ETCS in België
Re: ETCS in België.
Hoe zit het met het proefproject ETCS L2 op de lijn 73 tussen Diksmuide en De Panne?
Re: ETCS in België.
Shrek,
laatst iets gelezen van virtuele blokken in ETCS ???
Ergens een URL-link zodat ik daarover iets kan lezen ?
Zou iets te zien hebben met kortere opeenvolging van treinen ???
laatst iets gelezen van virtuele blokken in ETCS ???
Ergens een URL-link zodat ik daarover iets kan lezen ?
Zou iets te zien hebben met kortere opeenvolging van treinen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: werken: langs de spoorlijn
Of plaats gewoon de borden terug zo dat we terug 90 km/h kunnen rijden ipv tegen 60 vooruit te liggen kruipen? Wat voor onzin is dit nu weer seg, er is niks veranderd op het terrein en nu moeten we plots 30% trager gaan rijden.Shrek schreef: ↑21 mei 2018, 01:34De vraag is natuurlijk tegen wanneer de huidige sporen gaan verdwijnen, zo heel goed schiet de werf nu ook weer niet op.Ducktape schreef: ↑20 mei 2018, 19:43 Dus tegen 2023 gaan we terug 160 km/h mogen rijden, in tussentijd een beetje voortsukkelen hahaha.
Nog een mooi voorbeeld van 'vooruitgang': Als je thv van Zwijndrecht richting Antwerpen van het normaalspoor naar het tegenspoor (of vice versa) ging deed je dat tegen 60 km/h, enkele honderden meter verder stond er een eindezonebord naar de normale hervatting van 90 km/h. Nadruk op STOND. Sinds de wissels uitgebroken werden thv Zwijndrecht Wijksporen zijn de eindezoneborden plots verwijderd, waardoor je dus 60 km/h blijft rijden tot na de wissels van Y.Antwerpen-Zuid, een kilometer of 4 verderop. Heb toen de schematische seininrichtingsplannen geraadpleegd en daar stonden de borden nog wel op, ik meld het bij Infrabel en een week of 2 later plots een aanpassing op de plannen, de borden staan er niet meer.
Tegen 60 km/h door de Kennedytunnel, zelfs een goederentrein mag 70 km/h rijden daar (indien die in Zwijndrecht dus niet tussen het normaal- en tegenspoor wisselde voor alle duidelijkheid)...
De ETCS daar is trouwens voorzien voor 2021-2022 dus als het voortsukkelen is zal het zeker niet voor heel lang zijn.
Het andere lijkt mij een vergetelheid bij het weghalen van de borden. Signaleer dat dus zeker aan de juiste mensen zodat de bevoegde dienst het kan aanpassen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Awel dat bedoel ik, ze zijn die vergeten terug te plaatsen. Maak dus vooral van uw oren langs de daarvoor bedoelde wegDucktape schreef:Of plaats gewoon de borden terug zo dat we terug 90 km/h kunnen rijden ipv tegen 60 vooruit te liggen kruipen? Wat voor onzin is dit nu weer seg, er is niks veranderd op het terrein en nu moeten we plots 30% trager gaan rijden.Shrek schreef: ↑21 mei 2018, 01:34De vraag is natuurlijk tegen wanneer de huidige sporen gaan verdwijnen, zo heel goed schiet de werf nu ook weer niet op.Ducktape schreef: ↑20 mei 2018, 19:43 Dus tegen 2023 gaan we terug 160 km/h mogen rijden, in tussentijd een beetje voortsukkelen hahaha.
Nog een mooi voorbeeld van 'vooruitgang': Als je thv van Zwijndrecht richting Antwerpen van het normaalspoor naar het tegenspoor (of vice versa) ging deed je dat tegen 60 km/h, enkele honderden meter verder stond er een eindezonebord naar de normale hervatting van 90 km/h. Nadruk op STOND. Sinds de wissels uitgebroken werden thv Zwijndrecht Wijksporen zijn de eindezoneborden plots verwijderd, waardoor je dus 60 km/h blijft rijden tot na de wissels van Y.Antwerpen-Zuid, een kilometer of 4 verderop. Heb toen de schematische seininrichtingsplannen geraadpleegd en daar stonden de borden nog wel op, ik meld het bij Infrabel en een week of 2 later plots een aanpassing op de plannen, de borden staan er niet meer.
Tegen 60 km/h door de Kennedytunnel, zelfs een goederentrein mag 70 km/h rijden daar (indien die in Zwijndrecht dus niet tussen het normaal- en tegenspoor wisselde voor alle duidelijkheid)...
De ETCS daar is trouwens voorzien voor 2021-2022 dus als het voortsukkelen is zal het zeker niet voor heel lang zijn.
Het andere lijkt mij een vergetelheid bij het weghalen van de borden. Signaleer dat dus zeker aan de juiste mensen zodat de bevoegde dienst het kan aanpassen.

Re: ETCS in België.
Dat is gereed en werkt bij de testtreinen. Nu zitten we in de fase van de papiermolen.Asterix schreef:Hoe zit het met het proefproject ETCS L2 op de lijn 73 tussen Diksmuide en De Panne?
Re: ETCS in België.
Bedoel je niet gewoon de moving blocks bij level 3?dentheo schreef:Shrek,
laatst iets gelezen van virtuele blokken in ETCS ???
Ergens een URL-link zodat ik daarover iets kan lezen ?
Zou iets te zien hebben met kortere opeenvolging van treinen ???
Re: werken: langs de spoorlijn
Blijkbaar hebben ze het SSP aangepast dus ik weet niet of het om een vergetelheid gaat.Shrek schreef: ↑21 mei 2018, 01:34De vraag is natuurlijk tegen wanneer de huidige sporen gaan verdwijnen, zo heel goed schiet de werf nu ook weer niet op.Ducktape schreef: ↑20 mei 2018, 19:43 Dus tegen 2023 gaan we terug 160 km/h mogen rijden, in tussentijd een beetje voortsukkelen hahaha.
Nog een mooi voorbeeld van 'vooruitgang': Als je thv van Zwijndrecht richting Antwerpen van het normaalspoor naar het tegenspoor (of vice versa) ging deed je dat tegen 60 km/h, enkele honderden meter verder stond er een eindezonebord naar de normale hervatting van 90 km/h. Nadruk op STOND. Sinds de wissels uitgebroken werden thv Zwijndrecht Wijksporen zijn de eindezoneborden plots verwijderd, waardoor je dus 60 km/h blijft rijden tot na de wissels van Y.Antwerpen-Zuid, een kilometer of 4 verderop. Heb toen de schematische seininrichtingsplannen geraadpleegd en daar stonden de borden nog wel op, ik meld het bij Infrabel en een week of 2 later plots een aanpassing op de plannen, de borden staan er niet meer.
Tegen 60 km/h door de Kennedytunnel, zelfs een goederentrein mag 70 km/h rijden daar (indien die in Zwijndrecht dus niet tussen het normaal- en tegenspoor wisselde voor alle duidelijkheid)...
De ETCS daar is trouwens voorzien voor 2021-2022 dus als het voortsukkelen is zal het zeker niet voor heel lang zijn.
Het andere lijkt mij een vergetelheid bij het weghalen van de borden. Signaleer dat dus zeker aan de juiste mensen zodat de bevoegde dienst het kan aanpassen.
Re: ETCS in België.
Shrek nog even over de korte klassieke blokken en de lange voor ETCS.
In England legt men dat iets anders uit:
Op die manier kan men zolang er geen ETCS werkt of trein is, netjes de bestaande snelheid blijven rijden.
Nadien kan het dan sneller door combinatie van kortere blokken en/of met meer treinen door de kortere blokafstanden...
Of begrijp ik het verkeerd ?
In England legt men dat iets anders uit:
Hier lijkt het alsof men ETCS kortere blokken geeft in nu bestaande bloklengtes.On a technical note, the full capacity and other benefits won’t be achieved if you simply overlay ETCS Level 2 on the existing signalling design. As a result resignalling ahead of ETCS will be a redesign based on the performance of the trains and service pattern, with multiple intermediate blocks within the existing block section. These intermediate blocks will be designed to optimise capacity for ETCS equipped trains.
Op die manier kan men zolang er geen ETCS werkt of trein is, netjes de bestaande snelheid blijven rijden.
Nadien kan het dan sneller door combinatie van kortere blokken en/of met meer treinen door de kortere blokafstanden...
Of begrijp ik het verkeerd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Dat leek mij ook zo maar ik ben verre van een expert. Ik begrijp niet goed waarom laterale seininrichting moet worden aangepast want daar moet een ETCS-rijder net geen rekening mee houden. Alles hangt in L1 toch af van de ligging van je bakens?
Re: werken: langs de spoorlijn
Zoals Asterix zegt is de SSP aangepast, dus zonder borden is de nieuwe situatie.Shrek schreef: ↑21 mei 2018, 16:03Awel dat bedoel ik, ze zijn die vergeten terug te plaatsen. Maak dus vooral van uw oren langs de daarvoor bedoelde wegDucktape schreef:Of plaats gewoon de borden terug zo dat we terug 90 km/h kunnen rijden ipv tegen 60 vooruit te liggen kruipen? Wat voor onzin is dit nu weer seg, er is niks veranderd op het terrein en nu moeten we plots 30% trager gaan rijden.Shrek schreef: ↑21 mei 2018, 01:34
De vraag is natuurlijk tegen wanneer de huidige sporen gaan verdwijnen, zo heel goed schiet de werf nu ook weer niet op.
De ETCS daar is trouwens voorzien voor 2021-2022 dus als het voortsukkelen is zal het zeker niet voor heel lang zijn.
Het andere lijkt mij een vergetelheid bij het weghalen van de borden. Signaleer dat dus zeker aan de juiste mensen zodat de bevoegde dienst het kan aanpassen.![]()
Re: werken: langs de spoorlijn
Dus Infrabel begint niet alleen op wissels en uitwijksporen, maar ook op snelheidsborden te besparen... Waar gaat dat eindigen?
Re: ETCS in België.
Rustig mannekes, dat is gewoon een vergissing. Als dat aan de juiste mensen gemeld wordt komen die bordjes wel terug 

Re: ETCS in België.
Ja daar hebben ze inderdaad in Engeland voor gekozen, maar dat is een heel complex systeem dat Infrabel niet wilt. Onder andere het feit dat je daar in ETCS aan volle snelheid door een rood sein kan rijden (als de trein voor je al in een volgende subsectie zit) passeerde de veiligheidsanalyses niet.dentheo schreef: ↑21 mei 2018, 16:23 Shrek nog even over de korte klassieke blokken en de lange voor ETCS.
In England legt men dat iets anders uit:Hier lijkt het alsof men ETCS kortere blokken geeft in nu bestaande bloklengtes.On a technical note, the full capacity and other benefits won’t be achieved if you simply overlay ETCS Level 2 on the existing signalling design. As a result resignalling ahead of ETCS will be a redesign based on the performance of the trains and service pattern, with multiple intermediate blocks within the existing block section. These intermediate blocks will be designed to optimise capacity for ETCS equipped trains.
Op die manier kan men zolang er geen ETCS werkt of trein is, netjes de bestaande snelheid blijven rijden.
Nadien kan het dan sneller door combinatie van kortere blokken en/of met meer treinen door de kortere blokafstanden...
Of begrijp ik het verkeerd ?
Bovendien zit je op die manier veel geld uit te geven om die tijdelijke situatie te bekomen. Bij hun is dat te verantwoorden omdat de verplichting van ETCS nog vele jaren in de toekomst ligt, in België is dat gepland voor 2025.
Re: ETCS in België.
Zowel de lichtseinen als de ETCS zijn (vanuit de trein gezien) maar het bovenste laagje van de seininrichting. Daaronder zit nog alles van treindetectie, wisselsturingen, PLP-programmering, ... Die elementen zijn allemaal gemeenschappelijk voor laterale seininrichting en ETCS.
Vooral de treindetectie (assentellers en spoorstroomkringen) is hier bepalend. Het is de plek waar je trein gedetecteerd wordt die in ETCS level 1 of 2 de capaciteit mee bepaalt, daarop moet dus geoptimaliseerd worden.
Re: ETCS in België.
Ja daar hebben ze inderdaad in Engeland voor gekozen, maar dat is een heel complex systeem dat Infrabel niet wilt. Onder andere het feit dat je daar in ETCS aan volle snelheid door een rood sein kan rijden (als de trein voor je al in een volgende subsectie zit) passeerde de veiligheidsanalyses niet.
Bovendien zit je op die manier veel geld uit te geven om die tijdelijke situatie te bekomen. Bij hun is dat te verantwoorden omdat de verplichting van ETCS nog vele jaren in de toekomst ligt, in België is dat gepland voor 2025.
[/quote]
?? ??
Wanneer je bestaande blokken in twee deelt kan het nooit dat je in "volle" snelheid onder ETCS voorbij een rood klassiek sein rijdt..want dan moet ETCS zelf ook nog de nodige deelblokken hebben vanaf dat sein. Zij zetten aan die tussenblokken geen klassieke seinen, anders heb je weer die lagere snelheid.
Ik denk dat zij slechts minimale of geen veranderingen aan de bestaande seinen maken, ze delen enkel de totale lengte in twee, bijkomende spoorkring en rusten die plaats uit voor ETCS, balises en bordje met driehoek voor einde autoriteit... ??? Lijkt mij niet onmogelijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide