Maaltijden bij vertraging

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Maaltijden bij vertraging

Bericht door reiziger123 »

Volgens de Europese regelgeving heeft de treinreiziger bij een vertraging (van 60 minuten of meer) recht op maaltijden en drankjes.
Ik heb al vaak vertraging gehad maar nog nooit zoiets aangeboden gekregen, ook niet door te vragen bij het spoorwegpersoneel.
Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie dit wel meegemaakt?
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door kika »

Op een ICE delen ze dan flesjes water uit, soms moet je er zelf achteraan gaan. Ook al gehad dat ze 2 grote kartonnen dozen met Brezen en belegde broodjes (99% ongeschikt voor moslims, vegetariërs en mensen die niet verzot zijn op salami of ham) bij een station hadden. Uiteraard enkel in de grootste stations, meestal moet je aandringen etc. Rian kan je vast vertellen hoe/wat je nog kan doen of hoe je er best mee kan omgaan. De facto stelt het allemaal nauwelijks iets voor, als je een 5€ tegoedbon krijgt op Schiphol omdat je vlucht 70 minuten vertraging heeft, kan je met veel mazzel een klein soepje ergens scoren, het is dan óf een flesje water óf een klein broodje.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door nighttrain »

Onlangs gezien in Lille Europe, reizigers kregen een kartonnen doos met een drankje, dessert en kant en klaar maaltijd om in de microwave te steken.Alsook info betreffende schadeloos stelling.

En ja dan kan de discussie beginnen, ik eet halal,bio,macrobiotisch,lactovegetarier .....en ik lust geen spruitjes.

Betreffende die vertragingen bij de SNCF: hun systeem G30 werkt goed, heb het nog maar 2 maal nodig gehad, maar toch.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door rdv »

nighttrain schreef:Onlangs gezien in Lille Europe, reizigers kregen een kartonnen doos met een drankje, dessert en kant en klaar maaltijd om in de microwave te steken.Alsook info betreffende schadeloos stelling.

En ja dan kan de discussie beginnen, ik eet halal,bio,macrobiotisch,lactovegetarier .....en ik lust geen spruitjes.

Betreffende die vertragingen bij de SNCF: hun systeem G30 werkt goed, heb het nog maar 2 maal nodig gehad, maar toch.
Wat is G30?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door groentje »

Yep, zo'n SNCF-pakket heb ik ook nog gekregen. Het blikje tonijn met groentjes heeft nog lang in mijn kast gestaan, maar ik ben geen grote fan van tonijn. Het koekje, dessert en drankje waren snel op.

De NMBS deelt normaal water en wafels uit.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door nighttrain »

rdv schreef: 23 mar 2018, 17:38
nighttrain schreef:Onlangs gezien in Lille Europe, reizigers kregen een kartonnen doos met een drankje, dessert en kant en klaar maaltijd om in de microwave te steken.Alsook info betreffende schadeloos stelling.

En ja dan kan de discussie beginnen, ik eet halal,bio,macrobiotisch,lactovegetarier .....en ik lust geen spruitjes.

Betreffende die vertragingen bij de SNCF: hun systeem G30 werkt goed, heb het nog maar 2 maal nodig gehad, maar toch.
Wat is G30?
G30 {garantie 30 min.) is een website waar je de reservatie code ingeeft bv AA346TU op uw biljet, dan komen de treinen te voorschijn die u geboekt hebt en is de trein aangeduid die recht heeft op compensatie door zijn vertraging, bv vanaf 30 min = waardebon aan 25% van de betaalde prijs enz https://www.oui.sncf/services-train/garantie-30min enkele dagen later krijg je het bedrag terug gestort of de waardebon naargelang de vertraging.
AK81

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door AK81 »

Bij de NMBS wordt vanaf +60' vertraging kleine suikerwafels en flesjes water verdeeld. Als er problemen zijn in volle baan (trein geblokkeerd door ongeval bijvoorbeeld) dan vertrekt er vanuit een groter station in de buurt (bv. Mechelen, Denderleeuw, Hasselt, etc...) een ploeg met een wagen die voorzien is met een voorraad. Het probleem is echter als een trein op een moeilijke plaats is gestrand om die zaken ter plaatse te krijgen.
Op de Beneluxtrein is er een voorraad water voorzien in de dienstafdeling van de treinbegeleider. In de ICE delen ze in de regel drank uit in de bordbistro. Persoonlijk vind ik het Franse systeem met die maaltijd een goede oplossing maar ja, tegenwoordig heeft iedereen wel één of andere allergie of overtuiging met als gevolg dat het altijd wel iets is....
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door kika »

AK81 schreef: 23 mar 2018, 20:42 maar ja, tegenwoordig heeft iedereen wel één of andere allergie of overtuiging met als gevolg dat het altijd wel iets is....
Heb de indruk dat mijn punt niet goed overkomt. Als je een broodjeszaak de opdracht geeft 150 belegde broodjes te maken, kan je beter niet vragen om 140 met salami of ham en 10 "met iets anders." Dat is bewust niet verder dan je neus kijken en exact wat ik al meerdere malen bij DB heb meegemaakt. Ik pleit er niet voor om iedere scheet te honoreren, gewoon basic 2 of 3 verschillende dingen en klaar, dan is zowel je tante tevreden - ik ben toch geen konijn- als je islamitische achterneef die verzot is op de appel uit een gebraden zwijn.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door reiziger123 »

Ik heb een klacht ingediend bij de Duitse geschillencommissie SÖP m.b.t. tot het niet aanbieden van drankjes en hapjes bij langdurige vertragingen.
De commissie heeft mij in het gelijk gesteld en daarom gevraagd aan DB om mij de aangekochte versnaperingen te vergoeden.
DB gaat niet akkoord met het advies van de commissie.

Heel vervelend dat het advies niet bindend is. Hebben jullie betere ervaringen hiermee?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maaltijden bij vertraging

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef: 19 okt 2018, 21:06 Ik heb een klacht ingediend bij de Duitse geschillencommissie SÖP m.b.t. tot het niet aanbieden van drankjes en hapjes bij langdurige vertragingen.
De commissie heeft mij in het gelijk gesteld en daarom gevraagd aan DB om mij de aangekochte versnaperingen te vergoeden.
DB gaat niet akkoord met het advies van de commissie.

Heel vervelend dat het advies niet bindend is. Hebben jullie betere ervaringen hiermee?
Vaak wil DB wel iets doen na een advies door de söp, maar dus niet altijd. Eigen ervaring heb ik er echter niet mee.
Je kunt nog een stapje verder gaan, aangezien dit onder EU-Verordening 1371/2007 valt, nl. een klacht indienen bij de Duitse toezichthouder:
https://www.eba.bund.de/DE/Themen/Fahrg ... _node.html

Een besluit van het EBA is wel bindend, tenzij DB in beroep gaat.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie