Rondreis door Belgie tips

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Bitburger
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2018, 12:24

Rondreis door Belgie tips

Bericht door Bitburger »

Hallo,

ik wilde graag een rondreisje maken door Belgie met zoveel mogelijk verschillend materiaal.

beginpunt is om 09:35 Brussel Zuid en eindpunt is om 21:30 Liege,

Hebben jullie tips?

alvast bedankt
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door trainlovertje »

misschien helpt het volgende je op weg:
naar gent st pieters met I11/10, M6, AM96 of AM80
gent st pieters naar geraardsbergen met MW41
geraardsbergen naar bergen met AM08
bergen naar charleroi met AM96
charleroi naar ottignies met AM klassiek, soms AM08
ottignies naar namen met AM96, M6, AM08 of M4
en dan naar luik, rechtstreeks of met omweg via marloie bijvoorbeeld, afhankelijk van de tijd die je nog hebt

AM86, AM75 en M5 staan dan nergens in m'n lijstje, maar die komen dan ook veel minder voor dan het overige materieel
Bitburger
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2018, 12:24

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Bitburger »

Hallo, dankjewel ik ga i.i.g. deze rondrit doen, vanuit Namur ga ik via Brussel terug naar Frankfurt. hartelijk dank.

En op welk traject rijden die 200km/h dubbeldekkers.
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door groentje »

Zijn dezelfde als andere inwendig, hoor. De IC Kortrijk-Welkenraedt rijdter meestal mee. Duikbriletjes kan je vaak op lijn 26 vinden, varkensneuzen meestal op Roosendaal-Puurs en regelmatig ook op Charleroi-Antwerpen of Binche-Turnhout. Precieze omlopen kan ik niet geven... M5 wordt voornamelijk op P-treinen ingezet, richting Jemelle en Turnhout, dacht ik.
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door groentje »

Uit curiositeit, met welk ticket ga je reizen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Asterix »

Ik weet niet hoe lang je trajecten mogen zijn maar je zou vanuit Brussel-Zuid de reeks 33xx of 34xx richting Antwerpen kunnen nemen (buiten de spits vaak MR75, soms gekoppeld met MR66) tot Mechelen, daar terug met de reeks 31xx (M5'en) tot Vilvoorde.

In Vilvoorde overstappen op MR86 (reeks 3350 of 3550) tot Brussel-Schuman en daar de M4'en van de reeks 24xx in naar Ottignies.

In Ottignies de M4 voor de M6 (reeks 21xx) ruilen tot in Namen en daar overstappen in de stoptrein naar Charleroi met klassiekjes.

In Charleroi de MW41 op en af naar Walcourt en bij terugkomst de reeks 38xx naar Namen nemen (MR96). Daar kan je de Desiro naar Marloie nemen en daar wederom Desiro (type 085) naar Rivage waar je in de I6'en van de reeks 100 richting Liers stapt.

Ten noorden van Luik uitstappen en terug afzakken naar Luik met een Break op weg naar Maastricht. Dan moet je enkel de I11/II0 nog doen, eens op en af naar Verviers met de 500.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Jan-Mark »

De Luxemburg - Liers is al jaren I10, geen I6 :wink:
Bitburger
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2018, 12:24

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Bitburger »

Interrail globallpass en Luxemburg liege doe ik ook nog. Maar nog een vraagje waar rijden nog dieseltjes in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Steve »

Als je I6 wilt hebben, moet je ofwel een van beide P-treinen nemen van Aalst naar Brussel-Zuid via Jette ('s morgens twee heen, 's avonds twee terug), ofwel een van de weinige ritten tussen Brussel en Luxemburg waar je ze ook vindt. In beide gevallen kun je ze voor een korte afstand nemen (desnoods tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord) als het verder niet past in je reisschema.

Voor de I10 hoef je zeker niet de Luik - Luxemburg te nemen, je vindt er ook in vrijwel elke stam op Oostende - Eupen en op sommige Kortrijk - Welkenraedt.

Als het vooral de bedoeling is om zoveel mogelijk verschillend materieel te hebben en niet zozeer om lange afstanden af te leggen, dan zou ik niet te ver van de regio Brussel gaan, want daar komt vrijwel alles wel een keer voorbij. De enige uitzondering zijn de dieselstellen - het makkelijkst bereikbaar vanuit Brussel zijn dan Lier (waar je ze vindt op de verbinding Antwerpen - Hamont / Hasselt) en Gent-Sint-Pieters (waar ze rijden op Geraardsbergen - Gent, Ronse - Gent en Eeklo - Gent). Nog iets dichter zijn ¨de stations Burst en Aalst waar een oude spoorlijn tussen bestaat met diezelfde dieselstellen, maar daar gaat het slechts over een handvol ritten per dag.
Bitburger
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2018, 12:24

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Bitburger »

Dankjewel, ik zag ook een spoorlijn Charleroi met diesel.

Maar ik ga 3x naar Belgie in 21 dagen. twee keer rondreis en een keer het volgende,

Frankfurt - Liege - Luxemburg - Brussel - Koln.
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door groentje »

Vanuit Charleroi is er één diesellijn, die naar Couvin (wat ook een mooie lijn is, trouwens), en soms worden ook dieseltjes ingezet op Charleroi-Erquelinnes, heb ik al gemerkt. Meestal zijn het daar echter klassiekjes.
Er zijn steeds minder diesellijnen in België, je hebt het dieselnetje van Gent (met Gent-Eeklo, Gent-Geraardsbergen en Gent-Ronse), Antwerpen-Neerpelt (de treinen tot Mol zijn tegenwoordig elektrisch), Aalst-Burst, Mol-Hasselt en Charleroi-Couvin. Elders zijn de MW41 verdwenen.
Bitburger
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2018, 12:24

Re: Rondreis door Belgie tips

Bericht door Bitburger »

Dan ga ik dat proberen, ik ken Belgie verder niet als spoorland, Duitsland ken ik uitstekend eveneens als Nederland, overige landen moet ik beter bekijken.
Plaats reactie