Dat gaat daar nogal een fly-over pretpark wordenShrek schreef: ↑17 apr 2018, 09:04Dat is natuurlijk omdat jouw ervaring is met de huidige sporenlayout. Om deze groepering mogelijk te maken moet Infrabel eerst nog wat extra flyovers bouwen zodat het wisselen van koker heel vlot gaat en je er dus geen seconde meer mee gaat verliezen.traxie schreef: ↑17 apr 2018, 08:18 Ik ben evenwel geen voorstander van het groeperen per soort trein in één koker. Mijn ervaring als bestuurder is dat gewoon aanschuiven vaak nog sneller gaat dan moeten wisselen van koker. Vandaag zijn de ritten dan ook zo gepland dat er normaal niet gekruist moet worden tussen de kokers.
capaciteit in de NZV
Re: Brussel Centraal
Re: Brussel Centraal
Niet alleen Rotterdam, maar ook Utrecht, Parijs-Lyon, Zürich, Frankfurt, ... of zowat alle grote Europese spoorwegknooppunten hebben een beter flyoversysteem dan Brussel.
Maar er is hoop: één voor één bouwt Infrabel bruggen bij en ooit zullen we een even efficiënte sporenlayout hebben als de genoemde steden.
Maar er is hoop: één voor één bouwt Infrabel bruggen bij en ooit zullen we een even efficiënte sporenlayout hebben als de genoemde steden.
Re: Brussel Centraal
Ik herinner mij dat men in Nederland twintig jaar geleden een project had, dat enkel focuste op fly-overs op diverse plaatsen in het netwerk, dit om de knooppunten te ontrafelen.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Brussel Centraal
En daar plukken ze nu de vruchten van in de vorm van hogere capaciteit en betere stiptheid.dentheo schreef:Ik herinner mij dat men in Nederland twintig jaar geleden een project had, dat enkel focuste op fly-overs op diverse plaatsen in het netwerk, dit om de knooppunten te ontrafelen.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.
Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
Re: Brussel Centraal
Zeer interessante argumenten maar vaak komen ze in de verschillende onderwerpen hierover terug. Misschien een goed idee om alles te groeperen in een topic als 'Noord-zuidverbinding & Brussel-Centraal' met de inhoud van volgende draadjes:
Dertig treinen per uur
ATO in de NZV
Noord-zuid-verbinding
Meer sporen voor NZ-verbinding
Verdeling treinen Brussel-Centraal
Tunnel is enige alternatief
Hypothetisch denkstuk: NZV
Dertig piekuurtreinen op de tocht
Dertig treinen per uur
ATO in de NZV
Noord-zuid-verbinding
Meer sporen voor NZ-verbinding
Verdeling treinen Brussel-Centraal
Tunnel is enige alternatief
Hypothetisch denkstuk: NZV
Dertig piekuurtreinen op de tocht
Re: Brussel Centraal
Deze topics passen zeker niet allemaal bij elkaar. Ik heb de 3 relevante, actuele topics hier samengevoegd.Asterix schreef: ↑12 mei 2018, 18:59 Zeer interessante argumenten maar vaak komen ze in de verschillende onderwerpen hierover terug. Misschien een goed idee om alles te groeperen in een topic als 'Noord-zuidverbinding & Brussel-Centraal' met de inhoud van volgende draadjes:
Dertig treinen per uur
ATO in de NZV
Noord-zuid-verbinding
Meer sporen voor NZ-verbinding
Verdeling treinen Brussel-Centraal
Tunnel is enige alternatief
Hypothetisch denkstuk: NZV
Dertig piekuurtreinen op de tocht
Re: Dertig treinen per uur
Jammer, ze gaan nochtans allemaal over capaciteit in de NZV. Steeds dezelfde argumenten komen terug (uitbreiding, omleiden van treinen, GEN, ...). Ik vind de huidige titel van het topic ook zeer onduidelijk.
Re: capaciteit in de NZV
De titel heb ik aangepast, maar die topics waar al 4 jaar niet meer in gepost is staan op hun plek in het archief en hebben hier geen meerwaarde.
Re: capaciteit in de NZV
Met de regelmaat van de klok verschijnen er artikelen dat er een studie is geweest over de n-z verbinding. Heeft er iemand deze studies?
Re: capaciteit in de NZV
De Rail4Brussels-studie zou vandaag gepubliceerd moeten worden volgens BRUZZ, een tunnel van Brussel-Zuid naar Schuman via Centraal behoort tot de mogelijkheden maar er wordt ook gewezen op het westelijk en oostelijk ringspoor (wat hier al vaak terugkwam).
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vub-zie ... 2018-05-28
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vub-zie ... 2018-05-28
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: capaciteit in de NZV
Ik zet het hier maar even bij.
Een video waarin wordt uitgelegd wat bepaalt hoe groot de capaciteit van een spoorlijn is en hoe je uit de bestaande infrastructuur het maximale kan halen. Heel erg theoretisch, maar geweldig interessant. Haal je beste wiskunde (en Duits) maar boven:
https://youtu.be/vzM_tvxRMOQ
Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.
Een video waarin wordt uitgelegd wat bepaalt hoe groot de capaciteit van een spoorlijn is en hoe je uit de bestaande infrastructuur het maximale kan halen. Heel erg theoretisch, maar geweldig interessant. Haal je beste wiskunde (en Duits) maar boven:
https://youtu.be/vzM_tvxRMOQ
Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.
Re: capaciteit in de NZV
Dat ziet er idd super interessant uit!trainlovertje schreef: ↑11 mar 2021, 20:27
Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.