TGV LYRIA - lelijke praktijken

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 feb 2018, 12:23 Shrek, als ik jouw visie toepas op België dan houdt het station Marbehan (1000 inw) slechts enkele treinen per dag richting Brussel over en zijn de reizigers verplicht tickets te kopen vanaf Luxemburg.

Is dat echt waar je naartoe wil ?
Neen, want Marbehan zit in het binnenlandse net dat door de Belgische staat stevig gesubsidieerd wordt. Het verlies dat de NMBS daarop draait wordt door de overheid gecompenseerd. Niets aan de hand dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 feb 2018, 12:20 Dat kan het wel worden als de rijpaden goedkoper worden zodat de historische operatoren niet meer bevoordeeld worden.
Er is geen enkel land in Europa waar de rijpadvergoeding niet in verhouding staat met de reële onderhoudskosten (toch niet in de negatieve zin). Die rijpadvergoeding dient om reële kosten te dekken, niet om bedrijven te pesten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 18 feb 2018, 12:26
Portbou schreef: 18 feb 2018, 12:23 Shrek, als ik jouw visie toepas op België dan houdt het station Marbehan (1000 inw) slechts enkele treinen per dag richting Brussel over en zijn de reizigers verplicht tickets te kopen vanaf Luxemburg.

Is dat echt waar je naartoe wil ?
Neen, want Marbehan zit in het binnenlandse net dat door de Belgische staat stevig gesubsidieerd wordt. Het verlies dat de NMBS daarop draait wordt door de overheid gecompenseerd. Niets aan de hand dus.
En waarom zou dit in Frankrijk niet kunnen ? Subsidiering van de bediening in ruil voor een monopolie (optie 1)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 feb 2018, 12:35 En waarom zou dit in Frankrijk niet kunnen ? Subsidiering van de bediening in ruil voor een monopolie (optie 1)
Omdat in Frankrijk de overheid veel minder interesse heeft in de randgebieden dan in België het geval is. Er zijn daar talloze regio's die letterlijk leeglopen wegens desinteresse vanuit Parijs.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: Er is geen enkel land in Europa waar de rijpadvergoeding niet in verhouding staat met de reële onderhoudskosten (toch niet in de negatieve zin). Die rijpadvergoeding dient om reële kosten te dekken, niet om bedrijven te pesten.
Hoe zit het met volumekortingen ? Krijg je je rijpaden niet goedkoper als je er meer koopt ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 feb 2018, 12:37
Shrek schreef: Er is geen enkel land in Europa waar de rijpadvergoeding niet in verhouding staat met de reële onderhoudskosten (toch niet in de negatieve zin). Die rijpadvergoeding dient om reële kosten te dekken, niet om bedrijven te pesten.
Hoe zit het met volumekortingen ? Krijg je je rijpaden niet goedkoper als je er meer koopt ?
In België in ieder geval niet.

Maar zelfs als iedereen netjes evenveel betaalt is de rijpadvergoeding natuurlijk een torenhoge muur voor een kleine startende onderneming. Als je niet het schaalvoordeel van een heel land/regio/concessie hebt is kostendekkend open-access rijden dan ook helemaal niet te doen.
Maar laten we daar vooral blij om zijn, want als tussen A en B 2 treinen rijden ipv 1 kost dat het dubbel aan personeel, onderhoud, elektriciteit,... Dat geld moet ergens vandaan komen en uiteindelijk zijn wij dat, als reizigers of belastingbetalers.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 18 feb 2018, 12:30
Portbou schreef: 18 feb 2018, 12:20 Dat kan het wel worden als de rijpaden goedkoper worden zodat de historische operatoren niet meer bevoordeeld worden.
Er is geen enkel land in Europa waar de rijpadvergoeding niet in verhouding staat met de reële onderhoudskosten (toch niet in de negatieve zin). Die rijpadvergoeding dient om reële kosten te dekken, niet om bedrijven te pesten.
Het is al jarenlang verplicht om de prijs van de rijpaden te relateren aan de marginale kosten. Al zijn er wel degelijk landen waar die relatie moeilijk te vinden is, zoals in België. De regels zijn daarom nog wat aangescherpt en ik ben benieuwd wat dat voor de rijpadkosten in België betekent.
Er zijn bij mijn weten trouwens ook landen waar de prijs van de rijpaden niet alle marginale kosten dekt. Dat is geen probleem zolang de prijs transparant en zonder discriminatie wordt vastgesteld en de overheid het verschil aanvult. In Nederland is dat het geval bij mijn weten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 13:10 Het is al jarenlang verplicht om de prijs van de rijpaden te relateren aan de marginale kosten. Al zijn er wel degelijk landen waar die relatie moeilijk te vinden is, zoals in België. De regels zijn daarom nog wat aangescherpt en ik ben benieuwd wat dat vooor de rijpadkosten in België betekent.
Er zijnn bij mijn weten trouwens ook landen waar de prijs van de rijpaden niet alle marginale kosten dekt. Dat is geen probleem zolang de prijs transparant en zonder discriminatie wordt vastgesteld en de overheid het verschil aanvult. In Nederland is dat het geval bij mijn weten.
In België is die relatie er zeker wel hoor, de aangescherpte regels gaan geen jota veranderen hier.
Er zijn inderdaad landen waar de staat de infra stevig subsidieert om zo lagere rijpadkosten te hebben, maar die landen hebben dan weer een veel lagere subsidie voor reizigerstreinen.
In Nederland kan je dat makkelijk doen omdat de bevolkingsdichtheid rond de stations veel groter is dan in België. Een Nederlandse trein zit daarom van nature al veel voller dan een Belgische en behoeft minder subsidie.
Moest België het Nederlandse subsidiesysteem hebben zouden de rijpadkosten inderdaad lager liggen, maar dan had Marbehan maar 4 treinen per dag meer...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 18 feb 2018, 13:15
rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 13:10Het is al jarenlang verplicht om de prijs van de rijpaden te relateren aan de marginale kosten. Al zijn er wel degelijk landen waar die relatie moeilijk te vinden is, zoals in België. De regels zijn daarom nog wat aangescherpt en ik ben benieuwd wat dat vooor de rijpadkosten in België betekent.
Er zijnn bij mijn weten trouwens ook landen waar de prijs van de rijpaden niet alle marginale kosten dekt. Dat is geen probleem zolang de prijs transparant en zonder discriminatie wordt vastgesteld en de overheid het verschil aanvult. In Nederland is dat het geval bij mijn weten.
In België is die relatie er zeker wel hoor, de aangescherpte regels gaan geen jota veranderen hier.
Er is in België wel enige relatie natuurlijk maar er zijn ook een aantal zaken die geen relatie hebben met de marginale kosten. Bv. de toeslag op de rijpadprijs als je de baanvaksnelheid niet haalt, ook als het baanvak niet overbelast is. En als die factor al een relatie heeft met de marginale kosten, hoe kan het dan dat die voor goederentreinen heel anders is. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Bij Infrabel zijn ze overigens serieus bezig geweest om aan de aangescherpte regels te (proberen te) voldoen. Ik weet alleen nog niet wat de uitkomst is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 18:22 Er is in België wel enige relatie natuurlijk maar er zijn ook een aantal zaken die geen relatie hebben met de marginale kosten. Bv. de toeslag op de rijpadprijs als je de baanvaksnelheid niet haalt, ook als het baanvak niet overbelast is. En als die factor al een relatie heeft met de marginale kosten, hoe kan het dan dat die voor goederentreinen heel anders is. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Bij Infrabel zijn ze overigens serieus bezig geweest om aan de aangescherpte regels te (proberen te) voldoen. Ik weet alleen nog niet wat de uitkomst is.
Als een trein trager rijdt dan al de andere treinen op de lijn geeft dat minder ruimte om bij problemen/vertragingen efficiënte oplossingen te bedenken. Logisch dus dat je zoiets financieel wil ontmoedigen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 19 feb 2018, 13:55
rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 18:22Er is in België wel enige relatie natuurlijk maar er zijn ook een aantal zaken die geen relatie hebben met de marginale kosten. Bv. de toeslag op de rijpadprijs als je de baanvaksnelheid niet haalt, ook als het baanvak niet overbelast is. En als die factor al een relatie heeft met de marginale kosten, hoe kan het dan dat die voor goederentreinen heel anders is. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Bij Infrabel zijn ze overigens serieus bezig geweest om aan de aangescherpte regels te (proberen te) voldoen. Ik weet alleen nog niet wat de uitkomst is.
Als een trein trager rijdt dan al de andere treinen op de lijn geeft dat minder ruimte om bij problemen/vertragingen efficiënte oplossingen te bedenken. Logisch dus dat je zoiets financieel wil ontmoedigen.
Dat mag je vinden maar wat is dan de relatie met de marginale kosten? Die zie ik daar niet. En ik zie die relatie ook niet voor het verschil tussen een goederentrein en een reizigersstrein waarvoor verschillende toeslagen gelden voor het onder de baanvaksnelheid blijven: goederentreinen hebben een veel lagere toeslag. Op welke manier veroorzaken die dan minder marginale kosten?

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door K V B »

Portbou schreef: 17 feb 2018, 11:16 Van Frasne naar Parijs is er een de facto monopolie van de SNCF (TGV Lyria = 75% SNCF en 25% SBB).
Frasne - Parijs is 100% SNCF hoor. TGV Lyria biljetten heb je enkel van/naar Zwitserland. Mischien komt het daarvan. Dat men op voorhand al het aantal zitplaatsen verdeelt tussen SBB en SNCF.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 19 feb 2018, 19:29
Shrek schreef: 19 feb 2018, 13:55
rvdborgt schreef: 18 feb 2018, 18:22Er is in België wel enige relatie natuurlijk maar er zijn ook een aantal zaken die geen relatie hebben met de marginale kosten. Bv. de toeslag op de rijpadprijs als je de baanvaksnelheid niet haalt, ook als het baanvak niet overbelast is. En als die factor al een relatie heeft met de marginale kosten, hoe kan het dan dat die voor goederentreinen heel anders is. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Bij Infrabel zijn ze overigens serieus bezig geweest om aan de aangescherpte regels te (proberen te) voldoen. Ik weet alleen nog niet wat de uitkomst is.
Als een trein trager rijdt dan al de andere treinen op de lijn geeft dat minder ruimte om bij problemen/vertragingen efficiënte oplossingen te bedenken. Logisch dus dat je zoiets financieel wil ontmoedigen.
Dat mag je vinden maar wat is dan de relatie met de marginale kosten? Die zie ik daar niet. En ik zie die relatie ook niet voor het verschil tussen een goederentrein en een reizigersstrein waarvoor verschillende toeslagen gelden voor het onder de baanvaksnelheid blijven: goederentreinen hebben een veel lagere toeslag. Op welke manier veroorzaken die dan minder marginale kosten?
Voor goederentreinen rekent Infrabel gewoon niet alle kosten door, die krijgen een soort korting zeg maar. Daar is ook helemaal geen probleem mee zolang dat maar transparant en voor alle goederenoperatoren gelijk gebeurt, wat hier het geval is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 feb 2018, 11:56
rvdborgt schreef: 19 feb 2018, 19:29
Shrek schreef: 19 feb 2018, 13:55Als een trein trager rijdt dan al de andere treinen op de lijn geeft dat minder ruimte om bij problemen/vertragingen efficiënte oplossingen te bedenken. Logisch dus dat je zoiets financieel wil ontmoedigen.
Dat mag je vinden maar wat is dan de relatie met de marginale kosten? Die zie ik daar niet. En ik zie die relatie ook niet voor het verschil tussen een goederentrein en een reizigersstrein waarvoor verschillende toeslagen gelden voor het onder de baanvaksnelheid blijven: goederentreinen hebben een veel lagere toeslag. Op welke manier veroorzaken die dan minder marginale kosten?
Voor goederentreinen rekent Infrabel gewoon niet alle kosten door, die krijgen een soort korting zeg maar. Daar is ook helemaal geen probleem mee zolang dat maar transparant en voor alle goederenoperatoren gelijk gebeurt, wat hier het geval is.
Dat is wel weer waar, goederenvervoerders zijn een apart marktsegment. Maar een relatie tussen de genoemde toeslag op de prijs en de marginale kosten zie ik nog steeds niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV LYRIA - lelijke praktijken

Bericht door Portbou »

De kost voor rijpaden blijkt dus voor alle operatoren gelijk.

Maar ik vond nu dit :
https://www.legifrance.gouv.fr/affichCo ... e=20180311

Er bestaat in Frankrijk dus een belasting die geheven wordt per locomotief en/of per rijtuig waarmee er over SNCF Réseau gereden wordt.
Betreft een jaarlijkse belasting - niet gerelateerd aan het aantal ritten of kilometers.

Dit lijkt me typisch een maatregel waarmee de historische operator bevoordeeld wordt.
Plaats reactie