Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
loebas

Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door loebas »

Hallo iedereen,

Ik had namelijk een vraag i.v.m. 'verlof zonder bezoldiging' en omtrent.
Ik heb sinds 2010 bij Infrabel gewerkt en sedert enkele maanden geleden examen "eerste assistent klanten" afgerond bij nmbs.
Volgens Intraweb behoor ik nog steeds niet bij het 'rijdend personeel' van de spoorweg dus zou verlof zonder bezoldiging makkelijker toe te staan zijn.
Nu heb ik onlangs gehoord dat er heel wat veranderd is sinds 2017 met betreffende motieven voor dat verlof.
Mijn motief is namelijk dat ik vanaf zomer 2019 een jaar zou willen gaan rondreizen met mijn vriendin, ik heb al proberen opzoeken hoe het nu eigenlijk zit voor mensen die statutair zijn bij de overheid maar vind verschillende artikels die bepaalde zaken niet bespreken al dan niet weerhouden.
Wat ik denk te weten is dat ik geen loopbaanonderbreking kan nemen, dat ik na 6 maand mijn standplaats kwijt ben, dat het een gunst is, dat ik opnieuw medische keuring moet doen bij hervatting van werk en dat ik alle voordelen van de spoorweg kwijt ben tijdens betreffend jaar.
Wat ik niet weet is of dit allemaal al dan niet juist is, of het reëel is om een jaar te nemen, kunnen ze het weigeren als niet rijdend personeel?
Is er een speciale wet voor onderbreking zonder motief? (mijn stage periode eindigt normaal volgende winter).

Ik zou het hoogwaardig appreciëren als iemand me even kan verlichten over dit gevoelig onderwerp.
Ik durf het zelf nog niet vragen aan mijn onmiddellijke chef doordat het nog een beetje te vroeg is en ik nog maar net tewerkgesteld ben in mijn nieuwe functie.

Dank bij voorbaat.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door dekooiker »

Het lijkt me interessant om eventuele achterstallige KD, verlof, rusten en CV op te nemen om al een start te maken.
Daarna kan je bekijken hoeveel onbezoldigd er nog aangeplakt kan worden.
Ik kan me voorstellen dat men niet staat te springen om iemand een jaar kwijt te zijn.
Dat hangt vooral af van of er tekort aan personeel is en of er veel deeltijds (ouderschapsverlof, zorgverlof enz) genomen wordt.

Het is maar normaal dat je de voordelen van de werkgever verliest gedurende dat jaar onbezoldigd verlof.
Kijk eens op intraweb (kan ook van thuis uit!) en raadpleeg de rubriek verlof.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door Asterix »

Anders eens via intraweb op de sectie van HR Rail het "ARPS 542 - Titel IV - Hoofdstuk II - Verlof om specifieke opdracht of persoonlijke redenen" raadplegen?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door nighttrain »

loebas schreef: 12 mei 2018, 17:38 Hallo iedereen,

Ik had namelijk een vraag i.v.m. 'verlof zonder bezoldiging' en omtrent.
Ik heb sinds 2010 bij Infrabel gewerkt en sedert enkele maanden geleden examen "eerste assistent klanten" afgerond bij nmbs.
Volgens Intraweb behoor ik nog steeds niet bij het 'rijdend personeel' van de spoorweg dus zou verlof zonder bezoldiging makkelijker toe te staan zijn.
Nu heb ik onlangs gehoord dat er heel wat veranderd is sinds 2017 met betreffende motieven voor dat verlof.
Mijn motief is namelijk dat ik vanaf zomer 2019 een jaar zou willen gaan rondreizen met mijn vriendin, ik heb al proberen opzoeken hoe het nu eigenlijk zit voor mensen die statutair zijn bij de overheid maar vind verschillende artikels die bepaalde zaken niet bespreken al dan niet weerhouden.
Wat ik denk te weten is dat ik geen loopbaanonderbreking kan nemen, dat ik na 6 maand mijn standplaats kwijt ben, dat het een gunst is, dat ik opnieuw medische keuring moet doen bij hervatting van werk en dat ik alle voordelen van de spoorweg kwijt ben tijdens betreffend jaar.
Wat ik niet weet is of dit allemaal al dan niet juist is, of het reëel is om een jaar te nemen, kunnen ze het weigeren als niet rijdend personeel?
Is er een speciale wet voor onderbreking zonder motief? (mijn stage periode eindigt normaal volgende winter).

Ik zou het hoogwaardig appreciëren als iemand me even kan verlichten over dit gevoelig onderwerp.
Ik durf het zelf nog niet vragen aan mijn onmiddellijke chef doordat het nog een beetje te vroeg is en ik nog maar net tewerkgesteld ben in mijn nieuwe functie.

Dank bij voorbaat.
bestaat beschikbaarheidsverlof nog?
Met uw motief kan je creatief omspringen, veel leesgenot in de bundels.
AK81

Re: Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door AK81 »

Gezien het tekort aan effectieven in uw graad zal het me hoogst verwonderen dat ze u loopbaanonderbreking gaan toestaan. Ik raad u aan om een afspraak te maken met de districtmanager en dat weet je meteen welke kansen je maakt. Veel succes!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door dekooiker »

Asterix schreef: 12 mei 2018, 19:20 Verlof om specifieke opdracht of persoonlijke redenen
Verlof om persoonlijke redenen is niets meer of minder dan je 24 dagen vakantie.
Da's net iets te weinig om een jaar op zwier te gaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Help! jaar verlof zonder bezoldiging?

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef: 13 mei 2018, 09:40
Asterix schreef: 12 mei 2018, 19:20 Verlof om specifieke opdracht of persoonlijke redenen
Verlof om persoonlijke redenen is niets meer of minder dan je 24 dagen vakantie.
Da's net iets te weinig om een jaar op zwier te gaan.
Lijkt mij wat kort door de bocht. De geciteerde bundel bevat duidelijk alle bepalingen.
Plaats reactie