Steve schreef: ↑28 mei 2018, 09:55
Een Thalys op lijn 73, dat moet - zeker voor het stuk tussen Lichtervelde en De Panne - een absolute première geweest zijn... zijn er nog dergelijke ritten gepland?
Elke trein in België toegelaten met ETCS zal de komende maanden wel eens naar L73 trekken om te testen of alles onder level 2 werkt zoals het moet.
Dus ook MW41, Traxx, 18, M6, E320, M7, break, class 66, ...
Wordt hier de infra getest met ETCS gehomologeerd materieel?
Of wordt het materieel ( waar van sommige ETCS homologatie in BE hebben) gehomologeerd? En wat als de testen falen? Wordt dan de ETCS homologatie van het betreffende materieel ingetrokken?
IGBT-6000 schreef: ↑31 mei 2018, 17:57
Wordt hier de infra getest met ETCS gehomologeerd materieel?
Of wordt het materieel ( waar van sommige ETCS homologatie in BE hebben) gehomologeerd? En wat als de testen falen? Wordt dan de ETCS homologatie van het betreffende materieel ingetrokken?
Het rollend materiaal heeft niet één ETCS-homologatie maar meerdere kleine toelatingen.
Bij Thalys bijvoorbeeld is dat lijn per lijn geregeld. De 18 is wel toegelaten in ETCS1 maar nog niet in ETCS2. De M6 mag in ETCS1 rijden en in ETCS2 op hogesnelheidslijnen maar nog niet in ETCS2 op klassieke lijnen enzovoort.
Al deze treintypes zullen dus een bijkomende homologatie moeten krijgen, om te zien of het allemaal naar behoren werkt komen ze alvast eens testen op de pilootlijn.
Er kan dus niets ingetrokken worden, maar de uitbreiding kan later eventueel niet gegeven worden.
Het betreffende materieel komt dan niet in het KMS (key management system) van het RBC te zitten en kan zo geen verbinding maken.
Shrek schreef: ↑31 mei 2018, 18:26Het betreffende materieel komt dan niet in het KMS (key management system) van het RBC te zitten en kan zo geen verbinding maken.
Dat klinkt naar een interessant detail, (waar) kan ik daar meer over lezen?
Shrek schreef: ↑31 mei 2018, 18:26Het betreffende materieel komt dan niet in het KMS (key management system) van het RBC te zitten en kan zo geen verbinding maken.
Dat klinkt naar een interessant detail, (waar) kan ik daar meer over lezen?
Net terug uit Zwitserland naar goede jaarlijkse gewoonte. Na wat ritjes bij de RhB aan de praat geraakt met een lokale treinbestuurder. De Rhätische Bahn is bezig met de installatie van ZSI 127, of kortweg een soort ETCS light zover ik de uitleg wat begreep in het Duits. Vandaag eens op zoek gegaan en kon online bij Siemens de volgende info vinden. De pdf in bijlage geeft in het kort een uitleg over hoe het systeem werkt. Ik weet ook dat men het systeem zelfs plaatst op historisch matetieel. Men is er momenteel bezig om 1 historische lok (een smalspoor krokodil) mee te testen. Knap dat een niet EU land zoveel geld en moeite steekt in een systeem. Ook al gaat het over spoorlijnen die volledig afzonderlijk werken van het klassieke spoornet door de spoorbreedte.
Er is binnenkort een rit met de E320 voorzien naar De Panne. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat op 12 juli. Ik zal het morgen eens nakijken...
Steve schreef: ↑03 jul 2018, 20:29
Welke route nemen die testtreinen trouwens tussen Brussel en L73? Volledig L50A, volledig L50, of L50 tot Denderleeuw en dan L50A?
Voor de testen eind mei is de Thalys via L50C-L50A-L75-L73 gereden, wat de Eurostar zal doen weet ik niet.