Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Werken spoorlijnen 161 & 162

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 27 mei 2018, 15:51 Al jarenlang is Infrabel bezig met aanpassingen aan de lijn Brussel-Luxemburg om de snelheid op te trekken naar 160km/u in de Ardennen.

Wanneer voorziet men eigenlijk het einde van deze werken, die toch al een hele tijd bezig zijn?
Deze werf wordt heel sterk gebruikt om de cijfertjes elk jaar te doen kloppen. Als de regering plots wat minder geld stort dan verwacht wordt deze werf tijdelijk stilgelegd, is er wat meer geld wordt er sneller gewerkt. Wanneer het allemaal klaar zal zijn is dus koffiedik kijken.
Het nieuwe onderstation van Achêne/Ciney zal er alvast niet voor 2025 zijn.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door groentje »

Is de omzetting van de spanning naar 25 kV dan ook uitgesteld?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 mei 2018, 19:59 Is de omzetting van de spanning naar 25 kV dan ook uitgesteld?
Het verloopt in fases, de eerste fase is voorzien voor september dit jaar, de volgende ergens 2022 en dan 2026 (of later)
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 27 mei 2018, 20:00
groentje schreef: 27 mei 2018, 19:59 Is de omzetting van de spanning naar 25 kV dan ook uitgesteld?
Het verloopt in fases, de eerste fase is voorzien voor september dit jaar, de volgende ergens 2022 en dan 2026 (of later)
Laat me raden: in september zal er een spanningssluis zijn tussen de aftakking met L167 en de grens, rond 2022 wordt die dan verschoven naar Jemelle en uiteindelijk naar Jambes?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 28 mei 2018, 00:39
Shrek schreef: 27 mei 2018, 20:00
groentje schreef: 27 mei 2018, 19:59 Is de omzetting van de spanning naar 25 kV dan ook uitgesteld?
Het verloopt in fases, de eerste fase is voorzien voor september dit jaar, de volgende ergens 2022 en dan 2026 (of later)
Laat me raden: in september zal er een spanningssluis zijn tussen de aftakking met L167 en de grens, rond 2022 wordt die dan verschoven naar Jemelle en uiteindelijk naar Jambes?
Niet Jemelle, maar ergens rond Libramont.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door K V B »

De Duitse Spoorwegen hebben een idee voor een herboren TEE netwerk. Details kan je onder andere in dit document lezen:

https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Docum ... cationFile

Enn goed begin mijns insziens, maar ik mis toch een belangrijke link: Brussel - Luxemburg - Strasbourg - Basel.

Nu ging daar niet iets gebeuren eens de lijn Brussel - Luxemburg vernieuwd is? Hoe staat het met die plannen?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, geen van die bestemmingen ligt in Duitsland, dus die dienst is geen eerste prioriteit voor DB.
Verder lijkr die pdf mij meer geblaat in te houden dan wol.. een lijstje van ideetjes, mogelijkheden, suggesties, zonder enige concrete planning of budgettering.

Het valt me ook tegen van DB dat ze dit niet in de eerste plaats in hun eigen taal publiceren. Waar is der oud'ren fierheid gevaren :) ? (of was het onze berichtgever die de EN-versie verkoos?)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 20 jan 2021, 19:40 De Duitse Spoorwegen hebben een idee voor een herboren TEE netwerk. Details kan je onder andere in dit document lezen:

https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Docum ... cationFile

Enn goed begin mijns insziens, maar ik mis toch een belangrijke link: Brussel - Luxemburg - Strasbourg - Basel.

Nu ging daar niet iets gebeuren eens de lijn Brussel - Luxemburg vernieuwd is? Hoe staat het met die plannen?
De infra wordt vernieuwd zodat de treinen aan 160k/h kunnen rijden, dat is op zich een mooie evolutie en zal heel veel reizigers op Brussel-Luxemburg ten goede komen.
Een rechtstreekse trein Brussel-Luxemburg-Basel zal er niet meteen komen. Een jaar of 5 geleden heeft CFL en grootschalig marktonderzoek gedaan en daaruit bleek dat er eigenlijk geen beduidende vraag was naar rechtstreekse verbindingen België - Oost-Frankrijk. En dat was dan nog voordat de TGV echt ingeburgerd was voor de reizigers Brussel-Straatsburg.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door jan_olieslagers »

Een jaar of 5 geleden heeft CFL en grootschalig marktonderzoek gedaan en daaruit bleek dat er eigenlijk geen beduidende vraag was naar rechtstreekse verbindingen België - Oost-Frankrijk. En dat was dan nog voordat de TGV echt ingeburgerd was voor de reizigers Brussel-Straatsburg.
Als die studie geen markt zag voor Brussel-Straatsburg dan zal ze wel op bestelling zijn opgemaakt, lijkt me. De Europese overheid geeft handenvol geld uit aan tickets aldaar.

Maar buiten de Eurokraten zal het inderdaad gene vette zijn, dat kan ik me voorstellen, al was het maar omdat een trip naar die contreien nuttig per auto kan gemaakt worden, inclusief goedkoop tanken in het groothertogdom.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 20 jan 2021, 21:23
Een jaar of 5 geleden heeft CFL en grootschalig marktonderzoek gedaan en daaruit bleek dat er eigenlijk geen beduidende vraag was naar rechtstreekse verbindingen België - Oost-Frankrijk. En dat was dan nog voordat de TGV echt ingeburgerd was voor de reizigers Brussel-Straatsburg.
Als die studie geen markt zag voor Brussel-Straatsburg dan zal ze wel op bestelling zijn opgemaakt, lijkt me. De Europese overheid geeft handenvol geld uit aan tickets aldaar.

Maar buiten de Eurokraten zal het inderdaad gene vette zijn, dat kan ik me voorstellen, al was het maar omdat een trip naar die contreien nuttig per auto kan gemaakt worden, inclusief goedkoop tanken in het groothertogdom.
Voor Brussel-Straatsburg is er weldegelijk vraag, maar daaraan wordt al voldaan met de 2 rechtstreekse TGV's. Een tragere trein via Luxemburg zal daar niet veel aan veranderen. De enige reizigers waarvoor zo'n trein echt interessant zou zijn zijn degenen die op tussenbestemmingen moeten zijn (Brussel-Metz of Arlon-Straatsburg ofzo) maar daar zijn er volgens dat Luxemburgs onderzoek dus niet zoveel van.
rvdborgt
Berichten: 4308
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 20 jan 2021, 19:49 Het valt me ook tegen van DB dat ze dit niet in de eerste plaats in hun eigen taal publiceren. Waar is der oud'ren fierheid gevaren :) ? (of was het onze berichtgever die de EN-versie verkoos?)
Het is niet van DB maar van het Duitse ministerie. Het origineel is wel degelijk in het Duits, zie onderaan op deze pagina:
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artik ... 09-21.html

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 20 jan 2021, 22:12 Voor Brussel-Straatsburg is er weldegelijk vraag, maar daaraan wordt al voldaan met de 2 rechtstreekse TGV's. Een tragere trein via Luxemburg zal daar niet veel aan veranderen. De enige reizigers waarvoor zo'n trein echt interessant zou zijn zijn degenen die op tussenbestemmingen moeten zijn (Brussel-Metz of Arlon-Straatsburg ofzo) maar daar zijn er volgens dat Luxemburgs onderzoek dus niet zoveel van.
Die TGVs maken wel een ongelofelijke omweg. Ik vraag me af of ze zelfs kunnen claimen milieuvriendelijker te zijn dan vliegen. Via Luxemburg zou men het even snel moeten kunnen doen, met een veel lager energieverbruik.
En men moet zich ook niet blind staren op de vraag tussen de eindpunten. Dat is de Franse ziekte. Treinen zijn deel van een netwerk. Dat er twee treinen per dag van Interlaken naar Berlijn zijn is niet omdat er zoveel vraag is voor Interlaken - Berlijn...

Een trein Brussel - Luxemburg - Straatsburg - Bazel zal niet hoofdzakelijk met reizigers Brussel - Bazel gevuld zijn. Maar ik denk dat je daar toch wel de 30-35% die je nodig hebt om kostendekkend te kunnen opereren haalt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TEE 2.0 en Brussel - Luxemburg...

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 22 jan 2021, 06:43 Die TGVs maken wel een ongelofelijke omweg. Ik vraag me af of ze zelfs kunnen claimen milieuvriendelijker te zijn dan vliegen. Via Luxemburg zou men het even snel moeten kunnen doen, met een veel lager energieverbruik.
Via Luxemburg even snel betekent dat ze in het groothertogdom gigantisch veel moeten investeren, het project Hollerich international. Dat gaan ze alleen doen als er daar zeker een businesscase voor is. Zonder dat is het langs Luxemburg sowieso beduidend trager.

Wat het energieverbruik betreft heb je zeker gelijk dat het via de LGV meer is (maar nog steeds een pak minder dan vliegen hoor). Alleen is elektrisch energieverbruik bij de spoorwegen vandaag geen factor bij beslissingen. Zeker in België en Frankrijk waar de stroom redelijk CO²-arm gemaakt wordt is dit geen issue.
K V B schreef: 22 jan 2021, 06:43 En men moet zich ook niet blind staren op de vraag tussen de eindpunten. Dat is de Franse ziekte. Treinen zijn deel van een netwerk. Dat er twee treinen per dag van Interlaken naar Berlijn zijn is niet omdat er zoveel vraag is voor Interlaken - Berlijn...

Een trein Brussel - Luxemburg - Straatsburg - Bazel zal niet hoofdzakelijk met reizigers Brussel - Bazel gevuld zijn. Maar ik denk dat je daar toch wel de 30-35% die je nodig hebt om kostendekkend te kunnen opereren haalt.
Het probleem is natuurlijk dat de tussenstations op die verbinding allemaal heel weinig onderling verkeer genereren. Ja er moet veel volk van Brussel naar Luxemburg of van Straatsburg naar Basel, maar Arlon-Metz of Namen-Thionville is toch heel erg berperkt.
Toen de Iris en Vauban nog reden was het ook zo dat er in Luxemburg bijna niemand bleef zitten. Daarom ben ik ook van mening dat een verbeterde IC Brussel-Luxemburg al heel veel zou doen (denk aan een vorm van catering, iets hogere frequentie van de express-treinen, snellere reistijd). Voor het kleine contingent reizigers dat het moet doen is een overstap richting Metz/Nancy ook geen ramp.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door groentje »

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, Schrek. Nu vind ik een onderbreking in Luxemburg geen straf, zelfs ten tijde van de Iris en Vauban maakte ik graag gebruik van de 10' stilstand om in 7 haasten iets te halen in de stationshal (I like living on the edge :P ), maar zelfs met een beperkte vraag kan een doorgaande verbinding wel helpen om reizigers te trekken. Nu vind ik het belangrijkste ook wel om dat gat tussen Metz en Strasbourg te dichten, liever dan 1 doorgaande trein heb ik een klokvaste aansluiting, maar dan gaan de Fransen uit hun pijp moeten komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Steven »

Fransen en klokvaste aansluitingen, vergeet het, ze schieten nog liever in hun eigen voet. Zelfs de aansluitingen op de TGV naar Straatsburg zijn super zwak. Je komt in Straatsburg aan na 4u rijden, tot Basel is de snelste tijd nog 5u51, ongeveer de tijd die de EC er in het beste geval ook over deed.
Plaats reactie