Naar Sint-Petersburg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Naar Sint-Petersburg

Bericht door HLE18 »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de trein naar Sint-Petersburg? Ik zou eventueel deze zomer samen met collega's naar daar willen gaan en terug komen met het vliegtuig of omgekeerd.

Wat zou dat zoal kosten / waar koop je tickets (ik heb FIP biljetten maar collega's niet)?
Wat is zoal de beste weg? Sommige dagen geeft de treinplanner de snelste weg via Zweden/Finland aan en andere dagen via Berlijn, Polen,...?
Het lijkt mij best om eerst naar Warschau te reizen en daar een overnachting te boeken en dan verder te rijden. Vroeg of laat krijg je toch wel eens wat vertraging en dan sta je daar ergens onderweg...
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door FLV-FGSP »

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door groentje »

Zoals je wellicht al weet, vallen de voormalige Sovjetunie en Zweden buiten FIP. Als je daarmee kan leven, kan je ook de Paris-Moskvatrein boeken bij de Russen, zonder korting dan (tenzij tijdens je verjaardag of op huwelijksreis, en zo), rijdt wel maar één keer per week, of zo. Je moet dan ook nog eens in (Wit-)Rusland overstappen, natuurlijk. DB kan je aan tickets helpen, net zoals SNCF, als je de Russische website niet vertrouwd.
Disclaimer: Ik ben nog niet verder dan Lviv en Kaunas geweest, geen ervaring met Wit-Rusland of Rusland. Litouwen is EU, voor Oekraïne hebben we geen visum nodig (wel paspoort)...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door groentje »

Oh, en voor ik het vergeet, de Baltische staten zijn spotgoedkoop, maar dus niet gratis. Het helpt ook niet dat treinen de grens over vanuit Litouwen verre van ideaal zijn (behalve naar Wit-Rusland, vreemd genoeg), met slechts in het weekend treinen naar Polen, en naar ik gehoord heb hetzelfde naar Letland.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door dentheo »

Laatste maal dat ik in Estland was reed daar nog de trein naar St Petersburg, maar met geruchten van ophouden...
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door HLE18 »

Er zijn dus toch nog slaaptreinen van Parijs naar Moskou dat is cool!
De slaaptrein van Warschau naar Moskou (218€) en dan de HST van Moskou naar St-Petersburg (35€) lijkt mij de beste oplossing. Tezelfdertijd kunnen we die steden ook nog eens bezoeken. Brussel-Warschau kan met FIP zeker? dus dat zal nog wel mee vallen van prijs.
Al bedankt voor de links en tips.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door groentje »

Wellicht kan je ook onderweg nog overstappen naar St-Petersburg, via Moskou lijkt een serieuze omweg. Aangezien de RZD met een km-tarief werkt, kan dat interessanter zijn, afhankelijk van overstaptijden en -plaats.
Via Tallinn kan overigens ook per ferry.
Wit-Rusland was lange tijd te vermijden, wegens enorm dure visa voor wat het is. Ze zitten nu in een soort van douane-unie met Rusland, maar het is me onduidelijk wat dat precies betekent voor transitreizigers naar Rusland.
Wie Belarus dan ook liever vermijdt, ondanks de vijandelijkheden kan je ook nog altijd via Oekraïne, de Oekraïense spoorwegen hebben nachttreinen vanuit Praag en Wenen, als ik het wel heb. Nog een exotischer route is de Nice-Moskou, eveneens slechts één keer per week en door de RZD. Die zou ik eens willen nemen...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door rdv »

Tallin is ook de moeite om te bezoeken, maar jammergenoeg niet per trein bereikbaar vanuit Belgie als ik het goed voorheb. Wellicht is de vlucht vanuit Tallin goedkoper danvanuit St Petetsburg.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 27 jan 2018, 01:28Wit-Rusland was lange tijd te vermijden, wegens enorm dure visa voor wat het is. Ze zitten nu in een soort van douane-unie met Rusland, maar het is me onduidelijk wat dat precies betekent voor transitreizigers naar Rusland.
De weg naar Rusland via Wit-Rusland is alleen aan te bevelen via de rechtstreekse nachttrein, zonder overstap in Wit-Rusland. Zie bv. de discussie op de Drehscheibe:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8444195

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door HLE18 »

Het is misschien een omweg via Moskou maar de directe trein slechts 18u vanuit Warschau en Moskou st-Petersburg is slechts 3u dus totaal 21u onderweg.

Met overstap(pen) in Wit Rusland ben je minstens 38u onderweg. Soms moet je dan om 3u of 5u 's nachts ergens in Orscha Central overstappen soms vele uren wachten.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door joverwimp »

Dit lijkt me de officiële website om een biljet te bestellen : https://en.gdbilet.ru/?lang=en
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door HLE18 »

Officiële website van de Russische spoorwegen is http://www.rzd.ru/
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door joverwimp »

Op de site van het vertrekstation (wwww.moskovsky-vokzal.ru) kan je doorklikken naar de manier om een biljet te bestellen, ook in het engels > https://en.gdbilet.ru/?lang=en
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Naar Sint-Petersburg

Bericht door Portbou »

www.rzd.ru is de officiële website van de Russische Spoorwegen.

www.moskovsky-vokzal.ru is dat niet.
En https://en.gdbilet.ru/?lang=en is de site van een agentschap.
Niet dat het ticket dat je in een agentschap zou aankopen niet geldig is maar het zal wel duurder zijn dan het ticket dat je rechtstreeks op rzd.ru koopt.
Plaats reactie