https://www.sncf-reseau.fr/sites/defaul ... sse_v1.pdf
Klassieke trein België-Parijs
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Ook op de nieuwe takken naar Bordeaux en Rennes, dus, en net zoals op de LGV Est enkel naast TVM. En een kort stukje richting Spanje. Bijna niets, dus.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
OK, als de SNCF geen enkele loc met ETCS heeft dan moeten "les petits belges" het oplossen...
Hierop zie ik dat de huidige Maubeuge-Paris evengoed door een loc getrokken wordt die zich in Paris-Nord "vastrijdt".
Kosten voor omzetting zouden dus gelijk blijven als er een Belgische T13 gebruikt wordt.
Ik stel dan ook voor om de trein Maubeuge 07h42-Paris 09h41 te laten starten vanaf Namur (V. 06h30 à 06h45).
Terugreis kan dan worden Paris 19h16-Maubeuge 21h15 en dan verder naar Namur (A.22h15 à 22h30).
Tussen deze twee ritten door hoeft onze T13 niet werkloos in Parijs te staan, hij kan gebruikt worden voor de ritten Paris 11h16-Maubeuge 13h15 en Maubeuge 15h38-Paris 17h41.
Toegegeven, er zal wel wat gepuzzeld moeten worden om deze verbinding tussen de bestaande treinen tussen Namur, Charleroi en Erquelinnes te krijgen.
Wie zat er vroeger in de EC-treinen Molière en Parsifal ?
Op Youtube vond ik https://www.youtube.com/watch?v=zi52GyarVQs, filmpje van 7 maanden geleden.
Hierop zie ik dat de huidige Maubeuge-Paris evengoed door een loc getrokken wordt die zich in Paris-Nord "vastrijdt".
Kosten voor omzetting zouden dus gelijk blijven als er een Belgische T13 gebruikt wordt.
Ik stel dan ook voor om de trein Maubeuge 07h42-Paris 09h41 te laten starten vanaf Namur (V. 06h30 à 06h45).
Terugreis kan dan worden Paris 19h16-Maubeuge 21h15 en dan verder naar Namur (A.22h15 à 22h30).
Tussen deze twee ritten door hoeft onze T13 niet werkloos in Parijs te staan, hij kan gebruikt worden voor de ritten Paris 11h16-Maubeuge 13h15 en Maubeuge 15h38-Paris 17h41.
Toegegeven, er zal wel wat gepuzzeld moeten worden om deze verbinding tussen de bestaande treinen tussen Namur, Charleroi en Erquelinnes te krijgen.
Altijd zo pessimistisch
Wie zat er vroeger in de EC-treinen Molière en Parsifal ?
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Naar mijn gevoel kan zo'n IC pas succesvol zijn als deze van en naar Brussel rijdt...
-
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Maar waren er al geen treinen tussen Brussel en Parijs? :) Dit idee lijkt mij net zo sympatiek omdat het het waterhoofd Brussel vermijdt - maar of het ook nog kan gaan werken, dat is een ander paar mouwen, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Ok dat zou kunnen werken, maar dan moet je al een heel samenwerkingsverband opzetten met de SNCF zoals dat met de NS gebeurt voor de Benelux.Portbou schreef: ↑04 apr 2018, 19:41 Op Youtube vond ik https://www.youtube.com/watch?v=zi52GyarVQs, filmpje van 7 maanden geleden.
Hierop zie ik dat de huidige Maubeuge-Paris evengoed door een loc getrokken wordt die zich in Paris-Nord "vastrijdt".
Kosten voor omzetting zouden dus gelijk blijven als er een Belgische T13 gebruikt wordt.
Ik stel dan ook voor om de trein Maubeuge 07h42-Paris 09h41 te laten starten vanaf Namur (V. 06h30 à 06h45).
Terugreis kan dan worden Paris 19h16-Maubeuge 21h15 en dan verder naar Namur (A.22h15 à 22h30).
Tussen deze twee ritten door hoeft onze T13 niet werkloos in Parijs te staan, hij kan gebruikt worden voor de ritten Paris 11h16-Maubeuge 13h15 en Maubeuge 15h38-Paris 17h41.
Toegegeven, er zal wel wat gepuzzeld moeten worden om deze verbinding tussen de bestaande treinen tussen Namur, Charleroi en Erquelinnes te krijgen.
Voor die laatste moet ik toch nog eens benadrukken dat de NS akkoord gegaan is om de exploitatieverliezen te dekken. Er komt dus geld uit Nederland naar België om die trein te kunnen laten rijden.
Ik zie hetzelfde vanuit Frankrijk echt niet gebeuren.
Ik zou het eerder realistisch noemen
In Molière en Parsifal zaten veel reizigers uit Luik en Keulen, die zitten vandaag allemaal in de Thalys, een klassieke trein is voor hen geen realistisch alternatief voor hun TGV.
Je kan enkel rekenen op de reizigers uit Namen, Charleroi en Mons voor deze trein. Die zijn er wel, de Whalys heeft dat laten zien, maar ze waren toen niet talrijk genoeg om die Thalys-verbinding rendabel te maken. Een klassieke trein heeft uiteraard minder passagiers nodig om rendabel te zijn, maar de overstap zal er ook veel wegjagen.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Bedoeling is om de Waalse as te bedienen (reizigers die nu ofwel via Brussel ofwel via Lille moeten reizen met overstap).
Doortrekken naar Brussel zou toch wel een erg lange omweg en reistijd betekenen :
Paris - StQuentin - Maubeuge - Charleroi - Namur - Brussel ?
Laatst gewijzigd door Portbou op 05 apr 2018, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Haaa, dat doet me plezier
Maar dat zou voor de door minister Bellot voorgestelde trein tussen Namur en Maubeuge ook moeten... of niet ?
Dat zal inderdaad voor het merendeel van die reizigers wel kloppen.
Maar zelfs in Frankrijk rijden er tegenwoordig éénmaal per dag IC Eco-treinen op verbindingen parallel met hogesnelheidslijnen.
SNCF Voyages staat hoegenaamd niet bekend om haar geduld met verlieslatend lange-afstandsvervoer met klassieke treinen dus ik veronderstel dat deze rendabel zijn. Ik zou de door mij voorgestelde trein dus misschien wel durven verlengen tot Luik
Waarbij toch moet opgemerkt worden dat de Whalys vanaf Namen en Charleroi slechts een halfuur sneller was dan de klassieke trein. Maar wel veel duurder en minder flexibel. Een klassieke trein in 03h00 is dan evengoed.
In mijn voorstel zit geen overstap !
En bij het inschatten van rendabiliteit moet je wel in rekening brengen dat deze trein vandaag sowieso al rijdt tussen Maubeuge en Paris.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Neen, dat wordt hoogstwaarschijnlijk een trein met Belgisch materieel en waarschijnlijk alle inkomsten voor de NMBS, de SNCF rekent dan enkel de vaste kosten aan. Je hoeft de koek niet te verdelen en alle verliezen zijn voor rekening van de NMBS. Het is een veel simpelere samenwerking en Frankrijk heeft niets te verliezen.
Dat is enkel op de heel drukke verbindingen. Dit concept zie ik wel nog werken op Parijs-Brussel, maar niet op de as naar Namen.
Tijd voor een toekomstvoorspelling: Volgens mij rijdt er over 5 jaar zo'n IC eco, al dan niet in het flashy groen, tussen Parijs en Brussel
Er zal inderdaad wel een zekere markt voor zijn, maar voor zo'n verbinding is er ook een zekere politieke wil nodig. Daar is nog een weg af te leggen.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
OK.Shrek schreef: ↑05 apr 2018, 19:49 Neen, dat wordt hoogstwaarschijnlijk een trein met Belgisch materieel en waarschijnlijk alle inkomsten voor de NMBS, de SNCF rekent dan enkel de vaste kosten aan. Je hoeft de koek niet te verdelen en alle verliezen zijn voor rekening van de NMBS. Het is een veel simpelere samenwerking en Frankrijk heeft niets te verliezen.
SNCF lijkt me dan wel de grote winnaar in dit verhaal. Meer inkomsten dankzij de vaste kosten die ze van NMBS zal ontvangen + meer inkomsten voor hun Intercités dankzij de door NMBS aangevoerde reizigers. En dat zonder zelf enig financieel risico te moeten nemen.
Afwachten... Is wat mij betreft in elk geval een nuttiger aanbod dan IZY in zijn huidige vorm.
Wel met stops in (minstens) St Quentin & Mons aub.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Is daar iets van cijfermateriaal van? Zelf krijg ik de indruk dat vandaag de dag er maar een handvol mensen tussen Duitsland en Luik treint, en het leeuwendeel naar Brussel of verder (Frankrijk) wilt.
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Misverstand denk ik :kika schreef: ↑06 apr 2018, 16:43Is daar iets van cijfermateriaal van? Zelf krijg ik de indruk dat vandaag de dag er maar een handvol mensen tussen Duitsland en Luik treint, en het leeuwendeel naar Brussel of verder (Frankrijk) wilt.
Shrek schreef niet dat er veel reizigers tussen Duitsland en Luik treinen, maar wel dat het merendeel van de reizigers die vroeger aan boord van de EC's Molière en Parsifal meereisden :
- uit Keulen en Luik kwamen
en
- Parijs als bestemming hadden
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Voor de Intercités-verbindingen van/naar Parijs-Noord (Boulogne - Amiens - Parijs en Maubeuge/Cambrai - Compiègne - Parijs) is nieuw materieel besteld ten behoeve van de aanstaande regionalisering, 19 Coradia Liners bij Alstom en een gelijk aantal OMNEO Premium bij Bombardier. Ik vermoed dat SNCF en Hauts-de-France daarom niet de behoefte voelen om nu nog de Corail-omloop aan te passen.
Ik moet zien of het gaat lukken, maar het zou mooi zijn als de grensovergang bij Jeumont weer voor reizigerstreinen open gaat
Ik moet zien of het gaat lukken, maar het zou mooi zijn als de grensovergang bij Jeumont weer voor reizigerstreinen open gaat
Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Als die Coradia of Omneo geen ETCS èn 3kV hebben zal het dus niets worden om in België te rijden.Tijgernoot schreef: ↑08 apr 2018, 18:47 Voor de Intercités-verbindingen van/naar Parijs-Noord (Boulogne - Amiens - Parijs en Maubeuge/Cambrai - Compiègne - Parijs) is nieuw materieel besteld ten behoeve van de aanstaande regionalisering, 19 Coradia Liners bij Alstom en een gelijk aantal OMNEO Premium bij Bombardier. Ik vermoed dat SNCF en Hauts-de-France daarom niet de behoefte voelen om nu nog de Corail-omloop aan te passen.
Ik moet zien of het gaat lukken, maar het zou mooi zijn als de grensovergang bij Jeumont weer voor reizigerstreinen open gaat
Mons-Maubeuge-Paris en Namur-Charleroi-Maubeuge-Paris
Eind dit jaar een nieuwe verbinding en goedkoper dan hst ?
www.laprovince.be/216284/article/2018-0 ... -le-thalys^:
Alors que le Thalys wallon est toujours à l’arrêt (définitivement ?), le ministre de la Mobilité, François Bellot, travaille sur un double projet de lignes transfrontalières vers Paris, au départ respectivement de Namur et de Mons, par le moyen de trains classiques. Une solution plus lente, mais moins onéreuse pour les clients. La ligne Mons-Paris pourrait être fonctionnelle fin 2018 ou début 2019.
Depuis l’arrêt des Thalys sur la dorsale wallonne, en 2015, il n’existe plus de ligne transfrontalière directe entre Namur et Paris, pas plus qu’entre Mons et Paris. Pour rallier la capitale française, il faut prendre le Thalys à Bruxelles ou se débrouiller avec les trains français. Mais François Bellot (MR) tient à rétablir le contact. La solution qu’il envisage est une double ligne : d’un côté au départ de Namur, via Charleroi et Maubeuge, de l’autre au départ de Mons (par la ligne 96) avec un arrêt à Aulnoye-Aymeries (à côté de Maubeuge).
En ce qui concerne Mons-Paris, « i l faut encore déterminer où le train s’arrêtera en France et sa cadence exacte. Pour l’instant, deux allers-retours par jour sont envisagés », explique Mélisa Blot, porte-parole du ministre Bellot. Pour l’heure, le cabinet est en attente des rapports techniques de la SNCB. Parmi les problèmes à résoudre, il y a l’homologation des trains français en Belgique et vice-versa. Pour éviter de perdre du temps avec la procédure, la liaison serait lancée en deux temps. Fin 2018 ou début 2019, les passagers devraient prendre une correspondance à Aulnoye-Aymeries et embarquer dans un train français. Ensuite, vers le printemps 2019, un seul train serait nécessaire.
Moins cher mais plus lent
Pour Mélisa Blot « cette solution serait moins chère et plus flexible que le TGV pour les voyageurs. Le prix ne dépasserait pas 60 % du tarif Thalys. La liaison serait très utile pour les travailleurs mais aussi pour les étudiants ». Revers de la médaille, le trajet serait sensiblement plus long. Sa durée exacte ? Le cabinet ne souhaite pas s’avancer aujourd’hui : « elle dépendra grandement des arrêts, de la correspondance et des heures de circulation. »
Selon Mme Blot, la France serait également demandeuse de ces nouvelles liaisons. La ligne vers Namur permettrait notamment aux Français de rejoindre plus facilement l’aéroport de Charleroi. Des discussions sont en cours avec Xavier Bertrand, président de la région Hauts-de-France.
Cette solution enterre-t-elle le Thalys de la dorsale wallonne ? « Pour l’instant, on n’envisage pas de le réintroduire », commente Mélisa Blot.
À ce stade, les autorités montoises n’ont pas été contactées, mais que pensent-elles de cette liaison ? « En tant qu’échevin, je me réjouis que le ministre Bellot apporte une solution », répond Nicolas Martin, échevin de l’urbanisme et du développement économique (PS). « Mais je regrette que pendant quatre ans, on ait coupé Mons d’une liaison ferroviaire avec Paris. » Une liaison qui, rappelle-t-il, existait depuis 1846 ! « Tout ce qui peut être fait pour réparer cette erreur est bon, mais je continue à déplorer le fait que le gouvernement Michel ait supprimé le Thalys en 2015, car il fonctionnait bien et permettait de desservir les grandes villes wallonnes, avec un taux d’occupation qui frôlait les 60 %.
Vreemd genoeg is de prijs lager vanuit Frankrijk: bv Maubeuge-Charleroi = 6,60 euro
(https://www.ter.sncf.com/hauts-de-franc ... igne#ancre)
Charleroi -Maubeuge = 10 euro
www.laprovince.be/216284/article/2018-0 ... -le-thalys^:
Alors que le Thalys wallon est toujours à l’arrêt (définitivement ?), le ministre de la Mobilité, François Bellot, travaille sur un double projet de lignes transfrontalières vers Paris, au départ respectivement de Namur et de Mons, par le moyen de trains classiques. Une solution plus lente, mais moins onéreuse pour les clients. La ligne Mons-Paris pourrait être fonctionnelle fin 2018 ou début 2019.
Depuis l’arrêt des Thalys sur la dorsale wallonne, en 2015, il n’existe plus de ligne transfrontalière directe entre Namur et Paris, pas plus qu’entre Mons et Paris. Pour rallier la capitale française, il faut prendre le Thalys à Bruxelles ou se débrouiller avec les trains français. Mais François Bellot (MR) tient à rétablir le contact. La solution qu’il envisage est une double ligne : d’un côté au départ de Namur, via Charleroi et Maubeuge, de l’autre au départ de Mons (par la ligne 96) avec un arrêt à Aulnoye-Aymeries (à côté de Maubeuge).
En ce qui concerne Mons-Paris, « i l faut encore déterminer où le train s’arrêtera en France et sa cadence exacte. Pour l’instant, deux allers-retours par jour sont envisagés », explique Mélisa Blot, porte-parole du ministre Bellot. Pour l’heure, le cabinet est en attente des rapports techniques de la SNCB. Parmi les problèmes à résoudre, il y a l’homologation des trains français en Belgique et vice-versa. Pour éviter de perdre du temps avec la procédure, la liaison serait lancée en deux temps. Fin 2018 ou début 2019, les passagers devraient prendre une correspondance à Aulnoye-Aymeries et embarquer dans un train français. Ensuite, vers le printemps 2019, un seul train serait nécessaire.
Moins cher mais plus lent
Pour Mélisa Blot « cette solution serait moins chère et plus flexible que le TGV pour les voyageurs. Le prix ne dépasserait pas 60 % du tarif Thalys. La liaison serait très utile pour les travailleurs mais aussi pour les étudiants ». Revers de la médaille, le trajet serait sensiblement plus long. Sa durée exacte ? Le cabinet ne souhaite pas s’avancer aujourd’hui : « elle dépendra grandement des arrêts, de la correspondance et des heures de circulation. »
Selon Mme Blot, la France serait également demandeuse de ces nouvelles liaisons. La ligne vers Namur permettrait notamment aux Français de rejoindre plus facilement l’aéroport de Charleroi. Des discussions sont en cours avec Xavier Bertrand, président de la région Hauts-de-France.
Cette solution enterre-t-elle le Thalys de la dorsale wallonne ? « Pour l’instant, on n’envisage pas de le réintroduire », commente Mélisa Blot.
À ce stade, les autorités montoises n’ont pas été contactées, mais que pensent-elles de cette liaison ? « En tant qu’échevin, je me réjouis que le ministre Bellot apporte une solution », répond Nicolas Martin, échevin de l’urbanisme et du développement économique (PS). « Mais je regrette que pendant quatre ans, on ait coupé Mons d’une liaison ferroviaire avec Paris. » Une liaison qui, rappelle-t-il, existait depuis 1846 ! « Tout ce qui peut être fait pour réparer cette erreur est bon, mais je continue à déplorer le fait que le gouvernement Michel ait supprimé le Thalys en 2015, car il fonctionnait bien et permettait de desservir les grandes villes wallonnes, avec un taux d’occupation qui frôlait les 60 %.
Vreemd genoeg is de prijs lager vanuit Frankrijk: bv Maubeuge-Charleroi = 6,60 euro
(https://www.ter.sncf.com/hauts-de-franc ... igne#ancre)
Charleroi -Maubeuge = 10 euro
Laatst gewijzigd door joverwimp op 25 apr 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.