Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 00:41
Larch schreef: 08 mei 2018, 00:30 Dat er geen airco voorzien is bij de gemoderniseerde break en AM75 is onbegrijpelijk. Materiaal dat max 160 mag zou idealiter uitgerust moeten zijn met airco en ramen die (met een sleutel) open kunnen.
Ik vind het net heel goed te begrijpen. Een goed werkende airco inbouwen in stellen die daarvoor niet ontworpen zijn is gewoon technisch heel moeilijk en daardoor heel duur. Die meerkost is niet te verantwoorden voor een renovatie die op een goeie 10 jaar afgeschreven moet zijn.
Waren er geen Break-varianten voor Marokko die wel airco hadden? Dan was de ruimte om die te plaatsen kennelijk toch voorzien, of wijken die stellen zoveel af op technisch vlak?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Wouterh12 schreef: 08 mei 2018, 22:05 Waren er geen Break-varianten voor Marokko die wel airco hadden? Dan was de ruimte om die te plaatsen kennelijk toch voorzien, of wijken die stellen zoveel af op technisch vlak?
Die airco zat er al vanaf de fabriek in, dat is nog iets heel anders dan een retrofit. Pas op, het kàn wel hoor, maar het is gewoon heel duur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Hetis vooral duurder door de veel duurdere nieuwe omvormer die je nodig hebt. Want die airco moet ook ergens zijn energie halen.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Shrek schreef: 08 mei 2018, 00:41 Ik vind het net heel goed te begrijpen. Een goed werkende airco inbouwen in stellen die daarvoor niet ontworpen zijn is gewoon technisch heel moeilijk en daardoor heel duur. Die meerkost is niet te verantwoorden voor een renovatie die op een goeie 10 jaar afgeschreven moet zijn.
De Nederlanders zijn het oneens met je. Zij hebben bij de renovatie airco gestoken in de ICR, de ICM én de DDR. En de Nederlanders staan er nu toch niet meteen bekend om dat ze zomaar het geld door vensters en deuren buitengooien...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door groentje »

Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

groentje schreef: 10 mei 2018, 10:34 Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
De vervangers van de ICR en de ICM zijn al besteld.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

Teach2 schreef: 10 mei 2018, 21:12
groentje schreef: 10 mei 2018, 10:34Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
De vervangers van de ICR en de ICM zijn al besteld.
De airco zit er echter al heel wat jaartjes in. Maar de renovatie is dan ook gebeurd op ongeveer de helft van de economische levensduur en niet pas tegen het einde.

Groetjes,
Rian
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door ReisThijs »

NS gaat er daarom van uit dat treinen na de renovatie nog 15 of 20 jaar in dienst blijven. Dat is ongeveer tot het einde van de economische levensduur. Voor die termijn vinden ze het bij intercity's de moeite waard om airco in te bouwen. Bij stoptreinen zoals SGM heeft men dat nooit gedaan.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door IGBT-6000 »

rvdborgt schreef: 10 mei 2018, 22:42
Teach2 schreef: 10 mei 2018, 21:12
groentje schreef: 10 mei 2018, 10:34Begrijp me niet verkeerd, maar hoelang wil NS met die stellen nog rijden? Ik had ook liever airco gezien, maar begrijp de motivatie om het niet te doen.
De vervangers van de ICR en de ICM zijn al besteld.
De airco zit er echter al heel wat jaartjes in. Maar de renovatie is dan ook gebeurd op ongeveer de helft van de economische levensduur en niet pas tegen het einde.

Groetjes,
Rian
Yep . Helemaal mee eens. Wie kent niet het begrip MLU ( Mid Life Update) ? ( zie het F-16 verhaal). Waarbij de hele technologie zijde aangepast wordt aan de huidige stand van zaken (en niet beperkt wordt tot cosmetische/carosserie ingrepen, die absoluut nodig zijn). En uiteraard veel, veel sneller uitgevoerd worden ( niet gespreid over een tiental jaar). Niet mogelijk bij spoorwegen? :shock: Om een schoolvoorbeeld te geven: de SBB Re460 krijgt op dit moment een volledige update (ook de command control en power keten ); GTO vermogens techniek wordt ingewisseld voor IGBT : lichter, beter te sturen, koeling met water. (RE460 dateert van begin jaren 90). Dit MS 75 project lijkt eerder op werkverschaffing om niet te spreken van
bezigheidstherapie. En blijkbaar moet na deze cosmetische ingreep MS 75 weer gehomologeerd worden? Toch niet omwille van inbouw van gesloten WC systeem? Want ik begrijp dat aan de thyristor techniek niet geraakt wordt ( nog altijd die grijze ACEC "schuiven" gebaseerd op analoge techniek? En thyristor pucks geklemd tussen koelvinnen waar spanningsoverslag en doorslag gefaciliteerd wordt door de aangezogen metaalpartikels... ik heb er veel zien passeren tijdens mijn stage in de jaren 70)
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door profke »

Toepasselijke link
https://quoteinvestigator.com/2011/10/1 ... s-shovels/
At one of our dinners, Milton recalled traveling to an Asian country in the 1960s and visiting a worksite where a new canal was being built. He was shocked to see that, instead of modern tractors and earth movers, the workers had shovels. He asked why there were so few machines. The government bureaucrat explained: “You don’t understand. This is a jobs program.” To which Milton replied: “Oh, I thought you were trying to build a canal. If it’s jobs you want, then you should give these workers spoons, not shovels.”
Laburnum

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Laburnum »

Het is complete waanzin die ouwe AM75 nu nog gaan strippen en te renoveren. Men had beter bij de grote Desiro-bestelling enkele uitgerust voor Nederland. De AM86 zou op zijn minst wél moeten uitgerust zijn met airco, want die kan er nog een goed endje tegenaan.

Zoals IGBT-6000 het zegt, midlife-updates zijn veel duurzamer en toekomstgerichter, daar zijn de NS-collega's beter in.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Wouterh12 »

Laburnum schreef: 16 mei 2018, 12:39 Het is complete waanzin die ouwe AM75 nu nog gaan strippen en te renoveren. Men had beter bij de grote Desiro-bestelling enkele uitgerust voor Nederland. De AM86 zou op zijn minst wél moeten uitgerust zijn met airco, want die kan er nog een goed endje tegenaan.
Dat weet ik zo nog niet, de MS86 is beperkt tot stoptreindiensten, kan wegens gebrek aan tractie in de praktijk (meestal) niet echt hard optrekken en is ook niet erg comfortabel qua vering. Het interieur is OK maar niet beter dan de vernieuwde MS75, en met hun hogere topsnelheid (en allicht betere vering) zijn die breder inzetbaar. Een airco in de MS75 en MS80 zou zinvoller geweest zijn dan een verbouwing van de MS86. Als stoptrein is de Desiro veel beter dan MS86.
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door spurt2244 »

Op 31 mei werd in Boortmeerbeek een testrit gezien met nieuwe varkensneus 828.

Groetjes uit Nederland.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door 260689 »

Blijkbaar is er een bericht uitgekomen dat de vernieuwde 800 naar Roosendaal mogen rijden. Blijkbaar hebben verschillende berstuurders een bericht gekregen op hun IDA.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

260689 schreef: 11 jun 2018, 13:06 Blijkbaar is er een bericht uitgekomen dat de vernieuwde 800 naar Roosendaal mogen rijden. Blijkbaar hebben verschillende berstuurders een bericht gekregen op hun IDA.
Ja, maar vandaag is het bericht gekomen dat dat vorige verduidelijkt dat dat de regels worden "vanaf het moment dat de homologatie verkregen wordt". Was dus enkel de reglementering voobereiden tegen dat het zover is (i.e. MR75m niet met OME in dienst toegelaten in Roosendaal, en MR80m niet met afgezonderde hakker in Maastricht).

Ze mogen dus nog steeds niet op de grensbaanvakken.
Plaats reactie