Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door profke »

gewoon een artikel uit GVA.be
het somt wel enkele argumenten op. Meer wil k er ook niet van maken.



https://www.gva.be/cnt/dmf20180312_0340 ... ein-reizen

De trein is milieuvriendelijker en comfortabeler, maar veel duurder dan het vliegtuig. Hoe komt dat?

Een groep Vlaamse parlementariërs reist naar Bordeaux om te bestuderen hoe de Zuid-Franse stad zich heeft ontwikkeld tot een duurzame plek. Dat ze daarvoor het vliegtuig zullen nemen in plaats van de trein, doet wel vrezen dat ze over duurzaamheid nog érg veel te leren hebben. Dus kwam er deze week in het parlement kritiek op de dienstreis van de commissie Binnenlands Bestuur, en die zal nu haar plannen herbekijken.

“Maar treintickets zijn duurder”, zei voorzitter Mercedes Van Volcem (Open Vld). En zolang dat het geval is, zullen mensen massaal het vliegtuig met zijn enorme CO2-uitstoot verkiezen boven de trein, die op elektriciteit rijdt. Waar komt dat prijsverschil vandaan, en valt er iets aan te verhelpen?

1. Efficiënter

“Een vliegtuig is in de eerste plaats goedkoper doordat het efficiënter is”, zegt Paul Peeters, professor duurzaam toerismetransport aan de universiteit van Breda. “Het is ongeveer vijf keer sneller dan de trein, waardoor het op een dag nu eenmaal meer mensen kan vervoeren. Dat wil zeggen dat de personeelskosten per passagier lager liggen en dat de investeringen in de vloot sneller afgeschreven zijn. Die voorsprong in productiviteit kan het spoorverkeer heel moeilijk bijbenen.”

2. Accijnzen

Bovendien moet de luchtvaartsector geen accijnzen betalen op brandstof – een internationale maatregel die in 1944 werd genomen om de wereldvrede te bevorderen - en wordt er geen btw geheven op internationale vliegtickets. “Alleen al dat laatste scheelt dus 21 procent in de ticketprijs”, zegt Peeters.

3. Kosten drukken

Maar de luchtvaartsector doet ook zelf stevige inspanningen om de kosten te drukken. “Sinds de luchtvaartmarkt gedereguleerd is, is er veel concurrentie, met spectaculaire prijsdalingen tot gevolg. Je krijgt intussen ook veel minder waar voor je geld: er is minder comfort, je moet voor allerlei diensten bijbetalen en als je met een goedkope maatschappij vliegt, land je vaak op een luchthaven die slecht verbonden is met de stad waar je moet zijn: mogelijk betaal je je taxi dan nog duurder dan dat je je vliegticket hebt betaald.”

Dan zetten internationale treinen je dichter bij je bestemming af, maar ze volgen niet in de evolutie naar een betere kostenefficiëntie. “Ze behoren toe aan overheidsbedrijven met een heel andere mentaliteit. De directeur van TGV in Frankrijk is er nu achter gekomen dat ze hetzelfde aanbod evengoed kan realiseren met een kwart minder treinstellen. Dat zegt toch iets over het beleid dat daar tot dusver is gevoerd.”
Waarom vliegen goedkoper is dan met de trein reizen
Een Franse hogesnelheidstrein: vijf keer trager dan een vliegtuig. Foto: belga

4. Nog hoger op agenda?

Als efficiëntie bij de treinmaatschappijen hoger op de agenda komt, kunnen treintickets goedkoper worden dan ze nu zijn. “Internationale treinreizen zouden bijvoorbeeld minder kosten als alle landen zouden overstappen op het Europees spoorbeveiligingssysteem. Nu houden de meeste landen nog vast aan hun eigen systeem, waardoor een internationale trein uitgerust moet zijn voor pakweg vier systemen. Dat kost geld. Bovendien komen bij zo’n internationale trein weleens uitgaven kijken die amper uit te leggen zijn.

Van de nachttreinen die de jongste tijd werden afgeschaft, bleken de kosten voor meer dan de helft te bestaan uit betalingen voor het gebruik van de spoorinfrastructuur. Dat stond echt niet in verhouding tot de reële kosten.”

5. Vliegtickets duurder?

Intussen moeten vliegtickets ook duurder worden, stelt Peeters, en vooral schaarser. “Iemand moet de verantwoordelijkheid nemen voor de enorme klimaatimpact van vliegverkeer. Het lijkt me het meest logisch dat we dat regelen zoals we het op de klimaattop van Parijs voor andere sectoren hebben geregeld: elk land wordt verantwoordelijk voor de uitstoot van de kerosine die op zijn grondgebied wordt bijgetankt. Die uitstoot wordt dan meegerekend in de totale CO2-uitstoot van het land. Wil het de afgesproken klimaatdoelstellingen halen, dan moet het dus niet alleen naar zijn industrie, maar ook naar zijn luchtvaart gaan kijken. Landen die met hun luchtvaart gewoon voortdoen zoals nu, zouden dan al heel veel CO2-uitstoot moeten reduceren in andere sectoren. De meeste zouden dus geneigd zijn om hun luchtverkeer aan banden te leggen. En als vluchten schaarser worden, worden ze ook duurder, en wordt de kloof met de trein weer kleiner.”
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Shrek »

Het artikel geeft wel enkele zeer terechte opmerkingen. Dat het treinverkeer nog een beetje efficiënter kan is absoluut waar. Maar het is vooral het totale gebrek aan BTW en accijnzen op kerosine dat het geheel totaal uit balans trekt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door dentheo »

En dat het "onderhoud" van de luchtwegen weinig kost wordt ook vergeten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Steve »

... maar ook het volgende punt is cruciaal, denk ik. De grote kakofonie in regelgeving, politieke wil, bovenleidingsspanning, beveiligingssysteem en soms zelfs spoorbreedte in Europa zorgt ervoor dat bijna enkel het topsegment (namelijk de hogesnelheidstreinen) nog rendabele internationale diensten kan aanbieden.
Als efficiëntie bij de treinmaatschappijen hoger op de agenda komt, kunnen treintickets goedkoper worden dan ze nu zijn. “Internationale treinreizen zouden bijvoorbeeld minder kosten als alle landen zouden overstappen op het Europees spoorbeveiligingssysteem. Nu houden de meeste landen nog vast aan hun eigen systeem, waardoor een internationale trein uitgerust moet zijn voor pakweg vier systemen. Dat kost geld. Bovendien komen bij zo’n internationale trein weleens uitgaven kijken die amper uit te leggen zijn.

Van de nachttreinen die de jongste tijd werden afgeschaft, bleken de kosten voor meer dan de helft te bestaan uit betalingen voor het gebruik van de spoorinfrastructuur. Dat stond echt niet in verhouding tot de reële kosten.”
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 12 mar 2018, 14:45 ... maar ook het volgende punt is cruciaal, denk ik. De grote kakofonie in regelgeving, politieke wil, bovenleidingsspanning, beveiligingssysteem en soms zelfs spoorbreedte in Europa zorgt ervoor dat bijna enkel het topsegment (namelijk de hogesnelheidstreinen) nog rendabele internationale diensten kan aanbieden.
Als efficiëntie bij de treinmaatschappijen hoger op de agenda komt, kunnen treintickets goedkoper worden dan ze nu zijn. “Internationale treinreizen zouden bijvoorbeeld minder kosten als alle landen zouden overstappen op het Europees spoorbeveiligingssysteem. Nu houden de meeste landen nog vast aan hun eigen systeem, waardoor een internationale trein uitgerust moet zijn voor pakweg vier systemen. Dat kost geld. Bovendien komen bij zo’n internationale trein weleens uitgaven kijken die amper uit te leggen zijn.

Van de nachttreinen die de jongste tijd werden afgeschaft, bleken de kosten voor meer dan de helft te bestaan uit betalingen voor het gebruik van de spoorinfrastructuur. Dat stond echt niet in verhouding tot de reële kosten.”
Als je het over concurrentie met het vliegtuig hebt zijn enkel HST en eventuele nachttreinen van tel. Dus het feit dat enkel het topsegment overblijft is op zich geen punt in deze vergelijking. Alleen zouden er nog veel meer reizigers van de HST gebruik kunnen maken dan vandaag het geval is, moest de concurrentie met het vliegtuig eerlijker zijn.
Qua HST's is er in België nog heel veel groei mogelijk. De Infra kan nog veel meer treinen aan en die HST-treinen zelf kunnen allemaal nog vervangen worden door dubbeldekkers van 400m lang.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Dieselfreak »

dentheo schreef: 12 mar 2018, 14:40 En dat het "onderhoud" van de luchtwegen weinig kost wordt ook vergeten.
Inderdaad, vliegtuigen hebben geen spoorwegen nodig, wat zeker ook verschil maakt. Hoewel ik me toch ook vragen stel over de kosten van al die structuur op die immens grote luchthavens.

Is het trouwens ook niet zo dat het vooral het opstijgen is wat veel kost (10 kilometer klimmen kost veel energie), zodat de kosten van een vlucht relatief weinig toenemen met afstand?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 12 mar 2018, 16:18 Is het trouwens ook niet zo dat het vooral het opstijgen is wat veel kost (10 kilometer klimmen kost veel energie), zodat de kosten van een vlucht relatief weinig toenemen met afstand?
Dat is zeer zeker zo, daarom zal een vliegtuig intercontinentaal altijd onklopbaar zijn. Maar dat is niet zo erg, op die afstand is een trein toch veel te traag.
De afstanden waar het hem wel om gaat zijn bijvoorbeeld Brussel-Frankfurt of Brussel-Zürich. Als de luchtvaart daar met gelijke middelen zou strijden als de spoorwegen zouden er veel meer treinreizigers zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 12 mar 2018, 16:18
dentheo schreef: 12 mar 2018, 14:40 En dat het "onderhoud" van de luchtwegen weinig kost wordt ook vergeten.
Inderdaad, vliegtuigen hebben geen spoorwegen nodig, wat zeker ook verschil maakt. Hoewel ik me toch ook vragen stel over de kosten van al die structuur op die immens grote luchthavens.
De luchthaventaksen zijn echt niet te onderschatten: hoe langer een vliegtuig aan de grond staat, hoe meer daarvoor ook betaald moet worden. Ze vormen dan ook een aanzienlijk aandeel in de prijs van vliegtuigtickets. Ik denk dat ze met de kost van de rijpaden voor treinen te vergelijken vallen. Daarom ook: hoe meer het vliegtuig in de lucht hangt, hoe meer het opbrengt.
Maar het is natuurlijk wel juist dat door de lucht vliegen "gratis" is...
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door wbrm »

Betalen we in België echt 21% BTW op internationale treintickets? Dat lijkt me sterk want in Nederland wordt geen BTW betaalt op internationale treintickets. NS heeft op een ticket voor de Benelux dan wel veel marge, of is dat verschil al geregeld onderling met de NMBS?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door rvdborgt »

wbrm schreef: 12 mar 2018, 21:00Betalen we in België echt 21% BTW op internationale treintickets? Dat lijkt me sterk want in Nederland wordt geen BTW betaalt op internationale treintickets. NS heeft op een ticket voor de Benelux dan wel veel marge, of is dat verschil al geregeld onderling met de NMBS?
In zowel Nederland als België wordt bij mijn weten het lage BTW-tarief gehanteerd, in beide gevallen 6%. Bij internationale tickets alleen op het deel in het eigen land.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door kika »

dentheo schreef: 12 mar 2018, 14:40 En dat het "onderhoud" van de luchtwegen weinig kost wordt ook vergeten.
Luchthaveninfrastructuur wordt ook zwaar gesubsidieerd. Hoe zit dat verhoudingsgewijs met bvb. stations?

Het punt van efficiëntie vind ik moeilijk te volgen. Het is sneller, maar een stop bij een halte duurt heel wat langer. 1 trein kan lastig van Brussel tot Lissabon sporen met een gelijkaardige passagier/tijd; maar dat lijken me dan ook niet de relaties waarnaar gekeken moet worden. Qua efficiëntie lijkt het me eerlijker om tot de bekende 500km te kijken en eerlijk toe te geven dat voor afstanden meer dan 1000km het niet meer de moeite is te vergelijken. Bordeaux-Brussel ligt er nog tussenin, met een 750km máár een goede treinverbinding.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door groentje »

Ik denk dat je ruimer mag denken dan 500 km, maar ok, meerdere dagen op een trein is echt alleen voor de liefhebbers. Onlangs zo nog naar Athene gereisd, maar zelfs voor de meeste die-hards is dat een brug te ver... De snelste reis omhelst toch al snel 2 verschillende nachttreinen en het nodige voor- en natransport naar München of Zürich resp.Thessaloniki tot Athene... Ik deed er bijna een week over..
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Bordensteker »

Dieselfreak schreef: 12 mar 2018, 16:18Is het trouwens ook niet zo dat het vooral het opstijgen is wat veel kost (10 kilometer klimmen kost veel energie), zodat de kosten van een vlucht relatief weinig toenemen met afstand?
Een vliegtuig verbruikt inderdaad de eerste pakweg 25 minuten van een vlucht extra veel brandstof doordat het vliegen op lage hoogte sowieso een stuk meer brandstof kost dan op grote hoogte, en zeker ook doordat het klimmen uiteraard extra energie vereist: je bouwt allemaal potentiële energie op door het geheel naar 10 kilometer hoogte te brengen.

Maar die extra energie die voor het klimmen nodig was, gaat niet verloren, want vanaf ongeveer 25 minuten voor de landing begint het vliegtuig aan een lange glijvlucht waarbij de motoren enkel stationair draaien en vrijwel geen stuwkracht leveren, en dan verbruiken ze juist heel weinig brandstof.
De opgebouwde potentiële energie wordt dus geleidelijk omgezet in voortstuwing zonder motorkracht, door als een zweefvliegtuig naar beneden te glijden over een onzichtbare glijbaan door de lucht die uitkomt boven het begin van de landingsbaan. De enige inefficiëntie hierbij is gelegen in het feit dat na de eigenlijke landing meteen even fel afgeremd moet worden; gewoon verder uitbollen zoals een trein dat kan is er hier doorgaans niet bij omdat de landingsbaan daar niet geschikt voor is.

Zelfs bij vluchten korter dan 50 minuten geldt dit beginsel van het weer opgebruiken van de energie die eerder in het klimmen geïnvesteerd was, alleen zal de kruishoogte dan soms maar kort aangehouden worden, of de daling zelfs meteen op de klim volgen, maar het principe blijft overeind. Qua brandstofverbruik over de hele route is blijven klimmen totdat je echt moet beginnen dalen zuiniger dan bijvoorbeeld wat lager stoppen met klimmen en 10 minuten horizontaal blijven voordat je terug begint te dalen. Alleen moet het in een druk luchtruim voor de luchtverkeersleiding wel beheersbaar blijven.

Verder vliegen vliegtuigen doorgaans vrijwel rechtstreeks naar de bestemming, terwijl dat zeker bij treinen (en schepen) nogal anders ligt. Bij een verbinding met een overstap, cq bij pakjesvervoerders met een hub-and-spoke netwerk, vervalt dit voordeel uiteraard.
Ook hoeven vliegtuigen niet onderweg af te remmen of zelfs even stil te gaan staan; in principe blijft iedereen op een economische hoogte en snelheid steeds doorgaan in de gewenste richting. Door de wetten van de natuur is het bovendien zo dat vrachtvliegtuigen even snel vliegen als passagiersvliegtuigen. In veel gevallen zijn ze van hetzelfde basisontwerp, en ze hoeven elkaar onderweg niet in te halen – en wanneer er toch kleine snelheidsverschillen tussen de types zijn, dan is dat gemakkelijker op te lossen dan met treinen die op een inhaalspoor stil moeten gaan staan. Als er al een inhaalmogelijkheid bestaat.

Tenslotte: verkeer over land (zowel treinen als auto’s) verbruiken extra energie in een niet vlak landschap, terwijl een vliegtuig er op één vaste hoogte overheen vliegt. En zeker in de bergen verrijdt landverkeer vaak veel meer kilometers dan de hemelsbrede afstand, en daar heeft een vliegtuig ook geen last van.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door groentje »

Dat een vlucht rechtstreeks is (meestal) is natuurlijk ook meteen z'n nadeel, de tussenliggende bestemmingen worden niet mee bediend. Dat kan een trein wel, en veruit de meeste reizigers zitten dan ook maar voor een deeltraject op de trein, zeker bij de lange afstand.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 12 mar 2018, 14:40 En dat het "onderhoud" van de luchtwegen weinig kost wordt ook vergeten.
Beste Theo,
Toch betalen luchtvaartmaatschapijen contributies voor het overvliegen van landen. Ongeveer 70€/100km, berekend volgens type/gewicht van het vliegtuig. Eurocontrol doet de facturatie en berekening per land/vlucht. Ondanks het zoeken naar eeneenheidsprijs,zijn er toch verschillen. Zo betaalt Air France maandelijks 15.000.000€ aan Eurocontrol. De payroll Is ook indrukwekkend/vlucht. Onlangs nog eens bekeken uit het oog van een operationsman,CDG,Boeing 777, 300 passagers.10 stewards,3 piloten,6 personen boarding,10 kuisploeg, check-in,340 eet trays,catering..........enz luchthavenstaff,staats administratie,kerosene.......vue zelf maar het ontbrekende in.
Plaats reactie