bakens aansturen via EBP?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 21:28 Dankje (en dat accent kon ik er nog wel bij denken, en ik weet wat een ellende het kan zijn met diverse klavierlayouts...zelfs zonder ooit een Arabische te hebben geprobeerd...) Maar is die PLP dan enkel de vertaling van EBP? Of betreft het nog een apart apparaat? Soms vraag ik me af of er niet bewust mist wordt aangemaakt ...
Neen het is niet hetzelfde apparaat. PLP is de centraleveiligheidscomputer, hij leest in waar er treinen zitten en stuurt alle seinen, wissels, ETCS, krokodillen enzoverder aan.
De EBP is verbonden met de PLP maar dient louter voor de bediening en de visualisatie ervan. De EBP zelf stuurt niets rechtstreeks aan.
Er wordt helemaal niet bewust mist gemaakt want het geheel is een logische en goedwerkende architectuur. Het enige probleem is die ene component van Siemens die niet goed werkt...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

bakens aansturen via EBP?

Bericht door Asterix »

Shrek, kan EBP dan ook via PLP signalen naar de TBL 1+-bakens sturen? Als ik een bewegingstoelating via S422 geef, moet de bestuurder dus niet zijn TBL of ETCS-installatie manipuleren maar krijgt de trein via het baken de info dat een geldige toelating werd verleend?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 08 mei 2018, 21:43 Shrek, kan EBP dan ook via PLP signalen naar de TBL 1+-bakens sturen? Als ik een bewegingstoelating via S422 geef, moet de bestuurder dus niet zijn TBL of ETCS-installatie manipuleren maar krijgt de trein via het baken de info dat een geldige toelating werd verleend?
Neen dat kan niet. Voor de PLP blijft het sein "niet aangestuurd' of gesloten om een andere reden (assenteller die bezet meldt, wissel die geen controle geeft,...). Ook ETCS krijgt van de PLP door dat het sein gesloten is. De bestuurder moet in zijn overschrijdingsprocedure de ETCS in override zetten zodat de trein de inhoud van de bakens (een noodstop opdracht) negeert.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 21:48
Asterix schreef: 08 mei 2018, 21:43 Shrek, kan EBP dan ook via PLP signalen naar de TBL 1+-bakens sturen? Als ik een bewegingstoelating via S422 geef, moet de bestuurder dus niet zijn TBL of ETCS-installatie manipuleren maar krijgt de trein via het baken de info dat een geldige toelating werd verleend?
Neen dat kan niet. Voor de PLP blijft het sein "niet aangestuurd' of gesloten om een andere reden (assenteller die bezet meldt, wissel die geen controle geeft,...). Ook ETCS krijgt van de PLP door dat het sein gesloten is. De bestuurder moet in zijn overschrijdingsprocedure de ETCS in override zetten zodat de trein de inhoud van de bakens (een noodstop opdracht) negeert.
Jammer want als ik het goed begrijp, zou dit niet zo een groot werk zijn om te configureren in de PLP? Aangezien de PLP al instructies geeft aan de seinbakens? En PLP en EBP ook al met elkaar zijn verbonden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 21:35
jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 21:28 Dankje (en dat accent kon ik er nog wel bij denken, en ik weet wat een ellende het kan zijn met diverse klavierlayouts...zelfs zonder ooit een Arabische te hebben geprobeerd...) Maar is die PLP dan enkel de vertaling van EBP? Of betreft het nog een apart apparaat? Soms vraag ik me af of er niet bewust mist wordt aangemaakt ...
Neen het is niet hetzelfde apparaat. PLP is de centraleveiligheidscomputer, hij leest in waar er treinen zitten en stuurt alle seinen, wissels, ETCS, krokodillen enzoverder aan.
De EBP is verbonden met de PLP maar dient louter voor de bediening en de visualisatie ervan. De EBP zelf stuurt niets rechtstreeks aan.
Er wordt helemaal niet bewust mist gemaakt want het geheel is een logische en goedwerkende architectuur. Het enige probleem is die ene component van Siemens die niet goed werkt...
Voor alle duidelijkheid EBP (electronisch bediende post) is vertaald in PLP Poste a Logique programmee.In het Engels Radio Block center . Niks meer maar ook niks minder. die stuurt via de GSM-R singnalen naar de European Vital Computer op de trein.(level2)In FRankrijk vertrouwen ze niet enkel op assentellers maar hebben nog circuits de voie.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef: 08 mei 2018, 22:02
Shrek schreef: 08 mei 2018, 21:48
Asterix schreef: 08 mei 2018, 21:43 Shrek, kan EBP dan ook via PLP signalen naar de TBL 1+-bakens sturen? Als ik een bewegingstoelating via S422 geef, moet de bestuurder dus niet zijn TBL of ETCS-installatie manipuleren maar krijgt de trein via het baken de info dat een geldige toelating werd verleend?
Neen dat kan niet. Voor de PLP blijft het sein "niet aangestuurd' of gesloten om een andere reden (assenteller die bezet meldt, wissel die geen controle geeft,...). Ook ETCS krijgt van de PLP door dat het sein gesloten is. De bestuurder moet in zijn overschrijdingsprocedure de ETCS in override zetten zodat de trein de inhoud van de bakens (een noodstop opdracht) negeert.
Jammer want als ik het goed begrijp, zou dit niet zo een groot werk zijn om te configureren in de PLP? Aangezien de PLP al instructies geeft aan de seinbakens? En PLP en EBP ook al met elkaar zijn verbonden.
Mischien niet,maar welke tijd nemen de commissiong tests in beslag??Allemaal niet simpel,zonder te spreken van de "garanties" op het materiaal.En de FAT's of Factory Acceptence Testing procedures.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

How nu haal je vanalles door elkaar hoor.
PLP wordt zowel in het Nederlands als Frans gebruikt. EBP wordt zowel in het Nederlands als Frans gebruikt. Het gaat om 2 verschillende systemen (die wel met elkaar verbonden zijn).
Radio block center is dan nog een derde systeem dat een onderdeel vormt van en ETCS level 2 architectuur. Het radio block center communiceert ook met de PLP.
PLP en EBP zijn puur Belgisch, RBC is een internationaal begrip dat in verschillende Europese landen inmiddels gebruikt wordt.
De RBC moet bovendien interoperabel zijn omdat deze met de treinen moet communiceren, de PLP praat niet rechtstreeks met treinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 08 mei 2018, 22:02 Jammer want als ik het goed begrijp, zou dit niet zo een groot werk zijn om te configureren in de PLP? Aangezien de PLP al instructies geeft aan de seinbakens? En PLP en EBP ook al met elkaar zijn verbonden.
In beperkte gevallen kan het wel, daarvoor dient het overschrijdingslicht, wanneer dat brandt weet ook de ETCS dat en kan de bestuurder doorrijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix »

Hoe werken RBC en PLP met elkaar (en RBC met de trein)? Bestaat daar een eenvoudig schema van?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 22:24
Asterix schreef: 08 mei 2018, 22:02 Jammer want als ik het goed begrijp, zou dit niet zo een groot werk zijn om te configureren in de PLP? Aangezien de PLP al instructies geeft aan de seinbakens? En PLP en EBP ook al met elkaar zijn verbonden.
In beperkte gevallen kan het wel, daarvoor dient het overschrijdingslicht, wanneer dat brandt weet ook de ETCS dat en kan de bestuurder doorrijden.
Het is dus louter een kwestie van er centen tegenaan te gooien?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 08 mei 2018, 22:19 Mischien niet,maar welke tijd nemen de commissiong tests in beslag??Allemaal niet simpel,zonder te spreken van de "garanties" op het materiaal.En de FAT's of Factory Acceptence Testing procedures.
Daar gaat het niet om hoor. Het is het concept zelf dat niet zou werken.
Wanneer de PLP immers besluit om een sein niet te openen heeft het daar meestal een hele goede reden voor. Je wil dan eigenlijk ten allen tijde vermijden dat een bestuurder gewoon groen krijgt en verder niets merkt. Er moet een stevige procedure aan vast zitten zodat de bestuurder weet dat hij een zone binnen rijdt waar er "iets" aan de hand kan zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

How nu haal je vanalles door elkaar hoor.
PLP wordt zowel in het Nederlands als Frans gebruikt. EBP wordt zowel in het Nederlands als Frans gebruikt. Het gaat om 2 verschillende systemen (die wel met elkaar verbonden zijn).
Radio block center is dan nog een derde systeem dat een onderdeel vormt van en ETCS level 2 architectuur. Het radio block center communiceert ook met de PLP.
PLP en EBP zijn puur Belgisch, RBC is een internationaal begrip dat in verschillende Europese landen inmiddels gebruikt wordt.
De RBC moet bovendien interoperabel zijn omdat deze met de treinen moet communiceren, de PLP praat niet rechtstreeks met treinen.
Dankje, @Shrek, ik zat te broeien op een gelijkaardige reactie - maar laat erg graag de eer aan een vakman/insider !

Enkel "pour la petite histoire": ik begreep altijd dat de term EBP eigenlijk vanuit de leverancier Siemens kwam, en vooral daarom in alle landstalen gewoon werd overgenomen?!

Wel ben ik erg benieuwd naar die PLP, daar had ik helemaal nog nooit van gehoord. Is het min of meer een opvolger/vervanger voor de relaiscollecties in de seinhuizen? Mag men stellen dat waar er vroeger een relaiszaal was, er nu een combinatie staat van EBP+PLP?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 mei 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 08 mei 2018, 22:26 Het is dus louter een kwestie van er centen tegenaan te gooien?
Is een overschrijdingslicht dan zo'n zaligmakende oplossing? Dat zou inderdaad nog iets vaker gebruikt kunnen worden, maar dat lijkt mij niet heel efficiënt. Dan investeert Infrabel volgens mij beter in het voorkomen van storingen dan in het beter remediëren ervan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 08 mei 2018, 22:28 Wel ben ik erg benieuwd naar die PLP, daar had ik helemaal nog nooit van gehoord. Is het min of meer een opvolger/vervanger voor de relaiscollecties in de seinhuizen? Mag men stellen dat waar er vroeger een relaiszaal was, er nu een combinatie staat van EBP+PLP?
Ja, de PLP doet exacte hetzelfde wat die relais vroeger deden. Alleen kan een PLP-computer een veel groter gebied bedienen dan een relaiszaal, een 30-tal PLP-computerzalen kunnen heel België dekken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel boos op Siemens

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 22:28
Asterix schreef: 08 mei 2018, 22:26 Het is dus louter een kwestie van er centen tegenaan te gooien?
Is een overschrijdingslicht dan zo'n zaligmakende oplossing? Dat zou inderdaad nog iets vaker gebruikt kunnen worden, maar dat lijkt mij niet heel efficiënt. Dan investeert Infrabel volgens mij beter in het voorkomen van storingen dan in het beter remediëren ervan.
Wij danken nog elke dag de mensen van I-AM dat er zoiets bestaat als een overschrijdingslicht! Het is immers heel gemakkelijk voor een verkeersleider: men geeft bij detectie op het bestemmingsspoor een sturing en het licht gaat branden (mits voldaan aan enkele voorwaarden uiteraard) zonder dat het eigenlijke sein openkomt. Dat is dus heel wat minder omslachtig dan een overschrijdingsbevel (S422) telefonisch af te leveren met alle risico's op miscommunicatie en fouten tegen de veiligheid van dien!

Het zou in die optiek (veiligheid) dan ook een goede zaak zijn mocht de bestuurder na het ontvangen van de nodige formulieren (wanneer het overschrijdingslicht niet van toepassing is) ook nog eens een "gematerialiseerde" toelating ontvangen via het baken als signaal dat de situatie seintechnisch veilig is. Als men het principe van een overschrijdingslicht ervaart als voldoende veilig, waarom dan niet een andere vorm van bewegingstoelating, verstuurd vanop het seinhuis?
Plaats reactie