TGV LYRIA - lelijke praktijken

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Hoe TGV Lyria de reizigers verplicht om duurdere biljetten te kopen dan nodig :
https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 18885.html

Wordt dit bij Thalys ook gedaan ?
Bvb. een bepaalde trein als uitverkocht aangeven voor het traject Antwerpen-Paris maar wel nog plaatsen aanbieden voor Rotterdam-Paris ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 08 feb 2018, 15:09 Hoe TGV Lyria de reizigers verplicht om duurdere biljetten te kopen dan nodig :
https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 18885.html

Wordt dit bij Thalys ook gedaan ?
Bvb. een bepaalde trein als uitverkocht aangeven voor het traject Antwerpen-Paris maar wel nog plaatsen aanbieden voor Rotterdam-Paris ?
Ik vermoed van wel, dat is immers een heel courante praktijk in dit soort verkoopssytemen. Bij vliegtuigen gebeurt het ook vaak.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door i11 »

Deze praktijk heb ik bij Thalys nog niet meegemaakt.

Wel bekend bij Thalys is dat een rit naar Luik duurder is dan een rit naar Aken. (Als NL-Limburger start ik mijn ritten richting Brussel en Parijs met Thalys dan ook meestal in Aken en stap op de terugweg uit in Luik, terwijl ik een biljet heb voor Aken).

Ook bekend moet zijn dat tickets naar luchthaven CDG-Roissy quasi altijd duurder zijn dan biljetten naar het verdere (vanuit het noorden geziene) Marne la Vallée-Chessy (verschil circa 10 euro).

Het meest bont qua prijsverschil mij bekend is de verbinding Parijs-Chambery-Milaan die ik wel eens neem om te gaan skiën in de FR-Alpen. Zo heb ik een keer 60 euro bespaard door een ticket Parijs-Milaan te kopen i.p.v. Parijs-Chambery en dan in Chambery uitstappen. Dat de stoel onbezet en onverkoopbaar doorgaat richting Milaan is het probleem van SNCF, die ik adviseer om eens heel goed na te denken over het spreekwoord "wie een kuil graaft voor een ander......".
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Accelerat »

Dat hogesnelheidstickets van/naar een net andere bestemming goedkoper zijn is niet nieuw zoals eerder genoemd, maar dat het leidt tot systemen die aangeven dat de trein 'vol' zit is wel heel extreem!
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door JPL107 »

Dit zijn gewoon commerciële activiteiten en zijn zoals hier al vermeld heel gebruikelijk in de luchtvaart.
Zo is bij KLM bijvoorbeeld vertrekken vanuit Brussel (Zuid) dikwijls goedkoper dan vertrekken vanuit Amsterdam of zelfs Antwerpen. Dit wordt gedaan om reizigers aan te trekken vanuit België. Voor de heenreis kan ben je verplicht alle etappes van je reis te doen omdat je een afgestempeld treinticket moet tonen voor dat je een boarding pass krijgt voor het vliegtuig. Voor de terugreis kan je de treinrit overslagen of voor de eindbestemming afstappen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Ik vind dat de vergelijking met vliegtuigmaatschappijrn niet helemaal opgaat.

Van Frasne naar Parijs is er een de facto monopolie van de SNCF (TGV Lyria = 75% SNCF en 25% SBB).

Vliegtuigmaatschappijen hebben dat niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Op heel wat verbindingen hebben luchtvaartmaatschappijen ook een monopolie hoor. En de mensen kunnen natuurlijk nog steeds de auto nemen. Want dat is natuurlijk de gevoeligheid hier: moet dit kleine stadje een volwaardige service door TGV hebben? Indien nee: dan laat je de markt spelen en zal de SNCF logischerwijs de grotere steden bevoordelen, waardoor de reizigers uit dit stadje soms geen tickets of soms enkel de peperdure kunnen kopen. Als je vindt dat een klein stadje wel een volwaardige service moet hebben moet de SNCF een heel deel tickets vrijhouden voor deze reizigers. Dat kost handenvol geld. Wie gaat deze extra kosten betalen? Het stadsbestuur?
Ofwel: is de TGV een openbare dienstverlening of een commercieel product?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: Op heel wat verbindingen hebben luchtvaartmaatschappijen ook een monopolie hoor. En de mensen kunnen natuurlijk nog steeds de auto nemen. Want dat is natuurlijk de gevoeligheid hier: moet dit kleine stadje een volwaardige service door TGV hebben? Indien nee: dan laat je de markt spelen en zal de SNCF logischerwijs de grotere steden bevoordelen, waardoor de reizigers uit dit stadje soms geen tickets of soms enkel de peperdure kunnen kopen. Als je vindt dat een klein stadje wel een volwaardige service moet hebben moet de SNCF een heel deel tickets vrijhouden voor deze reizigers. Dat kost handenvol geld. Wie gaat deze extra kosten betalen? Het stadsbestuur?
Ofwel: is de TGV een openbare dienstverlening of een commercieel product?
Het klopt dat er heel wat verbindingen bestaan in de luchtvaart waarop maar één maatschappij vliegt. Maar dat is altijd een gevolg van gewone marktwerking : als de markt maar klein is gaat er logischerwijze geen tweede maatschappij komen meevliegen want daar kan geen winst mee gemaakt worden.

Maar zodra die ene maatschappij schandalig veel geld zou beginnen vragen voor haar tickets / de toegang tot haar vluchten bemoeilijkt / enkel op slechte uren vliegt / slechte service geeft / ... ... zal een andere speler een opportuniteit zien om zich op dezelfde verbinding toe te leggen en in concurrentie te gaan met lagere prijzen / makkelijkere toegang / betere uurregelingen / betere service / ...

In het geval dat ons hier bezighoudt (Frasne-Paris) wordt het monopolie met de hulp van de overheid in stand gehouden, er is gewoon geen toegang voor een andere speler. En dus kan TGV Lyria hier doen wat ze wil zonder dat ze ooit weg geconcurreerd kan worden door een speler die beter wil doen.

Over de wenselijkheid van de bediening van kleine steden zoals Frasne gewoon nog deze twee opmerkingen :
- De TGV moet er sowieso stoppen voor aansluiting op de "fake-TGV" van/naar Neuchâtel en Bern.
- Frasne is ook overstapstation voor reizigers van/naar Pontarlier (17000 inwoners)
- Frasne heeft inderdaad slechts 1965 inwoners maar Vallorbe is met 3750 nu ook niet bepaald een wereldstad.

Ik wil me niet van vijand vergissen : ik kan het "bedrijf" TGV-Lyria niet verwijten zoveel mogelijk winst te willen maken en daarvoor gebruik te maken van alle wettelijke middelen.

Het is eerder de overheid die hier moet tussenkomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 17 feb 2018, 15:19 Het is eerder de overheid die hier moet tussenkomen.
Blij dat we het er al over eens zijn dat de SNCF dat niet zomaar moet doen zonder overheidsingrijpen :)
Dan is de vraag natuurlijk hoe dat tussenkomen eruit moet zien.
Bij de TER stellen de régions vele eisen rond stopplaatsen, frequentie, capaciteit,... In ruil daarvoor krijgen ze wel de rekening van al hun wensen gepresenteerd. Wie moet in dit geval de rekening betalen van het extra plaatsen beschikbaar houden?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 17 feb 2018, 21:43
Portbou schreef: 17 feb 2018, 15:19 Het is eerder de overheid die hier moet tussenkomen.
Blij dat we het er al over eens zijn dat de SNCF dat niet zomaar moet doen zonder overheidsingrijpen :)
Dan is de vraag natuurlijk hoe dat tussenkomen eruit moet zien.
Bij de TER stellen de régions vele eisen rond stopplaatsen, frequentie, capaciteit,... In ruil daarvoor krijgen ze wel de rekening van al hun wensen gepresenteerd. Wie moet in dit geval de rekening betalen van het extra plaatsen beschikbaar houden?
Ik bedoelde eigenlijk een ander soort tussenkomst...
  • Ofwel de SNCF haar monopolie laten behouden maar de "spelletjes" met het blokkeren van stoelen voor bepaalde verbindingen verbieden.
  • Ofwel andere spelers toelaten om nationale verbindingen te rijden in Frankrijk, enkele reserveringsvrije gewone treinen richting Dijon zouden volstaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 17 feb 2018, 23:16 Ik bedoelde eigenlijk een ander soort tussenkomst...
  • Ofwel de SNCF haar monopolie laten behouden maar de "spelletjes" met het blokkeren van stoelen voor bepaalde verbindingen verbieden.
  • Ofwel andere spelers toelaten om nationale verbindingen te rijden in Frankrijk, enkele reserveringsvrije gewone treinen richting Dijon zouden volstaan.
-Optie 1: Dit zijn geen spelletjes maar gewoon efficiënte yield-management, dat kan je niet zomaar verbieden. Zonder financiële tussenkomst gaan eisen dat er bepaalde plaatsen vrijgehouden worden voor mensen uit dit stadje is totaal onredelijk en zal dus ook niet gebeuren. Dus moet er ergens een geldschieter gevonden worden, en die zie ik niet opstaan.

-Optie 2: Totaal uit de lucht gegrepen, niemand, maar dan ook niemand, zal zo'n klein stadje wel willen bedienen in open access.
De SNCF/SBB weet heel goed dat er daar bijna geen geld te verdienen valt (anders zouden ze zichzelf nogal in de voet schieten met weinig tickets ter beschikking te stellen). Een bedrijf dat niet het schaalvoordeel van SNCF/SBB heeft zal zeker niet focussen op plaatsen waar er geen geld te verdienen valt.
Het hele verhaal van liberalisering in de zin van "meerdere operatoren op één lijn" is trouwens een totale utopie, vergeet dat dus maar snel. In Duitsland zijn ze er intussen ook al mee gestopt had ik begrepen.

-Optie 3: De SNCF verhoogt door de commotie tijdelijk het aantal plaatsen, maar op termijn verandert niets omdat Frasne eigenlijk een boerengat is en de inwoners al *oerenchance hebben dat er überhaupt nog iets meer dan een boemeltje stopt in hun stadje.


Ik geloof dat het optie 3 zal worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 18 feb 2018, 02:46-Optie 2: Totaal uit de lucht gegrepen, niemand, maar dan ook niemand, zal zo'n klein stadje wel willen bedienen in open access.
De SNCF/SBB weet heel goed dat er daar bijna geen geld te verdienen valt (anders zouden ze zichzelf nogal in de voet schieten met weinig tickets ter beschikking te stellen). Een bedrijf dat niet het schaalvoordeel van SNCF/SBB heeft zal zeker niet focussen op plaatsen waar er geen geld te verdienen valt.
Het hele verhaal van liberalisering in de zin van "meerdere operatoren op één lijn" is trouwens een totale utopie, vergeet dat dus maar snel. In Duitsland zijn ze er intussen ook al mee gestopt had ik begrepen.
In Duitsland zijn de treinpaden te duur om in open access enige concurrentie van betekenis te laten ontstaan. In Frankrijk is dat niet beter.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 10:04 In Duitsland zijn de treinpaden te duur om in open access enige concurrentie van betekenis te laten ontstaan. In Frankrijk is dat niet beter.
Inderdaad, als je niet het schaalvoordeel hebt van een heel land (of hele concessie) te bedienen kan je de kosten gewoon niet bolwerken.
Daarom dat open-access nooit een succesverhaal zal worden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 18 feb 2018, 12:05
rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 10:04 In Duitsland zijn de treinpaden te duur om in open access enige concurrentie van betekenis te laten ontstaan. In Frankrijk is dat niet beter.
Inderdaad, als je niet het schaalvoordeel hebt van een heel land (of hele concessie) te bedienen kan je de kosten gewoon niet bolwerken.
Daarom dat open-access nooit een succesverhaal zal worden.
Dat kan het wel worden als de rijpaden goedkoper worden zodat de historische operatoren niet meer bevoordeeld worden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Shrek, als ik jouw visie toepas op België dan houdt het station Marbehan (1000 inw) slechts enkele treinen per dag richting Brussel over en zijn de reizigers verplicht tickets te kopen vanaf Luxemburg.

Is dat echt waar je naartoe wil ?
Plaats reactie