Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

@ HLE2302, er zijn plaatsen waar er altijd met ARS moet worden gewerkt, dag of nacht.

Wat zegt het ARE trouwens over het optrekken wanneer een gesloten sein open springt? De ene instructeur bij jullie zegt 'optrekken', de andere zegt snelheid van 40/30/20(!) (in de NZV) of ondertussen misschien al lager aanhouden tot aan de voet van het sein. Net zoals bij het niet aan het perron willen komen in FBCL met seinbeeld rood-wit. Maar oo weer bij 2G, dan willen ze opeens wel kunnen doorrijden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door traxie »

Asterix schreef:@ HLE2302, er zijn plaatsen waar er altijd met ARS moet worden gewerkt, dag of nacht.

Wat zegt het ARE trouwens over het optrekken wanneer een gesloten sein open springt? De ene instructeur bij jullie zegt 'optrekken', de andere zegt snelheid van 40/30/20(!) (in de NZV) of ondertussen misschien al lager aanhouden tot aan de voet van het sein. Net zoals bij het niet aan het perron willen komen in FBCL met seinbeeld rood-wit. Maar oo weer bij 2G, dan willen ze opeens wel kunnen doorrijden.
De besturingsregels zijn thans duidelijk. En voor ieders veiligheid, 2G = rood = doelsnelheid 0. Het probleem is dat die cognitieve verbinding op de proef wordt gesteld als je vaak op 2G rijdt waarbij het sein open komt voor stilstand voor het rode sein. Omdat dit geweten is zijn er regels die je traag doen rijden nadat je 2G passeerde. Zodat je goed kan anticiperen op het rode sein, deze regels volgen ookal denk je of zie je dat het sein de doorrit toelaat is nodig.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

traxie schreef: 28 mei 2018, 07:41 De besturingsregels zijn thans duidelijk. Omdat dit geweten is zijn er regels die je traag doen rijden nadat je 2G passeerde. Zodat je goed kan anticiperen op het rode sein, deze regels volgen ookal denk je of zie je dat het sein de doorrit toelaat is nodig.
En dan tot het einde van de trein het nu "open" sein voorbij is , of is de lok genoeg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef: 28 mei 2018, 09:51
traxie schreef: 28 mei 2018, 07:41 De besturingsregels zijn thans duidelijk. Omdat dit geweten is zijn er regels die je traag doen rijden nadat je 2G passeerde. Zodat je goed kan anticiperen op het rode sein, deze regels volgen ookal denk je of zie je dat het sein de doorrit toelaat is nodig.
En dan tot het einde van de trein het nu "open" sein voorbij is , of is de lok genoeg ?
Het ontvangen van de 'impuls' van het sein is voldoende, dus tot de voet van het sein blijft de snelheid beperkt tot 40km/h en erna indien 2G ook.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Eigenaardig want bij andere snelheidsverhogingen is het het einde van de trein, maar ja.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef: 28 mei 2018, 12:02 Eigenaardig want bij andere snelheidsverhogingen is het het einde van de trein, maar ja.
Lijkt me logisch: als er een snelheidsbeperking is, bijv. wegens de staat van het spoor, moet de trein er helemaal door voor sneller gereden mag worden. Als een sein open staat, lijkt er me geen reden te zijn om de hele trein traag voorbij het sein te laten rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Dit zijn de regels als je zuiver lateraal rijdt. Zit je in etcs en je krijgt nieuwe info binnen over de toegelaten snelheid die verhoogd dan mag je die onmiddellijk opvolgen.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 28 mei 2018, 00:48 @ HLE2302, er zijn plaatsen waar er altijd met ARS moet worden gewerkt, dag of nacht.

Wat zegt het ARE trouwens over het optrekken wanneer een gesloten sein open springt? De ene instructeur bij jullie zegt 'optrekken', de andere zegt snelheid van 40/30/20(!) (in de NZV) of ondertussen misschien al lager aanhouden tot aan de voet van het sein. Net zoals bij het niet aan het perron willen komen in FBCL met seinbeeld rood-wit. Maar oo weer bij 2G, dan willen ze opeens wel kunnen doorrijden.
Als je met een trein vol reizigers met rood-wit aan het perron komt, en je moet halverwege even stoppen omdat de trein voor je een noodremming oid gekregen heeft en je zou nadien terug vertrekken dan denken de mensen dat de deuren niet geopend geweest zijn en trekken ze aan het noodsein en beginnen ze noodopeningen te bedienen.

Of als de treinbegeleider helemaal vooraan de trein zit en de deuren zelf moet openen, als wij niet volledig binnen staan, maar de tbg ziet dat hij aan het perron staat dan lost hij de deuren terwijl er misschien nog 5 rijtuigen niet aan het perron staan. Heb je dan liever dat er 200 man uitstapt in hoofdspoor L0 ipv dat er even gewacht wordt tot we zekerheid hebben dat de trein voor ons weg is?

Wij hebben daar trouwens geen keuze in hé, wij moeten wachten tot het sein open staat in grote beweging, net om deze situaties tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Inderdaad besturingsregels voor fbcl zijn duidelijk. Met een gevulde trein ga je niet door dat sein in kleine beweging en wacht je op dubbel geel. De winst is te klein tov de miserie die je over uw hals kan halen als het spoor dan net niet vrij genoeg is ....
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 28 mei 2018, 15:28 Inderdaad besturingsregels voor fbcl zijn duidelijk. Met een gevulde trein ga je niet door dat sein in kleine beweging en wacht je op dubbel geel. De winst is te klein tov de miserie die je over uw hals kan halen als het spoor dan net niet vrij genoeg is ....
Hoe zou de trein uit Roosendaal nu in Essen binnenkomen op het bezette spoor ? Ik neem aan op rood -wit ? :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Maar binnenkomen op bezet spoor is anders geregeld dan de situatie van Brussel centraal. Brussel centraal is het enige station waar het seinbeeld rood-wit kan overgaan naar twee gele. In andere stations kan dat niet. Toekomen op bezet spoor wil ook altijd zeggen dat er voldoende vrije ruimte is voor die tweede trein. Die garantie bestaat er niet in Brussel centraal net daarom dat je wacht.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 28 mei 2018, 15:28 Inderdaad besturingsregels voor fbcl zijn duidelijk. Met een gevulde trein ga je niet door dat sein in kleine beweging en wacht je op dubbel geel. De winst is te klein tov de miserie die je over uw hals kan halen als het spoor dan net niet vrij genoeg is ....
Steven, maar dat houdt dan in dat er alleen winst is bij "lege" treinen of losse lok ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

Inderdaad, maar het aantal lege ritten en losse locs dat langs daar gaat is minimaal in vergelijking met de rest. Amper 1% van het aantal bewegingen per dag. Vroeger was het ook met reizigers toegestaan. Maar ook toen deden vele collega’s waaronder mezelf het niet. De winst is te klein tov de mogelijke nadelen. Een trein die niet volledig aan perron staat en waar men noodopening begint gebruiken zal daar vlot tien min of meer blijven staan.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

dentheo schreef: 28 mei 2018, 19:24Hoe zou de trein uit Roosendaal nu in Essen binnenkomen op het bezette spoor ? Ik neem aan op rood -wit ? :)
Bij de procedure voor bezet spoor moet de onderchef eerst bij de trein gaan staan, zien dat er genoeg plaats is om de andere trein te ontvangen en ervoor zorgen dat de eerste zich niet verplaatst. Pas dan mag de blok het sein open zetten.

In Brussel-Centraal gaat het sein voor het perron vanzelf in rood-wit vanaf het moment de eerste voorbij het inritsein rijdt, of er nu voldoende plaats is aan het perron voor de tweede of niet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Uit de communicatie over de update van TMS/ARS:
Timers in de ARS-bewegingslijn

Het doel van ARS is om zoveel mogelijk seinsturingen automatisch te laten verlopen, waarbij het sein zo veel mogelijk open staat en beperkende seinbeelden vermeden worden. Toch is het soms nodig om een sein om exploitatieredenen pas kort voor de doorrit van de trein te openen. TMS houdt deze seinen gesloten aan de hand van een timer. Tot nu toe plaatst TMS in drie gevallen een timer op een sein in de bewegingslijn:

1. wanneer een trein een stilstand heeft voor een sein én dat sein geconfigureerd is als “sein met timer bij stilstand”
2. wanneer er manueel een aansluiting bevestigd wordt, waarbij deze trein moet wachten op een andere
3. wanneer er een volgorde wordt ingevoerd, waarbij deze trein voorrang moet verlenen

Op veel plaatsen zijn de vertrekseinen geconfigureerd als “sein met timer bij stilstand” omwille van enkele specifieke situaties per dag, met als gevolg dat alle treinen naar dat spoor met een dubbel geel sein het station binnenrijden. Om dit te verhelpen, komt er vanaf deze release in twee extra gevallen een timer in de bewegingslijn:

4. op het eerste sein van een reisweg (bv. na een herbenuttiging)

5. bij een stilstand waarvan de geplande duur ≥ 6’

Waarom extra timers als we er net minder willen?

De bedoeling is om op die manier minder seinen te configureren als “sein met timer bij stilstand” omwille van slechts een paar treinen per dag waarvoor dat nodig is. Op die manier kunnen de andere treinen het sein naderen zonder dubbel geel op het vorige sein en wordt de timer zoveel mogelijk beperkt tot de gevallen waarbij men het sein effectief gesloten wil houden.

Wat als er in de bewegingslijn een timer staat, maar je het sein niet meer gesloten wil houden?

Er zijn verschillende situaties waarbij dit mogelijk is:

- Een trein heeft een lange stilstand voorzien, maar heeft vertraging. Daardoor zijn er geen kruisingen meer en komt die dus beter op groen binnen.
- Een trein moet voorrang verlenen aan een andere of moet wachten op een aansluiting, maar kan al vroeger vertrekken dan wat TMS berekent (bv. reizigers zijn sneller overgestapt).
- ...

In de nieuwe TMS-release is er een mogelijkheid om de timer uit de bewegingslijn te verwijderen. Alshet sein in EBP op automatisch staat, komt dit m.a.w. neer op een directe sturing.
Update voorzien op 03/06.

De achterliggende gedachte is om meer maatwerk toe te laten per trein en dus niet om een welbepaald sein de ganse dag door als een "sein met timer bij stilstand" te categoriseren. Het is echter het lokale operationele management dat deze beslissing neemt.
Plaats reactie