Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door groentje »

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180206_03343166
En de mening van De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20180206_03343169

Ik ben het niet helemaal eens met DS in deze. De eis om de reizigers correct te informeren, om compensatie bij vertraging al vanaf 30' te geven... vind ik geen pietluttigheden. En dat de prijsstijgingen de stiptheid helemaal loslaten, ook daar heb ik mijn bedenkingen bij. Men wil ook gaan experimenteren met conducteurloze treinen. Voor mij niet gelaten, maar ik pleit er voor om toch eerst te kijken hoe we de rol van conducteur kunnen herwaarderen en herzien vooraleer we de conducteur afschaffen. Ik ben niet tegen goedkopere tarieven in de daluren, maar wil wel eerst zien hoe dat georganiseerd zal worden. Dat er eindelijk een nieuw beheerscontract zou kunnen komen is op zich goed nieuws, maar het hangt er wel vanaf wat er in gaat staan...
AK81

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door AK81 »

Dit ontwerp gooit een bom op het nu al onderkoelde klimaat tussen het rollend personeel en de NMBS-top. Benieuwd hoe de vakbonden daarop gaan reageren. De optie om met andere vervoersmodi verbindingen te verzekeren is de deur open zetten naar het Franse systeem waarbij in de daluren heel veel TER-treinen worden vervangen door bussen. Boeiende tijden!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door groentje »

Yep, die bussen vond ik ook maar bedenkelijk. Al gaan ze het dan misschien wel wat verstandiger aanpakken dan bij vervangend busvervoer vandaag, waarbij er enorm veel rondjes worden gereden om elk station aan te doen, ook als het soms interessanter is om pakweg een paar 100 m verder te stoppen (mits een goee aanduiding vanop het station, natuulijk).
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door Paul »

Als de NMBS echt permanent vervangend busvervoer zal mogen organiseren, dan houd ik mijn hart vast voor wat er ons nog allemaal te wachten staat. Dat is een terugkeer naar de jaren '50 van vorige eeuw. Het enige 'voordeel' is dat er dan wel tariefintegratie zal zijn zoals toen, en dat je met hetzelfde kaartje of abonnement op trein en bus mag...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door groentje »

In sommige beperkte gevallen kan ik er echter wel mee leven. Om nachtvervoer te organiseren, bijvoorbeeld, lees: later dan de huidige laatste treinen, want daar zouden er op de meeste verbindingen liefst nog één of 2 treinen bijkomen, maar om onderhoud en een nachtnet te combineren... Het lijkt me ook logisch om lijnen die we vandaag niet hebben, zoals Brugge-Maldegem-Eeklo of Aalst-Dendermonde(-Puurs) in het 'spoor'net op te nemen, liefst met een relatief snelle verbinding. Voor de bestaande lijnen zie ik echter geen heil in een vervangende busdienst, nee. Dat zou inderdaad wel eens de doodsbel kunnen luiden voor de hele Entre-Sambre-et-Meuse, en grote gaten slaan in de treindienst op heel wat andere lijnen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door Asterix »

Wat is de stand van zaken betreffende deze beheercontracten?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door dekooiker »

groentje schreef: 07 feb 2018, 20:25 Dat zou inderdaad wel eens de doodsbel kunnen luiden voor de hele Entre-Sambre-et-Meuse, en grote gaten slaan in de treindienst op heel wat andere lijnen.
Net daar waar de TEC de voorbije 5 jaar al zwaar gesnoeid heeft.
Alleen de lijnen Florennes-Charleroi en Mettet-Acoz stellen iets voor, alsook de treindienst op lijnen 132/134.
Maar wat wil je met een liberale regering...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door overweg13 »

De dag dat ik de liberalen ga verdedigen kun je gerust de diagnose dementie stellen, maar eerlijkheidshalve moet gezegd dat de afbouw van de busdiensten in Wallonië veelal onder linkse regeringen (zij het vaak met ministers van CdH-signatuur) is gebeurd. Toch is het zo dat de meeste weekenddiensten gesneuveld zijn in de periode Decroo in de jaren 1980, maar latere reorganisaties (zeker bij de TEC-Namur) hebben voor de afbouw van erg veel landelijke lijnen geleid, onder de vorm van een verschrompeling tot super-functionele diensten. Het principe dat uitbreidingen alleen kunnen als elders bespaard wordt, is daar debet aan. Vermits dat sinds de komst van Otto Weyts ook bij De Lijn van toepassing is, valt het ergste ook in Vlaanderen te vrezen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door ronny »

Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door rvdborgt »

ronny schreef: 13 mar 2018, 21:23Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
Is er voor die locomotieven dan al een plan? Zo ja, wat voor plan?

Nieuwsgierig,
Rian
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door Iain Dobson »

rvdborgt schreef: 13 mar 2018, 22:22
ronny schreef: 13 mar 2018, 21:23Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
Is er voor die locomotieven dan al een plan? Zo ja, wat voor plan?

Nieuwsgierig,
Rian
Reeks 17 - Vectrons

Iain
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door rvdborgt »

Iain Dobson schreef: 14 mar 2018, 01:29
rvdborgt schreef: 13 mar 2018, 22:22
ronny schreef: 13 mar 2018, 21:23Er komen nieuwe vierspanningslocomotieven om grensoverschrijdende verbindingen verder te verzekeren.
Is er voor die locomotieven dan al een plan? Zo ja, wat voor plan?
Reeks 17 - Vectrons
Dat wist ik al :)
Ik bedoelde: welke verbindingen ze ermee gaan rijden.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door Asterix »

Ergens een officiële bron met die info terug te vinden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuws over het nieuwe beheerscontract van de NMBS

Bericht door Steven »

Er zal nog veel water naar de zee lopen voor dat in orde is.
Plaats reactie