mini koffiekoek en een plastieken bekertje koffie/thee te zijn.
Die tickets kosten wel bijna het dubbele van de "Comfort" tickets (!)
Controle was onbestaande, wij zijn opgestapt in Antwerpen-Centraal, en gans de rit naar Parijs hebben we 0(!) controle gehad, treinpersoneel zat gans de reis te tetteren achter 1ste klasse (dixit onze vriendin). Een echte schande.
Op de terugrit zondag kreeg onze vriendin wel een maaltijd geserveerd, en dat bleek dan wel in orde te zijn.
Of dit nu de wel erg hogere prijs rechtvaardigt, daar stel ik mij toch vragen bij.
Ik vermoed dat men de "Premium" in het leven heeft geroepen om het "plebs" weg te houden van de "gegoede burgerij", zodat men zeker gerust zit als men de "echte 1ste klasse" neemt.