Pano-reportage

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pano-reportage

Bericht door Steven »

Aangezien het hier nu even over defecten gaat mag je er vanuit gaan dat die trein die paar 100m tot aan het perron niet haalt.
Defect aan de remmen
Defect aan de tractiemotoren
Defect aan de veiligheidsuitrusting (tbl1+/etcs)
Bediening van een noodsein (op te sporen door de treinbegeleider en te Resetten).
...
Maar laat mij zeggen dat ik meestal ofwel op een ideale plaats tot stilstand kom en dat wil zeggen aan een perron of ik sta echt compleet ten velde en kan niet stoppen op een ‘ideale plaats’.
Het grootste probleem is dat je onmogelijk iedereen tegelijk kan informeren. Reizigers en de andere diensten tegelijk informeren is een utopie, doch tracht ik mijn best te doen zowel mijn TBG als TC als eerste in te lichten en dan doe ik mijn ding binnen mijn mogelijkheden (beschikbare middelen en tijd).
Bestaat de ideale locatie om een defecte trein te hebben? Neen
Bestaat het ideale tijdstip om zoiets voor te hebben? Neen

Dus zomaar die trein effe wat opschuiven is sneller gezegd dan gedaan hoe graag we het soms ook anders willen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Pano-reportage

Bericht door jan_olieslagers »

Er zijn toch maar twee partijen te informeren?

* enerzijds de treinbegeleider, die dan op haar/zijn beurt de reizigers informeert. En ik denk dat, als de trein onvoorzien stopt, de begeleider gauw genoeg bij de bestuurder zal staan, toch zeker als het over stellen gaat - in een gesleepte trein wordt het wat lastiger natuurlijk.

* één partij "aan de grond" hetzij seinhuis of TC of wie dan ook, die uw bericht dan verdergeeft aan alle andere betrokkenen, zoals in mijn eerder imaginair voorbeeld.

Twee telefoontjes, dat moet toch kunnen? Wel belangrijk dat ge daarna niet door god en klein pierke moogt worden gebeld, maar bv. enkel door TC of enkel door het betrokken seinhuis. En natuurlijk door de treinbegeleid(st)er.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pano-reportage

Bericht door Asterix »

odul schreef: 25 feb 2018, 18:34 Ik heb de indruk dat men soms teveel bezig is met de trein op zich, dan met de reigers die erin zitten.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een trein 100 meter voor het perron stilstaat, voor een rood sein...soms tot een half uur of meer.
Zou het niet beter zijn, de tbs "op zicht" 100 m verder te laten rijden zodat de mensen kunnen in of uitstappen.
Seinen die op rood staan en door de bestuurder niet op eigen initiatief worden overschreden, staan daar met een reden: ze dekken een gevaarlijke plaats zoals een wissel af. De situatie is dus onveilig. Mocht je dan zomaar mogen doorrijden, men zou even goed geen sein kunnen plaatsen.
odul schreef: 25 feb 2018, 18:34En ja, soms kom je rare beslissingen tegen.
Onlangs was er een aanrijding in Mechelen in de volle ochtendspits. Onze IC trein naar Brussel mocht in het vertrekstation niet vertrekken. Een gesleept stel met 9 M6 rijtuigen. We moesten overstappen op een L trein, die bestond uit één desiro. Gevolg, de mensen zaten opgepropt. Die trein moet dan nog op 10 plaatsen moeten stoppen voor zijn eindbestemming. Dan moet je toch weten dat dit niet kan.
Het is maar een gok maar wellicht was de spoorcapaciteit door het incident zo beperkt dat men gekozen heeft een L-trein te laten rijden die alles qua reizigers kan opvegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pano-reportage

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: 25 feb 2018, 17:44 Over dat eerste punt: sorry hoor, maar ik zie het niet. Kan die treinbestuurder veel zinnigs zeggen over de maatregelen die het seinhuis gaat/moet treffen? Meer dan een schatting van de duurtijd kan die toch niet mededelen, en dan nog maar zeer vrijblijvend? Misschien zijn er gevallen waar het seinhuis kan vragen of er nog kan gereden worden "in kleine beweging", of zo? Maar die info kan net zo goed bij de aanvankelijke melding worden meegegeven, en zou dan verder moeten meegaan.
Het seinhuis stuurt de seinen en wissels aan en moet dan ook alle veiligheidsmaatregelen nemen, zoals er zijn: in overleg met de bestuurder de seinen sluiten en reiswegen opheffen zodat er kruisend verkeer mogelijk is, de bestuurder beschermen wanneer hij in het nevenliggende spoor zijn trein moet gaan schouwen, de reizigers beschermen wanneer er deuren worden geopend, personeel van ons ter plaatse sturen voor assistentie of net documenten klaarmaken en de parameters van de te volgen reisweg opzoeken als de bestuurder zijn rit wil hervatten (bv. na storing ETCS). Dus ja, ik zou liever met hem spreken dan zo een zaken via-via te moeten vernemen van mensen die hier alsmaar minder voor geschoold zijn en desondanks op TC terechtkomen. En dan zal ik het op mijn beurt wel doorgeven aan TC. Daar geven ze toch alleen maar info door aan RDV (die het al weten via de helpdesk of van de TBG), aan de afwaartse seinposten (die er niet van wakker liggen) of aan Securail bij een probleem met een overweg (die daarvoor ook niet alles uit hun handen gaan laten vallen).

Het is de dag van vandaag zelfs zo dat een alarm verstuurd via de GSM-R niet wordt ontvangen op het betrokken seinhuis (die vormen immers concurrentie voor TC). Terwijl er dus een alarm wordt verzonden, kunnen er nog lustig treinen richting rampplaats worden verstuurd wegens geen info. Allemaal normaal?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

Asterix schreef: 25 feb 2018, 19:57
odul schreef: 25 feb 2018, 18:34 Ik heb de indruk dat men soms teveel bezig is met de trein op zich, dan met de reigers die erin zitten.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een trein 100 meter voor het perron stilstaat, voor een rood sein...soms tot een half uur of meer.
Zou het niet beter zijn, de tbs "op zicht" 100 m verder te laten rijden zodat de mensen kunnen in of uitstappen.
Seinen die op rood staan en door de bestuurder niet op eigen initiatief worden overschreden, staan daar met een reden: ze dekken een gevaarlijke plaats zoals een wissel af. De situatie is dus onveilig. Mocht je dan zomaar mogen doorrijden, men zou even goed geen sein kunnen plaatsen.


Kom kom, je moet niet rond de pot draaien. Je doet hier precies of een tbs in geen enkele omstandigheid een rood sein mag passeren.
100 meter in volle baan, met rijden op zicht. Mits de nodige veiligheidsmaatregelen gebeurt dagelijks.
odul schreef: 25 feb 2018, 18:34En ja, soms kom je rare beslissingen tegen.
Onlangs was er een aanrijding in Mechelen in de volle ochtendspits. Onze IC trein naar Brussel mocht in het vertrekstation niet vertrekken. Een gesleept stel met 9 M6 rijtuigen. We moesten overstappen op een L trein, die bestond uit één desiro. Gevolg, de mensen zaten opgepropt. Die trein moet dan nog op 10 plaatsen moeten stoppen voor zijn eindbestemming. Dan moet je toch weten dat dit niet kan.
Het is maar een gok maar wellicht was de spoorcapaciteit door het incident zo beperkt dat men gekozen heeft een L-trein te laten rijden die alles qua reizigers kan opvegen.
Je moest u schamen, je getuigt hier duidelijk dat je niks geeft om de reizigers aanboort :roll:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pano-reportage

Bericht door groentje »

Het is niet aan Infrabel (jammer genoeg, misschien) om te bepalen waarmee er verder wordt gereden, maar in je voorbeeld zou ik inderdaad eerder de stoptrein hebben afgeschaft, en de IC alle stops laten overnemen. Resultaat: minder overbelasting, op het spoor, én op de trein. Maar het is aan RDV, en dus de NMBS, om het materieel te organiseren. Ja, het klinkt cru, maar de klanten van Infrabel zijn niet de reizigers, maar NMBS en andere vervoerders. Het zijn zij die vanuit hun reizigers moeten denken (en dat veel meer zouden moeten doen, en niet alleen vanuit de statistieken, maar goed, dat is een ziekte die ook bij ons heerst).
Verder rijden in volle baan is niet altijd mogelijk, soms is de motor gewoon dood, als er geen technisch mankement is dat de trein verhindert van door te rijden, dan zal een bestuurder nu al doorrijden, een rood sein laat dat toe mits rijden op zicht (en opletten bij de overwegen indien van toepassing). Maar op zicht doorheen een rooster is een krankzinnig idee. Niet alleen liggen de wissels misschien niet zoals ze moeten liggen voor de trein die je zou willen laten verderrijden, erger nog, een andere trein, kan wel eens over over die wissels moeten rijden. Seinen zijn er voor een reden. Bij een seinstoring zijn er dan ook allerhande beveiligingen te treffen om te vermijden dat er gevaarlijke situaties ontstaan wanneer we een trein mondeling/per document de toestemming geven om door te rijden, omdat dan het seinhuis de rol van het systeem overneemt dat de wissels beveiligt (zoals niet laten bewegen terwijl er een trein overheen rijdt, de snelheid beperken tot wat er technisch mogelijk is, bevestigen dat er niets op staat..) Een sein is niet zomaar een verkeerslicht dat bij een defect op oranje gaat pinken...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pano-reportage

Bericht door Steven »

De voorwaarde om een rood sein voorbij te rijden zijn redelijk strikt (al een geluk), elke fout die een treinbestuurder daarbij maakt kan hem zijn loopbaan kosten. Dus gelieve er niet lichtzinnig mee om te springen. Een beheerd sein mag je nooit op eigen initiatief voorbij rijden en daar staan er wel een hoop van. Zelfs een niet beheerd sein heeft nog verschillende varianten, het kan al dan niet een overweg controleren en ook dan dien de treinbestuurder de juiste procedure toe te passen. Enfin ik ga hier het hoofdstuk in kwestie niet neerpennen want dat betreft 17 pagina`s.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pano-reportage

Bericht door groentje »

Asterix, op sommige grote knooppuntseinhuizen ontvangen ze nu wel al alarmen, hoor. Het systeem is nog niet zonder problemen, als het alarm vanuit TC of het seinhuis wordt verzonden, hoort de andere partij het niet, bijvoorbeeld, maar is al een hele vooruitgang. En reken er maar op dat TC in de toekomst verder wordt uitgekleed, de eerste plannen zijn onlangs uitgelekt...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Pano-reportage

Bericht door jan_olieslagers »

Dit wilde ik al een paar keer vragen: wat betekent (in deze context) RDV? Mogelijks de aloude "directie reizigers/voyageurs"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pastore

Re: Pano-reportage

Bericht door pastore »

:RDV is de Reizigers Dispatching Voyageurs.
ROC is Railways Operations Center ; de combinatie van RDV en TC.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pano-reportage

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 25 feb 2018, 21:00 En reken er maar op dat TC in de toekomst verder wordt uitgekleed, de eerste plannen zijn onlangs uitgelekt...
Wat houdt het in? Gaat men beginnen met die 'corridor managers'?
pastore

Re: Pano-reportage

Bericht door pastore »

odul schreef: 25 feb 2018, 20:25
Asterix schreef: 25 feb 2018, 19:57
odul schreef: 25 feb 2018, 18:34 Ik heb de indruk dat men soms teveel bezig is met de trein op zich, dan met de reigers die erin zitten.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een trein 100 meter voor het perron stilstaat, voor een rood sein...soms tot een half uur of meer.
Zou het niet beter zijn, de tbs "op zicht" 100 m verder te laten rijden zodat de mensen kunnen in of uitstappen.
Seinen die op rood staan en door de bestuurder niet op eigen initiatief worden overschreden, staan daar met een reden: ze dekken een gevaarlijke plaats zoals een wissel af. De situatie is dus onveilig. Mocht je dan zomaar mogen doorrijden, men zou even goed geen sein kunnen plaatsen.


Kom kom, je moet niet rond de pot draaien. Je doet hier precies of een tbs in geen enkele omstandigheid een rood sein mag passeren.
100 meter in volle baan, met rijden op zicht. Mits de nodige veiligheidsmaatregelen gebeurt dagelijks.
odul schreef: 25 feb 2018, 18:34En ja, soms kom je rare beslissingen tegen.
Onlangs was er een aanrijding in Mechelen in de volle ochtendspits. Onze IC trein naar Brussel mocht in het vertrekstation niet vertrekken. Een gesleept stel met 9 M6 rijtuigen. We moesten overstappen op een L trein, die bestond uit één desiro. Gevolg, de mensen zaten opgepropt. Die trein moet dan nog op 10 plaatsen moeten stoppen voor zijn eindbestemming. Dan moet je toch weten dat dit niet kan.
Het is maar een gok maar wellicht was de spoorcapaciteit door het incident zo beperkt dat men gekozen heeft een L-trein te laten rijden die alles qua reizigers kan opvegen.
Je moest u schamen, je getuigt hier duidelijk dat je niks geeft om de reizigers aanboort :roll:
De reizigers "aanboren" vind ik nu ook niet meteen het interessantste idee 😂

En Steven draait helemaal niet rond de pot, als een bestuurder nog 100 meter zou kunnen rijden naar het perron zou hij dat wel doen hoor. Maar als je trein defect is, dan wordt dat nogal moeilijk vrees ik. Tenzij dat u met een trein met een defecte motor en vaste remmen nog rustig kan doorrijden.
Dan mag u van mij direct treinbestuurder worden. Alhoewel...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Pano-reportage

Bericht door dekooiker »

En als men lustig aan het kwetteren is zoals nu gaande is (het is wel interessant verschillende meningen te horen) vergeet men dat er nog goederentreinen rijden.Die steekt je niet in je broekzak.
De trein.
Alleen voor durvers.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

Nergens beweer ik dat een tbs op eigen initiatief een rood sein mag of moet voorbij rijden.
En ja een kapotte trein kan niet tot aan het perron rijden...dat weet ik ook wel.
Ik heb het hier over het aanschuiven of wanneer er een file ontstaat.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

pastore schreef:
De reizigers "aanboren" vind ik nu ook niet meteen het interessantste idee 😂

En Steven draait helemaal niet rond de pot, als een bestuurder nog 100 meter zou kunnen rijden naar het perron zou hij dat wel doen hoor. Maar als je trein defect is, dan wordt dat nogal moeilijk vrees ik. Tenzij dat u met een trein met een defecte motor en vaste remmen nog rustig kan doorrijden.
Dan mag u van mij direct treinbestuurder worden. Alhoewel...
Doe je dit om uw clubje te beschermen?

Zo kan men nooit tot een serieuze discussie komen.
Je hebt helemaal geen probleem met het "opvegen" van reizigers. Maar wel met een tikfout. :roll:

Anderzijds citeer ik nergens Steven maar Asterix.

Ach kom, ik hou het hier wel voor bekeken. Sommige meningen zijn niet welkom. Dat is duidelijk.
Plaats reactie