Staking in Nederland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Staking in Nederland

Bericht door reiziger123 »

Goedemorgen,

Vandaag en morgen zijn er stakingen bij Arriva in Nederland (bus en trein). Moeten de vervoerders in dit geval vervangend vervoer aanbieden? Of is er recht op compensatie op basis van de EU-verordening?
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Staking in Nederland

Bericht door apestaart »

Bij een staking worden nooit vervangingsbussen ingezet, dat wordt trouwens naar mijn weten nergens ter wereld gedaan.
Enkel bij calamiteiten worden er vervangingsbussen ingezet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking in Nederland

Bericht door Shrek »

Het enige waar je op kan hopen is dat ze je ticket omwisselen voor een latere datum.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking in Nederland

Bericht door rvdborgt »

apestaart schreef: 30 apr 2018, 14:34Bij een staking worden nooit vervangingsbussen ingezet, dat wordt trouwens naar mijn weten nergens ter wereld gedaan.
Enkel bij calamiteiten worden er vervangingsbussen ingezet.
Ik heb dat in Frankrijk en Duitsland al meermaals gezien, m.n. voor regionale treinen. Dat wordt dan vermoedelijk georganiseerd door de verantwoordelijke overheid. Die heeft er dan immers ook geld voor aangezien ze de niet-gereden kilometers doorgaans ook niet hoeven te betalen.
Ook vervangende treinen heb ik al eens gezien: bij een staking van DB-personeel werd door de AVV al eens de DKB ingehuurd voor treinen van Düren naar Aken.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking in Nederland

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 apr 2018, 15:06Het enige waar je op kan hopen is dat ze je ticket omwisselen voor een latere datum.
Dat is een van de mogelijkheden. Bij een te verwachten vertraging van minimaal 1 uur op de eindbestemming heb je de keuze tussen:
1. Niet reizen en je geld terugvragen. Als je al onderweg was (maar nog niet op de eindbestemming), dan mag je terug naar je vertrekpunt reizen en je geld terugvragen.
2. Reizen met de eerstvolgende mogelijkheid onder vergelijkbare omstandigheden.
3. Reizen op een latere datum naar jouw keuze, onder vergelijkbare omstandigheden.

Zie Verordening 1371/2007 artikel 16. Bij geen enkele optie mag bijbetaling worden gevraagd.
Bij optie 2 heb je bovendien recht op compensatie als je vertraging minimaal 1 uur was volgens artikel 17 van dezelfde verordening.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Staking in Nederland

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor de reactie.

Ik wist niet dat de optie "Reizen met de eerstvolgende mogelijkheid onder vergelijkbare omstandigheden" ook geldig is bij een staking. Volgens mij lappen de vervoerders deze regel mooi aan hun laars :evil:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking in Nederland

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef: 30 apr 2018, 19:52Ik wist niet dat de optie "Reizen met de eerstvolgende mogelijkheid onder vergelijkbare omstandigheden" ook geldig is bij een staking. Volgens mij lappen de vervoerders deze regel mooi aan hun laars :evil:
Dat geldt onder alle omstandigheden. In het bijzonder is overmacht absoluut geen uitsluitingsgrond.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie