Pano-reportage

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Pano-reportage

Bericht door gysev »

Shrek schreef: 23 feb 2018, 10:14 Wie zegt dat het personeel verondersteld wordt om op basis van de IDA reizigers te informeren? Daar dient het ding toch helemaal niet voor?
Daar gaat het toch niet om? Het is gewoon onaanvaardbaar dat een reiziger met een smartphone bij grote incidenten sneller en beter geïnformeerd is dan het personeel ter plaatse. En of dat apparaat nu IDA of voor mijn part Erica heet doet niets terzake.
Shrek schreef: 23 feb 2018, 10:14De rest wat je aanhaalt klopt wel, maar heeft dat nu genoeg nieuwswaarde om een uur tv mee te vullen? Het is zeker goed dat de journalist andere meningen zoekt, maar misschien had hij toch beter wat verder gezocht naar mensen die er iets meer van kennen en dat beter kunnen verwoorden.
Het probleem is dat de mensen die er écht iets van kennen een spreekverbod hebben. Stel je voor dat de kijker beseft wat er echt gebeurt... In die zin vind ik de reportage wél boeiend omdat onze eigen bazen duidelijk niet weten waarover het gaat. En gezien de houding van de woordvoerder is me dunkt wel duidelijk dat er bij het personeel een angstcultuur wordt gekweekt. Net dat doodt elke zin voor initiatief en maakt verbeteringen onmogelijk. Sophie D. lijkt het (officieel toch) begrepen te hebben, nu de rest nog.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pano-reportage

Bericht door Shrek »

gysev schreef: 23 feb 2018, 10:45 Het probleem is dat de mensen die er écht iets van kennen een spreekverbod hebben. Stel je voor dat de kijker beseft wat er echt gebeurt... In die zin vind ik de reportage wél boeiend omdat onze eigen bazen duidelijk niet weten waarover het gaat. En gezien de houding van de woordvoerder is me dunkt wel duidelijk dat er bij het personeel een angstcultuur wordt gekweekt. Net dat doodt elke zin voor initiatief en maakt verbeteringen onmogelijk. Sophie D. lijkt het (officieel toch) begrepen te hebben, nu de rest nog.
De anonieme treinbestuurders bevestigen voor mij net dat een spreekverbod naar de pers toe de juiste houding van het bedrijf is. (Dit is trouwens in bijna alle bedrijven het geval). De communicatie moet intern gebeuren waar de mensen zitten die wel weten waar het over gaat. Binnen Infrabel zijn er tenminste aanzetten tot open communicatie, bij de NMBS is daar nog wat meer werk aan.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Pano-reportage

Bericht door dekooiker »

Uiteraard is er heel veel te zeggen voor een spreekverbod.
Zeker bij incidenten of interne kwesties is zwijgen voor iedereen een plicht en het spreken voor de woordvoerder.

Wat de reportage duidelijk maakt is van andere orde: er wordt over hoofden beslist, er wordt stelselmatig niet geluisterd naar mensen op het terrein.
Infrabel heeft met het nieuwe telefoontoestel de gebruikers wél betrokken en dat is te merken.
Zo zou het altijd moeten zijn en dat zal bij de spoorgroep in het algemeen nog lang utopie zijn.

Als het duidelijk wordt dat woordvoerder en een hooggeplaatste alleen maar goed nieuws verkondigen, sterker, kritiek willen bannen, dan moet je als goede reporter toch op zoek gaan naar wat men niet wenst te zeggen en niet eens wil zien.
De trein.
Alleen voor durvers.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Pano-reportage

Bericht door profke »

dekooiker schreef: 23 feb 2018, 08:05
Vroeger werd elke trein doorgeblokt, hadden ze papier grafieken en toch reden ze min of meer even stipt!

het Carbonpapier was dan toch nog ergens goed voor :-)
overweg13 schreef: Infrabel nodigt de VRT uit en die maakt er dan een bijzonder kritische reportage van. Infrabel heeft er zichzelf gewoon laten inluizen.
Infrabel heeft inderdaad de VRT uitgenodigd.
Ze hebben, volgens mij, trouwens ook VTM uitgenodigd. Ik heb daar enkele weken geleden Infrabel in een veel positiever "nacht"licht zien passeren... Ook daar kwam de focus op administratie nogal in beeld, Maar de indruk die bleef hangen was wel beter. (Alloo in de nacht;, voor de geinteresseerden. Was een fragmentje in beervelde van mensen die een spanningstoestel moesten vervangen)
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

Ik vond het een 'sensatie' uitzending.
Beter was het geweest, dat men een uitzending maakt als er een incident plaats vind.
Wie wat doet, wie welke beslissing neemt, enz..
Misschien zal de reiziger dan iets meer begrip hebben, als zijn trein weer eens stilstaat, dat het allemaal niet zo simpel is.

Wanneer die treinbestuurder zegt dat een reiziger beter en sneller geïnformeerd wordt dan hijzelf klopt misschien wel. Maar de info die een bestuurder krijgt of moet krijgen, is van heel andere aard dan een reiziger. Het straffe is immers dat geen enkel persoon die een voertuig bestuurt een tablet of smartphone mag gebruiken tijdens het rijden. Hij gaat hier dus volledig de mist in.

Hun werkblad invullen of aanpassen met pen en papier, of op een tablet...Ik ga er mijn handen niet voor in het vuur steken wat het snelst werkt.
Persoonlijk denk ik dat die treinbestuurder klaagde om te kunnen klagen. Er zijn andere spoorberoepen die mijn inziens het soms veel zwaarder te verduren krijgen. Zoals een treinbegeleider, loketbediende, seingever... en dan spreek ik hier over verbaal geweld en stress.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pano-reportage

Bericht door overweg13 »

odul schreef: 23 feb 2018, 19:48 Het straffe is immers dat geen enkel persoon die een voertuig bestuurt een tablet of smartphone mag gebruiken tijdens het rijden. Hij gaat hier dus volledig de mist in.
Tja, over minstens 2 zware ongevallen in recente jaren hangt toch een zweem van misbruik van smartphone of tablet. Wat moet je dan doen? Erop rekenen dat geen enkele tb allerlei dingen dingen doet met die spullen? Ik vrees dat we dan nog wel een paar keren bedrogen uitkomen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pano-reportage

Bericht door Asterix »

Het is duidelijk dat de anonieme klagers NMBS'ers waren en daarmee mag Infrabel de beide handjes kussen dat het er zo goed van afgekomen is.

De peperdure ARS die treinen net minder stipt doet rijden, de nagelnieuwe seinhuizen die nooit zullen worden gebruikt, de digitalisering van documenten (TMR) waarbij die nu toch terug moeten worden afgeprint en geklasseerd, het zijn maar enkele onderwerpen die niet aan bod zijn gekomen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

overweg13 schreef: 23 feb 2018, 20:07
odul schreef: 23 feb 2018, 19:48 Het straffe is immers dat geen enkel persoon die een voertuig bestuurt een tablet of smartphone mag gebruiken tijdens het rijden. Hij gaat hier dus volledig de mist in.
Tja, over minstens 2 zware ongevallen in recente jaren hangt toch een zweem van misbruik van smartphone of tablet. Wat moet je dan doen? Erop rekenen dat geen enkele tb allerlei dingen dingen doet met die spullen?
Vwala, vandaar dat de NMBS dergelijke gevaren wil vermijden. Elke tbs moet dat toch begrijpen.
Laatst gewijzigd door odul op 24 feb 2018, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pano-reportage

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 23 feb 2018, 20:39 De peperdure ARS die treinen net minder stipt doet rijden, de nagelnieuwe seinhuizen die nooit zullen worden gebruikt, de digitalisering van documenten (TMR) waarbij die nu toch terug moeten worden afgeprint en geklasseerd, het zijn maar enkele onderwerpen die niet aan bod zijn gekomen.
Of hoe er in één post meer inhoud kan zitten dan in een hele reportage :wink:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Pano-reportage

Bericht door dekooiker »

odul schreef: 23 feb 2018, 19:48 Hun werkblad invullen of aanpassen met pen en papier, of op een tablet...Ik ga er mijn handen niet voor in het vuur steken wat het snelst werkt.
Als ik de klagers het over trage tablets hebben dan lijkt me pen en papier toch heel wat sneller.
Laat de digitale revolutie zijn voor wat het is als die daar geen meerwaarde kan zijn.
Andere zaken, zoals de reeds jaren bestaande puntingen in Artweb worden niet genoemd terwijl die net een voorbeeld zijn van hoe zinvol en nuttig informatica kan zijn.
Heel wat anders dan de grafieken van destijds moeten tekenen...

Je merkt ook dat er af en toe één of ander bureau (in Brussel uiteraard) 'tools' want Engels, dat is chic, ontwikkeld heeft.
Zo kan je recent per sein het seinbeeld opvragen, of per treinreeks of nog andere parameters.
Elke bediende van de beweging kan aan de hand van een SSP en de beelden van het logboek EBP de seinbeelden geven zonder dat dit hopen geld kost.
Zinloos dus, die nieuwe ontwikkelingen.
Weeg het belang van Artweb eens af tegenover die nieuwe instrumenten en dan zie je waarom het onder andere misloopt: vervangen van tijdrovend grafiekeren versus bezighouden om bezig te zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Pano-reportage

Bericht door Hobbes »

De aflevering duurde maar 35min he, ik had ook het gevoel dat er heel veel dingen onderbelicht bleven, maar men moet nu eenmaal keuzes maken omdat men gewoon tijd tekort heeft om alles in 1 aflevering te gieten.

Op een bepaald moment lag er trouwens een Samsung tablet (met DML van Lineas) duidelijk zichtbaar in beeld, vermoedelijk ook iets dat geknipt is geweest?

Misschien zou het beter geweest zijn om een reeks te maken, waar alle facetten van het spoor aan bod zouden komen.

In ieder geval is het te hopen dat deze reportage goed aangekomen is in Brussel, ondanks het feit dat sommigen hier bepaalde onderdelen uit de reportage als "cafépraat" bestempelen.

Verbaast me trouwens niets, de TB wordt door heel veel mensen bij het spoor nog steeds als het "noodzakelijk kwaad" beschouwd.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Pano-reportage

Bericht door gysev »

Shrek schreef: 23 feb 2018, 10:58De anonieme treinbestuurders bevestigen voor mij net dat een spreekverbod naar de pers toe de juiste houding van het bedrijf is. (Dit is trouwens in bijna alle bedrijven het geval). De communicatie moet intern gebeuren waar de mensen zitten die wel weten waar het over gaat. Binnen Infrabel zijn er tenminste aanzetten tot open communicatie, bij de NMBS is daar nog wat meer werk aan.
In een normaal bedrijf klopt dat, ja. Maar interne kritiek is ongewenst als het komt van mensen op het terrein. Voorbeeldje: in mijn Area heeft de manager de gewoonte om alle (terechte!) opmerkingen af te blokken met de opmerking "Wie het niet bevalt, mag ook in een koekjesfabriek gaan werken". Na een paar maanden doet niemand zijn mond nog open en dan gaat hij verkondigen dat er geen problemen zijn aangezien niemand opmerkingen heeft... Aanzetten tot open communicatie? Droom maar verder.

Ook naar de buitenwereld toe wordt constant gelogen. Je moet maar eens naar de oorzaak van de recente ontsporing in Schaarbeek vragen...
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Pano-reportage

Bericht door steamdriven »

Dit was geen slechte mainstream jounalistiek. Heel beperkt maar voor een niet ingewijd publiek.
En vooral, een PR-avontuur 'gone horribly wrong'...

Wat mij hier vooral treft is de dedain waarmee veel Infrabel personeel hier reageert op de terechte kritiek van de TB in de reportage.
De kritiek die de TB hier anoniem ventileerde is eigenlijk volledig terecht en heeft niks te maken met Facebook lezen...

Naast een overduidelijke onderschatting van ons beroep en bijbehorende verantwoordelijkheden blijkt hier duidelijk dat een overgroot deel van de mensen in de seinhuizen geen ENKEL idee (meer) hebben hoe het is om op het terrein te moeten werken, verstoken van de nodige info.
Een treinbestuurder die onder de baan iets voor heeft, staat er quasi helemaal alleen voor. Altijd. Snel info krijgen is op dat ogenblik ook voor ons primordiaal. En dat gebeurt niet.

Dit komt nooit meer goed.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pano-reportage

Bericht door groentje »

Die informatiedoorstroming gaat ook vaak mis in de andere richting, hoor. Zelfs als het seinhuis aandringt om op de hoogte te worden gehouden over een depannage, en vooral bij slecht nieuws zsm te weten waar het op staat, zijn we vaak als laatste die worden gebeld, als we al worden gebeld. Want uiteraard moeten depot, verdeler, helpdesk... ook worden verwittigd, wij zijn maar ambetanteriken die kostbare tijd vragen waarin de trein misschien toch hersteld raakt... Ik kan spijtig genoeg het aantal defecte treinen waar andere treinen achter komen vast te zitten omdat we niet of laat op de hoogte werden gebracht, niet meer bijhouden... Het onbegrip is er in de twee richtingen. Mijn 2 collega's ex-bestuurders kunnen daar gerust ook een boompje over opzetten.
Kan het begrip voor de rol van treinbestuurder beter? Ongetwijfeld. Maar laat ons niet overdrijven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pano-reportage

Bericht door Steven »

Het seinhuis de laatste? Meestal is dat het personeel dat gestrand staat achter die defecte trein want die kunnen niemand bereiken. Dat een treinbestuurder die met een defect zit moet communiceren is logisch. Doet iedere treinbestuurder dit onmiddellijk? Weinig waarschijnlijk. Merk ik genoeg aan de houding van sommige collega’s. Voor mij is het simpel. Een defect in mijn trein dat zorgt voor oponthoud dan bel ik nr 1 op de gsm-r en dan kom ik uit bij TC. Ik geef een vermoedelijke tijd van stilstand weer en vul aan dat ik terugbel als ik klaar ben. Dan laat je mij beter verder doet met mijn job, de storing er uit halen (indien mogelijk). Laat de communicatie van daaruit zijn weg dan maar zoeken. Verder val ik enkel nog een verdeler lastig indien het echt nodig is. De permanentie kan ik pas nadien verwittigen aangezien ik dan pas de eeftieve vertraging ken en de impact op mijn dienst. Als TC weet wat er gaande is kunnen deze mensen toch die info doorspelen aan het seinhuis van die zone? Als TC dit weet kunnen zij toch snel de gehinderd andere treinen informeren (als die er zijn). Doch een groot deel van deze info kan ook digitaal verwerkt worden. Zodoende zijn er minder telefoongesprekken nodig. Dan blijft die telefoonlijn vrijloot wat werkelijk nodig is. Net dat willen we aankaarten door te zeggen dat een machinist best een degelijke tablet en smartphone kan gebruiken. Net om dat soort info snel te verspreiden.

Jammer genoeg valt het wel meer voor dat een TB bij een defect ipv te kunnen herstellen eerder een telefonist word voor alle diensten, => treinbegeleider, RDV, TC, permanentie, tractieverdelers, ROR (als je nog in een station staat), de locale onderstationchef die langskomt, ....
Plaats reactie