Tijgernoot schreef: ↑11 apr 2018, 18:33
Nu ben ik wel benieuwd wat de rijtuignummering is van deze 9469? In theorie hanteert Thalys daar ook een logica.
1 t/m 8 is Parijs - Brussel
11 t/m 18 is Parijs - Amsterdam
21 t/m 28 is Parijs - Dortmund
31 t/m 38 is Lille - Amsterdam
Jouw vraag heeft ertoe geleid dat het mysterie van de 9469 op de verbinding Paris-Brussel-Amsterdam is opgelost.
Ik heb zonet eens geprobeerd een ticket voor deze trein te kopen, want voordat je moet afrekenen wordt het wagennummer en zitplaats al meegedeeld.
Wat blijkt, zowel 9369 als 9469 hebben wagennummers 1 t/m 8. Zelfde wagennummers bij gekoppelde stellen kan dus alleen als je het treinnummer wijzigt.
Blijkbaar wenst Thalys niet een stel aan te koppelen waarbij dit aangekoppelde stel wel hetzelfde treinnummer heeft, maar hogere wagennummers (dus iets van 11 t/m 18 of 21 t/m 28 of zelfs 41 t/m 48), wat in Frankrijk op binnenlandse ritten gebruikelijk is bij gekoppelde TGV's op bijvoorbeeld Paris-Marseille.
Deze Thalys-methode heeft mijns inziens wel een groot nadeel en dat is dat reizigers bij het instappen goed op het treinnummer moeten letten (dat trouwens veel kleiner is aangeduid dan het wagennummer). Aangezien er telkens twee wagens nummer 1 t/m 8 in de treinsamenstelling zitten, verwacht ik dat het boordpersoneel vaak zal moeten zeggen: "sorry u zit wel in wagen 3 maar wel van het andere treinstel".
In geval de TGV methode wordt gehanteerd zal een reiziger niet abuisievelijk in de verkeerde wagen kunnen stappen van de trein die langs het perron rijdt.