Sluiting van spoorlijnen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek »

Al enkele keren las ik hier complottheoriën over lijnsluitingen die totaal van de pot gerukt waren en niets met de realiteit te zien hebben.
Dat er spoorlijnen gesloten zullen worden is echter wèl een realistische piste, alleen zal het er helemaal anders aan toe gaan. Hieronder het stappenplan voor lijnsluiting:


Stap 1: Infrabel laat weten aan de politiek dat het huidige financieringsmodel ontoereikend is ( https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in ... ~a0e87bca/ )

Voor alle duidelijkheid: er zijn 2 grote gescheiden potten. Enderzijds het investeringsbudget dat gaat naar concrete projecten als de uitbouw van het GEN, rollout van ETCS of de verdubbeling van L50A en anderzijds het onderhoudsbudget. Het investeringsbudget vormt niet echt een probleem, Infrabel zal bij gebrek aan financiering een bepaald project gewoon niet uitvoeren waardoor er moeilijk een tekort kan ontstaan.
Het tweede budget staat echter wel zwaar onder druk: de dotatie aan Infrabel daalt spectaculair en de rijpadvergoedingen worden bevrozen. Hierdoor is er een tekort aan middelen om de bestaande infrastructuur correct te onderhouden. Daarover ging dan ook de uitleg van de CFO in het parlement.
Concreet: ofwel moet Infrabel meer dotatie krijgen, ofwel moeten de rijpadvergoedingen omhoog ofwel moet de infrastructuur beperkter worden.

Stap 2: In het jaarverslag van Infrabel, vrij te lezen op https://www.infrabel.be/nl/jaarverslag, staat onder andere volgende passage:

"Het is van groot belang dat er vanaf 2020 opnieuw bijkomende vervangingsinvesteringen kunnen gebeuren in de spoorweginfrastructuur om de opgelopen achterstand in te halen. Zonder deze vervangingsinvesteringen zal het niet langer mogelijk zijn om bepaalde infrastructuren in goede staat te houden, omdat het volume van de uit te voeren werkzaamheden fysiek onhaalbaar zal geworden zijn, met als gevolg dat de betrokken infrastructuren volledig buiten dienst gesteld zullen worden tot ze volledig vernieuwd kunnen worden."

Infrabel laat duidelijk merken dat er spoorlijnen dicht zullen gaan bij ongewijzigd beleid. Een heel duidelijk signaal naar de politiek om in het kader van de verkiezingen in 2019 hier rekening mee te houden.

Stap 3:
A) Ofwel kiest de volgende regering ervoor om weer meer geld aan Infrabel te geven (of om toe te laten de rijpadvergoedingen te verhogen, maar die kans lijkt me klein)
B) De regering maakt zelf een keuze welke lijnen niet langer open moeten blijven (maar welke politieker wil zoiets op zijn geweten hebben? )
C) De regering beslist niets, Infrabel wordt geacht het huidige net volledig in dienst te houden. We gaan naar stap 4

Ik hoop alvast dat het onderwerp tenminste zal ter sprake komen in de debatten in aanloop van de verkiezingen.


Stap 4: Bij de opmaak van de lange termijn plannen voor het onderhoud zal Infrabel vaststellen dat er niet genoeg budget is om alles uit te voeren. Het bedrijf moet dan een keuze maken tussen enkele mogelijke werven en zal hier prioriteit geven voor de drukkere spoorlijnen. Waarschijnlijk komt er op dat moment nog een laatste communicatie achter gesloten deuren naar de politiek om te zeggen "geef extra geld of spoorlijn x kan niet onderhouden worden".

Stap 5: Infrabel licht de gebruikers in dat spoorlijn X vanaf datum Z tijdelijk buiten dienst is. De NMBS zorgt voor een vervangende busdienst en eventuele goederenoperatoren zoeken andere rijpaden.

Stap 6: De jaren na de tijdelijke sluiting volgt telkens dezelfde analyse als in stap 4: drukkere spoorlijnen krijgen steeds voorrang op spoorlijn X. De kosten om spoorlijn X weer op peil te brengen worden elk jaar hoger en de kans dat ze terug open gaat wordt kleiner.

Stap 7: Als na enkele jaren blijkt dat er geen extra onderhoudsmiddelen komen zal Infrabel over gaan tot demontage om de waardevolle infrastrcutuurelementen nog te kunnen hergebruiken of verkopen.


Welke spoorlijn "X" zal zijn is niet duidelijk en niet gepland. Het zal eerder van toeval afhangen welke lijn in welk jaar groot onderhoud nodig heeft.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door joverwimp »

Is Charleroi-Couvin niet bedreigd ? Ergens las ik dat het aantal reizigers omhoog moet. In dat kader werd de nieuwe uurregeling (dec 2017) aangepast: de treinen stoppen nu allemaal in Ham-sur-Heure en Yves-Gomezée.
De bezetting van de lijn Charleroi-Erquelinnes laat ook te wensen over.
Vanwege de 'wafelijzerpolitiek' zouden in Vlaanderen dan ook lijnen moeten sneuvelen. Misschien Aalst-Burst, waar enkel tijdens de spits gereden wordt ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 17 mei 2018, 18:20 Is Charleroi-Couvin niet bedreigd ? Ergens las ik dat het aantal reizigers omhoog moet. In dat kader werd de nieuwe uurregeling (dec 2017) aangepast: de treinen stoppen nu allemaal in Ham-sur-Heure en Yves-Gomezée.
De bezetting van de lijn Charleroi-Erquelinnes laat ook te wensen over.
Vanwege de 'wafelijzerpolitiek' zouden in Vlaanderen dan ook lijnen moeten sneuvelen. Misschien Aalst-Burst, waar enkel tijdens de spits gereden wordt ?
Je gaat er hier vanuit dat er allemaal logisch over nagedacht wordt. Dat zou betekenen dat we in stap 3B terechtkomen. Daar zijn we echter niet aan toe en Infrabel moet tot nader order alle lijnen in dienst houden waardoor er geen enkele lijn "bedreigd" is. Het enige wat wel op stapel staat is het enkelsporig maken van L130A, maar dat is geen sluiting natuurlijk.
Wafelijzerpolitiek speelt enkel in 3B een rol, als het zover komt dat Infrabel bij stap 4 uitkomt zullen het waarschijnlijk eerst lijnen in het zuiden van het land zijn waar er niet genoeg budget voor is.

Misschien denken ze er bij de NMBS wel over na om de bediening te stoppen op bepaalde plaatsen, maar daar heb ik nog niets van opgevangen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Dieselfreak »

Berichten over sluitingen van lijnen zijn niet nieuw: Lutgen vraagt 80 miljoen voor behoud alle spoorlijnen

Verder ben ik het eens met de reacties op dat artikel die aankaarten dat er kennelijk wél geld is voor de stations. Maar ja, die zijn niet van Infrabel hé.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Lijkt mij bovenal dat vanuit de Frankrijkstraat de druk wordt opgevoerd om meer subsidies te bekomen. Of dat terecht is kan ik niet inschatten, begrijpelijk is het alleszins. Alleen moeten ze opletten dat ze niet tegelijk de druk opvoeren om de hele handel te regionaliseren, net zoals reeds is gebeurd met wegen en waterlopen. In feite is het spoor nog de enige transportinfrastructuur die nog rechtstreeks onder de federale regering blijft, dat kan niet blijven duren, al zal het niet op 1-2-3 veranderen.
Vanwege de 'wafelijzerpolitiek' zouden in Vlaanderen dan ook lijnen moeten sneuvelen.
Iets zegt me dat, als de NMBS enige lijn in Vlaanderen sluit, de Vlaamse overheid op de eerste rij zit om ze over te nemen, bv. als light rail, al dan niet uitgebaat door De Lijn.
vier lijnen (Luik-Gouvy, Luik-Marloie, Bertrix-Libramont en Athus-Aarlen) in de provincie Luik
Wie dat schreef kan beter het hoofdstuk "De Belgische provincies" opfrissen in de cursus aardrijkskunde ;) Ik tel er twee in Luik en twee in Luxemburg.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 18 mei 2018, 08:01 Lijkt mij bovenal dat vanuit de Frankrijkstraat de druk wordt opgevoerd om meer subsidies te bekomen. Of dat terecht is kan ik niet inschatten, begrijpelijk is het alleszins. Alleen moeten ze opletten dat ze niet tegelijk de druk opvoeren om de hele handel te regionaliseren, net zoals reeds is gebeurd met wegen en binnenwaters.


Iets zegt me dat, als de NMBS enige lijn in Vlaanderen sluit, de Vlaamse overheid op de eerste rij zit om ze over te nemen, bv. als light rail, al dan niet uitgebaat door De Lijn.
Daar moet je nu echt geen schrik voor hebben. Als er nu één overheid is die nog minder investeert in openbaar vervoer dan de federale dan is het wel het Vlaams gewest. Daar wordt er nog veel meer bespaart op De Lijn dan wat de NMBS en Infrabel moeten doen.
Trouwens er is een precedent op dat vlak: over L20 is iedereen het eens dat er beter trams dan treinen kunnen rijden. De Lijn en Vlaamse overheid hebben compleet vrij spel om te doen wat ze willen en toch gebeurt er helemaal niets. Op andere lijnen zal dat dus zeker ook niet gebeuren.
Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat de lijnen waarvoor je moet vrezen in het noorden van het land liggen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door traxie »

Dat de infrastructuur zou overgenomen worden door de regio's lijkt me niet wenselijk. Als we zien wat er gebeurd met de Brusselse infrastructuur hou ik mijn hart vast voor een eventuele regionalisering.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Hobbes »

Ik denk dat men ook een onderscheid moet maken in wat sommige mensen bedoelen: voor sommige politiekers zijn de verbindingen zelf ook spoorlijnen, en heeft men het niet over de fysieke spoorlijn zelf.

Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat men in het zuiden nog kan schrappen zonder een volledige amputatie van het spoornet daar te veroorzaken, er liggen nog maar enkele lijnen, en de paar tussenlijntjes die men eventueel nog kan wegnemen zouden een zeer beperkte besparing betekenen.

Niet vergeten dat op veel lijnen in het zuiden redelijk wat goederenverkeer bolt, én dat daar heel veel lijnen nog relatief recent vernieuwd zijn of men aan het vernieuwen is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef: 18 mei 2018, 14:15 Ik denk dat men ook een onderscheid moet maken in wat sommige mensen bedoelen: voor sommige politiekers zijn de verbindingen zelf ook spoorlijnen, en heeft men het niet over de fysieke spoorlijn zelf.

Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat men in het zuiden nog kan schrappen zonder een volledige amputatie van het spoornet daar te veroorzaken, er liggen nog maar enkele lijnen, en de paar tussenlijntjes die men eventueel nog kan wegnemen zouden een zeer beperkte besparing betekenen.

Niet vergeten dat op veel lijnen in het zuiden redelijk wat goederenverkeer bolt, én dat daar heel veel lijnen nog relatief recent vernieuwd zijn of men aan het vernieuwen is.
L42, 43, 44, 130A en 132 kennen allemaal weinig verkeer en staan altijd onderaan het lijstje wanneer er vernieuwingswerken worden uitgevoerd.
De hoofdassen voor zowel goederen als passagiers zijn altijd bij de eerste lijnen waar vernieuwingswerken worden uitgevoerd, daar dreigt dus absoluut geen sluiting.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 18 mei 2018, 08:50Als er nu één overheid is die nog minder investeert in openbaar vervoer dan de federale dan is het wel het Vlaams gewest.
COMMENT?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/

Maar het zou natuurljk wel kunnen dat er verkiezingen in aantocht zijn :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door profke »

De grootste investering, 31,2 miljoen, gaat naar de elektrificatie van de lijn Zonhoven-Balen en de lijn Hasselt-Neerpelt.
is dat dan voor de electrische fietsen die daar nu rijden? :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 18 mei 2018, 17:16
Shrek schreef: 18 mei 2018, 08:50Als er nu één overheid is die nog minder investeert in openbaar vervoer dan de federale dan is het wel het Vlaams gewest.
COMMENT?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/18 ... steringen/

Maar het zou natuurljk wel kunnen dat er verkiezingen in aantocht zijn :)
Dat is nu net het domme van deze Vlaamse regering: geld investeren waar het eigenlijk hun taak niet is en ondertussen de eigen taak zwaar verwaarlozen, met alle gevolgen vandien, voor gebruikers en werknemers. Als je de achteruitgang bekijkt die Weyts heeft veroorzaakt in enkele jaren tijd, lijk je wel in een afgrond te staren. Maar ja, je haalt de pers niet met kleinschalig OV dat mensen uit hun isolatie haalt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door Steve »

En dat half miljoen voor Puurs - Dendermonde en Aalst - Dendermonde: toch benieuwd hoeveel cm spoor ze daarmee zullen kunnen (her)leggen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, dat zal wel over de zoveelste studie gaan, eerder dan over ook maar de minste concrete infrastructuuringreep.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sluiting van spoorlijnen

Bericht door overweg13 »

Hobbes schreef: 18 mei 2018, 14:15
Ik zie eerlijk gezegd niet goed wat men in het zuiden nog kan schrappen zonder een volledige amputatie van het spoornet daar te veroorzaken, er liggen nog maar enkele lijnen, en de paar tussenlijntjes die men eventueel nog kan wegnemen zouden een zeer beperkte besparing betekenen.
Inderdaad. Als je het OV als een geheel beschouwt, zou de sluiting van de vermelde lijnen een ramp betekenen, omdat de TEC absoluut niet in staat is om de daardoor ontstane hiaten op te vullen. Waar men dringend nood aan heeft, is een uitgewerkt plan met de trein als ruggengraat en daarop geënt bruikbare busdiensten die de rest van de regio ontsluiten. Voor alle duidelijkheid: daar bestaat op dit moment zelfs geen embryonale structuur voor. Probeer maar eens aansluitingen trein/bus in Vielsalm en Gouvy, in Erquelinnes, in Philippeville, in Mariembourg. Vaak moet je zelfs nog een eindje stappen voor je op de interessantste bussen kunt overstappen. Als je ook nog de treinbedieningen in die regio's afschaft, blijft er spijtig genoeg niets bruikbaars meer over.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie