Thalys in 2019

Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Thalys in 2019

Bericht door Nadleeh »

Uit de adviesaanvraag dienstregeling 2019 die de Nederlandse Spoorwegen heeft gepubliceerd vandaag, blijkt dat de Thalys diensten Amsterdam - Lille Europe komen te vervallen per ingang dienstregeling 2019. In april 2019 komen hiervoor twee nieuwe diensten in de plaats, namelijk naar Marne-la-Vallée Chessy (aka Disneyland Paris) via Paris Aéroport Roissy-Charles de Gaulle. Als reden hiervoor geeft men de steeds lager wordende bezetting van de treinen naar Lille.
NS schreef:Belangrijkste voorstel is station Lille Europe niet langer te bedienen. Momenteel rijden er dagelijks 2 treinen van/naar dit station. In plaats daarvan zullen op termijn dagelijks twee treinen uit Nederland vanaf Brussel-Zuid via Paris Aéroport Roissy-Charles de Gaulle naar Marne-la-Vallée Chessy (Disneyland) gaan rijden en vice versa. In Marne-la-Vallée Chessy worden goede overstapmogelijkheden geboden op hogesnelheidstreinen die verder Frankrijk in rijden. Thalys International en NS zijn ervan overtuigd dat dit een aanzienlijk voordeel biedt voor de reizigers. Het aantal reizen naar Lille Europe bleef de laatste jaren zeer beperkt en nam in 2017 zelfs iets af.

(..) Door deze aanpassingen zal op maandag t/m donderdag de laatste verbinding vanuit Brussel-Zuid naar Nederland een uur later rijden dan in de Dienstregeling 2018.

De bediening van Paris Aéroport Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée Chessy zal vanaf begin april 2019 starten. NS en Thalys International zijn voornemens de bediening van Lille Europe direct bij aanvang van de Dienstregeling 2019 te beëindigen. In de tussenliggende periode zullen, om gedurende 2019 zoveel mogelijk een constante dienstregeling te realiseren, de voor Paris Aéroport Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée bestemde treinen tijdelijk van/naar Paris Nord rijden (treinnummers 9387 en 9339 richting Amsterdam Centraal en 9316 en 9364 richting Paris Nord). Van maandag t/m vrijdag wordt in beide perioden een frequentie van 14 treinen per dag per richting tussen Brussel Zuid en Amsterdam Centraal aangeboden. Op zaterdag zijn dit 7 treinen en op zondag 10 treinen.
Lijkt mij een goede wijziging. Lille is in principe al goed bereikbaar, met een Thalys naar Marne-la-Vallée kan je concurreren op de huidige busdiensten daarnaartoe. Samenwerking met reisorganisaties liggen voor de hand.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys in 2019

Bericht door Shrek »

Bovendien zal Eurostar het segment Nederland-Lille grotendeels kunnen overnemen.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Thalys in 2019

Bericht door 4303 »

Eurostars van en naar Amsterdam zullen (normaal gezien) niet stoppen in Lille.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Thalys in 2019

Bericht door AlexNL »

Nadleeh schreef: 02 feb 2018, 11:04 met een Thalys naar Marne-la-Vallée kan je concurreren op de huidige busdiensten daarnaartoe.
Te MLV kun je ook makkelijk overstappen op de Ouigo's naar zuid-Frankrijk.Voor € 10 van MLV naar Lyon is een erg goede deal. :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys in 2019

Bericht door Shrek »

4303 schreef: 02 feb 2018, 16:17 Eurostars van en naar Amsterdam zullen (normaal gezien) niet stoppen in Lille.
Ah oei, dan zal het voor die mensen dus wel moeilijker worden.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Thalys in 2019

Bericht door i11 »

Interessante ontwikkeling die vooral door luchthaven Schiphol en luchtvaartmaatschappij KLM met argusogen gevolgd zal worden.

Als enigzins frequente luchtreiziger begin ik mijn Air France vlucht regelmatig in Brussel-Zuid (IATA-code: ZYR) met een TGV Brussel-Frankrijk om vervolgens vanaf CDG (verder) te vliegen met Air France. Voor de reiziger levert dat goedkopere tickets op omdat de vliegreis begint buiten het land van de home-carier. Het milieu vaart er wel bij omdat er geen Air France vluchten meer bestaan tussen CDG en BRU. Verliezer is de luchthaven van BRU die minder inkomsten heeft (maar volgens mij zit BRU toch al vol, is het niet?).

Nu Thalys AMS en CDG gaat verbinden vraag ik mij af of Air France op die ritten zetels gaat kopen zodat ze de vluchten AMS-CDG vv kunnen afschaffen. Zou dat het geval zijn dan wordt het voor inwoners van NL interessant om met Air France te reizen omdat een vliegreis met AF wellicht goedkoper is dan met KLM.

Ik denk dat Air France CEO Jean-Marc Janaillac in zijn vuistje lacht omdat dit weleens een perfect plan kan zijn om KLM (gedeeltelijk) de nek om te draaien.
wbrm
Berichten: 406
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Thalys in 2019

Bericht door wbrm »

Het gaat slechts om 2 ritten/dag/richting dus dat zal nog wel meevallen. Ik vind het vooral interessant om via deze Thalysdienst de omslachtige overstap in Parijs centrum te omzeilen voor reizen op lange afstand. Dus extra kans op een vlotte overstap bovenop de bestaande in Lille en de TGV-Brussel.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Thalys in 2019

Bericht door jan_olieslagers »

@i11: Zaventem zit allesbehalve vol, bv. kort na de middag is het er nagenoeg uitgestorven. De hele heisa die we nu horen over het verlengen van de ene piste naar het oosten toe heeft er enkel mee te maken dat Brussel lastig doet over het lawaai van de vliegtuigen.

Enne, er zijn wel degelijk vluchten van Parijs CDG naar Zaventem, door Brussels Airlines dan weliswaar; ik begrijp dat die vooral reizigers uit Parijs aanvoeren die naar Afrika willen. Ook zij genieten dan, als buitenlander, van lagere tarieven. Erg logisch is het allemaal niet...

Jawel, reizigers uit Nederland zouden de Thalys kunnen nemen naar CDG. Maar ze kunnen ook de Beneluxtrein nemen naar Zaventem! Ik vraag me af in welke mate dat inderdaad gebeurt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Thalys in 2019

Bericht door fets »

Niet vergeten dat er ook een tijdje (2010-2011?) een dagelijkse Thalys trein was die Paris Gare Du Nord en Brussels Airport verbond, rond ongeveer dezelfde tijd als de huidige vluchten, om aan te sluiten op de "Afrika-wave". Die keerde dan wel in Leuven op een van de kopsporen richting Brussel.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Thalys in 2019

Bericht door i11 »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2018, 21:21 @i11: Zaventem zit allesbehalve vol, bv. kort na de middag is het er nagenoeg uitgestorven.
Klopt. Ben inderdaad wel eens rond het middaguur op BRU geweest. Nauwelijks volk te zien, er moeten rond dat uur dus voldoende slots voorhanden zijn.
jan_olieslagers schreef: 03 feb 2018, 21:21 Enne, er zijn wel degelijk vluchten van Parijs CDG naar Zaventem, door Brussels Airlines dan weliswaar; ik begrijp dat die vooral reizigers uit Parijs aanvoeren die naar Afrika willen. Ook zij genieten dan, als buitenlander, van lagere tarieven. Erg logisch is het allemaal niet...

Jawel, reizigers uit Nederland zouden de Thalys kunnen nemen naar CDG. Maar ze kunnen ook de Beneluxtrein nemen naar Zaventem! Ik vraag me af in welke mate dat inderdaad gebeurt.
en
fets schreef: 04 feb 2018, 10:22 Niet vergeten dat er ook een tijdje (2010-2011?) een dagelijkse Thalys trein was die Paris Gare Du Nord en Brussels Airport verbond, rond ongeveer dezelfde tijd als de huidige vluchten, om aan te sluiten op de "Afrika-wave". Die keerde dan wel in Leuven op een van de kopsporen richting Brussel.
Maar om te kunnen profiteren van lagere tarieven is het wel noodzakelijk dat de trein een officiële vluchtcode heeft. Bij mijn weten hebben de Beneluxtreinen geen vluchtcodes. Wel hebben meeste TGV's Brussel - Frankrijk een AF-code. Zo is TGV 9826 van circa 10h30 uit Brussel-Zuid gelijk aan Air France vlucht AF7184

Of de Thalys destijds tussen Paris Nord en BRU ook een AF-code had weet ik niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Thalys in 2019

Bericht door jan_olieslagers »

Bij mijn weten hebben de Beneluxtreinen geen vluchtcodes.
Nee, dat kan ook niet (als ik het allemaal goed begrijp) want verschillende stations hebben geen IATA-code, zoals Brussel-Zuid inderdaad wel heeft en natuurlijk ook de luchthavens met commerciele bediening.

Dat er een IATA-"vlucht"nummer moet zijn om die lagere tarieven te genieten was me niet bekend, maar dat verklaart het wel allemaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Thalys in 2019

Bericht door Asterix »

i11 schreef: 03 feb 2018, 20:47Nu Thalys AMS en CDG gaat verbinden vraag ik mij af of Air France op die ritten zetels gaat kopen zodat ze de vluchten AMS-CDG vv kunnen afschaffen. Zou dat het geval zijn dan wordt het voor inwoners van NL interessant om met Air France te reizen omdat een vliegreis met AF wellicht goedkoper is dan met KLM.
De vraag is waar de drempel ligt waarop de reiziger afhaakt. Ik kan mij voorstellen dat Amsterdam - Parijs per trein vliegtuigreizigers kan doen afhaken.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Thalys in 2019

Bericht door SteC »

Het feit dat de benelux geen vluchtcode heeft, was in het verleden geen hindernis om na een vlucht een benelux ticket te geven (op de terugweg).

IN de tijd dat ik nog in Delft woonde heb ik een paar keer Antwerpen-Centraal-Schiphol-China gedaan terwijl ik bij de terugvlucht telkens een benelux ticket kreeg (ondanks dat er op mijn vliegticket wel degelijk een thalys stond). Ik heb toen niet geprotesteerd, genzien ik toch niet naar Antwerpen terug moest.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Thalys in 2019

Bericht door ostbahnhof »

Benelux heeft ook een vluchtcode voor de stations Den Haag en Rotterdam. Ze zijn te boeken in combinatie met het lange afstand netwerk van Brussels Airlines. Vanaf 9 april is het terug beschikbaar van zodra de Benelux terug Schiphol aandoet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Thalys in 2019

Bericht door Asterix »

De kogel is door de kerk: nieuwe routes én een nieuw interieur:
Interior of Thalys high-speed trains completely restyled

The interior of all Thalys trains is going to be completely revamped. Between 2019 and 2022, the operator will refurbish all its train carriages. The first updated high-speed train will go into service in autumn 2019. For each of the next four years, Thalys is making an annual investment of around 55 million euros in its fleet.

The new interior is designed by design agency Yellow Window, the Belgian company of graphic designer Axel Enthoven. The whole process was led by French designer Matali Crasset. The renovation will take place in the SNCF technical centre in Hellemmes-Lille in France.

Ruby

The revamped train has been nicknamed ‘Ruby’ by Thalys staff. The name refers to the precious red stone and the colour found in the whole interior. Thanks to the new design, there will be 7 per cent more seats on the train, and each carriage will have more room for luggage. This means it will even better for the environment to take the train instead of the plane, as more people and more luggage will fit onto a single train. The seats in each carriage will be replaced by a new design, which Thalys says will make the journey even more comfortable.

After the refurbishment, it will also be possible to take two bikes on each train. What’s more, while the baristas now stand behind a closed counter, on the new trains they will work in an open space.

New destinations

Thalys is also going to offer a new type of ticket, the ‘Premium Mini’. Currently, passengers who buy a Premium ticket have a lot of flexibility, and can easily rebook their train. Some passengers do not need this option, but would like the other benefits of a Premium ticket, such as a meal. This is what the ‘Premium Mini’ offers, at 30 per cent less than the full Premium price. One stipulation for this ticket will be that at least two people must travel together.

From April 2019, the high-speed train will also have new destinations, including Marne-la-Vallée – Chessy station (Disneyland Paris) and Charles de Gaulle airport. For flights with a transfer at Paris-CDG, it may then be easier to do the first leg of the journey by train instead. It also means that it will be easier for passengers to connect to trains on France’s TGV network, to travel onwards to the east or south of France.

More passengers

With these changes, Thalys hopes that it will see an increase in passengers. In recent years, the number of people travelling by high-speed trains has been growing and growing. In 2017, the number of passenger kilometres covered was 9.1 per cent higher than in 2016. On the route from the Netherlands, the number of passengers in the first quarter of 2018 increased by 16 per cent. In the second quarter, however, Thalys had to deal with large-scale strikes in France, which led to a temporary reduction in passenger numbers.

After the refurbishment, it will also be possible to take two bikes on each train. What’s more, while the baristas now stand behind a closed counter, on the new trains they will work in an open space.
Afbeelding Room for two bikes.
Afbeelding Thalys RubY Bar - The new bar.
Afbeelding Bron
Plaats reactie