Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door joverwimp »

In Bernkastel-Kues (aan de Moezel) namen we de bus tot Wittlich en vandaar met de trein tot Trier ; met één enkel biljet, gekocht bij de buschauffeur.
Omgekeerd lijkt dat niet mogelijk: aan de biljettenautomaat van de stations vind je enkel treinbestemmingen. Dus moet je een treinbiljet kopen Trier-Wittlich en een busbiljet Wittlich-Bernkastel.
Is dat normaal, of kan het anders ? De tarieven worden toch bepaald volgens de Preisstufe, en daarbij maakt het niet uit of je de trein neemt dan wel de bus. Ook al ken je de Preisstufe, je kan ze niet ingeven in de DB-automaat.
Op de website van DB vind ik geen nuttige informatie.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door kika »

VRT-ticket had je moeten halen, geen DB-ticket. Het is alweer langer geleden dat ik in dat gebied onderweg was, sommige Verkehrsverbunden hebben eigen ticketautomaten, sommige combineren het met die van DB. Er zit ook een VRT-kantoortje bij het Hbf van Trier waar je het had kunnen kopen. Het aanbod van andere verkooppunten is wisselend (een tabakswinkel verkoopt misschien enkel stadstickets en geen 9 zonen ding). Zelf woon ik ook in een Verkehrsverbund waar niet alle automaten alle haltes kennen, dan moet je zelf weten hoeveel strippen/zones je wilt rijden en daarvoor het correcte artikel kiezen uit de automaat (10-er Strefenkarte, Mehrfartenkarten, usw.). Zeker niet gebruiksvriendelijk, daar geef ik je groot gelijk in.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 19 feb 2018, 10:24In Bernkastel-Kues (aan de Moezel) namen we de bus tot Wittlich en vandaar met de trein tot Trier ; met één enkel biljet, gekocht bij de buschauffeur.
Omgekeerd lijkt dat niet mogelijk: aan de biljettenautomaat van de stations vind je enkel treinbestemmingen. Dus moet je een treinbiljet kopen Trier-Wittlich en een busbiljet Wittlich-Bernkastel.
Is dat normaal, of kan het anders ? De tarieven worden toch bepaald volgens de Preisstufe, en daarbij maakt het niet uit of je de trein neemt dan wel de bus. Ook al ken je de Preisstufe, je kan ze niet ingeven in de DB-automaat.
Is er geen aparte VRT-afdeling op de DB-automaat? Soms gaat dat op die manier en kun je de bestemmingen van het vervoersverbond niet bij de DB-b bestemmingen vinden.

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door joverwimp »

City-ticket: bij reizen in het langeafstandsverkeer (voordelig tarief en flexibel tarief) van meer dan 100 km is het regionaal openbaar vervoer naar uw vertrekstation en vanaf het station van aankomst verder naar uw reisbestemming gratis in meer dan 120 steden
(https://www.bahn.de/nl/view/aanbod/duit ... voer.shtml)
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door groentje »

Het is niet grais, Jo, je betaalt er gewoon voor. Het enige waar je op bespaart, is het aantal kaartjes dat je nodig hebt. Ik heb niet elk kaartje nagekeken, maar bijvoorbeeld voor München kost zo'n City Mobilticket 6,70, exact evenveel als een MVV dagkaart voor de stadszone.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 01 nov 2018, 17:13 Het is niet grais, Jo, je betaalt er gewoon voor. Het enige waar je op bespaart, is het aantal kaartjes dat je nodig hebt. Ik heb niet elk kaartje nagekeken, maar bijvoorbeeld voor München kost zo'n City Mobilticket 6,70, exact evenveel als een MVV dagkaart voor de stadszone.
City Mobil kost extra, het City-Ticket niet per se. City-Ticket is automatisch inbegrepen bij gewone tickets (Flexpreis, ook met korting) en Sparpreis van/naar de deelnemende steden. Niet bij de onlangs geïntroduceerde Supersparpreis.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duitsland: gecombineerd biljet trein +bus

Bericht door kika »

Het ging hier om een ~50km regionaal traject, dus als er geen aansluitende reis was, tamelijk nutteloos?
Plaats reactie