Infrabel boos op Siemens

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/08 ... uur-vertr/

Betreft het hier dan de EBP, of welk ander 'detectiesysteem" zoals ze het bij de VRT noemen? Let wel, reeds toen ik bij de spoorweginformatica werkte had Siemens daar helemaal geen goede reputatie - en ik ben er meer dan 10 jaar weg. Wel denk ik dat we een onderscheid moeten maken want Siemens is een groot huis: hun rollend materiaal lijkt het best te doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

Dit gaat over nieuwe assentellers die niet zo goed werken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix »

In Hasselt zijn er bijna dagelijks problemen kant lijn 34 en ook in het rooster van Brussel-Noord kant NZV zijn er na de vernieuwingswerken regelmatig storingen. Een dergelijke storing resetten is uiteraard aan een tamelijk omslachtige procedure verbonden dus een pak vertraging gegarandeerd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

Zijn die assentellers dan rechtstreeks gekoppeld aan Memor/TBL/ETCS/... ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 11:30 Zijn die assentellers dan rechtstreeks gekoppeld aan Memor/TBL/ETCS/... ?
Neen, maar ze zorgen wel dat de seinen dichtstaan en dan geven ook de andere systemen stopopdrachten.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 11:30 Zijn die assentellers dan rechtstreeks gekoppeld aan Memor/TBL/ETCS/... ?
Die assentellers kan je als funktie vergelijken "mits de nodige immaginatie) met spoorstroomkringen. Wat erin gaat moet eruit komen anders heb je nog "bezetting van spoor".En dus vervolgens de nodige overschrijdings of naderingsprocedures.
Dus 40 assen in moet 40 assen uitgeven.
Bij HHR hier zelfde problemen, uit noodzaak gaan we nu ASFA installeren, om een mini minimum te kunnen aanbieden tegen september 18. Pointmachines zijn ook niet top top.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 11:11Dit gaat over nieuwe assentellers die niet zo goed werken.
Wat is er eigenlijk mee aan de hand dat die in België zo'n probleem zijn? In Duitsland liggen er ontelbare assentellers van Siemens en daar hoor je nooit iets over.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

Dat vroeg ik me ook al de hele tijd af.

En kan iemand me uitleggen hoe die dingen dan wel werken/gebruikt worden? Totnogtoe verneem/begrijp ik dat de info van de assentellers gestuurd wordt naar iets dat dan op een of andere manier seinen op rood zet. Wat is dat iets? Waar stuurt dat iets zijn info naartoe? Gebeurt er nog meer mee dan het op rood zetten van seinen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 08 mei 2018, 20:42
Shrek schreef: 08 mei 2018, 11:11Dit gaat over nieuwe assentellers die niet zo goed werken.
Wat is er eigenlijk mee aan de hand dat die in België zo'n probleem zijn? In Duitsland liggen er ontelbare assentellers van Siemens en daar hoor je nooit iets over.
Infrabel verdenkt Siemens ervan België een beetje als proeftuin te gebruiken. De dienst na verkoop laat daarenboven ook sterk te wensen over.
Mogelijk doet Siemens in Duitsland iets beter zijn best, om god weet welke redenen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 20:49 Dat vroeg ik me ook al de hele tijd af.

En kan iemand me uitleggen hoe die dingen dan wel werken/gebruikt worden? Totnogtoe verneem/begrijp ik dat de info van de assentellers gestuurd wordt naar iets dat dan op een of andere manier seinen op rood zet. Wat is dat iets? Waar stuurt dat iets zijn info naartoe? Gebeurt er nog meer mee dan het op rood zetten van seinen?
Een assenteller dient simpelweg om te detecteren of er een trein op een bepaald stuk spoor zit.
Als de assenteller niet correct werkt zal hij zeggen dat er een trein staat terwijl in realiteit het spoor leeg is. Omdat de hele inklinking dan ook die melding krijgt dat er een trein staat gaan alle seinen naar dat stuk spoor op rood, alsof er een echte trein was.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

@Shrek bedankt hoor, maar daar vertel je niets nieuws. Ik wilde eigenlijk vragen naar de invulling van dat verhaal. Trouwens de seinen worden toch aangestuurd door seinhuis/EBP? Komt de info uit de assentellers dan in de EBP? Of hebben de assentellers hun eigen "interpreteerapparaat" dat een soort "override" heeft over de EBP heen? M.a.w. de EBP mag zeggen wat hij wil, als de assenteller een probleem detecteert dan gaat sowieso de hele boel op rood?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 mei 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 21:06 @Shrek bedankt hoor, maar daar vertel je niets nieuws. Ik wilde eigenlijk vragen naar de invulling van dat verhaal. Trouwens de seinen worden toch aangestuurd door seinhuis/EBP? Komt de info uit de assentellers dan in de EBP? Of hebben de assentellers hun eigen "interpreteerapparaat" dat een soort "override" heeft over de EBP heen? M.a.w. de EBP mag zeggen wat hij wil, als de assenteller een probleem dertecteert dan gaat sowieso de hele boel op rood?
De assenteller stuurt zijn informatie door naar de EBP/PLP computer, die stuurt op zijn beurt de seinen en ETCS/TBL1+/krokos aan. De PLP heeft dus helemaal niets te interpreteren, de assenteller moet gewoon correcte info doorsturen en dat doet ie niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, nu begint de mist op te trekken. Nogmaals dank! Nog één vraagje, toch: wat is nu weer een PLP? (mijn aversie voor codes en afkortingen moet stilaan legendarisch beginnen worden ;) )
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 21:10 Ah, nu begint de mist op te trekken. Nogmaals dank! Nog één vraagje, toch: wat is nu weer een PLP? (mijn aversie voor codes en afkortingen moet stilaan legendarisch beginnen worden ;) )
Poste a Logique Programmee (ontbreekt accent op eerste E)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje (en dat accent kon ik er nog wel bij denken, en ik weet wat een ellende het kan zijn met diverse klavierlayouts...zelfs zonder ooit een Arabische te hebben geprobeerd...) Maar is die PLP dan enkel de vertaling van EBP? Of betreft het nog een apart apparaat? Soms vraag ik me af of er niet bewust mist wordt aangemaakt ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie