ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 »

Alle jockey bestuurders in Kortrijk hebben er wel al een dag opleiding op zitten van de ETCS van de I11. Ze zijn daarvoor naar Oostende moeten gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 11 feb 2018, 19:03 Als ik mag verdergaan op dit zijspoor: wat passeert er daar zoal aan goederentreinen? Hoeveel, en waarheen/waarvandaan?
Een 25-tal per richting, van Antwerpen naar verschillende bestemmingen in zuid-Europa.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

groentje schreef: 12 feb 2018, 00:32 Een deel van het antwoord : ETCS is inmiddels actief op HSL2, naast TBL2. Ik geloof dat op de stuurrijtuigen I11 voorlopig nog TBL gebruikt wordt.
Dan kan men al beginnen met TBL2 on-board materiaal uit de ICE en Thalys te slopen, die op hun lange ritten voor 1 enkel zeer kort gedeelte TBl2 moeten hebben.
Of moeten ICE en Thalys-stellen dan opnieuw gehomologeerd worden? (wegens wijzigingen aan de veiligheidsuitrusting?) :roll:
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

Shrek schreef: 10 feb 2018, 01:25
IGBT-6000 schreef:
dentheo schreef: 09 feb 2018, 15:21 Die operatoren wachten ook op EU-centjes denk ik.
Buiten Lineas ( gebruiker van T13) , welke andere operatoren rijden er nog op Antwerpen-Athus? :?:
Geen anderen op dit moment. Uiteraard zijn er wel de NMBS passagierstreinen die de route gebruiken.
deze lijn is blijkbaar niet erg populair bij niet NMBS operatoren. Het grootste deel van trajecten op Basel ( en verder naar Italie ) gebeurt over Aachen (West) en een overvolle Rijn corridor ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 13 feb 2018, 11:39 niet erg populair bij niet NMBS operatoren. Het grootste deel van trajecten op Basel ( en verder naar Italie ) gebeurt over Aachen (West) en een overvolle Rijn corridor ...
En wat heeft dat te maken met de veiligheidsuitrusting op de lijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, dat is een beetje mijn fout hé, maar ik had dan ook gevraagd of we op een zijspoor mochten.
Misschien afsplitsen naar een apart draadje, bv. "goederentrafiek op L165" of zo?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

IGBT-6000 schreef: 13 feb 2018, 11:34 Dan kan men al beginnen met TBL2 on-board materiaal uit de ICE en Thalys te slopen, die op hun lange ritten voor 1 enkel zeer kort gedeelte TBl2 moeten hebben.
Of moeten ICE en Thalys-stellen dan opnieuw gehomologeerd worden? (wegens wijzigingen aan de veiligheidsuitrusting?) :roll:
En wat levert dat precies op?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Een lagere kans op storingen, elk electronisch systeem kan nu eenmaal storingen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

De Thalys gebruikt zijn TBL2-installatie ook om de TBL1 -bakens en de krokodillen rond Brussel uit te lezen. Zolang dit laatste stukje geen ETCS krijgt moet de TBL2 aan boord dus blijven.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: ETCS in België.

Bericht door Catenist »

Met andere woorden; ten lange leste ziet men het bos niet meer door de bomen in die beveiligingssystemen, wat dan zorgt voor onnodige kosten en steeds meer complexiteit. Mijnen hoed af voor de mensen bij Infrabel die met die systemen bezig zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Er rijden blijkbaar HLE21's rond met ETCS. Ik dacht dat dat type loc uit roulatie zou worden genomen en dus geen ETCS zou krijgen?

Bijkomend vraagje: kan het dat een loc met ETCS, gekoppeld aan I11'en, een noodremming uitvoert wanneer er een deur van het rijtuig al rijdend wordt geopend? Is er dan toch controle op sluiting van de deuren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Een reeks 21 met etcs? Dat is het eerste dat ik er van hoor. Ken je dook een nr van de loc?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 09 mar 2018, 19:36 Een reeks 21 met etcs? Dat is het eerste dat ik er van hoor. Ken je dook een nr van de loc?
Zou gaan om HLE 2140. Meer bepaald die van E2432 van afgelopen donderdag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 09 mar 2018, 23:25
Steven schreef: 09 mar 2018, 19:36 Een reeks 21 met etcs? Dat is het eerste dat ik er van hoor. Ken je dook een nr van de loc?
Zou gaan om HLE 2140. Meer bepaald die van E2432 van afgelopen donderdag.
Ik ben 99% zeker dat je je vergist en dat deze geen ETCS heeft.
Op zo'n locs ETCS installeren zou een enorme ombouw vragen, dat zou zeker niet aan onze aandacht ontsnapt zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Net daarom ook mijn verbazing. Men moet heel de stuurtafel ombouwen en vanaf nul ontwerpen omdat de huidige stuurtafel totaal ongeschikt is om etcs schermen te ontvangen.
Plaats reactie