MOBIB-kaart kopen: wáár?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door jan_olieslagers »

Een tijdje geleden ging het erover dat, afhankelijk van waar men de MOBIB-kaart koopt, sommige abonnementen er wel of niet kunnen aan toegevoegd worden. Ondanks enig zoeken vind ik dat draadje niet gelijk terug... daarom opnieuw de vraag.

Ik wil zeker een NMBS treinabonnement op de kaart kunnen zetten, én de optie open houden om later De Lijn en/of MIVB/STIB toe te voegen. Waar koop ik de kaart dan best? Zijn de kosten en modaliteiten overal gelijk?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 jan 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door trainlovertje »

NMBS en de MIVB kunnen hun vervoersbewijzen opladen op alle MOBIB's, De Lijn volgens mij enkel op zijn eigen MOBIB. Daarom zou ik voor een MOBIB van De Lijn gaan. Alleen ben ik niet 100% zeker of MIVB vervoersbewijzen ook op MOBIB's van De Lijn kunnen, maar ik vermoed van wel, want er kunnen MIVB vervoersbewijzen opgeladen worden op NMBS MOBIB's.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door groentje »

Mogelijk moet je je kaart laten registreren aan een loket, maar ga er maar vanuit dat een Mobib van De Lijn momenteel de beste optie is. Voorwaarden en prijs zijn overal gelijk, alleen heeft De Lijn nog steeds kinderziektes, en lukt het het niet om andere kaarten te activeren en hun abonnementen erop te zetten...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door Steve »

De Lijn kan momenteel inderdaad enkel op z'n eigen kaarten laden, terwijl de andere 3 het op alle kaarten kunnen.

Maar ik zou daarom eigenlijk geen De Lijn-kaart overwegen: bij verlies of defect moet je 10 dagen wachten op een nieuwe kaart (geen grap), en daar sta je dan mooi met je vervoerbewijzen van de andere operatoren die je in de tussentijd niet kunt gebruiken (zeker je treinabonnement)... bovendien zul je achteraf ook nog moeten langsgaan bij de anderen zodat zij hun vervoerbewijzen kunnen overzetten op je nieuwe kaart.

Bij een kaart van de NMBS, MIVB of TEC heb je dat niet: je krijgt je nieuwe kaart meteen mee en eventuele aanwezige vervoerbewijzen van de anderen (NMBS, MIVB en TEC) worden in principe automatisch mee overgezet. Die van De Lijn niet, dus het is wel duidelijk wie nog de langste weg af te leggen heeft.

Ik zou dan ook gaan voor de operator waar je het dichtste bij in de buurt bent: MIVB als je vaak in Brussel bent (overigens ook een visueel aantrekkelijkere kaart dan dat standaard wit/oranje van de NMBS, vind ik), de NMBS indien niet (aangezien je overal in het land wel loketten vindt). De MIVB heeft ten opzichte van de NMBS wel als voordeel dat je de kaart gewoon online kunt bestellen (optie 3 hier: https://www.stib-mivb.be/mystib/?l=nl#mybootik )

Je zult daar voorlopig geen De Lijn-vervoerbewijzen op kunnen zetten, maar het zal nog wel geruime tijd duren voor doordeweekse vervoerbewijzen (zoals de Lijnkaart) naar MOBIB overgezet zijn, en ik mag hopen dat men tegen dan wel kaarten van de andere operatoren zal kunnen gebruiken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 09 jan 2018, 21:01 Ik zou dan ook gaan voor de operator waar je het dichtste bij in de buurt bent: MIVB als je vaak in Brussel bent (overigens ook een visueel aantrekkelijkere kaart dan dat standaard wit/oranje van de NMBS, vind ik)
Vanaf de laatste dag dat ik als jobstudent achter het loket zat deze zomer (half september), heeft de NMBS nieuwe MOBIB's in omloop gebracht in 6 verschillende kleuren, net zoals de MIVB dus. 8)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door groentje »

En ook al verzamelkaarten, zoals de Kuifjekaarten van de MIVB?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 09 jan 2018, 22:08 En ook al verzamelkaarten, zoals de Kuifjekaarten van de MIVB?
Die waren slechts tijdelijk, niet?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door Steve »

Absoluut, bovendien waren het naamloze MOBIB Basic-kaarten, waar je dus geen abonnementen op kunt zetten maar enkel ritten, dagkaarten en dergelijke.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door groentje »

En dus onbruikbaar bij de NMBS of De Lijn, voor het moment, inderdaad. Niet meteen aan gedacht.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door overweg13 »

Het leek op een bepaald moment echt wel de bedoeling om alles op één kaartje te krijgen. De realiteit is lichtjes anders.
De eerste Mobib die ik kocht, was er één van de NMBS, met een netabonnement erop. Aantal valideringen: 0, want toen de NMBS het weekabonnement afschafte, leek het me niet langer doenbaar om een netabonnement te kopen. Meer dan 20 dagen op een maand van 's morgens tot 's avonds treinen is zelfs voor mij wat veel geworden.
Mijn tweede Mobib was er een van de TEC. Mijn eigen onhandigheid zorgde in het begin voor wat problemen; dat we eerst nog voor 2 personen moesten ontwaarden, was een bijkomende hinderpaal. Ondertussen gebruik ik mijn Multiflex op de mobib zonder problemen. Je kunt de meerrittenkaart thuis laden of aan een van de vele selfs, veelal in de buurt van stations.
Dan moest ik van De Lijn verleden jaar voor mijn omnipas overstappen op mobib. Het jaarabonnement op een mobib van een andere maatschappij zetten was niet mogelijk.
Resultaat: 3 mobibs, waarvan 1 (NMBS) thuis, want toch niet meer bruikbaar en 2 in de portefeuille. En oh ja, op de mobib van de TEC laad ik zonder problemen ook biljetten van de MIVB op.

Mijn vrouw heeft maar 2 mobibs: een van de TEC (met een jaarabonnement 65+) waarop dus evenmin haar Omnipas 65+ van De Lijn kon geladen worden.

Zo zie je maar: 5 mobibs staan tot onze beschikking. Waarschijnlijk had het beter gekund, als we wat beter uitgekeken hadden. Maar alles zou stukken eenvoudiger geweest zijn als alles van in het begin op een kaart had gekund.

En nog wat: mijn schoonmoeder van weldra 89 heeft recht op gratis vervoer om vaderlandslievende redenen. Bij de NMBS de oude klassieke kartonnen kaart vervangen door een Mobib ging vrij vlot. De Mobib was meteen ook geldig op De Lijn. Bij de TEC liep het iets moeilijker: ze was de eerste die een dergelijke kaart kreeg. Na een mail met Namur bleek dat ik best naar een verkooppunt kon gaan, in ons geval was het simpelste Waver! En daar moest ik de naam en het telefoonnummer doorgeven van de persoon die me teruggemaild had. Het lukte uiteindelijk, nadat zowat drie loketbediendes het zaakje bekeken hadden, met de loffelijke bedoeling om voortaan te weten hoe het moest. Oorspronkelijk moest de vrijkaart elk jaar vernieuwd worden, maar nu is het in orde voor het leven. Maar dat is niet alles: ook bij de MIVB zou mijn schoonmoeder gratis rijden. Alleen moest ze daar nog eens bewijzen dat ze er recht op had en moest ze eerst een mobibkaart van de MIVB aankopen om haar vervoerrecht te verzilveren. Contact met het kabinet van Smet kon dat alleen maar bevestigen. We hebben het uiteindelijk opgegeven...
Zo zie je maar: de mobib moest alles vereenvoudigen maar de realiteit is anders. En tegen dat alles op de mobib kan is het hele gedoe waarschijnlijk verouderd en kunnen we opnieuw beginnen sukkelen.

Triestig toch...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door jan_olieslagers »

Allen bedankt voor het meedenken en voor de info en suggesties. Ik heb de kaart vannamiddag gekocht aan het NMBS-loket in Brussel-Schuman. De zeer vriendelijke en gedienstige loketbediende vertelde me dat het inderdaad allemaal wat stroef verloopt, vooral met De Lijn waar ze volgens hem met erg verouderd materiaal zitten (Prodata?).

Nu, voorlopig moet er enkel een NMBS-abonnement op dus dat lukt nog wel. Maar net nu hangt er een nieuw contract in de lucht voor me, en als dat doorgaat dan zal de Lijn de aangewezen vervoerder worden. Ik heb me getroost met de zeer beperkte kost van zo'n Mobibkaart: 5€ voor vijf jaar komt niet boven de ruisdrempel uit... Maar het had inderdaad allemaal veel fraaier kunnen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door profke »

volgens metro zou "begin van dit jaar" dat probleem bij de lijn van de baan zijn.
in openbaar-vervoer taal wil dit dus zeggen: 29/6 ;-)

https://nl.metrotime.be/2017/11/12/must ... j-de-lijn/
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door jotie »

Ter info: wie uitsluitend een MOBIB-kaart wenst om 'losse' vervoerbewijzen van de MIVB op te laden, kan ook een Pcard+ van Interparking aanvragen, bijvoorbeeld in de versie van Brussels Airport: https://www.brusselsairport.be/nl/passngr/parking/pcard
Die kaart is namelijk tegelijk een MOBIB basic-kaart, waarop dus alle niet persoonsgebonden vervoerbewijzen van de MIVB kunnen geladen worden. Die kaart kost 0,01 euro om te bestellen en is daarmee wellicht de goedkoopste MOBIB basic-kaart op de markt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door joverwimp »

Op een MOBIB-kaart van De Lijn kan je alles laden.
Ik heb daarop een abonnement van De Lijn, MIVB en ritten van de TEC. Vorig jaar ook een abonnement van de NMBS.

Op een andere MOBIB kaart (van de NMBS bv) kan je geen abonnement van De Lijn opladen. De Lijn hinkt al jaaaren achterop.
Hieronder mijn samenvatting over de MOBIB-story:

Oorsprong

Eind mei 2006 verbonden de Gewestelijke en Federale ministers van vervoer en de staatssecretaris van overheidsbedrijven zich om tegen 2010 over een uniek ticket te beschikken. Dit ticket bevat een chip. Daarmee heeft de reiziger gemakkelijker toegang tot het openbaar vervoer, ongeacht op welke vervoersmaatschappij hij een beroep doet. Die drempelverlaging zou een geweldige stimulans voor het openbaar vervoer kunnen betekenen. De klant heeft slechts een contactloze chipkaart nodig die hij oplaadt aan een loket of ticketautomaat of via internet. De chipkaart biedt ruimte voor de tariefproducten van de verschillende vervoersmaatschappijen, bevat een elektronische heroplaadbare portefeuille (principe Proton) en een gedeelte voor andere diensten waarop de klant zou kunnen beroep doen in het kader van zijn verplaatsing (bv. parking, fietsverhuur). Trouwe reizigers kunnen met behulp van een getrouwheidsysteem worden beloond door de vervoersmaatschappijen. De kaart biedt nog bijkomende voordelen op het vlak van veiligheid, controle en fraudebestrijding; opstappen verloopt sneller, wat een troef betekent voor een vlot en stipt verkeer; verkeersstromen worden gedetailleerd in kaart gebracht en het aanbod kan hierop afgestemd. In 2017 werd www.mobib.be gelanceerd.

In onze buurlanden wordt een dergelijke kaart al langer gebruikt (Londen: Oyster, Nederland: www.ov-chipkaart.nl)
Hier kreeg de NV Syntigo, ICT-filiaal van de Belgische spoorwegen, de leiding toegewezen van een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers uit de drie regionale vervoersmaatschappijen.
Volgende stap was de oprichting van Ubigo met als aandeelhouders de vier regionale vervoersmaatschappijen , elk voor 20%, plus de NMBS Holding. Hun inbreng: 56,6 miljoen euro voor De Lijn, 48,3 miljoen voor de NMBS, 24,1 miljoen voor TEC en 23,5 miljoen euro voor de MIVB: in totaal 152,5 miljoen euro. Maar het kwam zover niet.
Op 25 januari 2010 werd BMC opgericht als naamloze vennootschap waarin de vier
Belgische operatoren elk 25 percent van de aandelen hebben. De missie van BMC was de
coördinatie van de invoering van de chipkaart ‘MOBIB’ (Mobility in Belgium).
BMC heeft een lichter takenpakket, een minder omvangrijke bestaffing en een lichtere kostenstructuur.
MIVB, NMBS, De Lijn, TEC

In mei 2008 ging de MIVB reeds van wal met zijn MOBIB-kaart voor de 65+ van het Brussels Gewest.
Al hun vervoerbewijzen kunnen opgeladen bij de verkooppunten BOOTIK & KIOSK en de verkoopautomaten GO.
Bijna alle metrostations werden uitgerust met toegangspoortjes.

De NMBS volgde met een compatibele kaart: je kon dus dezelfde gebruiken. Het begon met een proefproject voor geselecteerde reizigers met een NMBS+MIVB jaarabonnement op de as Antwerpen-Brussel-Charleroi. In november 2012 werd de chipkaart veralgemeend, maar het bleef bij abonnementen. Op de NMBS-automaten verscheen in 2015 een nieuwe rubriek: Jump. Oplaadbaar op een MOBIB-kaart, én op de automaat te ontwaarden bij gebruik van de trein. Sinds 3 oktober 2017 kwam daar de City-pass bij.

In 2014 volgde De Lijn met een kaart voor 65+, inclusief gratis jaarabonnement. Sinds 8 december 2014 konden op deze MOBIB kaart ook sommige vervoerbewijzen van de MIVB opgeladen worden: het 65+-abonnement en de 10 rittenkaart. Deze Na 31 augustus 2015 was het gedaan met gratis rijden voor 65+. Wanneer ze 50 euro overschreven werd dit voor een jaar hernieuwd.
Een jaar later zouden ook andere jaarabonnementen een MOBIB-kaart krijgen; nog een jaar later zouden alle andere vervoerbewijzen (3-maand- en maandabonnementen, Lijnkaarten, biljetten,…) omgezet zijn. In de praktijk zijn pas sinds 30 september 2016 jaarabonnementen mogelijk op MOBIB, en dan nog op voorwaarde dat ze elektronisch besteld worden.
Pas in 2018 zou alles op MOBIB kunnen. Vreemd genoeg verscheen mei 2017 in de bussen publiciteit voor MOBIB als drager voor alle vervoer. (www.mobib.be)
Een los biljet kan sinds einde 2016 elektronisch aangevraagd via een app op je smartphone: het m-ticket.

Bij de TEC liep de test met de MOBIB-kaart (TEC IT EASY) sinds 5 november 2013. In maart 2014 kwamen de lijnen aan de beurt die Brussel binnenrijden, om de interoperabiliteit te testen met de MIVB en NMBS. In juni werd de online verkoop getest en de herlaadbeurten aan de verkoopautomaten. In augustus 2014 was alles klaar voor de hele TEC groep.

De kleur van de kaart volgt die van de uitgever (wit bij De Lijn, blauw bij de MIVB, oranje-grijs bij NMBS, geel-rood bij de TEC). In 2017 heeft de MIVB zo’n 2,3miljoen kaarten in omloop waarvan 880.000 Basic; de NMBS 800.000, De Lijn 1,05 miljoen (actieve) en de TEC zo’n 700.000

Basic of op naam
Vreemd dat 21 april 2015 zo weinig in de kijker liep: vanaf dan werd het gebruik van de MOBIB-kaart veralgemeend, tenminste bij de MIVB en TEC. Er is een kaart op naam en een naamloze ('basic')
waar je het hele assortiment kan opladen; op de bus kan je enkel één rit kopen met de oude magneetkaart.
De Lijn blijft achter: enkel 65+ kunnen hun MOBIB kaart bekomen, sinds 1 september 2016 ook de jaarabonnementen.

De MOBIB-kaarten zijn interoperabel: bv op die van De Lijn kan je een tienrittenkaart (jump) van de MIVB opladen of een abonnement van de NMBS.
Maar een kaart moet soms herkend worden in het systeem van de andere.
- Bij de NMBS moet een kaart op naam, van bv De Lijn, eerst gevalideerd worden aan een NMBS-loket. Dan pas kan je online een abonnement vernieuwen of aan een automaat jump-ritten opladen. Aan sommige loketten lijkt men dat niet te weten: je moet met aandrang vragen om je kaart te laten herkennen. Op een basic-kaart van de MIVB en TEC kunnen wel onmiddellijk jump-ritten geladen worden.
- Bij de MIVB is een validatie aan een loket (Bootik of Kiosk) alleen nodig voor een abonnement of als je ritten wil opladen vanaf je computer. Op MyBOOTIK kan je een profiel maken indien dit nog niet het geval is en aan uw MIVB kaart linken. Op een GO-automaat in een metrostation kan je ritten opladen op om het even welke MOBIB-kaart.
- Bij de TEC kan je aan de automaten ritten of een abonnement opladen op om het even welke MOBIB-kaart. Een profiel kan je aanmaken via de E-SHOP (www.infotec.be >e-shop) en vervolgens ritten opladen.
- De Lijn heeft van interoperabiliteit geen kaas gegeten: ze beweerden – volledig ten onrechte - dat je voor elke operator een andere kaart nodig hebt. (mail 21 oktober 2015, kenmerk 7201543971). Zelfde antwoord in de Lijnwinkel van Brussel-Noord, waar de vraagsteller op 3 november 2015 dreigde buiten gegooid te worden: hij durfde dat antwoord in twijfel trekken en stelde voor 100 m verder dit te checken aan de MIVB-automaat.

Uitbreidingen
Op een MOBIB-kaart kunnen tot 8 verschillende producten opgeladen worden.
Ook andere toepassingen zoals B-Parking (betaalparking aan stations), Villo (deelfietsen in Brussel),
Cambio (deelauto’s, voorlopig enkel op NMBS kaart) Vanaf eind 2017 zullen gebruikers met hun kaart ook een Blue-bike kunnen huren; er lopen onderhandelingen met de stad Antwerpen om ook toegang te krijgen tot het Velo-systeem.

Verlies van een kaart op naam
Wat gedaan indien op een MOBIB kaart producten van verschillende operatoren staan ?
Dan moet je dit melden aan de operator die de kaart heeft uitgegeven. Mits betaling van 10 euro wordt een nieuwe kaart gemaakt met in principe alle eerder opgeladen producten. De verloren kaart wordt inactief gemaakt.
Aan een MIVB-Bootik of NMBS loket bekom je onmiddellijk een nieuwe. Bij deze laatste betaal je maar 5 euro.
Bij De Lijn kan het twee weken duren. De Lijnwinkel geeft wel meteen een tijdelijk papieren abonnement, maar niets voor andere operatoren die opgeladen waren. Erger, deze operatoren kunnen geen tijdelijk abonnement afleveren en bij ontvangst van je nieuwe kaart moet je bij al de andere operatoren langs.
Verlies je een ‘basic’ kaart ? dan maak je de vinder gelukkig.

Oude magneetkaarten
Door de veralgemening van de MOBIB-chipkaart verdwijnt de magneetkaart.
Bijgevolg werden vervoersbewijzen op magneetkaart waardeloos:
- bij de TEC na 31 januari 2016
- bij de MIVB na 30 juni 2016
- bij De Lijn: in 2018 ? www.bruzz.be/nl/actua/een-kaart-voor-bu ... r-pas-2018
Laatst gewijzigd door joverwimp op 28 feb 2018, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
AK81

Re: MOBIB-kaart kopen: wáár?

Bericht door AK81 »

Via de E-shop van de TEC kan je kosteloos een Basic-kaart aanvragen. Maandag online aangevraagd, woensdag al in de bus. In tegenstelling tot bijvoorbeeld De Lijn komt de Mobib van TEC in een stevige plastic hoes.
Plaats reactie