Het is niet omdat er ARS is dat de seinen noodzakelijk dicht moeten staan. Het hangt er maar vanaf hoe de ARS geconfigureerd is op die plek.
Binnenkomen op rood
Re: Binnenkomen op rood
Re: Binnenkomen op rood
Die uitwisseling tussen beide functies bestaat al langer maar gaat uiteraard aan een slakkengang. Het moet allemaal kunnen worden ingepland.
Los daarvan staat het elke verkeersleider vrij om ritten in de stuurcabine aan te vragen. Ik doe dat zelf elk jaar twee keer maar je moet zelf het initiatief nemen om het aan te vragen.
Los daarvan staat het elke verkeersleider vrij om ritten in de stuurcabine aan te vragen. Ik doe dat zelf elk jaar twee keer maar je moet zelf het initiatief nemen om het aan te vragen.
Re: Binnenkomen op rood
Op Kanaal Z een reportage vanaf minuut 08:00, samen met nog twee andere items over het spoor.Eimai schreef: ↑05 apr 2018, 01:07 Ik weet het zo niet, ik heb liever dat ze een week meerijden op hun lijnen dan dat ze een keertje op de simulator spelen. Spelen, want ze kunnen toch niet echt rijden om daar iets van gevoel van te krijgen. Ook al kennen ze de seinbeelden misschien, op simulator ga je geen idee krijgen wat de effecten zijn ervan (laat staan dat je naar iets kijkt dat op een uurregeling lijkt) en die dient ook vooral voor het inoefenen van de procedures die je moeilijk in realiteit kan nabootsen. Willen ze echt weten wat hun seinen doen moeten ze echt een hele tijd meerijden, maar dan zullen ze er de klaagzangen van elke bestuurder wel moeten bijnemen natuurlijk...![]()
En wij treinbestuurders naar een seinhuis, ik wacht op mijn uitnodiging... Gaat wel druk worden als alle 4000 worden uitgenodigd...
Re: Binnenkomen op rood
Met een nieuwe release van ARS eind mei zou het probleem met de timers worden aangepakt. Bedoeling zou zijn om het gebruik van de timers op de seinsturingen te beperken tot 3 gevallen:
- herbenuttigingen van treinen
- eerste vertrekken (vanuit een bundel)
- voorzienen stilstanden van > 5 minuten
Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee de timers in een hele werkzone van een verkeersleider zouden kunnen worden uitgeschakeld. Afwachten dus...
- herbenuttigingen van treinen
- eerste vertrekken (vanuit een bundel)
- voorzienen stilstanden van > 5 minuten
Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee de timers in een hele werkzone van een verkeersleider zouden kunnen worden uitgeschakeld. Afwachten dus...
Re: Binnenkomen op rood
Dat geldt omgekeerd ook: een bestuurder die een paar uur meevolgt op een grote blokpost zal ook wel eens raar kijken als blijkt dat de mensen die daar werken niet allemaal incompetente sukkelaars zijnEimai schreef: ↑05 apr 2018, 01:07 Ik weet het zo niet, ik heb liever dat ze een week meerijden op hun lijnen dan dat ze een keertje op de simulator spelen. Spelen, want ze kunnen toch niet echt rijden om daar iets van gevoel van te krijgen. Ook al kennen ze de seinbeelden misschien, op simulator ga je geen idee krijgen wat de effecten zijn ervan (laat staan dat je naar iets kijkt dat op een uurregeling lijkt) en die dient ook vooral voor het inoefenen van de procedures die je moeilijk in realiteit kan nabootsen. Willen ze echt weten wat hun seinen doen moeten ze echt een hele tijd meerijden, maar dan zullen ze er de klaagzangen van elke bestuurder wel moeten bijnemen natuurlijk...![]()

Het is al enkele jaren zo dat nieuwe bestuurders in Brussel een bezoek brengen aan B.1 en de meesten vinden dat blijkbaar zeer interessant.
Re: Binnenkomen op rood
Klinkt F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H ! Zou tijd worden na al die jaren ! Zou de seinsturing ook direct gebeuren in het geval van perrons met overwegen achter ? Want nu worden op bepaalde plaatsen het sein dichtgehouden (Komen of Zele als voorbeeld) met als gevolg dat je er steeds met vertraging aankomt, en omdat je verplicht bent het station zo traag te naderen is de overweg uiteindelijk langer gesloten dan met een gewone inrit met groen.Asterix schreef: ↑06 apr 2018, 21:06 Met een nieuwe release van ARS eind mei zou het probleem met de timers worden aangepakt. Bedoeling zou zijn om het gebruik van de timers op de seinsturingen te beperken tot 3 gevallen:
- herbenuttigingen van treinen
- eerste vertrekken (vanuit een bundel)
- voorzienen stilstanden van > 5 minuten
Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee de timers in een hele werkzone van een verkeersleider zouden kunnen worden uitgeschakeld. Afwachten dus...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Binnenkomen op rood
In Nederland houdt men dan de overweg nog open, die sluit pas als de TBG de AVG sleutel draait.HLE 2302 schreef: ↑07 apr 2018, 09:53
Klinkt F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H ! Zou tijd worden na al die jaren ! Zou de seinsturing ook direct gebeuren in het geval van perrons met overwegen achter ? Want nu worden op bepaalde plaatsen het sein dichtgehouden (Komen of Zele als voorbeeld) met als gevolg dat je er steeds met vertraging aankomt, en omdat je verplicht bent het station zo traag te naderen is de overweg uiteindelijk langer gesloten dan met een gewone inrit met groen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Binnenkomen op rood
Voeg daar Haacht maar aan toe. Tijdens de ochtendspits staan de auto's soms aan te schuiven tot voor mijn deur, meer dan een kilometer van de slagboom vandaan...Komen of Zele als voorbeeld
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Binnenkomen op rood
HLE 2302 schreef: ↑07 apr 2018, 09:53Klinkt F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H ! Zou tijd worden na al die jaren ! Zou de seinsturing ook direct gebeuren in het geval van perrons met overwegen achter ? Want nu worden op bepaalde plaatsen het sein dichtgehouden (Komen of Zele als voorbeeld) met als gevolg dat je er steeds met vertraging aankomt, en omdat je verplicht bent het station zo traag te naderen is de overweg uiteindelijk langer gesloten dan met een gewone inrit met groen.Asterix schreef: ↑06 apr 2018, 21:06 Met een nieuwe release van ARS eind mei zou het probleem met de timers worden aangepakt. Bedoeling zou zijn om het gebruik van de timers op de seinsturingen te beperken tot 3 gevallen:
- herbenuttigingen van treinen
- eerste vertrekken (vanuit een bundel)
- voorzienen stilstanden van > 5 minuten
Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee de timers in een hele werkzone van een verkeersleider zouden kunnen worden uitgeschakeld. Afwachten dus...
De overweg gaat dan ook pas sluiten bij het open zetten van het sein. Dus als je dan traag aan het perron komt heeft dat geen invloed op het sluiten van de overweg, deze blijft gewoon open tot de seinsturing en zal dan pas dicht gaan.
Re: Binnenkomen op rood
Klinkt veelbelovend! Straks begin ik nog van ARS te houdenAsterix schreef: ↑06 apr 2018, 21:06 Met een nieuwe release van ARS eind mei zou het probleem met de timers worden aangepakt. Bedoeling zou zijn om het gebruik van de timers op de seinsturingen te beperken tot 3 gevallen:
- herbenuttigingen van treinen
- eerste vertrekken (vanuit een bundel)
- voorzienen stilstanden van > 5 minuten
Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee de timers in een hele werkzone van een verkeersleider zouden kunnen worden uitgeschakeld. Afwachten dus...

Re: Binnenkomen op rood
De sleutelkastjes worden hier in Nederland steeds vaker opgebroken. Het gaat nu over het algemeen met een timer die een vooraf gespecificeerde tijd (verschilt per station) af telt en daarna de overweg sluit en het sein opent. Op een aantal stations staat nu ook een afteller, die aftelt tot dat moment. De treinbegeleider kan dan alvast alle deuren sluiten behalve zijn eigen deur. Die mag pas gesloten worden als het sein open is. Daardoor liggen de overwegen nog korter dicht, omdat de trein vrijwel meteen kan vertrekken nadat het sein geopend is.dentheo schreef:In Nederland houdt men dan de overweg nog open, die sluit pas als de TBG de AVG sleutel draait.HLE 2302 schreef: ↑07 apr 2018, 09:53
Klinkt F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H ! Zou tijd worden na al die jaren ! Zou de seinsturing ook direct gebeuren in het geval van perrons met overwegen achter ? Want nu worden op bepaalde plaatsen het sein dichtgehouden (Komen of Zele als voorbeeld) met als gevolg dat je er steeds met vertraging aankomt, en omdat je verplicht bent het station zo traag te naderen is de overweg uiteindelijk langer gesloten dan met een gewone inrit met groen.
Re: Binnenkomen op rood
Ja, we zijn ook in blokposten geweest in de opleiding, maar dat is te vroeg eigenlijk naar mijn gevoel. Als je zelf al even ervaring hebt als treinbestuurder is het veel interessanter volgens mij en wordt het meer dan enkel is een keertje rondkijken daarbinnen.
Re: Binnenkomen op rood
Lynx schreef: ↑07 apr 2018, 17:19De sleutelkastjes worden hier in Nederland steeds vaker opgebroken. Het gaat nu over het algemeen met een timer die een vooraf gespecificeerde tijd (verschilt per station) af telt en daarna de overweg sluit en het sein opent. Op een aantal stations staat nu ook een afteller, die aftelt tot dat moment. De treinbegeleider kan dan alvast alle deuren sluiten behalve zijn eigen deur. Die mag pas gesloten worden als het sein open is. Daardoor liggen de overwegen nog korter dicht, omdat de trein vrijwel meteen kan vertrekken nadat het sein geopend is.dentheo schreef:In Nederland houdt men dan de overweg nog open, die sluit pas als de TBG de AVG sleutel draait.HLE 2302 schreef: ↑07 apr 2018, 09:53
Klinkt F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H ! Zou tijd worden na al die jaren ! Zou de seinsturing ook direct gebeuren in het geval van perrons met overwegen achter ? Want nu worden op bepaalde plaatsen het sein dichtgehouden (Komen of Zele als voorbeeld) met als gevolg dat je er steeds met vertraging aankomt, en omdat je verplicht bent het station zo traag te naderen is de overweg uiteindelijk langer gesloten dan met een gewone inrit met groen.
Ik vermoed dat de meeste treinbegeleiders alle deuren dan pas sluiten wanneer het sein open komt. Om Belgische toestanden met reizigers die toch nog willen opstappen in de laatste deur te vermijden.
Of is dit nog toegelaten zolang de klok aftelt?
Re: Binnenkomen op rood
De klok telt slechts 15 seconden af, en dat is de tijd die je nodig hebt voor het reguliere vertrekproces hier.
Het is dus gewoon een normaal vertrekproces, met als verschil dat het sein nog (net) niet open is als het gestart wordt.
Mensen mogen dus ook niet meer instappen via de deur van de conducteur/treinbegeleider.
Het is dus gewoon een normaal vertrekproces, met als verschil dat het sein nog (net) niet open is als het gestart wordt.
Mensen mogen dus ook niet meer instappen via de deur van de conducteur/treinbegeleider.
Re: Binnenkomen op rood
Als je eens een rustpauze hebt, bel dan eens naar de lokale blokpost en vraag of je binnen mag.