overweg13 schreef: ↑18 mei 2018, 18:35Dat is nu net het domme van deze Vlaamse regering: geld investeren waar het eigenlijk hun taak niet is en ondertussen de eigen taak zwaar verwaarlozen, met alle gevolgen vandien, voor gebruikers en werknemers. Als je de achteruitgang bekijkt die Weyts heeft veroorzaakt in enkele jaren tijd, lijk je wel in een afgrond te staren. Maar ja, je haalt de pers niet met kleinschalig OV dat mensen uit hun isolatie haalt.
En zo wordt het bedje gespreid voor de stedelijke vervoersbedrijven dia alles qua mobiliteit op regionaal niveau zouden moeten clusteren en verder uitwerken, de droom van de Antwerpse NV-A-schepen Kennis. Als De Lijn in de toekomst dan toch louter een soort pachter voor die vervoersbedrijven moet worden en dit in concurrentie met privé-spelers, is het niet meer nodig om nu nog veel visie te tonen.
Schepen Koen Kennis (N-VA) wil de regie van het Antwerpse vervoer in handen geven van een op te richten vervoersbedrijf. De Lijn wordt hooguit een onderaannemer.
N-VA rijdt liever zelf met de bus
BRUSSEL ‘Niets belet om verder te kijken dan vandaag, maar eerst leren stappen en dan pas lopen.’ Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert met een kwinkslag op het idee van zijn Antwerpse partijgenoten om het regionale vervoer in eigen handen te nemen. De Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis kondigt in Gazet van Antwerpen aan dat hij alle mogelijke vervoersmiddelen – van metro over veerponten tot fietspaden – in en rond Antwerpen wil onderbrengen in één groot vervoersbedrijf.
Het is niet de eerste keer dat politieke plannen worden aangekondigd om het monopolie van De Lijn te doorbreken. Open VLD deed het voordien al enkele keren in Antwerpen en Brugge. Gent heeft ook al gepleit voor een eigen openbaar vervoersnetwerk. In het geval van Kennis is het idee wel bijzonder, omdat de N-VA nu al de meeste touwtjes in handen heeft bij De Lijn.
SP.A-parlementslid Yasmine Kherbache wijst er fijntjes op dat de partij met Marc Descheemaecker de voorzitter van de Raad van Bestuur van De Lijn levert, met Ben Weyts de bevoegde minister en met Kennis de lokale schepen van Mobiliteit. Er staat de partij weinig in de weg om het openbaar vervoer naar eigen inzichten te organiseren.
Oyster Card
Het idee is niet rijp, blijkt uit de beschrijving van Weyts. En het wijkt ook af van de lijn die de Vlaamse regering tot nu toe aanhoudt. Zij wil het vervoersaanbod organiseren in vijftien vervoersregio’s, waarbij de steden en gemeenten meer mogelijkheden krijgen om mee te sturen. Zelf een bedrijf oprichten om de exploitatie in handen nemen, is al een stap verder. Het past wel in een stadsregionaal beleid dat tot een goed afgestemd netwerk van openbaar vervoer moet leiden.
‘We denken al verder’, zegt Kennis. ‘Hoe kun je de verschillende vervoersmiddelen op elkaar afstemmen, hoe kun je overal vlotte doorgang garanderen, hoe kun je projecten op korte termijn vlot realiseren? Een vervoersbedrijf kan daar de antwoorden op geven.’ Hij kijkt met jaloezie naar de Oyster Card in Londen. Met die chipkaart kunnen reizigers vlot van het ene vervoermiddel op het andere overstappen in de Britse hoofdstad.
Nochtans dwarsboomde de N-VA in het verleden zelf plannen in de richting van een stadsregionetwerk. Zo kantte ze zich tegen het doortrekken van een tramlijn naar Brasschaat en hield ze een tramlijn naar Ekeren tegen. Met een vervoersbedrijf krijgt de politiek de macht om het netwerk naar eigen voorkeur uit te werken.
Verplichte liberalisering
De echte inzet van de discussie is de omstreden monopoliepositie die De Lijn bekleedt in het regionale vervoer. Aan dat monopolie komt eind 2020 hoe dan ook een einde. Vanaf dan legt Europa een liberalisering op. De Vlaamse regering zal dan moeten beslissen hoe ze de toekomst van het openbaar vervoer ziet.
De vervoersmaatschappij zelf legt de lat hoog en heeft de ambitie dat het dan klaar is om concurrentieel te zijn en haar huidige rol voort te zetten. ‘Wij denken dat we ook alles in huis hebben om de beste te zijn en te blijven’, klinkt het.
Maar de N-VA, waar al langer onvrede leeft over De Lijn, ruikt haar kans om de sturing en strategie over te nemen en de vervoersmaatschappij te reduceren tot hooguit een operationele partner. ‘Iedereen klaagt over De Lijn en terecht. Antwerpen zal het bedrijf uitdagen om bij de pinken te zijn. Hoe kun je daar eigenlijk tegen zijn?’, klinkt het.
Alvast één coalitiepartner is niet zomaar bereid in die redenering mee te gaan. ‘Dit lijkt op een ontmanteling van De Lijn’, zegt Vlaams Parlementslid Karin Brouwers gealarmeerd. ‘Daar zal CD&V niet mee akkoord gaan.’
Antwerpse bussen nog niet voor morgen
De Antwerpse schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA), verwijst in zijn voorstel onder meer naar Transport for London, dat in de Britse hoofdstad de verantwoordelijkheid draagt voor de organisatie van de wegen, spoorwegen, bussen, taxi’s, metro, fietspaden en zelfs waterwegen.
In Antwerpen zou Kennis de krachten willen bundelen voor treinen en trams, waterbussen, deelfietsen en zelfs park-and-rides. ‘Verschillende kokers zijn vandaag naast elkaar bezig’, zegt Kennis. ‘Terwijl die op elkaar moeten inspelen.’
Tegen volgend jaar moet de aanzet van het Antwerpse vervoerbedrijf er zijn, tegen 2025 zou het volledig op snelheid moeten komen. Het zal alvast een coördinerende en organiserende taak krijgen. Over het mogelijke budget moet nog gesproken worden. Kennis verwacht dat de stad Antwerpen, de NMBS, De Lijn, de Vlaamse overheid, het Agentschap Wegen en Verkeer, de BAM en de betrokken gemeentes daaraan zullen bijdragen.
Stefan Stynen, de voorzitter van reizigersorganisatie TreinTramBus, heeft gemengde gevoelens bij het idee. ‘Er valt zeker iets te zeggen voor meer inspraak van de steden en een meer lokale benadering’, zegt hij. ‘Maar er moet ook iets gedaan worden aan de fundamentele problemen. De Lijn kreunt onder de zware besparingen. Dat zal niet verdwijnen door een stedelijk vervoersbedrijf op te richten. Bovendien heeft Antwerpen al een deel van het mobiliteitsbeleid – en dus van de oplossing – in handen. Er moeten ook keuzes gemaakt worden, bijvoorbeeld over fiscaliteit of het parkeerbeleid. Zet eerst in op de randvoorwaarden, voor je morrelt aan structuren.’ (sco)
Bron