treinverkeer Haverstraat Geel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
annekedams

treinverkeer Haverstraat Geel

Bericht door annekedams »

Dag allemaal,

Wij hebben interesse in een huis in Haverstraat in Geel.
Dit ligt bij de Spoorweg tussen Geel-Mol.
Weet iemand hoe frequent er treinen passeren? En of er ook veel goederenverkeer is?

Spoorgroetjes, Anne
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: treinverkeer Haverstraat Geel

Bericht door Bibke »

annekedams schreef: 12 apr 2018, 08:50 Dag allemaal,

Wij hebben interesse in een huis in Haverstraat in Geel.
Dit ligt bij de Spoorweg tussen Geel-Mol.
Weet iemand hoe frequent er treinen passeren? En of er ook veel goederenverkeer is?

Spoorgroetjes, Anne
Treinverkeer word je snel gewoon.

Als ik me niet vergis, 4 personentreinen per uur aangevuld met enkele tijdens de spitsuren.
Goederentreinen:
ma, wo, vr,: zandtrein (heen en terug) naar Sibelco.
alle weekdagen: 2 zinktreinen (heen en terug).

redelijk recent, een trein tussen Antwerpen en Geleen (heen en terug) meestal 's nachts of s'avond rond 21uur.
Het kan zijn dat er goederenverkeer gaat bij komen, het is dan ook de IJzeren Rijn waar vroeger zeer veel trafiek op zat.

Ikzelf zou niet twijfelen om het huis te kopen als het u aanstaat.

We logeerden ooit in Schellebelle langs de lijn Gent - Brussel. 's Nachts de ene trein na de andere. De eerste nacht hebben we er veel gehoord, daarna hoorden we ze niet meer.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinverkeer Haverstraat Geel

Bericht door groentje »

Inderdaad, per uur stoptrein Antwerpen-Mol en de trein naar Hamont, met een of 2 P-treinen naar Brussel. Daar komen dan een handvol goederentreinen bij per week. Mocht de IJzeren Rijn ooit echt heropenen zullen dat er ongetwijfeld meer worden, maar normaal niet zonder de nodige geluiddempende maatregelen zoals geluidsmuren en -bermen.

Als je heel gevoelig bent voor lawaai, zijn er wellicht betere opties,maar met een eerder normale gevoeligheid word je het geluid snel gewoon.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinverkeer Haverstraat Geel

Bericht door overweg13 »

Zelfde ervaring: ik heb in mijn jeugd (spijtig genoeg niet langer - van 1955 tot 1967) langs spoorlijn 94 Halle - Doornik gewoond en ben NOOIT wakker geworden van een trein. Die reden nochtans vrij laat en begonnen erg vroeg opnieuw te rijden. Als ik "langs" zeg, dan bedoel ik ook onmiddellijk langs: het dichtste spoor op een 10-tal meter van mijn bed! En het ging toen nog om zware stoomlocomotieven die in volle bocht tot 120 km/u mochten rijden. Maar het is zoals met veel dingen: als het geluid je stoort, word je wel degelijk wakker. In mijn geval zijn dat luidruchtige feestjes in de buurt, te snel rijdende auto's en moto's - dan blijf je wakker, niet van het lawaai, maar van opgekropte woede door machteloosheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

treinverkeer Haverstraat Geel

Bericht door dekooiker »

Verhuisd zijnde van een doorgangsweg in een Kempens dorp (niet zo ver van Geel) naar een jaren '80-wijk in hetzelfde dorp moet ik zeggen dat ik de rust en vrede weet te waarderen, wellicht ook door het feit dat ik in een doodlopende straat woon en vlakbij het bos van een niet nader genoemde abdij.
Het gaat zoals Overweg 13 zegt vooral over datgene waaraan je je ergert; zelf ben ik geen liefhebber van veel geluid en lawaai maar ik kan me voorstellen dat ik aan treingeluiden wen.

Tussen Geel en Mol rijdt per uur in elke richting een dieseltrein die je zou kunnen horen.
De elektrische stellen zoeven er ook regelmatig voorbij maar die zijn heel wat stiller.
De kans dat je je gaat ergeren is klein want anders zou je niet eens een huis in de nabijheid der sporen opzoeken.

Bezoek het pand eens in de spitsuren.
Zo krijg je een beeld van het treinverkeer en wellicht nog belangrijker, het autoverkeer (de drukke rijksweg is in de onmiddellijke omgeving) en de geluidshinder die er binnen en buiten waar te nemen is.
Succes.
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: treinverkeer Haverstraat Geel

Bericht door kika »

Bij de meeste oudere huizen kan je ook nog eens gaan isoleren of nieuwe ramen steken, dat scheelt ook. En niet vergeten waar je de slaapkamers maakt/zijn, dat scheelt ook enorm. Zelf heb ik altijd nabijheid van rails (trein, tram, metro) gewaardeerd, slapeloosheid had nooit met treinlawaai te maken (ruziënde buren zijn vervelender).
Plaats reactie